Hop til indhold

kryptorchid...Konkurrencer


Gæst chilli
 Share

Recommended Posts

Gæst chilli

Jeg har lige læst at man ikke kan stille i visse konkurrencer hvis hunden er kryptorchid......Jeg ved godt at den ikke kan udstilles, men hvilke konkurrencer/prøver kan man IKKE stille i og hvad kan man ??????

Der tænker jeg specielt på DCH og DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig oplevet nogen tjekke kugler på hanhunde til lydighed, agility eller rally, så med mindre du satser på landsholdet / stor berømmelse, så ville jeg bare klø på (kastrater kan jo deltage) - ellers send en mail til DKK og få klart svar ;-)

 

Hvorfor med mindre hun satser på landsholdet? Så vidt jeg ved er der da heller ikke regler om, at kastrater ikke må deltage på landshold? :vedikke:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

prøver afholdt af specialklubberne er som regel nogle af dem man ikke kan deltage i, med en kryptorchid hund.

 

Årsagen er ret simpelt at prøverne dér er et redskab til bedømmelse af en hund ifm. avlen.

Det er en fjollet regel, der er uden hold i virkeligheden. Det er formentlig gammel vanetænkning fra fordums tid.

 

Alle vores tre airedales har/har haft stamtavle og begge kugler i behold. Alligevel skulle der ikke avles på de to af dem. Den ene, fordi han var alt, alt for stor + havde lidt for meget hound-ører, den anden fordi han er for reserveret og har det ene øre stående op eller halvt ud til siden. Altsammen fejl, jeg selv ikke har ønsket at bringe ind i avl. Og dog kunne alle tre deltage lystigt i samtlige konkurrencer i alle discipliner uden vrøvl fra hverken specialklubber eller DKK.

 

Man bør kunne erkende forskellen mellem sport og avl og lade alle komme til fadet (altså i sport).

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah... Og er der så forskel på om den nu stadig har sit vedhæng i behold eller om sædbanken er fjernet???

 

Joy var kryptochid, men blev kastreret...

 

Men en kastrat må man vel heller ikke slæbe med på udstilling(aner ikke en disse om det)... Der har dog aldrig været problemer med at deltage i hverken lydigheds- eller agilitykonkurrencer i DcH... Tror da kun det er halekupering der er et issue her...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en fjollet regel, der er uden hold i virkeligheden. Det er formentlig gammel vanetænkning fra fordums tid.

Dét er jeg så helt grundlæggende dybt uenig med dig i.

 

Alle vores tre airedales har/har haft stamtavle og begge kugler i behold. Alligevel skulle der ikke avles på de to af dem. Den ene, fordi han var alt, alt for stor + havde lidt for meget hound-ører, den anden fordi han er for reserveret og har det ene øre stående op eller halvt ud til siden. Altsammen fejl, jeg selv ikke har ønsket at bringe ind i avl. Og dog kunne alle tre deltage lystigt i samtlige konkurrencer i alle discipliner uden vrøvl fra hverken specialklubber eller DKK.

At du ikke har villet avle på dine hunde, af årsager der ikke er diskvalificerende rent avlsgodkendelsesmæssigt, er DIN sag. DIT valg.

Og i dén her sammenhæng fuldstændig irrelevant.

 

Kryptorchisme er en diskvalificerende fejl, og kan iøvrigt ikke sammenlignbes med kastration, hvor man for at måtte stille en kastrat skal have en dyrlægeattest på at begge klodser VAR nede inden kastration.

Man bør kunne erkende forskellen mellem sport og avl og lade alle komme til fadet (altså i sport).

Det er jeg til gengæld enig med dig i. Og ved du hvad? Det gør man skam også. Vil man sporten, så bruger man for det første ikke en middelmådig hund med diskvalificerende fejl, og for det andet så har man rig mulighed for at gøre det alle andre steder end på racespecifikke prøver som ER et selektionsredskab ifm. avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej alle der har svaret, tak for jeres svar.

 

Som petrine forslog skrev jeg en mail til DKK og spurgte og her er svaret, hvis nogen andre end mig gerne vil vide det;

 

Du kan godt deltage i agility, lydighed og rally med en hund, der er kryptorchid.

Du kan bare ikke blive international agility/lydighedschampion, da det kræver, at hunden har 2

normalt ansatte og normalt udviklet tekstikler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...