Hop til indhold

Klinikhund - skal, skal ikke ?


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Nu sidder Casper og jeg lidt og funderer over et tilbud vi har fået.

 

Min veninde arbejder på landbohøjskolen, og vi havde derfor Ninja forbi til en omgang negleklipning for nogle uger siden.

 

Veterinærsygeplejerskerne, og dyrlægen som havde fat i Ninja, syntes åbenbart hun var så sød og nem, at de bad min veninde om at spørge mig, om vi var interesserede i at hun blev en såkaldt klinikhund.

 

Altså: Hun vil skulle møde ind et par gange om ugen kl. 8.30. Her vil hun blive tildelt sit eget store bur samt sin egen kontaktperson (evt. min veninde), som så har med Ninja at gøre. Hun vil først skulle igennem en tilvænningsfase, altså hvor hun lærer buret at kende, samt lærer selv at gå op på et konsultationsbord. Når hun ingen skrupler har ved dette, vil hun blive præsenteret for de dyrlægestuderende, som skal mærke på hende og generelt tjekke hende igenne; øjne, ører, mund, muskulatur, led osv. osv.

 

Det absolut eneste de må stikke i hende, er et termometer i rumpetten for at tjekke temperatur.

 

 

Jeg tænkte jo straks 'Nej, det går slet ikke med Ninja. Dyrlæge og fremmede mænd kan være et stort no-go, selvom hun trods alt har forbedret sig markant'.

 

Men samtidig sidder den også i mig ... At hun måske kunne blive tryg ved at komme til 'dyrlæge', samt at blive håndteret af andre mennesker. Hun er jo ikke aggressiv, og jeg aner ikke om det på et eller andet plan kunne rykke noget i hende, eller måske ligefrem gøre hende mindre usikker generelt, ved rent faktisk at opleve at folk omkring hende er venlige, rolige og ikke er nærige med godbidder.

 

 

Nu har jeg så præsenteret Casper for forslaget, og han har de samme tanker som mig - både for og imod.

 

 

Min veninde gjorde det selvfølgelig meget klart, at de ikke tvinger hunden til noget de kan se den er utryg eller direkte bange for, for de er naturligvis heller ikke interesserede i at overskride hundens grænser, hverken for dens eller deres skyld.

 

 

 

Har I, eller kender I noget til det at have en klinikhund ?

 

 

Jeg vil meget gerne høre jeres tanker eller erfaringer bag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke gøre det, med mindre du har seriøs tillid til din veninde eller selv kan overvåge tilvænningen - jeg fik jo Petrine retur fra KVL med minus en babedut, fordi nogen åbenbart havde øvet sig i at klargøre til operation (bare for sjov og uden at spørge først), der røg min lidt for blinde tillid til dem :oops: men konceptet klinikhund lyder ellers fint. Min søsters er bloddonor, selvom han altid har været glad for dyrlæger, så er han blevet endnu roligere og tryggere, efter han er begyndt at kommet 4 gange om året og blive nusset om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Hmm tænker at der er flere ulemper ved det end end fordele -ikke jeg har erfaring inden for klinikhunde...

 

Men hvor mange gange om ugen skal hunden være "undervisningsdyr"? Og hvor længe ad gangen? Jeg må nok indrømme, jeg synes det er synd for hunden :-(

 

Den eneste fordel jeg kan se ved at være klinikhund er, at de evt kan finde/forebygge skader/symptomer/optræk til sygdom, når de undersøger hunden så ofte...

 

Det er bare min uforbeholden mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke gøre det, men det er fordi jeg ikke stoler på, hvad de kan finde på:genert:

 

Dengang Luna skulle steriliseres undersøgte jeg steder og priser. Bla kvl. De ville have hende ind torsdag morgen, bruge hende i undervisning hele dagen og så skulle hun sidde i et bur hele natten og først steriliseres fredag morgen.. Aaaah nej.. Så betaler jeg 1000 kr ekstra og får det gjort hos en dyrlæge, jeg samtidig også var tryg ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok jeg kan så kun se fordele ved selve konceptet: hunden bliver helt tryg ved at gå til dyrlæge, og almindelig sundhedstjekket et par gange om ugen.

 

Spørgsmålet er vel egentligt om du stoler på dem/din veninde og deres viden og metoder i forhold til at gøre Ninja helt tryg ved proceduren?

 

Jeg ville nok ikke selv turde gøre det uden at være med til alt i starten:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. :-D

 

 

Jeg ville ikke gøre det, med mindre du har seriøs tillid til din veninde eller selv kan overvåge tilvænningen - jeg fik jo Petrine retur fra KVL med minus en babedut, fordi nogen åbenbart havde øvet sig i at klargøre til operation (bare for sjov og uden at spørge først), der røg min lidt for blinde tillid til dem :oops: men konceptet klinikhund lyder ellers fint. Min søsters er bloddonor, selvom han altid har været glad for dyrlæger, så er han blevet endnu roligere og tryggere, efter han er begyndt at kommet 4 gange om året og blive nusset om.

 

HVAD !!!? Hvordan dælen kunne hun have mistet en brystvorte ?

 

Det er min meget gode veninde, så tilliden er der.

 

Hmm tænker at der er flere ulemper ved det end end fordele -ikke jeg har erfaring inden for klinikhunde...

 

Men hvor mange gange om ugen skal hunden være "undervisningsdyr"? Og hvor længe ad gangen? Jeg må nok indrømme, jeg synes det er synd for hunden :-(

 

Den eneste fordel jeg kan se ved at være klinikhund er, at de evt kan finde/forebygge skader/symptomer/optræk til sygdom, når de undersøger hunden så ofte...

 

Det er bare min uforbeholden mening.

 

Det vil være ca. 1 - 2 gange om ugen, men det er svært at sige, for der er nogle bestemte datoer. Så måske 2 gange den ene uge, og så kan der måske gå 1 uge før de skal have hende ind igen. Som jeg forstod det :hmm:

 

 

Jeg synes ikke det er synd for de klinikhunde, som synes det er hyggeligt. Men er hunden angst og bange, ja SÅ er det synd. Men det stoler jeg endnu på at diverse dyrlæger og især kontaktpersonen er dygtig nok til at vurdere. De vil jo heller ikke have at en klinikhund bider en af deres elever.

 

 

Ok jeg kan så kun se fordele ved selve konceptet: hunden bliver helt tryg ved at gå til dyrlæge, og almindelig sundhedstjekket et par gange om ugen.

 

Spørgsmålet er vel egentligt om du stoler på dem/din veninde og deres viden og metoder i forhold til at gøre Ninja helt tryg ved proceduren?

 

Jeg ville nok ikke selv turde gøre det uden at være med til alt i starten:genert:

 

 

Jeg vil også meget gerne være med til så meget som muligt i starten af proceduren. Min veninde forklarede mig at man kommer til en form for 'jobsamtale', hvor man lige vurderer, og får besvaret eventuelle spørgsmål. Regner bestemt også med at man ser det område hunden skal opholde sig i. Løbegård UNDER OPSYN, samt hundens bur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke gøre det, men det er fordi jeg ikke stoler på, hvad de kan finde på:genert:

 

Dengang Luna skulle steriliseres undersøgte jeg steder og priser. Bla kvl. De ville have hende ind torsdag morgen, bruge hende i undervisning hele dagen og så skulle hun sidde i et bur hele natten og først steriliseres fredag morgen.. Aaaah nej.. Så betaler jeg 1000 kr ekstra og får det gjort hos en dyrlæge, jeg samtidig også var tryg ved.

 

 

Til det markerede: Nej, det ville jeg heller aldrig gå med til.

 

Det er bl.a. også en af mine kæpheste. Liiige den der med buret. For hvor længe kan man risikere at Ninja skal sidde og kukkelure ? Hun er ikke vant til bur, på nogen måde. Det ville så være et af de punkter der kunne få mig til at sige nej tak.

 

 

Som min veninde forklarede mig det, ville det i det første stykke tid være en time i buret, hvorefter kontaktpersonen tager hunden med ind i rummet med konsultationsbordet. Så træner man lidt med hunden derinde, hvorefter den bliver ført tilbage til buret. Dette sker 5-6 gange om dagen, indtil hunden er tryg ved håndteringen, og forhåbentligt selv vil hoppe op på konsultationsbordet.

 

Men den sidder ikke i buret hele dagen. Der er også løbegård med opsyn, hvor hunden får lov at hilse på nogle af de andre klinikhunde, og farte lidt rundt og lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

HVAD !!!? Hvordan dælen kunne hun have mistet en brystvorte ?

 

Hun skulle tjekkes for nyresten, de sagde hun skulle scannes, fik hende retur uden nogen besked, opdagede så at hun var barberet på maven, tænkte nå, hun er sørme blevet grundigt fikset til scan, men det var så en der skulle lære at klargøre til operation og hun havde klippet en babbedut af. Jeg er med på at der kan ske fejl, men havde ikke sagt ja til at deltage i noget klargøring til operation og ville da gerne have haft besked om, at noget var røget med i klipningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun skulle tjekkes for nyresten, de sagde hun skulle scannes, fik hende retur uden nogen besked, opdagede så at hun var barberet på maven, tænkte nå, hun er sørme blevet grundigt fikset til scan, men det var så en der skulle lære at klargøre til operation og hun havde klippet en babbedut af. Jeg er med på at der kan ske fejl, men havde ikke sagt ja til at deltage i noget klargøring til operation og ville da gerne have haft besked om, at noget var røget med i klipningen.

 

 

Ej, men det er jo helt grotesk! Jeg var blevet ...... Jeg havde sagsøgt dem. :evil:

 

 

Klinikhund må ikke barberes, tages røntgen af, scannes, bedøves, gives medicin. De må ikke engang klippe negle på klinikhunde. Det er kun føling, så de studerende lærer hvordan tingene føles eller ser ud på raske hunde.

 

Men selvfølgelig sker sådan nogle ting. Jeg ville også helt klart have min veninde til at være kontaktperson og have ansvaret for Ninja. Hende stoler jeg på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen er første skridt så ikke bare, at I tager til den samtale, og vurderer ud fra den, om I vil give det et forsøg? Tænk hvis Ninja kan lære at slappe af hos dyrlægen. Det ville jo være en kæmpe lettelse for både jer og hende.

 

 

Jo, selvfølgelig. Men det er ikke sådan .. altså jeg er ret sikker på at man skriver under på kontrakt ved den samtale. Så har ikke lyst til at spilde deres eller min tid, hvis jeg egentlig ikke helt ved hvad jeg hælder til endnu.

 

Men som Casper også sagde. Bryder hun sig slet ikke om det, så slutter den jo bare dér. De holder ikke kontrakten op foran næsen på os, hvis Ninja ryster som et espeløv og er dybt ulykkelig ved hele situationen. De vil selvfølgelig også gerne have glade og medgørlige hunde.

 

 

Og ja .. Hvor ville det være skønt! Synes alligevel vi runder dyrlægen nok gange om året til at det ville være en kæmpe gevinst.

 

Det sjove var jo, da hun fik klippet negle, at hun glad var gået med dyrlægen (det så vi jo selv) uden så meget som at kigge tilbage for at se om Casper og jeg også skulle med.

 

Og hende der kom ud og afleverede hende igen, roste Ninja og sagde at hun slet ikke havde været nervøs (dét tvivler jeg dog på, men meget muligt at hun ikke har været ligeså nervøs som hun plejer).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder jo ikke som om, du ikke har tillid til din veninde. Jeg synes, at I skal prøve det. Evt. kunne Ninja måske få lov til at "prøve" buret på forhånd, så I kan få en idé om, hvordan hun reagerer på det? Hvis I kan fritages fra kontrakten den første dag, i fald Ninja stresser helt op, så kan jeg altså ikke se, hvorfor I ikke skulle give det en chance.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder jo ikke som om, du ikke har tillid til din veninde. Jeg synes, at I skal prøve det. Evt. kunne Ninja måske få lov til at "prøve" buret på forhånd, så I kan få en idé om, hvordan hun reagerer på det? Hvis I kan fritages fra kontrakten den første dag, i fald Ninja stresser helt op, så kan jeg altså ikke se, hvorfor I ikke skulle give det en chance.

 

 

Ved ikke om man kan trække i land første dag. De vil jo nok mene at man lige bør give det en chance. Ej, jeg ved det ikke. Tror jeg skal snakke lidt mere med min veninde omkring det :hmm: Evt. tage ned og besøge hende på jobbet en dag.

 

Det er også bare den der ... Hvad nu hvis og ih og åh nej. Men kan godt være du har ret, at vi skal prøve det ad og tro på at Ninja vil elske når hun skal på 'job'. :vedikke:

 

 

Selvfølgelig vil hun være utryg ved hele situationen de første par gange, det vil jeg tro er en meget normal reaktion. Men når hun finder ud af at folk er søde og at der er godbidder i deres lommer, plejer hun for det meste at være til at overtale :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal i hver fald helt sikkert være trygge ved det, så hun ikke fornemmer, at I tøver. Synes, det lyder som en god idé at besøge din veninde på arbejdet igen, og snakke med hende. I kan prøve at lave en for- og imodliste? Hvis der dukker noget op på imodlisten, som I helt sikkert ikke vil risikere, er det jo ikke så svært at afstå tilbuddet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din veninde som du stoler på har opsyn med alt hvad der sker så kan jeg ikke se noget galt for det.

 

Jeg har så også kun gode erfaringer med KVL. Min erfaring med de dyrlægestuderende har altid været at de var utroligt flinke og forsigtige og ivrige for at gøre det godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Hun skulle tjekkes for nyresten, de sagde hun skulle scannes, fik hende retur uden nogen besked, opdagede så at hun var barberet på maven, tænkte nå, hun er sørme blevet grundigt fikset til scan, men det var så en der skulle lære at klargøre til operation og hun havde klippet en babbedut af. Jeg er med på at der kan ske fejl, men havde ikke sagt ja til at deltage i noget klargøring til operation og ville da gerne have haft besked om, at noget var røget med i klipningen.
De ryger altså også nemt når man barberer dem..Jeg hører tit om små hunde hvor der er smuttet en
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Alle mine katte mistede en enkelt eller 2-3 stykker, når de skulle steriliseres:???:
de mærker det sikkert ikke? og dem som får hvalpe (altså hunde :mrgreen:) har ingen problemer med at give mælk :vedikke:
Link til indlæg
Del på andre sites

Hun skulle tjekkes for nyresten, de sagde hun skulle scannes, fik hende retur uden nogen besked, opdagede så at hun var barberet på maven, tænkte nå, hun er sørme blevet grundigt fikset til scan, men det var så en der skulle lære at klargøre til operation og hun havde klippet en babbedut af. Jeg er med på at der kan ske fejl, men havde ikke sagt ja til at deltage i noget klargøring til operation og ville da gerne have haft besked om, at noget var røget med i klipningen.

 

Jeg kan ikke se en sådan.. kæmpe katestrofe i at det "smutter en babedut", men at de ikke oplyser om dette?? Det synes jeg er DYBT forkert! Fejl sker, man man skal dælme oplyse om det så, det er jo netop der tilliden skal bevises.

 

Nå udover det, så ville jeg nok også gøre det, hvis jeg kunne være der de første par gange og se hvad der skete og hvordan det foregik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Nu spørger jeg måske dumt men gør det ikke ondt på hunden at miste en die-vorte? Og hvad hvis den får hvalpe? Jeg synes da ikke det er så heldigt :/ og var nok blevet ret sur hvis det havde været min tæve.
Tror jeg skrev det tidligere, de kan sagtens give die alligevel.. Jeg ved ikke om det gør ondt. Jeg har aldrig hørt de ksulle reagere på det. Vorterne er ret små indtil de har fået hvalpe.

Jeg tænker man lære at passe på efterhånden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :)

 

Jeg snakker med min veninde idag, hvis Casper også har besluttet sig for at give det en chance.

 

 

Til det med petrines oplevelse:

Jeg forstod det som at Petrine bare skulle scannes (barberer man for det?). Og at en elev så havde 'fået lov' til at øve sig på at klargøre en hund til operation, og at det så var petrine de valgte til dette.

 

Dét er ikke iorden, og jeg var blevet rasende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
nu har jeg tidligere fortalt om hvordan det gik min kat da den skulle have fjernet tænder, så jeg skal spare jer for historien.

 

Men jeg vil hellere have savet armen af end jeg ville overlade et dyr til hosp for mindre husdyr igen.

Det samme med mig.. Ikke tale om jeg ville gøre det
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...