Hop til indhold

Hvilken hund som nr. 2?

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Så kommer der altså sådan en tråd fra mig:genert:

Vi vil gerne have en hund nr. 2 på et tidspunkt. Sådan realistisk set bliver det om 1½-2 år (eller lidt mere). Det skal altså først være når Bella er blevet voksen og fornuftig.

Vi kan tilbyde masser af motion, aktivering og træning. Træning vil være lydighed og evt. rally. Ingen AG.

Det vigtigste er dog sundhed! Jeg vil pinedød ikke have en hund fra forældre der ikke er tjekkede for AD/HD og hvad der ellers må være i de pågældende racer.

Vi vil have en mellemstor til stor hund, altså ca. 15-30 kg.

Jeg har på ønskesedlen følgende:

FT golden

Aussie

Flatter

Border

Schæfer

Min gemal hælder mest til schæfer eller golden..... Jeg hælder nok allermest til aussie eller golden:lun:

Dog har jeg snust lidt på FT golden-opdrætteres hjemmesider, og kan ikke finde én eneste opdrætter hvor BEGGE forældredyr er A/0. Og jeg ved jo at en anden bruger herinde har fået en hund med dårlige albuer - og den er efter en hund der har (så vidt jeg husker) 1 på den ene albue.

Aussie tiltaler mig fordi den er speciel, forstået på den måde at det ikke er en hund man lige møder hver dag. Den er arbejdsivrig og skal stimuleres rigeligt. Ingen voldsom pelspleje. Dog er jeg i tvivl om hvorvidt en aussie kan være hardcore lydighedshund? Jeg ved at borderne er rigtig skrappe til det.

Questions?

Kom gerne med kommentarer..... Som sagt - det er lidt langt ude i fremtiden:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil bare lige kort nævne at hvis det er mig du henviser til så havde begge barney´s forældre 0 og A. De havde begge et index over 100, og moderens var endda 123. Der var ingen i stamtavlen som havde anmærkninger på albuerne. Så det er ingen garanti. De var 2 af 9 hvalpe som gik ud med dårlige albuer. Så ingen garanti. Men det skal så siges at man ikke så længe har tjekket golden for albuer så derfor KAN det godt være lidt længere tilbage i stamtavlen at der er nogen som har haft det.

Nej barney´s forældre var tjekket i hoved og r*v og var virkelig et kuld man satsede på var SUPER hunde som var sunde og raske. Opdrætteren er selv dyrlæge og vidste at hun avlede et kuld brugshunde. Så ingen sikkerhed der.

Til gengæld er jagt-golden fantastiske! Min er i hvert fald. Og ja ja det synes alle hundeejere om egen hund, men han er min 4. hund og absolut den letteste jeg har haft. Hvor er han bare nem og dejlig. Men det er hans mor selvfølgelig også. Han er NEM og SØD og i det hele taget en meget mild og venlig hund. Så er han hammer dygtig til lydighed og hvis hans krop ellers vil så mener flere trænere at han vil kunne nå rigtig langt indenfor lydighed. Han har et super sind.

Jeg har ikke så meget erfaring med de andre racer. Ved bare at man ikke så tit tjekker borderen for andet end hofter, hvilket jeg personligt synes er rigtig ærgeligt.

Nå ja, jeg kan vist ikke bidrage med andet. Vil bare lige sige at hvis det var mig du tænkte på så var ALLE forholdsregler taget, da mine forrige hunde ikke er blevet ret gamle grundet sygdom. Så derfor var jeg EKSTRA opmærksom den her gang. Desværre var det ingen garanti :( det skal så siges at 7 af hvalpene jo så er gået super ud. Og alle 9 hvalpe gik ud med flotte A hofter, hvilket ikke er ofte ved retrieverne. Og det er også svært at finde forældredyr hvor de begge er A/0 men jeg turde ikke andet dengang og var "heldig" at finde et hold forældre der begge var fri. Ikke at det hjælper mig meget nu, andet end jeg ved at jeg gjorde hvad jeg kunne dengang og nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved bare at man ikke så tit tjekker borderen for andet end hofter, hvilket jeg personligt synes er rigtig ærgeligt.

Hææh..? :vedikke: Tror alle BC-folk jeg kender tjekker HD og AD, og de fleste ta'r også OCD med, hvilket desværre er begyndt at dukke op i racen...

Sagt af hende der endnu ikke har tjekket sin egen border for noget som helst... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dig jeg henviste til. Mener bare at jeg var inde på opdrætters hjemmeside og kigge, og der var et eller andet. Eller var det mon bare Barney der spøgte? Anyways, jeg ved godt at der ikke er nogle garantier. Men SUK altså! Og Barney virker også bare til at være ualmindelig dejlig!

Niks... barney har fået 1 og 2 på albuer. Begge forældre er helt fri og med HD index over 100...

Hvalpekurv

Bladre lidt ned på siden så kan du se stamtavlen med værdier på forældrene :) Siden er laaaangt fra opadteret da noget gik galt med den computer den kunne redigeres fra :P eller sådan noget... men her kan du se det :)

Barney er en helt igennem fantastisk hund! Alt hvad vi kunne drømme om og mere til :) Det eneste der er svært med ham er hans snude og hanhunde-drift der opfanger ALT, men vi har arbejdet meget med det, og det er blevet meget bedre :) Så det er ikke et problem. Og hans indkald er blevet rigtig godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været inde og kigge i mellemtiden, og det må have været Barney der spøgte i baghovedet. Alle andre opdrættere jeg har kigget på derimod, har haft mindst et 1 eller B et sted. Og jeg ved godt at det ikke er lig med at hvalpene får noget, men alligevel.....:-)

Jeg tror at jeg vil holde Barneys opdrætter i baghovedet. Måske kontakte hende og høre om hun planlægger kuld på et tidspunkt i løbet af de næste par år?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun avler ikke mere på mor-hunden da hun efter hvalpenes fødsel fandt ud af at hun har en OCD i skulderen. Ikke noget hunden overhovedet er mærket af, men hun vil ikke avle mere på hende af risiko for at hvalpene får det.

Alle hvalpe fra Barney´s kuld er heldigvis fri for OCD i skulderen :)

Måske kun engang vil avle på hvalpen (barney s søster), men det er meget sjældent hun har kuld af den grund at hun normalt kun avler hvis hun selv skal beholde en hund :) Så umildbart tror jeg ikke hun lige har nogle planer lige nu. Der var ellers flere der havde spurgt efter hvalpe på Jennie (barney´s mor). Men på den anden side skal hun jo avle før den unge bliver for gammel HVIS hun vil have hvalpe på den. Ellers kan det være at en af de andre "hvalpe" laver et kuld hvalpe på et tidspunkt. Det er nok ikke usandsynligt da det er et SUPER godt kuld med et rigtig godt hoved :)

Du er meget velkommen til at besøge os en dag hvis du gerne vil opleve Barney. Vi kan tage ud og træne eller et eller andet hvis du har lyst. Det er helt op til dig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun avler ikke mere på mor-hunden da hun efter hvalpenes fødsel fandt ud af at hun har en OCD i skulderen. Ikke noget hunden overhovedet er mærket af, men hun vil ikke avle mere på hende af risiko for at hvalpene får det.

Alle hvalpe fra Barney´s kuld er heldigvis fri for OCD i skulderen :)

Måske kun engang vil avle på hvalpen (barney s søster), men det er meget sjældent hun har kuld af den grund at hun normalt kun avler hvis hun selv skal beholde en hund :) Så umildbart tror jeg ikke hun lige har nogle planer lige nu. Der var ellers flere der havde spurgt efter hvalpe på Jennie (barney´s mor). Men på den anden side skal hun jo avle før den unge bliver for gammel HVIS hun vil have hvalpe på den. Ellers kan det være at en af de andre "hvalpe" laver et kuld hvalpe på et tidspunkt. Det er nok ikke usandsynligt da det er et SUPER godt kuld med et rigtig godt hoved :)

Du er meget velkommen til at besøge os en dag hvis du gerne vil opleve Barney. Vi kan tage ud og træne eller et eller andet hvis du har lyst. Det er helt op til dig :)

Det vil jeg RIGTIG gerne! Men pas nu på at jeg ikke smugler Barney ned i baglommen og tager ham med hjem:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe han er vist lidt for stor til en baglomme :P og ellers er jeg sikker på at du alfevere ham igen når Bella kommer i løbetid - så er han nemlig knaaap så let :D

Til gengæld er han ikke en kælen hund. Han gider ikk ligge på sofaen ret længe og han kan sagtens gå selvom man er ved at nusse ham. Men måske er han bare for forkælet :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kkun udtale mig om aussier og bordere og vil bare sige, at det er super vigtigt at huske på, at aussien på ingen måde er en light version af en border. Det oplever jeg at rigtig mange tror. Der er kæmpe forskel på de to racer!!

Aussien er vogtende og reserveret - borderen elsker alle og er verdens dårligste vagthund.

LAngt de fleste infen for bordere tjekker for både HD, AD og OCD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skynder mig lige at indrømme at jeg tog fejl - jeg kom til at stikke næsen i noget jeg ikke har sat mig ordentligt ind i - beklager :) tak til dem som har rette min fejl :D

Og øhh - må hellere lige tilføje at du (Anne) skal huske på at Golden er sent moden og barney blot er en ung hanhund i teenage alderen :D bare lige så du ikke bliver blæst omkuld af hans teenages nykker som der selvfølgelig også er :D meeen han er nu stadig nem og kærlig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige slå et slag for kloringoldens :lol: Hvis du ikke vil løbe ag kunne det måske være en mulighed? De findes også i trænbare udgaver, mener jeg at have hørt (har dog ikke været ude og se markprøvblablablablablahhh:blink:)

Aussier ser jeg overalt for tiden, så jeg vil ikke kalde den speciel eller sjælden. Men min hukommelse behøver ikke afspejle virkeligheden.

Ellers stemmer jeg for flatter! Har mødt et par stykker i løbet af sommeren, og de var SÅ fine. Og slet ikke skarpe, som jeg ellers før har hørt om dem.

Held og lykke med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan egentlig godt være at aussien ikke har et temperament der matcher mit...?! Bum bum.....

Jeg ved jo at en golden matcher mig! Jeg er vokset op med adskillige eksemplarer (i øvrigt ft'ere), og de er jo fantastisk smukke og dejlige! En kloringolden er ikke mig. Jeg synes de er for tunge:???: Super af sind, men mangler de fine træk - og driften!

Flatter er jo også dejlige, men jeg har hørt at det er ret svært at finde hvalpe herhjemme?! At der er få opdrættere:???:

Uh, det er godt jeg har et par år til at beslutte mig:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan egentlig godt være at aussien ikke har et temperament der matcher mit...?! Bum bum.....

Jeg ved jo at en golden matcher mig! Jeg er vokset op med adskillige eksemplarer (i øvrigt ft'ere), og de er jo fantastisk smukke og dejlige! En kloringolden er ikke mig. Jeg synes de er for tunge:???: Super af sind, men mangler de fine træk - og driften!

Flatter er jo også dejlige, men jeg har hørt at det er ret svært at finde hvalpe herhjemme?! At der er få opdrættere:???:

En af mine trænere i DRK er flatteropdrætter.

Bare sig til, hvis du vil have hendes oplysninger. Hvis hun ikke selv har hvalpe, når det passer, er jeg sikker på, at hun vil kunne guide dig i den rigtige retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du synes en golden er for tung, er det jo oplagt at du skal have en flatter (for mig er FT avl et skråplan).

Vil du have en tæve, er det en god idè at blive skrevet op i god tid, for det er dem der er mest efterspørgsel på, men det passer ikke at der ikke er ret mange der opdrætter herhjemme. De er nok bare blevet lidt forsigtige med at lave hvalpe og det er jo godt nok, for racen er styrtdykket mht. antal af stambogsføringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha: Hvordan kan det være et skråplan at hente hunde hjem fra England og Tyskland og avle på den oprindelige Golden? Det forstår jeg slet ikke. Det er jo sådan de første goldens så ud? Ft står jo blot for field trail hvilket vil sige at de er rigtig gode til deres oprindelige egenskaber. Udstilligsgolden er jo lavet til dem som elsker Golden sind men ikke ville have en udpræget arbejdshund.

Så nu er jeg nysgerrig: Hvordan kan det være forkert at avle på en brugsgolden? De er jo som racen oprindelig er?

Har engang hørt en sige at man kan nå at træne 3 labrador på samme tid det tager at træne 2 Golden og 1 flatter ;) langsom retriever udvikling og sådan :P det kan man lige have i baghovedet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha: Hvordan kan det være et skråplan at hente hunde hjem fra England og Tyskland og avle på den oprindelige Golden? Det forstår jeg slet ikke. Det er jo sådan de første goldens så ud? Ft står jo blot for field trail hvilket vil sige at de er rigtig gode til deres oprindelige egenskaber. Udstilligsgolden er jo lavet til dem som elsker Golden sind men ikke ville have en udpræget arbejdshund.

Så nu er jeg nysgerrig: Hvordan kan det være forkert at avle på en brugsgolden? De er jo som racen oprindelig er?

Har engang hørt en sige at man kan nå at træne 3 labrador på samme tid det tager at træne 2 Golden og 1 flatter ;) langsom retriever udvikling og sådan :P det kan man lige have i baghovedet :)

ehm? Så det tager samme tid at træne 3 labradors som 3 andre hunde? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det vel egentlig ikke emnet i denne tråd, men når nogle vælger at avle udelukkende på arbejdsegenskaber, så bliver standartopdrætterne ikke mødt med de samme krav på det område, for de købere der ville gøre det, vælger FT udgaven. Dvs. at vi om 30 år enten kan vælge imellem en udgave der er ubrugelig med et ødelagt retriever-sind, eller en udgave der ligner en blandingshund, med div. problemer i bevægeapparatet fordi fart har betydet mere end korrekt bygning.

Og så skal jeg indrømme at når jeg ser billeder af goldens for 50 år siden, så ligner de absolut ikke en jagtgolden, men nærmere en standart. Så det sidste vil jeg ikke give dig ret i, hverken når det drejer sig om det indre eller det ydre.

Og mon ikke denne person ville sige at det tager samme tid at træne 2 jagtgoldens som det tager at træne en standart?. De få jeg har mødt har ejerne ihvertfald haft enormt svært ved at håndtere.

Ja, flatten tager lidt længere tid at træne op, men det skyldes bl.a. at det er den retriever det tager længst tid til at modnes. Og nej, det er jo ikke en bordercollie, men alligevel en samarbejdende hund der elsker at træne og jeg læser ingen steder at TS satser på at blive danmarksmester.

Link til indlæg
Del på andre sites