Hop til indhold

Mantrailing


PMJ
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige kommet hjem efter en fantastisk uge i Tyskland hvor vi (jeg og min hund) blev introduceret til Mantrailing (Eftersøgning af personer ved hjælp af deres personlige lugt).

Det er sjovt at se hvordan hundene kan løse opgaven på trods af biler, cykler, mennesker, støj og larm.

Min hund varbåde ved at blive kørt ned af en cyklist og en med rollator. Det tog den heldigvis ikke så tungt.

 

Nu mangler jeg bare nogle træningskammerater for at komme videre.

Jeg vil helst træne i Fredericia/Vejle/Horsensområdet, men kører også gerne lidt længere for at få trænet.

Jeg har bedst tid formiddag/eftermiddag mandag - fredag

Er der nogen som vil være med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad kræves der for at komme i gang?

Det kræver ikke andet end en times tid engang imellem for at hjælpe mig og min hund videre ;-)

 

Jeg tror at det kræver en top motiveret hund og fører for at nå til noget fornuftigt, men en arbejdsglad, selvsikker hund som kan bruge sin næse, holder af alle mennesker og er tryg i alle omgivelser er et godt udgangspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Nu så jeg lige din video med Gipsy i en anden tråd. Så jeg skriver lige et par spørgsmål her, i håbet om at du ser og får tid til at svare på dem

 

Min den yngste viser ikke den vilde gejst for hverken agility'en eller rally'en, og selvom jeg ikke har tænkt mig at opgive endnu, så synes jeg nu det kunne være sjovt at finde et eller andet, som hun bare synes var super sjovt! Hun elsker at bruge sin næse og hun elsker mennesker... så dette kunne måske være en mulighed...

 

Hvordan starter I indlæringen? Den ældste kan jeg sagtens sende ud i et søg. Men hun tænder enormt meget på genstande, så der tror jeg lidt jeg har haft megen hjælp i det. Det gør den bette ikke rigtigt. Hun tænder faktisk kun på mad, mere eller mindre.... Så jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg ville starte indlæringen med hende.... Starter du med synlig figurant? Eller er figuranten altid gemt?

 

Udover en god sele og en sporline, og en villig figurant, så ser det ikke ud til at træningen kræver noget særligt i udstyr, det er jo altid dejligt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget spændende! Så også lige videoen, sætter manden som din hund skal finde fært på en eller anden måde? Ærgeligt at vi bor helt herovre i Kbh, ville meget gerne hjælpe og så måske høre lidt om hvordan man starter træningen. Min yngste især ville elske sådan en træning.

 

Så vidt jeg kan se i videoen, så får Gipsy lov til at snuse til et eller andet i en plasticpose inden hun bliver sendt afsted... Jeg går ud fra, at det er noget med figurantens færd på? Herefter vil jeg tro det "bare" er at følge færden af hvor personen har gået - vi sætter jo allesammen færd hele tiden - vi taber jo hår, døde hudceller og andet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg kan se i videoen, så får Gipsy lov til at snuse til et eller andet i en plasticpose inden hun bliver sendt afsted... Jeg går ud fra, at det er noget med figurantens færd på? Herefter vil jeg tro det "bare" er at følge færden af hvor personen har gået - vi sætter jo allesammen færd hele tiden - vi taber jo hår, døde hudceller og andet...

Du ser helt rigtigt. I plastikposen er en brugt sok. Det er det eneste som "bliver lagt ud". Belønningen er en god portion kattemad.

Vi træner om tirsdagen i Horsens. Send en PM hvis du vil se hvad vi laver. Her er vi en gruppe på 5 hundeførere som træner. Det tager ca 2 timer for 5 hunde.

Det koster kun, at du medbringer en plastikpose med et stykke tøj som du har gået med dagen før og sidder figurant for én hund.

 

Hvis du selv kan medbringe en figurant, så kan vi måske finde et tidspunkt hvor jeg kan introducere dig og din hund til den metode jeg bliver trænet efter.

Buddhas artikler er helt OK, men der er meget mere i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Så er der mulighed for at se Mantrailing i Danmark

Danmarks første Workshop i Mantrailing finder sted i Horsens den 16. - 17. marts 2013. Hver dag trænes/undervises i fra kl. 9 til 17 med en times frokostpause.

Instruktøren er Ursula Peveling fra Tyskland. Undervisningen sker primært på tysk, men det vigtigste oversættes.

Alle pladser med hund er optaget, men der er ledige pladser som observatør (uden hund) under forudsætning af at du også virker som figurant på lige fod med hundeførerne.

Der vil blive trænet og undervist i de vigtige basale øvelser:

 

• At læse hundens kropssprog

• At håndtere linen

• Forskelligt underlag

• Afledninger

• Startritualet

• Præsentation af færtgenstanden

 

Vil du se med, så send mig en PB

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne altså virkelig godt tænke mig at snuse lidt til det der mantrailing. Men den weekend er der desværre Vilhelmsborg, så du er heller ikke hjemme Anna :-(

 

nej, jeg har opdaget det ;-) Men det lyder ellers bare spændende... Tænker måske at den lille JohnaBadonna kunne synes det var sjovt... Måske til næste vinter når jeg har æfhændet mine tirsdagshold...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne altså virkelig godt tænke mig at snuse lidt til det der mantrailing. Men den weekend er der desværre Vilhelmsborg, så du er heller ikke hjemme Anna :-(

Vi er en gruppe som træner i Horsens hver tirsdag kl. 17 indtil vi har været igennem alle hundene (ca. kl. 19). Der er ikke plads til flere hunde på holdet men alle er velkomne til at komme og kigge på, hvis de er indstillet på også at være figurant for mindst en person.

 

Send mig en PB, hvis du vil kigge forbi

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er en gruppe som træner i Horsens hver tirsdag kl. 17 indtil vi har været igennem alle hundene (ca. kl. 19). Der er ikke plads til flere hunde på holdet men alle er velkomne til at komme og kigge på, hvis de er indstillet på også at være figurant for mindst en person.

 

Send mig en PB, hvis du vil kigge forbi

 

Jeg ville rigtig gerne, men træner selv om tirsdagen :( Jeg forestiller mig at det vil være super til at aktivere Mingus med, hvis hans spondylose en dag kommer til at give symptomer, så agility bliver umuligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...