Hop til indhold

Wolfsblut - god oplevelse! + Brune ris?


Gæst Casper_W
 Share

Recommended Posts

Gæst Casper_W

Hej allesammen!

 

Jeg vil lige dele en god oplevelse med jer og samtidig komme med et spørgsmål.

 

Jeg har ALTID fodret min islandske fårehund Balto med Wolfsblut kornfrit foder. Det er ikke billigt, men kan ikke sige noget dårligt om det. Han har ALDRIG været syg og han er nu lidt over 3 år. Jeg ved ikke hvor stor indflydelse foderet har på det, men jeg tror bestemt det har noget at sige.

 

Et spørgsmål er så hvad jeres holdning er til brune ris i hundefoder? Balto har det problem at han fælder UTROLIG meget. Det gør islandske fårehunde jo normalt, men synes det er ekstremt med ham og har overvejet om det kunne være foderet skyld .Jg har derfor kigget på nogle andre produkter som dog indeholder brune ris, men jeg er ikke meget for kornprodukter - det bedste til min hund :) Men hvad sige ri til de brune ris?

 

MVH

Casper

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Casper_W

Siger ikke brune ris skulle hjælpe på noget som helst, havde bare kig på nogle andre producenter som bruger brune ris og kunne overveje at skifte hvis det hjalp på fældningen. Nu har de jo allesammen en lidt forskellig ingredienssammensætning :)

 

Han fælder bare generelt meget - men har en rigtig flot pels..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gi' det noget tid endnu, hvis problemet kun er at han fælder meget... Det kan jo ha' andre årsager. Hvis det kun er i år du har haft problemet, så er der rigtig mange hunde der fælder helt vildt, pga. det underlige vejr. Deriblandt min egen, som har fældet stort set hele sommeren, og ikke er færdig endnu. :roll: En anden ting er alderen - mange sætter jo først den heeelt endelige voksenpels senere, og så kan der jo godt komme nogle monsterfældninger indtil den er helt sat. Så hvis foderet ellers fungerer fint, så ville jeg nok vente med at skifte det ud, og se hvordan det udvikler sig. For det er jo guld værd, hvis man har fundet et foder der fungerer knaldgodt, så IMO skulle der meget mere til end kraftig fældning før jeg ville skifte det ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

IMO er der intet i vejen ed brune ris i hundefoder - men jeg er heller ikke korn forskrækket:blink:

 

Men når nu din hund fungerer rigtigt godt på WB, har du så prøvet om der er en anden variant som giver lidt mindre hårtab? Der er jo ret stor forskel på fx fedt mængden i de forskellige versioner..

 

Min hund har også fældet on/off det meste af sommeren, så tror måske det er et lidt dårligt tidspunkt at teste om foderet gør en forskel? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer mig at folk er så bange for at købe et foder med korn i...? Hvis du vælger et foder med rigtig godt forarbejdet korn i optager hunden det nemmere end den gør med f.eks kød og ben mel. Allergimæssigt kan der være noget men det er vel nu endda under 2% af hunde der ikke har det så godt med korn. Derudover giver det jo efter min mening en bedre energi kurve for vi ved da fra os selv at spiser man ris er de futtet af rimelig hurtigt i forhold til hvis du spiser en gang havregrød...:)

Et billigt foder eller et foder hvor man ikke kan få oplyst hvordan kornet er forarbejdet ville jeg også holde mig fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer mig at folk er så bange for at købe et foder med korn i...? Hvis du vælger et foder med rigtig godt forarbejdet korn i optager hunden det nemmere end den gør med f.eks kød og ben mel. Allergimæssigt kan der være noget men det er vel nu endda under 2% af hunde der ikke har det så godt med korn. Derudover giver det jo efter min mening en bedre energi kurve for vi ved da fra os selv at spiser man ris er de futtet af rimelig hurtigt i forhold til hvis du spiser en gang havregrød...:)

Et billigt foder eller et foder hvor man ikke kan få oplyst hvordan kornet er forarbejdet ville jeg også holde mig fra.

 

Jeg er ikke bange for korn i hundefoder - men jeg kan ikke se det fornuftige i at korn bliver brugt istedet for kød, som en kilde til protein. Derfor vil jeg gerne undgå for meget korn, kød skal være 1. Ingrediens.

Hvide ris har jo et højt glykemisk index, mens brune ris er meget lavere. Derfor er de brune ris sundere fr både hunde og mennesker. Kartofler, som ofte bruges istedet for korn, ligger også højt i det glykemiske index, så om foderet indeholder ris eller kartofler som kilde til kulhydrat kan jeg ikke se den store forskel på...:vedikke:

 

Lige nu fodrer jeg så selv et foder som ikke opfylder nogle af de kriterier jeg lige har beskrevet:roll: Men hunden fungerer! Hun taber sig for første gang som hun skal, og samtidigt er hun mindre sulten end vi nogensinde har oplevet hende! Så må vi lade principper være principper og fodre med det der virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer mig at folk er så bange for at købe et foder med korn i...? Hvis du vælger et foder med rigtig godt forarbejdet korn i optager hunden det nemmere end den gør med f.eks kød og ben mel. Allergimæssigt kan der være noget men det er vel nu endda under 2% af hunde der ikke har det så godt med korn. Derudover giver det jo efter min mening en bedre energi kurve for vi ved da fra os selv at spiser man ris er de futtet af rimelig hurtigt i forhold til hvis du spiser en gang havregrød...:)

Et billigt foder eller et foder hvor man ikke kan få oplyst hvordan kornet er forarbejdet ville jeg også holde mig fra.

 

Undskyld, men sat lidt på spidsen - hvornår har du sidst set en hund stå i en kornmark og spise? Korn er for grøntædere, og en hund er et rovdyr der skal have kød! Ja ja, jeg har selvfølgelig heller aldrig set en hund stå og presse kød til små tørre piller, men indholdsmæssigt er korn ikke naturligt for hunde.

 

Jeg ved godt at du glad og gerne reklamerer for det der foder som du kan få leveret til døren, men et prima foder med højt kødindhold og uden korn, kan du såmænd også få leveret til døren (endda som regel fragtfrit).

 

Det du bruger (uden at hænge nogen ud), er et præmiumfoder, dvs. et mellemkvalitetsfoder. Til 12 kg tørfoder er der anvendt 3 kg. fisk og 4 hele kyllinger! Hvad pokker er resten? Korn???:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke bange for korn i hundefoder - men jeg kan ikke se det fornuftige i at korn bliver brugt istedet for kød,

som en kilde til protein.

 

Hvis korn bliver brugt som det primære proteinkilde (og det er det som de billige fodertyper som regel gøre for at holde prisen nede og fortjenesten så høj som muligt), er der heller ingen fornuft skabt i det da hunde er beregnet til at få deres proteiner fra animalske kilder.

 

Derfor vil jeg gerne undgå for meget korn, kød skal være 1. Ingrediens.

Hvide ris har jo et højt glykemisk index, mens brune ris er meget lavere. Derfor er de brune ris sundere fr både hunde og mennesker. Kartofler, som ofte bruges istedet for korn, ligger også højt i det glykemiske index, så om foderet indeholder ris eller kartofler som kilde til kulhydrat kan jeg ikke se den store forskel på...

 

Forskellen mellem brune ris og kartofler er også fiberindholdet, dvs at brune ris har et højere indhold af de "gode" plantefiber som er gavnlige for fordøjelsen, omend ikke livsvigtige for hunden, end kartofler. Desuden er der ret meget forskel i antal kalorier, hvor man vil bruge mindre ris end kartofler for at opnå samme antal kalorier og de vil mætte mere. Der er dog nogle hunde som enten er direkte allergiske overfor eller har en sensitiv fordøjelse (min for eksempel) og for hvem al ris simpelthen giver løs mave hvor i mod rodfrugter som kartofler får det til at blive mere samlet. Så for disse hunde er rodfrugter som kartofler, eller bedre endnu søde kartofler, noget som gøre en store forskel. Derfor undgår jeg ris i hundefoder - min hund's mave kan simpelthen ikke klare den.

 

Lige nu fodrer jeg så selv et foder som ikke opfylder nogle af de kriterier jeg lige har beskrevet:roll: Men hunden fungerer! Hun taber sig for første gang som hun skal, og samtidigt er hun mindre sulten end vi nogensinde har oplevet hende! Så må vi lade principper være principper og fodre med det der virker.

 

Jeg er heller ikke kornforskrækket, for hunde kan udmærket godt fordøje det og bruge det til noget fornuftigt hvis de tåler det, det skal bare bruges som meningen er - for fiber indholdet og som energikilde - og ikke som proteinkilde. Hunde fordøjer og optager proteiner fra animalske kilder bedst da de er rovdyr og ikke drøvtyggere. Så enig i at "korn" ikke, som du skriver, ikke skal stå på første pladsen i ingredienslisten. Efter min personlig mening, hvis korn bruges burde det være så langt nede på ingrediens listen som muligt. Selv bruger jeg kornfrit tørfoder kun som supplement til hjemmelavet, men derved er det ikke kulhydrat-frit da der både er rodfrugter, grønt og frugt i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men sat lidt på spidsen - hvornår har du sidst set en hund stå i en kornmark og spise? Korn er for grøntædere, og en hund er et rovdyr der skal have kød! Ja ja, jeg har selvfølgelig heller aldrig set en hund stå og presse kød til små tørre piller, men indholdsmæssigt er korn ikke naturligt for hunde.

 

Jeg ved godt at du glad og gerne reklamerer for det der foder som du kan få leveret til døren, men et prima foder med højt kødindhold og uden korn, kan du såmænd også få leveret til døren (endda som regel fragtfrit).

 

Det du bruger (uden at hænge nogen ud), er et præmiumfoder, dvs. et mellemkvalitetsfoder. Til 12 kg tørfoder er der anvendt 3 kg. fisk og 4 hele kyllinger! Hvad pokker er resten? Korn???:vedikke:

 

Jeg nævner ikke nogen steder hvilket mærke jeg selv synes er det bedste og det er lidt sagen uvedkommende her, for det undrer mig bare at der er så mange der er bange for korn og det interesserer mig at finde ud af hvorfor.?

Derudover undrer mig det også at folk bare skriver: Kød SKAL være første ingrediens... Det vil sige at hvis der skal 4 kilo til at være første ingrediens vil man hellere have 4 kilo kylling end f.eks. 3,5 kilo kylling og 3 kilo fisk som i alt giver 7,5 kilo... Ja for det er vigtigt at kød er første ingrediens...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg nævner ikke nogen steder hvilket mærke jeg selv synes er det bedste og det er lidt sagen uvedkommende her, for det undrer mig bare at der er så mange der er bange for korn og det interesserer mig at finde ud af hvorfor.?

Derudover undrer mig det også at folk bare skriver: Kød SKAL være første ingrediens... Det vil sige at hvis der skal 4 kilo til at være første ingrediens vil man hellere have 4 kilo kylling end f.eks. 3,5 kilo kylling og 3 kilo fisk som i alt giver 7,5 kilo... Ja for det er vigtigt at kød er første ingrediens...

 

I en anden tråd erklærer du foderet for "kvalitet" fordi det leveres til døren:vedikke:

 

Og 7,5 kg kød ud af 12 kg TØRfoder er immervæk ekstremt lidt. Men jeg er heller ikke kornforskrækket. Min får skam RC et par gange om ugen, og får Frolic som godbidder.

 

Det jeg vil frem til er såmænd, at korn ikke bør være primær energikilde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976
Jeg nævner ikke nogen steder hvilket mærke jeg selv synes er det bedste og det er lidt sagen uvedkommende her, for det undrer mig bare at der er så mange der er bange for korn og det interesserer mig at finde ud af hvorfor.?

Derudover undrer mig det også at folk bare skriver: Kød SKAL være første ingrediens... Det vil sige at hvis der skal 4 kilo til at være første ingrediens vil man hellere have 4 kilo kylling end f.eks. 3,5 kilo kylling og 3 kilo fisk som i alt giver 7,5 kilo... Ja for det er vigtigt at kød er første ingrediens...

 

Personligt synes jeg, at det er bedre at forebygge end at helbrede.

 

Jeg troede også engang, at RC var godt foder, og nu står jeg med en allergihund. :???: Så her i huset kommer der ALDRIG foder med korn/ris i indenfor dørene mere.

 

Jeg synes også at folk er lidt dobbeltmoralske nogle gange, for man vil jo gerne selv have nogle ordentlige råvarer til ens egen aftensmad. Men hunden kan "bare nøjes" med noget foder med en masse skrammel i. som den ikke kan bruge til noget. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis tørfoderet kun er lavet af kød og grøntsager, så bliver proteinkilden MEGET høj i foderet, hvilket hunden ikke kan klare. Det bliver simpelthen for koncentreret, fordi kødet bliver tørret, og væsken forsvinder derfra :-)

I en rå kylling er der ca 18% protein i og masser af væske. I foder som Orijen (i deres kornfrie) er der op til over 38% protein. Det er meget svært for hunden at fordøje, og det kan føre til nyreproblemer. Medmindre hunden drikker ekstremt meget væske ved siden af.

Det kan bedst forklares som hvis vi spiser smertestillende på tom mave uden væske. Det skader mere end det gavner ;-)

 

I det foder vi bruger pt er der 20% dampet havre i, og min hund fungerer bare strålende på det! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ret mig hvis jeg tager fejl - men protein procenten har da intet med at gøre om der er korn i foderet? Det handler jo bare om sammensætningen, altså forholdet mellem kød og grønt?

Wolfblut er jo et fint eksempel på kornfrit foder som ikke ar en ret høj protein procent.

 

Desuden undrer jeg mig sådan lidt generelt over sammenligningen med frisk køds protein procenter... Hunden får jo netop en større mængde frisk foder, sammenlignet med tørt, pga. Vand indholdet... Så mængden af protein samlet set... Tja har ikke regnet det ud, men det giver da mening for mig at tørfoder har et højere protein indhold da det dels ikke indeholder væske, og dels fodres i mindre mængder?

 

Og undskyld til TS for off topic:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

I en anden tråd erklærer du foderet for "kvalitet" fordi det leveres til døren:vedikke:

 

QUOTE]

 

Er du sød lige at linke til mit indlæg hvor jeg erklærer foderet for "kvalitet" fordi det leveres til døren? Tak

 

Bum bum, jeg tror sgu jeg har taget fejl af dig og en anden - det må du altså undskylde:genert:

 

Men det ændrer nu ikke på at jeg ikke mener korn bør være hovedenergikilde.

 

Men jeg beklager forvekslingen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ret mig hvis jeg tager fejl - men protein procenten har da intet med at gøre om der er korn i foderet? Det handler jo bare om sammensætningen, altså forholdet mellem kød og grønt?

Wolfblut er jo et fint eksempel på kornfrit foder som ikke ar en ret høj protein procent.

 

Desuden undrer jeg mig sådan lidt generelt over sammenligningen med frisk køds protein procenter... Hunden får jo netop en større mængde frisk foder, sammenlignet med tørt, pga. Vand indholdet... Så mængden af protein samlet set... Tja har ikke regnet det ud, men det giver da mening for mig at tørfoder har et højere protein indhold da det dels ikke indeholder væske, og dels fodres i mindre mængder?

 

Og undskyld til TS for off topic:engel:

 

Nej du har fuldstændig ret :-D Men der er så kartofler i, og det ville en hund heller ikke spise i naturen, hvis vi skal tage den debat :-)

Det jeg ville sige var bare, at hvis der ikke er et slags "fyld" korn eller kartofler eller noget som helst i, så ville proteinindholdet bare være meget højt :-)

Derfor synes jeg det er fint, hvis der er korn/kartofler, hvis det samtidig er noget der også kan gavne hunden, og IKKE kun er fyld :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej du har fuldstændig ret :-D Men der er så kartofler i, og det ville en hund heller ikke spise i naturen, hvis vi skal tage den debat :-)

Det jeg ville sige var bare, at hvis der ikke er et slags "fyld" korn eller kartofler eller noget som helst i, så ville proteinindholdet bare være meget højt :-)

Derfor synes jeg det er fint, hvis der er korn/kartofler, hvis det samtidig er noget der også kan gavne hunden, og IKKE kun er fyld :-)

 

Helt enig:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

I en rå kylling er der ca 18% protein i og masser af væske. I foder som Orijen (i deres kornfrie) er der op til over 38% protein. Det er meget svært for hunden at fordøje, og det kan føre til nyreproblemer. Medmindre hunden drikker ekstremt meget væske ved siden af.

Det kan bedst forklares som hvis vi spiser smertestillende på tom mave uden væske. Det skader mere end det gavner ;-)

Den forstår jeg ikke helt, for selvfølgelig bliver % højere når kødet bliver tørret og vandindholdet forsvinder.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Bum bum, jeg tror sgu jeg har taget fejl af dig og en anden - det må du altså undskylde:genert:

 

Men det ændrer nu ikke på at jeg ikke mener korn bør være hovedenergikilde.

 

Men jeg beklager forvekslingen!

 

Det er da altid noget du kan indrømme du tog fejl, jeg er da enig i at hovedenergikilden selvfølgelig ikke skal være korn og det mener jeg bestemt heller ikke det er i det foder jeg bruger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg prøver på at sige er, at hvis hunden spiser for meget tørfoder med meget højt protein så stiger deres nyretal, fordi det er svært for hunden at 'klare'. Jeg kan selvfølgelig ikke bakke det op med videnskabelige undersøgelser, men det er generelt hvad jeg har læst mig frem til, fra folk der selv har brugt et foder med højere protein end normalt. Om det hundrede procent er proteinet kan jeg ikke sige, men det er umiddelbart hvad der springer mest i øjnene, når man kigger på ingredienslisten.

Jeg har primært søgt på et specielt foder, hvor tilbagemeldinger lyder på ekstrem tørst, stinkende prutter og nyreproblemer.

Jeg indrømmer gerne at jeg kan tage fejl, men jeg prøver ihærdigt på at forstå foder og sammensætning.

I må meget gerne 'sætte mig på plads', hvis I mener jeg er helt forkert på den. Jeg prøver bare på at lære. :-D

En anden gang skal jeg nok formulere mig bedre. Det kom til at lyde som facts i stedet for, hvad det i virkeligheden var: mine antagelser efter læsning :b

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men sat lidt på spidsen - hvornår har du sidst set en hund stå i en kornmark og spise? Korn er for grøntædere, og en hund er et rovdyr der skal have kød!

 

I Orijen kan man finde følgende:

Ærtefibre, tang, græskar, julesalatrod, gulerødder, spinat, roesirup, æbler, cranberries, blåbær, lakridsrod, kvan, bukkehorn, morgenfruer, fennikelfrø, pebermynteblade, kamilleblomster, mælkebøtter, sommersar, rosmarin

 

 

Fortæl mig lige, hvornår du har set en hund æde bare halvdelen af nævnte? Taiki kan måske presse en gulderod ned, men forsøger du at give ham græskar eller spinat, kigger han på dig som om du er ude på at giftmyrde ham.

 

 

Som jeg ser det, er problemet med korn at en del hundemaver har svært ved at nedbryde det, fordi de ikke er bygget til det. Så bliver korn hurtigt bare fyld, der ikke har anden effekt end mæthedsfornemmelse.

Dette drager jeg fordel af, da Taiki er på kur og bl.a. får Acana Light and Fit, som har valset havre i - netop for at give en øget mæthedsfornemmelse for færre kalorier.

 

Men der er mange ting, hunde ikke spiser naturligt, som vi giver dem - f.eks. får Taiki lige nu også et foder med bison i. Hvornår har en hund sidst nedlagt sådan én?

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt er vi gået bort fra Orijen, fordi %-delen af kød var for høj. Taiki pruttede hele tiden og var ret oppustet, og hans afføring var tynd. Nu får han Acana som stadig er et godt foder, men %-mæssigt har det lavere indhold af kød ift. grøntsager og frugt, og Taiki stortrives på det.

 

Hvis jeg råfodrede ham, er jeg overbevist om at jeg ville være nødt til, at fordele andelen af kød ift. andelen af grønt, ligesom Acana har gjort.

 

 

I Orijen har de 80% kød, i Acana 60%.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...