Hop til indhold

ikke tilfreds med konkurrence idag..

Gæst sarafia
 Share

Recommended Posts

Gæst sarafia

Funkys Debut i Dch var så en pænt meget blandet fornøjelse:

Allerførst: Er stolt af min lille hund der knoklede og virkelig prøvede at gøre sit bedste.

MEN:

1) Sarah stiller med en højløbsk tæve og bliver bedt om at møde kl. 12 i stedet for kl. 8 så de kan køre de løbske tæver igennem til sidst. Fint. De beder os møde på en rasteplads hvorfra vi selv må finde sporene da dem der har lagt dem kun ved at de ligger ved Citroen og ikke kan adressen. Og da os 3 hundeførere kommer fra henholdsvis Hvidovre, Roskilde og Helsingør er det ikke lige lokalkendskab der dominere billedet.

Vi finder det endelig og får lov at parkere lang fanden i vold og gå i næsten et kvarter i høj sol hvor vi ligeledes venter i næsten 40 min uden skygge. Heldigvis har vi selv vand med. Sporene er her mindst 3 timer gamle modsat den ene time de skulle have ifølge programmet. Funky får gået de 2 første langsider, finder genstanden og tager første knæk. 2 knæk overløber hun og jeg skal så have anvist hvor sporet er. Her begynder Dommer og sporlægger at diskutere hvor sporet er for ingen af dem er helt sikre. De sjusser sig frem og vi prøver men Funk finder ingenting der hvor vil bliver anvist det og de blæser os af. Da jeg så beder om at blive anvist genstanden for at se hvor sporet faktisk var kan de ikke finde den. Da jeg forlader dem efter en halv time har de stadig ikke fundet den. Det viser sig den ikke var lagt ud.

2) Da vi kommer retur fra sporene sætter de os i gang på hver sin dommer. Dvs hundene gennemløber alle øvelser uden pause i bagene sol. på 40 min.

3) I spring øvelsen har jeg 2 apporter en af plastik og en af træ og spørger dommeren hvilken en jeg skal bruge. Det må jeg selv om. Jeg vælger plastikken for den tygger hun ikke i. Da jeg kommer over til et andet dommerhold og apportøvelsen kan jeg under ingen omstændigheder bruge denne apportbuk som jeg lige har brugt hvor jeg så heldigvis har den anden med.

4) Feltet: og det er så her jeg tænder fuldstændig af. Da Jeg bliver bedt om at vælge 2 langsider vælger jeg og skal til at starte. Det er en flad græsplæne med en bakke med noget bevoksning ude i det ene lille hjørne. Jeg går langs siden og vil starte hende i bevoksningen der består af brændnælder, tidsler og højt græs. Der går en lille sti ca. en m. uden for feltet og det er tydeligt de andre hundeførere har brugt denne sti. Jeg vender mig om –stadig med funk i snor-og spørger dommeren om jeg må gå på den. Det må jeg godt. Da jeg vender mig om ser jeg der ligger en sko på stien. Jeg spørger dommeren om det er en af genstandene. (den ligger en m. fra UDENFOR feltet.) han trækker på skuldrene. Jeg går over skoen og sender Funky i feltet og hun finder skoen inden for 5 sek. Jeg siger nej og sender hende ind i feltet og hun finder en handske. Jeg bruger så tiden ud på at lede efter nr. 2. Kun for at få at vide til sidst at det var skoen!! Så sprang jeg i luften. Jeg har nu klaget til hovedsædet. Mens jeg så sidder og udfylder klageblanketten sidder dommerne og bagtaler mig højlydt.

5) Da vi så kommer ned til resultat oplæsningen kommer de overhoevdet ikke rækkefølge og folk er meget forvirrede. Og her finder jeg så ud af at for en af de andre løbske tæver har genstanden og så ligget udenfor feltet og de andre deltagere fortæller at der generelt ikke har været styr på en skid og at folk er pisse sure fordi det har været en stor gang rod hele dagen.

Stiller aldrig i den lokalforening igen. Sidste år var samme konkurrence også fuld af kaos og banerne stod under vand, og iår krydre de den så ekstra... Skal siges jeg bestemt ikke havde forventet at vinde eller noget. Mit mål var at få over 50 point da min hund reelt er på Cklasse niveau da hun er B-klassen takket være Novas resultater der følger føren. Dvs hun starter på et højre niveau end hun er. Og vi fik over de 50 point så reelt set er jeg jo tilfreds med resultatet det er ikke derfor jeg er sur.

det eneste jeg så har klaget over er feltet, men det skal ikke undre mig at jeg ikke får medlem i Landsforeningen, for de bakker vel deres dommere op... men synes bare ikke jeg kunne lade den gå. Jeg har været medlem af foreningen i 20 år og har aldrig oplevet noget lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det lyder da også fuldstændig hen i vejret. :evil:

De SKAL bare have styr på hvor sporet er - Synes bestemt også du skal lægge klage ind på den del også, for det kan simpelthen ikke hjælpe noget, at de sjusker med den del.

En sporlægger er bare død og pine tvunget til at kunne huske præcis hvor sporet er og hvor genstandende ligger.

Ellers så kan de da i den grad ødelægge ens resultat og det er bare ikke fair overfor hundene.

Og at de kan lægge en genstand udenfor feltet? :scared:

Det går simpelthen over min forstand at det kan lade sig gøre.... De kan vel for fanden se markeringspælene lige så godt som vi som HF'ere kan. :vedikke:

Sådan en forening burde ikke få lov at afholde konkurrencer og det er simpelthen at spilde alles tid.

Så håber du får noget ud af klagen - Ellers kom her til midtjylland, der er dælme nogle der kan finde ud af at afholde konkurrence og vi har nogle ret fantastiske sporlæggere rundt omkring :blink:

Selvom der godt nok også er noget skidt imellem......

Link til indlæg
Del på andre sites

Funkys Debut i Dch var så en pænt meget blandet fornøjelse:

Det var dog den værste DcH-konkurrence, jeg endnu har hørt om, og jeg er ret sikker på, at der bliver taget aktion på din klage, som lyder ualmindelig velformuleret - og begrundet!

Hvem var dommere? Bare lidt nysgerrig.

Surt at tage helt til Vordingborg og så få sådan en oplevelse. :shock: Godt, at du ikke er nyt medlem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarafia

Hvem var dommere? Bare lidt nysgerrig.

Surt at tage helt til Vordingborg og så få sådan en oplevelse. :shock: Godt, at du ikke er nyt medlem.

Ja er også ret glad for jeg ikke er nyt medlem da jeg ellers var skræmt væk for good på den her.

Er "desværre" så godt opdraget at jeg ikke vil hænge dommeren ud offentligt, da det ikke gavner min sag på nogen måde. Men under al kritik var det ihvertfald.

Jer andre: ja det var totalt kaostilstande.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarafia

Og at de kan lægge en genstand udenfor feltet? :scared:

Det går simpelthen over min forstand at det kan lade sig gøre.... De kan vel for fanden se markeringspælene lige så godt som vi som HF'ere kan. :vedikke: ..

Ja og jeg påpeger det endda INDEN Jeg slipper hunden, han siger så bare bagefter: "jamen hunden må have flyttet den" ja for jeg påpegede det jo ikke inden jeg slap hende. Synes bare han var så dybt uproffessionel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Ja er også ret glad for jeg ikke er nyt medlem da jeg ellers var skræmt væk for good på den her.

Er "desværre" så godt opdraget at jeg ikke vil hænge dommeren ud offentligt, da det ikke gavner min sag på nogen måde. Men under al kritik var det ihvertfald.

Jer andre: ja det var totalt kaostilstande.

Det er bare ærgerligt at det nogle gange går SÅ galt.

Men hvordan var arrangementet generelt?

En ting er jo hvis dommerne er nogle klaphatte - Noget andet er hvis klubben ikke har styr på tingene.

Det er jo lidt synd for en klub, hvis de "bare" har fået nogle dårlige dommere....

Men umiddelbart lyder det sådan generelt ret kaotisk og uorganiseret.

Ja og jeg påpeger det endda INDEN Jeg slipper hunden, han siger så bare bagefter: "jamen hunden må have flyttet den" ja for jeg påpegede det jo ikke inden jeg slap hende. Synes bare han var så dybt uproffessionel.

Jamen for dælen....

Undskyld, men sikken et fjols.

Var også blevet rasende... Hvor er det ærgerligt at spilde sin dag på den måde.

Forstår ikke visse dommere.... Husker min første konkurrence, hvor dommeren ikke havde styr på hvilke øvelser vi skulle lave og hvor han var ved at sende mig ud før den sidste øvelse - Hvor den uerfarne skriver der var hentet ind fra et eller andet kursisthold måtte minde ham om vi manglede en øvelse.

Men hvorfor gider sådanne dommere bruge deres søndage på noget som de tydeligvis ikke tager seriøst? :vedikke:

Men håber i, i det mindste fik lidt god træning ud af det og hyggede jer med nogle søde mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at skulle tage parti(hvilket det jo meget nemt kunne synes som af klare årsager) vil jeg blot sige at det er op til den enkelte lokalforening at vælge om man oplæser resultater i placeringsrækkefølge eller i startnummerrækkefølge... Der er fordele og ulemper ved begge dele, men der er altså ingen regler på dette område og begge måder at oplæse resultater på sker altså lige ofte! Alt det andet kunne jeg vælge at kommentere på, men det undlader jeg, igen af klare årsager...

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarafia

Men hvorfor gider sådanne dommere bruge deres søndage på noget som de tydeligvis ikke tager seriøst? :vedikke:

Men håber i, i det mindste fik lidt god træning ud af det og hyggede jer med nogle søde mennesker.

Desværre virkede det som om det var klubben selv der var uorganiseret. Sporarealet var jo dem selv bla. og der var ingen opbakning at hente i klubben. Sidste år ventede vi i silende regn i 3 timer på resultaterne, hvor længe folk ventede i år ved jeg af gode grunde ikke.

Men jo vi hyggede os, min veninde var med for første gang og hun fik da bestemt ikke et godt indtryk af det. Håber så hun kan ændre lidt mening næste weekend. Nu må vi se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at skulle tage parti(hvilket det jo meget nemt kunne synes som af klare årsager) vil jeg blot sige at det er op til den enkelte lokalforening at vælge om man oplæser resultater i placeringsrækkefølge eller i startnummerrækkefølge... Der er fordele og ulemper ved begge dele, men der er altså ingen regler på dette område og begge måder at oplæse resultater på sker altså lige ofte! Alt det andet kunne jeg vælge at kommentere på, men det undlader jeg, igen af klare årsager...

For hundeførerne er det klart en fordel, at resultaterne bliver oplæst i placeringsrækkefølge, eftersom man går til konkurrence dels for at forbedre egne resultater, dels for at se, hvordan man ligger i forhold til de øvrige hundeførere - efter min mening.

Jeg forstår ikke dine lidt forblommede hentydninger til, at der er klare årsager til, at du ikke vil kommentere på TS's beretning? Det er vel ret nemt at sige: "Såfremt du har refereret dagens korrekt, så er det en usædvanlig dårlig behandling, du har fået af dommerne"? Medmindre naturligvis, at du har hørt fra pålidelig kilde, at historien ikke stemmer, men....

Jeg nævner det egentlig kun, fordi du hele to gange taler om "klare årsager" til ikke at have en holdning til beretningen.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarafia
Tjah... Den sidste konkurrence jeg var afsted til(Sæby Sommerkonkurrence) der gjorde de på nøjagtig samme måde :blink: Og mange foretrækker denne måde, så den der bliver placeret sidst ikke bliver "udstillet" hvilket jeg egentlig godt kan forstå...

Okay det kan være det er ny mode så:vedikke: i dont know:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarafia
cs-dumle: jeg vælger ikke at kommentere yderligere, da jeg jo netop er medlem i den pågældende klub... Kun derfor vælger jeg ikke at kommentere på andet end det der er helt konkret, nemlig det med resultaterne...

Helt fair. Man skal være tro mod det man tror på. At vi så ikke er enige er jo hvad det er. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarafia
Ja... Men der var faktisk et par der så knap så stolte ud da de var deroppe... personligt foretrækker jeg at det bliver læst op i placeringsrækkefølge, men den kan man jo også se når man kommer hjem i disse teknologiske tider...

Og står i øvrigt også i resultathæftet..men må erklære mig enig med Dina, synes det er lidt federe det andet også fordi man jo også har nogen man snakker med oghåber det går godt for osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarafia
Forstår ikke hvorfor det er nødvendigt at skrive du er enig med Dina, da jeg jo netop selv skriver jeg foretrækker det samme... Men nu sad jeg jo ikke som beregner og havde derfor ingen indflydelse på hvad der skete der...

Fordi jeg er enig med dina i hendes asspekt. forstår ikke du gør det her personligt ? Har netop sendt dig en privatbesked hvor jeg gør dig opmærksom på at det netop ikke er personligt, da din far åbenbart var prøveleder, men blot mit indtryk af en virkelig kaotisk dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og står i øvrigt også i resultathæftet..men må erklære mig enig med Dina, synes det er lidt federe det andet også fordi man jo også har nogen man snakker med oghåber det går godt for osv.

Lige præcis. Og vi spurgte altid hinanden på tværs af klubber: "Hvordan gik sporet for ham/hende i dag?", underforstået hvad fik han/hun i fx spor. Nogle gange slyngede man stolt resultatet ud, andre gange sagde man bare "tallet" og så trøstede vi hinanden med, at det nok skulle gå bedre næste gang.

For det ér jo ikke verdens undergang, hvis det en dag går skævt. Man kommer til konkurrencen med verdens bedste hund og man tager altid hjem med verdens bedste hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg er enig med dina i hendes asspekt. forstår ikke du gør det her personligt ? Har netop sendt dig en privatbesked hvor jeg gør dig opmærksom på at det netop ikke er personligt, da din far åbenbart var prøveleder, men blot mit indtryk af en virkelig kaotisk dag.

Det ER ikke personligt i mine øjne og BØR derfor heller ikke tages personligt.

Jeg husker Preben som en rar fyr og som prøveleder er han sikkert helt okay. Han kan jo ikke tæske dommerne til at opføre sig ordentligt. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en dag hvor alt der kunne gå galt bare gjorde det! Rigtig skidt oplevelse og lad os håbe at du fik det hele på en gang, så der nu kun er de gode oplevelser tilbage :-)

Dommere er også bare mennesker og kan have dårlige dage ligesom os andre, men det er ikke rimeligt at de stiller op uden engagement og så meget neutralitet de kan have.

Jeg har også oplevet tåbelige dommere gennem mange års konkurrencer i DcH, blandt andet én som var så dygtig, at han ikke ville have sporlæggeren med ud på sporene. Han kunne selv. Nemlig.

Rasmus var også "født" B hund og derfor ikke så gammel og erfaren da vi startede at gå i konkurrence.

Denne dommer stoppede os på sporet og anviste det rette sted. Intet spor. JO det var dér sporet var og jeg "maste" med Rasmus for at animere ham, men han trak væk gang på gang.

Da jeg sagde til dommeren at sporet lå der hvor Rasmus viste, blev han sur og stoppede os i øvelsen.

Så kom sporlæggeren springende og spurgte mig hvorfor i alverden jeg trak min hund af sporet!!! :stupid:

Nyt spor, men nu var min urutinerede hund så frustreret, at han ikke kunne ret meget. Dommerens kommentar "Det er så svært at se på helt unge hunde om de har sporet". Jeg" jamen jeg sagde jo han havde sporet!".

Ikke en undskyldning eller noget der bare lignede.

Det tog flere måneder at genoprette Rasmus' selvsikkerhed på sporet og hans tillid til mine anvisninger.

En anden dommer i B klassen, hun havde aldrig selv gået med hund, dømte mig ned på sporet fordi "Jeg skulle ikke have fordel af min erfaring" Hmm... Hun sagde det ligeud...

En anden konkurrence, nu i A klassen. Der tillod dommerparret at en hundefører tog et spring, inden han blev kaldt til start. Dommerne så det godt, men hundeføreren blev trænet af den ene dommer. (Denne hundefører snød bevidst ved konkurrencer og til sidst vidste alle det. Ved landskonkurrencen fik han en dommer med rundt hvis opgave udelukkende var at forhindre evt. snyd. Det lykkedes bare ikke.)

Da jeg kom til lige efter spurgte jeg provokerende om jeg også måtte tage en prøveøvelse? Dommeren nægtede at der havde været taget et spring!!

Dommer som stod og pissede under bedømmelsen, har jeg også oplevet. Hønefulde dommere også.

En gang i A klassen: Jeg havde lige vundet Sjællandsmesterskabet med 296,9 point. Ugen efter til konkurrence gik Rasmus efter min egen vurdering stort set som ugen før. Den ene dommer sagde til mig: "Nå, men du har jo dit på det tørre" og dømte os totalt ned. Underlig opførsel.

Jeg begyndte at få 8 taller i øvelserne i stedet for 10 taller. "Hund svæver i vendingerne" kunne der stå og jeg var totalt uforstående. Mine konkurrenter også, de så jo hvordan øvelserne blev udført.

Så viste det sig, at dommerne "vidste", jeg havde godbidder i munden under øvelserne og at det var derfor, der var den flotte kontakt mellem Rasmus og mig! Det fortalte en af dommernes kone mig, lige inden jeg skulle ind til øvelserne hos hendes mand.

WHAT!!!

Jeg gik ind til dommeren og sagde jeg vidste, at de troede jeg havde noget i munden og viste at det havde jeg sgu ikke. Så fik jeg mine 10 taller igen! Lysten til konkurrence var dog dalende.

Det var såmænd en klub"kammerat", der selv var dommer og konkurrerede i samme klasse som jeg, der havde fortalt sine kollegaer at jeg snød og i stedet for lige at tjekke det, troede de bare på ham og dømte mig ned.

Det er altid en fest at deltage i konkurrence :-)

Link til indlæg
Del på andre sites