Hop til indhold

En dyrlæges syn på foder


Eris
 Share

Recommended Posts

Er det kun mig i hele verden der kommer vand i tørfoderet? :vedikke: Ved ikke hvor jeg har det fra, men har altid gjort det... Iso får 200g tørfoder, og når det er hældt op kommer skålen bare under den kolde vandhane, og så fylder jeg på til det næsten dækker foderet, og serverer det direkte. Så ved jeg da at hun i hvert fald får det vand i sig. Hun drikker ellers ikke ret meget, måske er behovet også mindre når hun nu får den portion vand i maden. Jeg synes også det må være rart for hundemaven at få en ordentlig slat vand ned sammen med foderet, for det kan jo godt svulme rigtig meget op - og hvor skal det ellers få væsken fra, hvis man gi'r maden "tør"?

 

Jeg gør ikke selv. Men det er fordi Luna får sit tørfoder i en aktiveringsbold. Vores gamle lab fik altid mad en gang om dagen, om aftenen, og så hældte min mor vandet fra de kogte kartofler over. Så stod det og trak mens vi spiste:-D

 

Luna drikker fint vand ved siden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hanner fra kennel fik kogende vand på deres tørkost og jeg synes det er vildt synd, de har levet et helt liv af grød :oops: det er selvfølgelig ekstremt, men de kunne slet ikke finde ud af gnaveben eller tør tørkost. For mig er det også vigtigt, at måltidet er en oplevelse, af smag og tekstur.

 

Jeg lader så ikke Iso's foder stå og trække - hun får det direkte, tørt tørfoder der ligger og svømmer i en masse vand! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg lader så ikke Iso's foder stå og trække - hun får det direkte, tørt tørfoder der ligger og svømmer i en masse vand! :lol:

 

Aha :hmm: - det kan være jeg skal prøve det - det kunne jo være de to slughalse så skal fiske lidt mere efter foderet - samtidig med at de får drukket noget vand :mrgreen: - kunne også være godt til Oscar, som spiser meget behersket - desværre er han ikke altid så god til at drikke vand og det får han ofte hård mave over :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det kun mig i hele verden der kommer vand i tørfoderet? :vedikke: Ved ikke hvor jeg har det fra, men har altid gjort det... Iso får 200g tørfoder, og når det er hældt op kommer skålen bare under den kolde vandhane, og så fylder jeg på til det næsten dækker foderet, og serverer det direkte. Så ved jeg da at hun i hvert fald får det vand i sig. Hun drikker ellers ikke ret meget, måske er behovet også mindre når hun nu får den portion vand i maden. Jeg synes også det må være rart for hundemaven at få en ordentlig slat vand ned sammen med foderet, for det kan jo godt svulme rigtig meget op - og hvor skal det ellers få væsken fra, hvis man gi'r maden "tør"?

 

Jeg lader så ikke Iso's foder stå og trække - hun får det direkte, tørt tørfoder der ligger og svømmer i en masse vand! :lol:

 

Det gør vi også med Dexters mad. (Når han ikke får det i fodersøg)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg sidder og tænker på, om det ikke også mætter lidt mere, hvis det har trukket i lidt vand:hmm: Ja jeg har jo en hund, der lige er skiftet fra råt til tørfoder, og nu er hun begyndt at gå på rov på gåturene :(

 

Efter jeg er begyndt at smide vand på - kan jeg godt mærke forskel på hvor meget mætheds følelse de har. De virker meget mere tilfredse og det er faktisk længe siden at Oscar har hugget noget i sig på en gå tur - hvilket han altid har været rigtig slem til.

Det er da værd at prøve af på Luna

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter jeg er begyndt at smide vand på - kan jeg godt mærke forskel på hvor meget mætheds følelse de har. De virker meget mere tilfredse og det er faktisk længe siden at Oscar har hugget noget i sig på en gå tur - hvilket han altid har været rigtig slem til.

Det er da værd at prøve af på Luna

 

Ja jeg kunne jo gøre det på et af måltiderne og så stadig give hende det andet måltid i hendes elskede foderbold. Dog får hun først mad efter gåturen om morgenen, så der vil det ikke rigtig hjælpe på hendes rov-ture:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg kunne jo gøre det på et af måltiderne og så stadig give hende det andet måltid i hendes elskede foderbold. Dog får hun først mad efter gåturen om morgenen, så der vil det ikke rigtig hjælpe på hendes rov-ture:hmm:

 

Men kan du så ikke give hende noget før morgenturen? Jeg må indrømme, at jeg synes det er lidt tosset, at du bruger penge på at koge to kyllinger til Luna, når du så ofte har svært ved at få det til at løbe rundt økonomisk...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg hælder kogevand på kræets morgenmad så det når at blive opløst og aftensmaden får han som træningsgodbidder eller fodersøg - måske skulle jeg først hælde kogevandet på lige før servering så det ikke var grød?

 

det er både for at han skal have en rar fornemmelse i maven og også for at give ham nogle andre smagsoplevelser end tørfoder fra kogevandet (grønt og forskellige slags kød, fisk og indmad)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men kan du så ikke give hende noget før morgenturen? Jeg må indrømme, at jeg synes det er lidt tosset, at du bruger penge på at koge to kyllinger til Luna, når du så ofte har svært ved at få det til at løbe rundt økonomisk...

 

Nu var det bare ment som en forkælelse kombineret forsøg. Hun kommer ikke på hjemmelavet kun, for det er for dyrt.

 

Nej, vi har altid gjort det sådan, at vi står op og tager tøj på og ud af døren. Hvis vi også skal tl at lade foder stå og trække, så tror jeg, hun tisser i bukserne:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Tror da heller ikke det er så rart at hunden skal gå tur med fyldt mave - tænker på mavedrejning som i sær store hunde jo kan få.

Så vil jeg da foreslå at du, når I kommer fra gå tur bløder foderet op der - hvis Luna er utålmodig må du bare lige snikke snakke lidt med hende i vente tiden. :mrgreen:

Min Charlie er en forfærdelig skrighals og det kan være ekstremt svært at udholde hans "snak" mens foderet bløder op - så det er bare med at snikke snakke med ham mens han venter :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er jeg altså glad for at min hund er så ukompliceret med fodring! Vi har fundet noget tørfoder hun gider at spise, og som hun fungerer perfekt på. Hun er aldrig sulten-sulten, grovæder aldrig, drikker tilpas mængde vand, samler ikke sager op og spiser, velfungerende mave, gode tænder, frisk ånde osv.

 

Hvis jeg hælder vand på hendes foder, også hvis det fx er levervand, rynker hun på sin lille, fine snude og nægter at spise:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er jeg altså glad for at min hund er så ukompliceret med fodring! Vi har fundet noget tørfoder hun gider at spise, og som hun fungerer perfekt på. Hun er aldrig sulten-sulten, grovæder aldrig, drikker tilpas mængde vand, samler ikke sager op og spiser, velfungerende mave, gode tænder, frisk ånde osv.

 

Hvis jeg hælder vand på hendes foder, også hvis det fx er levervand, rynker hun på sin lille, fine snude og nægter at spise:mrgreen:

 

Sjovt - tænkte nøjagtig det samme! Pyha hvor er jeg glad for at det er så let med mine.

De har hver deres tørfodervariant, som de kører fortrinligt på. En af dem får ekstra tilskud, fordi han arbejder så hårdt, men ellers er det ligetil :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...