Hop til indhold

'Plads' gennem klik?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Så bevæger jeg mig en tur ind på fremmed grund igen :shock: træningsforum huuuuuh :vinken:

 

 

Jeg har et stk GD, 19 mdr., glad for samarbejde, 84 kilo og vel en 94 cm over ryggen. Størrelsen giver nogle lidt anderledes udfordringer i mit forsøg på at få ham arbejdet ind i en plads-position. I går klikkede jeg ham ind, nåede til klik for øjenkontakt og gik videre til at klikke for at tage øjenkontakt når han står ved siden af mig. Jeg har ellers klikket for bare at kigge op og det gør han nemmest når han står foran mig.

 

I dag lægger jeg mærke til at han er tøvende omkring at stille sig op ved min side, og nu kommer min tvivl så.... skal jeg klikke ham for at stå det rigtige sted, altså på min venstre side, eller skal jeg vedholde at det er øjenkontakten jeg klikker for?

Altså sådan at han faktisk udfører to ting, position og kontakt for at få sit klik.

 

Min umiddelbare tanke er at jeg skal skille de to ting og nøjes med at klikke for det han har svært ved, men nu er jeg altså totalt autodidakt inden for dette fag, så kunne jeg blive guidet lidt ville jeg sætte pris på det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart ville jeg arbejde lidt med det hunden har svært ved, dvs plads klikke nogle gange for plads og så vente lidt og se om ikke kontakten kommer af sig selv, det plejer den at gøre hvis man trækker klikket dvs venter lidt med at klikke. Lav gerne et par kontakt øvelser først og så et par plads øvelser lige efter

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener du at trække ham ind i plads på en guf og lissom ha' ham under armen?

 

 

Nej. Elefanten er en øvelse, hvor hunden først lære at stå med forpoterne på en omvendt vaskebalje (eller andet i den dur). Næste skridt er så, at hunden skal blive stående med forbenene på baljen, men skal flytte bagkroppen/bagbenene i den ene eller anden side. Når hunden kan dette, kan du indøve, at hunden skal bevæge sig ind på din venstre side...

 

Ligesom denne hund, bare med forbenene oppe på baljen og dig overfor...

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart ville jeg arbejde lidt med det hunden har svært ved, dvs plads klikke nogle gange for plads og så vente lidt og se om ikke kontakten kommer af sig selv, det plejer den at gøre hvis man trækker klikket dvs venter lidt med at klikke. Lav gerne et par kontakt øvelser først og så et par plads øvelser lige efter

 

Kontakten kommer af sig selv for det er det han forventer at blive klikket for. Jeg tænker bare at når jeg kan se han tvivler ift. at komme op og stå med siden til mig, om jeg så bør pille kontakten af og udelukkende klikke for at placere sin krop der hvor jeg ønsker den?

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det ville jeg også i første omgang, jeg har kun set en GD til klikkertræning, den blev rigtig god men var lidt langsom og usikker på hvad vi ville i starten, aner ikke om det ligger til racen men i alt fald hjalp det ham at vi klikkede for ganske små ting og gik meget langsomt frem med kun en ting af gangen, med tiden blev han rigtig hurtig og er meget sikker i sine øvelser:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Elefanten er en øvelse, hvor hunden først lære at stå med forpoterne på en omvendt vaskebalje (eller andet i den dur). Næste skridt er så, at hunden skal blive stående med forbenene på baljen, men skal flytte bagkroppen/bagbenene i den ene eller anden side. Når hunden kan dette, kan du indøve, at hunden skal bevæge sig ind på din venstre side...

 

Ligesom denne hund, bare med forbenene oppe på baljen og dig overfor...

 

Aha på den måde. Så skal jeg bare regne ud hvordan jeg får dét cirkusnummer til at spille ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha på den måde. Så skal jeg bare regne ud hvordan jeg får dét cirkusnummer til at spille ;-)

 

 

De andre har nok ret. Det skal nok være noget kraftigere end en opvaskebalje, måske murerbalje?

 

I starten står du på modsatte side af baljen, så han står overfor dig og stadig kan tage den øjenkontakt, som han er tryg ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Er ikke helt sikker på hvordan du arbejder med plads.

 

Men kan da vise hvordan jeg har lært Yoda og de to andre det:

 

[video=youtube_share;yzJJSP5BbR4]

 

 

[video=youtube_share;mfYmAEDYTCU]

 

Er lidt langsom med klikket i de to videoer - Klikket skal falde når hunden bevæger sig i indlæringen.

Man starter jo så med små kriterier.

Altså at hunden skal op på baljen, skal bevæge et bagben, derefter måske 1 skridt osv.

 

Og har forstærket selve positionen med klik når han var der og så kom kontakten lynhurtigt hvis jeg trak klikket lidt, men det var først efter han havde lært bevægelsen og var ret sikker på, at han havde gjort det rigtige ved at bevæge sig ind mod mit ben.

 

Nu ved jeg godt jeg har en bc... Men det tager ikke ret lang tid at indlære på den her måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det ville jeg også i første omgang, jeg har kun set en GD til klikkertræning, den blev rigtig god men var lidt langsom og usikker på hvad vi ville i starten, aner ikke om det ligger til racen men i alt fald hjalp det ham at vi klikkede for ganske små ting og gik meget langsomt frem med kun en ting af gangen, med tiden blev han rigtig hurtig og er meget sikker i sine øvelser:)

 

Grunden til - eller en af grundene til at jeg har besluttet at bruge klikkeren i denne sammenhæng er for at få tempoet ned. Jeg kan sagtens manipulere ham ind i en plads ved at bruge guffer, men han har så travlt at han ikke formår at opholde sig i pladspositionen mere end et øjeblik og halvdelen af gufferne glider lige igennem den åbne flab fordi han holder hovedet på skrå. Det er her udfordringerne er opstået, for hundens hoved er jo oppe under min arm, så de ting jeg ville gøre med en hund i dobermannstørrelse kan jeg ikke få til at fungere her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu syntes jeg det er MEGA svært at guide/råde i en specifik shaping situation på skrift og uden at have set selve forløbet- men nu har jeg jo set jer og kender størrelsesforholdet, så jeg har et bud på at ændre din gufafleveringsteknik :)

Hvis nu du forstiller dig at du "svinger" venstre hånd ud og serverer guffen med en flad hånd under snuden på ham - så kommer guffen rigtig ind og den lille hund behøver ikke at svinge måsen ud for at kigge efter sin guf.

Håber det giver mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu syntes jeg det er MEGA svært at guide/råde i en specifik shaping situation på skrift og uden at have set selve forløbet- men nu har jeg jo set jer og kender størrelsesforholdet, så jeg har et bud på at ændre din gufafleveringsteknik :)

Hvis nu du forstiller dig at du "svinger" venstre hånd ud og serverer guffen med en flad hånd under snuden på ham - så kommer guffen rigtig ind og den lille hund behøver ikke at svinge måsen ud for at kigge efter sin guf.

Håber det giver mening.

 

Det giver fin mening :-)

 

Når vi ses næste gang kan du jo se hvor vi er nået til og så er du meget velkommen til at komme med input, for det er da klart nemmere i situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Murerbaljer is the shit ;-)

KÆMPEstore murerbaljer til KÆMPEhunde. :-D

 

Jeg prøvede et råd med min forrige hund. Han gik nogenlunde fri ved fod, nogle gange flot, andre gange - øh, ikke flot, og han kiggede kun sjældent op på mig.

 

Jeg var så på et klikkerkursus hos Charlotte Lyngholm, som er en garvet bc-dame. Hun foreslog, at jeg ignorerede hunden og bare begyndte at vandre rundt i haven. Det lød tilpas åndssvagt til at jeg blev interesseret. Så en dag tog jeg mig sammen, bevæbnede mig med små kyllingestykker og gik ud i haven med hunden, der omgående fes over under en busk og begyndte sit yndlingsstunt: gnave i en pind. Jeg lod som ingenting og sagde intet, men begyndte at gå frem og tilbage i haven. Så vidt jeg erindrer, så gik jeg der ganske alene i hele 8 minutter, mens hunden lå og gnaskede og - sikkert - undrede sig. Pludselig rejste han sig og kom hen til mig og gik et par skridt ved min venstre side OG kiggede nysgerrigt op på mig. Jeg slog klik med tungen (havde selvfølgelig glemt klikkeren) og uden at stoppe smed et par kylleguffer og fortsatte min underlige vandring omkring i haven.

 

De første 8 minutter viste sig at være "de værste", for han gik nu perfekt. Jeg klikkede/belønnede uden stop og han åd og kom hver gang hen til mig igen. Så gik jeg mange skridt, hvor han BLEV ved min side. Det allerbedste var egentlig, at han kiggede nonstop op på mig.

 

Jeg trænede det dernæst hver dag i et stykke tid og der var ingen tilbagefald. Han gik som en drøm herefterdags.

 

Charlotte havde s'gu ret. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

KÆMPEstore murerbaljer til KÆMPEhunde. :-D

 

Jeg prøvede et råd med min forrige hund. Han gik nogenlunde fri ved fod, nogle gange flot, andre gange - øh, ikke flot, og han kiggede kun sjældent op på mig.

 

Jeg var så på et klikkerkursus hos Charlotte Lyngholm, som er en garvet bc-dame. Hun foreslog, at jeg ignorerede hunden og bare begyndte at vandre rundt i haven. Det lød tilpas åndssvagt til at jeg blev interesseret. Så en dag tog jeg mig sammen, bevæbnede mig med små kyllingestykker og gik ud i haven med hunden, der omgående fes over under en busk og begyndte sit yndlingsstunt: gnave i en pind. Jeg lod som ingenting og sagde intet, men begyndte at gå frem og tilbage i haven. Så vidt jeg erindrer, så gik jeg der ganske alene i hele 8 minutter, mens hunden lå og gnaskede og - sikkert - undrede sig. Pludselig rejste han sig og kom hen til mig og gik et par skridt ved min venstre side OG kiggede nysgerrigt op på mig. Jeg slog klik med tungen (havde selvfølgelig glemt klikkeren) og uden at stoppe smed et par kylleguffer og fortsatte min underlige vandring omkring i haven.

 

De første 8 minutter viste sig at være "de værste", for han gik nu perfekt. Jeg klikkede/belønnede uden stop og han åd og kom hver gang hen til mig igen. Så gik jeg mange skridt, hvor han BLEV ved min side. Det allerbedste var egentlig, at han kiggede nonstop op på mig.

 

Jeg trænede det dernæst hver dag i et stykke tid og der var ingen tilbagefald. Han gik som en drøm herefterdags.

 

Charlotte havde s'gu ret. :shock:

 

Efter at have skrevet denne tråd gik jeg faktisk ud i haven og arbejdede lidt derude med hunden, der er et par runde buske som jeg brugte til at manipulere ham lidt ind i position med. Nu er det her jo bare noget jeg er kommet i tanke om jeg har lyst til at lære ham og han blev først klikket ind i går, så det er ikke sådan at jeg føler vi sidder fast i en øvelse eller sådan. Jeg synes bare det er interessant at læse hvad andre gør og så efterfølgende finde ud af hvad der kan bruges til en hund i str. XXL :-)

 

Hvad er grunden til at du valgte at smide gufferne på jorden frem for at gi' dem fra hånden og hvilken forskel gjorde det i situationen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikk lig læst alle svarene. Men hvad med at starte med at bakke mens han har kontakt. Altså hunden står foran dig og du bakker. Når hunden kan det begynder du langsomt at vende dig om. Dvs. At det bliver helt naturligt for hunden at adfærden flyttes om på siden. Held og lykke med det :)

 

Det kan vi sagtens. Hans tøven opstår når han skal vælge at gå op på min side, og jeg er derfor i tvivl om jegskal klikke ham blot for at komme op på min side.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er rigtig vigtigt at huske at det at bevæge sig ind på plads fx med hjælp af elefanten som foreslået her, og det at befinde sig på plads på venstre side og så tæt på som hundeføreren nu vil have sin hund, det er ikke det samme, derfor når problemet som her er at hunden bliver usikker på det at være på plads på venstre side, så er det det som skal klikkes og belønnes, i første omgang er bevægelsen ind på plads og kontakten ikke det vigtigste i dette tilfælde:) så jo efter min mening er det blot det at være på din venstre side som skal klikkes, indtil det er et naturligt sted for ham at være, så kan du beggynde at klikke for kontakt på venstre side, og for selve det at bevæge sig om på plads fx forfra:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...