Hop til indhold

Det evige offer - hvorfor?


Petrine
 Share

Recommended Posts

Sure hunde angriber Bastarden, det er så 'grotesk' at vi er helt bevidste om, at der er noget ved Bastarden, der udløser det, men hvad?

 

Blev steriliseret i første løbetid, har ingen problemer med nærgående hanhunde (eller tæver).

 

Har siddet på Assistens kirkegård, med Bastarden liggende afslappet på skødet og 3 papilloner vimsende omkring - shiba-lignende hund i alt for lang snor kommer susende ud af ingenting og går direkte efter Bastarden.

 

Går i skoven, fordrukken mand med meget sur dsg cykler forbi, siger hans hund ikke gør noget, den går direkte til angreb på Bastarden (første gang er Bastarden nærmest, anden gang skal den forbi 3 papilloner for at nå til Bastarden)

 

Til agility er der en 'lidt sur' terrier, den løber bane, Bastarden står på jorden, omringet af mine papilloner og diverse andre agility-deltagere (sheltie, bearded collie, border, Petrine, Zamzam og Isak), sur terrier maser sig ind i forsamlingen og tager målrettet fat i Bastarden. Senere tager vi Bastarden op og sur terrier har forsøgt at hoppe op og få fat i hende.

 

I dag, går meget fredeligt forbi butik og ud kommer hund og er SÅ fokuseret på Bastarden at jeg ikke et sekund er i tvivl om, at jeg kan slippe de to papilloner der er med, de er fuldstændigt uden for farezonen, det er (igen) Bastarden det drejer sig om.

http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/33468-alt-og-intet-august-2012-a-491.html

 

Min onkels schnauzer har også en lidt bekymrende opmærksomhed på Bastarden, men kun når hun løber, svært at forklare, men nok til at vi stopper schnauzeren med det samme.

 

Der har været flere episoder - men, kan det være duften? Når det er på så lang afstand? Kan vel ikke være kropssproget? Når hun har været 'provokerende' (hun er usikker og kan sagtens finde på at bjæffe ad fremmede hunde) er hun aldrig blevet angrebet, det har altid været, når hendes fokus har være rettet væk fra angriberen. Kan vi spraye hende med noget parfume?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har høøøørt.... hørt hørt hørt... At tæver kan få en special lugt hvis de bliver sterialiseret under løbetiden.. Men om det er sandt? :vedikke:

 

Det har jeg også hørt, men en 'kom og dræb mig'-lugt? Har hørt det skulle være en 'kom og lad os lave hvalpe'? Men det er på uhyggeligt lang afstand fremmede hunde spotter hende :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg også hørt, men en 'kom og dræb mig'-lugt? Har hørt det skulle være en 'kom og lad os lave hvalpe'? Men det er på uhyggeligt lang afstand fremmede hunde spotter hende :hmm:

 

 

Det kan være det er sådan noget voldtægts, moderiske hunde hun tiltrækker.

 

Men faktisk hvis man tænker over det har vi mennesker det jo også lidt.. Altså at vi "tiltrækker" bestemte type mennesker omkring os, uden egentlig at vide det... Nå urelateret i princippet.

 

Mit første bud ville uanset hvad have været kropssproget, altså at hun gør et eller andet (ubevidst) der får hende til at.. ja.. Se sur ud... Aggressiv... Svag.. Dum.. Et eller andet der trikker de fremmede hunde?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er efterhånden også overbevist om at Dexter er det evige offer.. Men han er så en usikker hanhund, så jeg tror, at han hele tiden udgiver nogle signaler via sit kropsprog. Også selvom han ikke selv har set den anden hund. De hunde der er skarpe eller usikre ser så derfor Dexter som et let offer eller lign. Et eller andet ved ham tricker dem nemli. Ved ikke om hans kropssprog generer dem eller noget?..

 

 

Har prøvet at være til rally, hvor Dexter sad stille og koncentreret og var ved at lave kontaktøvelser med mig. Usikker, stresset kooiker kommer så flyvende bagfra (dexter havde ryggen til den) og bider sig fast i ryggen på ham! (Heldigvis havde han dækken på.)

 

For godt en uge siden kom jeg gående med begge mine kræ Ude på vejen. En Shiba står og gøer inde i en have (bag en hæk+et hegn). Jeg går over på modsatte side med mine kræ. Shiba kommer farende bagfra og farer lige i flæsket på Dexter bider sig fast ved hoften, for Dexter har ryggen til den.

Boris var lige ved siden af og den lagde ikke antræk til at flyve mod ham..

 

 

Vi går nu på hold med den der kooiker igen. Vi er pt mange på holdet. selvom Dexter og jeg træner koncentreret, og Dexter slet ikke har set kooikeren. Så farer den mod ham med dyb knurren lige så snart den er 10 m. fra os. Selvom der er adskillige andre hanhunde den også kunne udvælge sig. (Men den hund der er altså også helt slem temperamentsmæssigt!!!)

 

Har flere eksempler, men de her har været de værste. OG sidste eksempel er det nyeste.

 

Jeg har efterhånden erkendt, at hvis jeg står med Begge hunde og en hund angriber, så er det Dexter jeg skal forsvare. Boris er aldrig den de vælger.

 

Men jeg tror simpelthen det har noget med kropssprog, signaler eller lign. der tricker ved nogle hunde, mere end andre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens være kropssproget, jeg fatter det bare ikke, flere gange har hun ligget afslappet og blundet, i dag var vi først 3 timer i skoven, så hun gik meget stille og roligt, høj logrende hale, blikket rettet mod veninden 2 meter foran, jeg kan ikke få øje på noget kropssprog, der kan tricke? Hun har siddet i fodenden af barnevognen, kigget ud til siden, siddet helt stille og bare kigget, ikke tigget, ikke pebet, og vupti, en hund kommer spurtende fra den anden side og vil tydeligt ikke lege, den hund havde kun set ryggen af Bastarden, på kirkegården lå hun næsten usynligt mellem mine ben :hmm: jeg hælder mest til duft (måske fordi jeg fantaserer om parfume, mens jeg ikke aner, hvad jeg skal gøre ved provokerende kropssprog).

 

Hun kan sagtens være provo, hvis hun ser en skræmmende hund, så går hun frem, bjæffer, rejser børster helt ned til halen og puster sig op og fnyser, i den situation er hun aldrig blevet angrebet, det er altid kommet fra hunde, hun ikke selv har opdaget.

 

Hun ser naturligvis ikke dum ud :fornaermet: svag ja, men flere gange har Isak (mikroskopisk hvalp) stået ved siden af og været sådan lidt 'uh nej, her er farligt, jeg vil hjem', agressiv, hm, det er umuligt at sige, synes ikke hun har tendens til at stirre, synes hun har et smukt hundesprog :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men han er så en usikker hanhund.

 

Jeg vil klart betegne Bastarden som usikker, men .... da ikke når hun ikke har set den anden hund? Når hun ligger og blunder mellem mine ben? Øv, suk!

 

I dag var en øjenåbner, jeg kunne bare slippe de to andre, jeg brugte ingen tid på at overveje, hvordan jeg skulle forsvare 3 hunde, det var virkeligt uhyggeligt med den målrettede stirren fra angriberen. Men det er klart en anden usikkerhed hos Fønix og Isak, de hviler i sig selv på et eller andet niveau, har en slags selvtillid som Bastarden bare aldrig har haft.

 

Til gengæld går vi til agility i den gode klub med en australsk terrier, som for længe siden angreb Zamzam (verdens mest konfliktsky hund), den terrier har ingen planer for Bastarden (den var også på hendes dansehold og var både løs og tæt på os, uden problemer overhovedet) men synes hun er lidt sød og meget lækker :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ved mine eksempler har Dexter heller ikke udvist noget provokerende ud fra hvad jeg har set, han har trænet afslappet og opmærksomt med mig, eller gået stille og roligt og snust. Og har slet ikke haft øje for en anden hund. Ligesom du beskriver det.

 

Jeg hælder også lidt til duft, men også til kropssprog.. Men ved simpelthen ikke:vedikke:

Hundene udvælger ham simpelthen på et splitsekund ligesom du også fortæller om Bastarden..

 

Ved også at vores situationer er vidt forskellige. Dexter er jo en intakt hanhund. Men jeg synes bare at 'udvælgelsen' sker lynhurtigt og på samme måde, som du beskriver det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg synes bare at 'udvælgelsen' sker lynhurtigt og på samme måde, som du beskriver det.

 

Tror ikke der er nogen udvælgelse, hvis Bastarden ikke havde været der, var hunden i dag slet ikke kommet ud, da vi sad på kirkegården var angriberen helt ligeglad med de andre, det er som Bastarden er en magnet for sure hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

JEg aner det ikke, Men det har jo været fuldstændig på samme måde med sheila.

 

Dog de fleste gange at hunde vi har passeret før, feks gået forbi deres have. Jeg har derfor tænkt om det er knap så uprovokeret som det har virket..måske den anden hund har fået opbygget et had til en bestemt hund, endten pga dennes adfærd eller lugt.

Og når så chancen byder sig så er Det direkte angreb!

I sheila s tilfælde tror jeg meget på lugten, det lader nemlig til at fdu er blevet bedre efter hun er blevet sterilisseret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det findes jo også hos mennesker. Der er bare nogle der ser provokerende ud eller udsender signaler som gør dem til oplagte ofre. Hos hundene kan vi måske ikke lige se hvad det er.. cookie var meget et offer som hvalp, ligemeget hvad vi rendte ind i, kat eller hund, begge dele skulle lige tromle hende. Og det er jo faktisk sært, for jeg var på samme måde gennem hele min barndom og ungdom. Jeg havde også et eller andet der triggede dårlig opførsel fra mine omgivelser... Nåmen, cookies forsvarsmekanisme er blevet at hun er den der teer sig tosset først nu når vi møder noget... Lidt a'la dem der laver ticks og prøver at ligne psykopater for at skræmme andre.

Men det er da lidt synd.. måske er der en lugt involveret også..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

har en teori om at neutraliserede hunde, kan skabe en usikkerhed/forvirring, der kommer til udtryk gennem vrede ved nogle hunde...Victoria har mødt en engelsk bulldog uden kugler engang, og jeg tænkte "Nøj hun vil elske den...." men hun hadede ham som pesten....så skulle vi hilse på en pit uden kugler....det samme igen...

 

Det er først nu her hvor vi har mødt Balder, at hun ligesom har slået sig til tåls med, at hunde uden kugler altså ikke er det onde selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Det findes jo også hos mennesker. Der er bare nogle der ser provokerende ud eller udsender signaler som gør dem til oplagte ofre. Hos hundene kan vi måske ikke lige se hvad det er.. cookie var meget et offer som hvalp, ligemeget hvad vi rendte ind i, kat eller hund, begge dele skulle lige tromle hende. Og det er jo faktisk sært, for jeg var på samme måde gennem hele min barndom og ungdom. Jeg havde også et eller andet der triggede dårlig opførsel fra mine omgivelser... Nåmen, cookies forsvarsmekanisme er blevet at hun er den der teer sig tosset først nu når vi møder noget... Lidt a'la dem der laver ticks og prøver at ligne psykopater for at skræmme andre.

Men det er da lidt synd.. måske er der en lugt involveret også..

 

OT...men de mennesker der føler sig provokerede af andres udseende, og reagerer på det med vold, de er jo ikke helt raske....har selv fået et askebæger kylet i hovedet fordi jeg angiveligt lignede en rocker supporter...

 

synes ikke helt man kan sige det samme om hunde, deres handlinger er jo på mange måder baseret på instinkter osv., og ikke en lyst til at gøre andre ondt fordi de er anderledes....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...