Hop til indhold

Alene hjemme træning med en hund i løbetid?

Gæst MarieF
 Share

Recommended Posts

Hej,

Her kommer endnu et spørgsmål ang. lille Sif :genert:

Vi fik hende i fredags, hvor hendes løbetid lige var startet. Af den grund har vi lidt svært ved at gennemskue hvad der er hendes normale adfærd, hvad der er løbetids-hormomer og hvad der evt. er stress over at være blevet flyttet.

Hun er i højløbetid lige nu (så vidt vi kan regne ud) og i morges da jeg var ude og gå med hende pev hun rigtig meget :shock: Altså hun virkede glad nok, halen var høj og hun løb rundt og legede - men alligevel pev hun en masse. Især da vi mødte en ældre mand, som hun gerne ville hen til :roll:

Der er en græsplæne lige foran vores lejlighed, og da vi gik igennem en lille sti, som fører ud til den græsplæne, blev hun pludselig bange - hun frøs helt og jeg kunne ikke få hende med, mens hun stod og pev. Efter en del overtalelse kom hun endelig med, men tror til dels, at det var fordi overboerne (som er nogle gode venner, hun allerede har mødt en del gange) kom ud af døren, og ned af trappen.

Hun var rimelig kulret, da jeg gik med hende igår eftermiddags, og hidsede sig gevaldigt op overfor nogle drenge, som hun kunne høre på den anden side af hækken. Der løftede jeg hende op, for at få hende til at stoppe. Jeg håber ikke, at det er mig hun er blevet bange for - jeg råbte ikke af hende, og var jo heller ikke hårdhændet eller noget, men jeg irettesatte hende og løftede hende op :???:

Igår trænede min kæreste en del alene hjemme træning med hende og tror han har gjort for meget - hun virkede i hvert fald urolig da jeg kom hjem (hvor han også var hjemme, men skulle afsted kort efter). Hun var dørsøgende og opmærksom på alle lyde, hvor hun lagde op til at ville bjæffe (og jeg så stoppede hende).

Nu ligger hun bare og sover, men den første ½ time efter vores gåtur lagde hun sig foran døren.

Jeg kan ikke helt gennemskue, om det er fordi hun bliver så stresset så snart vi øver alene hjemme, og om vi helt skal lade være, til hun er ude af sin løbetid - vi har jo ikke rigtig nogen idé om hvad der er normal adfærd og hvad der er løbetidshormoner :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Giv hende da lige en uges tid til at vænne sig til sine nye omgivelser før i begynder med "alene hjemme træning"

Jeg har også sagt til min kæreste, at jeg synes, at han skal skrue gevaldigt ned for træningen, når han er sammen med hende, og da jeg fortalte hvordan hun havde opført sig efterfølgende kunne han godt se det. Jeg har bare haft indtryk af, at man skal øve det lige så stille fra start af - altså bare at vi går ud af døren og kommer ind igen, at vi går på badeværelset og lukker døren osv.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også sagt til min kæreste, at jeg synes, at han skal skrue gevaldigt ned for træningen, når han er sammen med hende, og da jeg fortalte hvordan hun havde opført sig efterfølgende kunne han godt se det. Jeg har bare haft indtryk af, at man skal øve det lige så stille fra start af - altså bare at vi går ud af døren og kommer ind igen, at vi går på badeværelset og lukker døren osv.?

Jeg synes også bare at i skal have jeres almindelige rutiner derhjemme, uden decideret træning. Hun skal lige falde til og finde ud af hvem i er. Tryghed er jo en stor del af alene hjemme-træningen.

Som du siger, vil hun vænne sig til at i er væk i kortere perioder når i henter post, går ud med skraldet, er i bad osv. Gør jeres almindelige ting, og gør ikke noget stort nummer ud af det for hunden. Ikke noget med at sige farvel eller have stort, glædeligt gensyn. Det må i gemme til hun kender jer ordentligt og kan være alene uden problemer.

Men her i starten skal i bare gøre hende tryg, så skal resten nok komme:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg mener ikke, at der er noget galt i at træne det fra starten. men det er selvfølgelig helt centralt, at alene-hjemme-træningen ikke stresser hende - den følelse hun ligesom får grundlagt nu ifbm. alene hjemme, kommer jo til at hænge fast, og den skal meget nødigt være stress/uro/opkørthed. så ja, måske skal i simpelthen prøve at de næste dage kun træne én gang om dagen? det kan være, at hun bedre kan kapere det.

nåja, en lille ting mere: det kan være meget angstprovokerende for en lille hund, at "miste jordforbindelsen", hvis den bliver løftet uden varsel - det ved jeg selvfølgelig ikke, om du har gjort. jeg siger konsekvent "løft", før jeg løfter min hund, så er han altid advaret (og så hjælper han også selv lidt til, så det er praktisk nok)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også bare at i skal have jeres almindelige rutiner derhjemme, uden decideret træning. Hun skal lige falde til og finde ud af hvem i er. Tryghed er jo en stor del af alene hjemme-træningen.

Som du siger, vil hun vænne sig til at i er væk i kortere perioder når i henter post, går ud med skraldet, er i bad osv. Gør jeres almindelige ting, og gør ikke noget stort nummer ud af det for hunden. Ikke noget med at sige farvel eller have stort, glædeligt gensyn. Det må i gemme til hun kender jer ordentligt og kan være alene uden problemer.

Men her i starten skal i bare gøre hende tryg, så skal resten nok komme:-)

Det prøver vi nemlig også at gøre. Det virker til, at hun godt forstår forskellen på at gå ud på badeværelset og gå ud af hoveddøren, for hun reagerer slet ikke på samme måde.

Selvom hun jo selvfølgelig ikke kender os så godt endnu, så virker det dog til, at hun er blevet meget rolig herhjemme. Jeg var f.eks. ude og tømme opvasker før, hvor hun lå på sin plads under skrivebordet (hvor vi har lagt en pude til hende, da hun gerne vil ligge der, når vi sidder ved computeren), og der kom hun først ud i køkkenet, da jeg var halvt færdig - de første dage fulgte hun os overalt.

Vi ignorerer hende når vi kommer ind af døren, eller siger kun hej Sif.

I forhold til det med f.eks. at hente post, skal jeg så gøre det, selvom hun piver når jeg går ud af døren? For det vil hun gøre nu, og har forstået det sådan, at de ikke skal pive overhovedet, for så er man gået for hurtigt frem?

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til det med f.eks. at hente post, skal jeg så gøre det, selvom hun piver når jeg går ud af døren? For det vil hun gøre nu, og har forstået det sådan, at de ikke skal pive overhovedet, for så er man gået for hurtigt frem?

hvis hun slet ikke er tryg ved, at i går - så ville jeg ikke gå. hellere få lagt et godt fundament.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg mener ikke, at der er noget galt i at træne det fra starten. men det er selvfølgelig helt centralt, at alene-hjemme-træningen ikke stresser hende - den følelse hun ligesom får grundlagt nu ifbm. alene hjemme, kommer jo til at hænge fast, og den skal meget nødigt være stress/uro/opkørthed. så ja, måske skal i simpelthen prøve at de næste dage kun træne én gang om dagen? det kan være, at hun bedre kan kapere det.

nåja, en lille ting mere: det kan være meget angstprovokerende for en lille hund, at "miste jordforbindelsen", hvis den bliver løftet uden varsel - det ved jeg selvfølgelig ikke, om du har gjort. jeg siger konsekvent "løft", før jeg løfter min hund, så er han altid advaret (og så hjælper han også selv lidt til, så det er praktisk nok)

Jeg tror også at jeg helt lader være med at øve alene hjemme i dag - max. en enkelt gang, hvis det er, og der vil det kun lige hurtigt være ind og ud :)

Hun er ret god til at blive løftet. De første par dage hun var her, var hun bange for trappen og der løftede vi hende op og ned, og da vi skulle løfte hende, der rejste hun sig selv op på bagbenene, så vi kunne få fat under hende. Det gør hun også, når jeg løfter hende op på mig, når jeg sidder på kontorstolen. Det var jo dog en anden situation, når hun gøede og blev sur, og skal da lige have det i hovedet, at hun ikke skal blive angst af det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis hun slet ikke er tryg ved, at i går - så ville jeg ikke gå. hellere få lagt et godt fundament.

Ok, jeg tror også at vi skal have startet helt fra bunden. Købte nogle marvben og nogle andre godter igår, som hun kan få til alene-hjemme træning, og vi øver pt. at spise det i kurven, så hun ikke sidder lige foran døren, når vi skal ud :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det at hun piver, kan også sagtens være fordi hun er højløbsk.

Men ja, lad hende lige få en uge eller 2 til at falde til derhjemme. Så hun ved, hvor hun nu hører til:-D

Det håber jeg også - jeg blev helt nervøs for om jeg havde gjort noget, så hun var bange for at gå med mig, men kunne bare slet ikke komme på noget :)

Jeg har været ude og hente noget i et skab udenfor i dag, hvor jeg dog ikke lukkede døren helt i, men kun på klem, og der sagde hun ingenting. Hun sad bare indenfor døren og ventede - jeg var inde og ude 3 gange (lukkede dog som sagt ikke døren nogle af gangene) og havde endda nøgler med 2 af gangene, da det skal låses op og i :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites