Hop til indhold

Fantastisk smuk langhåret schæfer tilbydes til parring


Gæst Hentze
 Share

Recommended Posts

Blev opfordret til dette af min dyrlæge, idet jeg har en utrolig sund hund fri for alle de skavanker som mange schæfere er plaget af. Har aldrig været syg. Har fin stamtavle, men kan ikke blive avlsgodtkendt, når han er langhåret, så hvalpe vil derfor ikke kunne få stamtavle.

 

Yankee er en godmodig og kærlig hund og har et dejligt sind. Han er en rigtig bamse.

 

Hilsen Vibeke

 

Stående.jpg

Liggende - front.jpg

Liggende - hel figur.jpg

siddende.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for linket og kommentarerne. Det er ikke vigtigt for mig om parringen er med en anden schæfer. Det vigtigste er at hans sunde gener tilbydes til andre. Han er 9 år gammel og jeg har ikke brugt tid på brugshundeprøver, som også er en del af en stamtavle. Jeg har trænet med ham i mange år i en lille privat hundeklub, hvor vi selv har holdt interne prøver.

 

Så jeg vil nok ikke vælge at kaste mig ud I en masse besvær med at få ham avlsgodkendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for linket og kommentarerne. Det er ikke vigtigt for mig om parringen er med en anden schæfer. Det vigtigste er at hans sunde gener tilbydes til andre. Han er 9 år gammel og jeg har ikke brugt tid på brugshundeprøver, som også er en del af en stamtavle. Jeg har trænet med ham i mange år i en lille privat hundeklub, hvor vi selv har holdt interne prøver.

 

Så jeg vil nok ikke vælge at kaste mig ud I en masse besvær med at få ham avlsgodkendt.

 

Hej og velkommen :-)

 

Han er godt nok en udsædvanlig smuk hund :lun:

 

Er nu enig med andre og det er ikke for, at være kritisk , men objektiv.

Selv om han har sunde gener han kan give videre, så er det jo ikke kun hans gener, der kommer an på i en evt. parring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rigtig glad for at du vægter sundheden højest, for det er ikke alle der gør det.

Men jeg mener stadig at du skulle vælge at bruge hans sunde gener indenfor schæferne. Og i disse nye dkk tider så er det ikke noget problem for dig, for det eneste en shcæfer har brug for er at de er hd fotograferet og at hanhunde har en tekstikelstatus.

Racerestriktioner / sundhedsoplysninger

så der er intet besvær for dig, en 9 år gammel sund schæfer er virkelig værd at tilbyde til avl.

 

Ligesom de andre så synes jeg at din schæfer ser vidunderlig ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for din søde kommentar. Jeg prøve at undesøge sagen og vurderer hvor omstændigt det er. Jeg er ikke helt med på proceduren i forbindelse med avlsgodkendelse. Mente også at de skulle igenne brugshundeprøverne. Det er udelukkende fordi min dyrlæge har opfordret mig til dette at jeg kaster mig ud i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

En parring vil koste værdien af hvad du kan sælge en hvalp til.

Tæven skal være max 8 år og ellers imødekommende og have et godt sind.

Han er fra Kennel Hawweto. Jeg har ikke fået fotograferet hans hofter, men dyrlægen kan vride dem langt bagud ved de årlige tjek og jeg kan oplyse at hans forældre har A-hofter.

 

Nej - udseendet er ikke alt, men nu var det også på baggrund af hans gode helbrede at jeg lagde annoncen ind her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu været i kontakt med en fra avlsrådet fra Schæferhundeklubben og han vurderer, at det vil koste 2500 kr. at få en avlsgodkendelse. Ydermere gør han mig opmærksom på, at min langhårede schæfer kun må parre en anden langhåret. Under de omstændigheder vælger jeg ikke at få ham avlsgodkendt. Så alle henvendelser er velkomne.

Link til indlæg
Del på andre sites

En parring vil koste værdien af hvad du kan sælge en hvalp til.

Tæven skal være max 8 år og ellers imødekommende og have et godt sind.

Han er fra Kennel Hawweto. Jeg har ikke fået fotograferet hans hofter, men dyrlægen kan vride dem langt bagud ved de årlige tjek og jeg kan oplyse at hans forældre har A-hofter.

 

Nej - udseendet er ikke alt, men nu var det også på baggrund af hans gode helbrede at jeg lagde annoncen ind her.

 

Det kan man også med min Liva - hun har så en D-hofte på den ene side.

 

Det eneste, som kan påvise rene hofter, er et røngtenbillede. Det skylder du evt. tæveejere og hvalpekøbere at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man også med min Liva - hun har så en D-hofte på den ene side.

 

Det eneste, som kan påvise rene hofter, er et røngtenbillede. Det skylder du evt. tæveejere og hvalpekøbere at gøre.

 

Man skal i hvert fald undlade at sælge sine parringer på grundlag af noget der reelt ikke er undersøgt.

I øvrigt vil jeg anbefale at du får tappet din hanhund inden du sælger hans parringer, så du ved om der er noget at sælge.

Link til indlæg
Del på andre sites

En parring vil koste værdien af hvad du kan sælge en hvalp til.

Tæven skal være max 8 år og ellers imødekommende og have et godt sind.

Han er fra Kennel Hawweto. Jeg har ikke fået fotograferet hans hofter, men dyrlægen kan vride dem langt bagud ved de årlige tjek og jeg kan oplyse at hans forældre har A-hofter.

 

Nej - udseendet er ikke alt, men nu var det også på baggrund af hans gode helbrede at jeg lagde annoncen ind her.

 

 

Hej, jeg håber ikke du tager det ilde op, men jeg føler lidt trang til at kommentere:

 

 

Du har ikke andre krav til tæven, andet end at den er imødekommende og med et godt sind ? Det kan jo være ligemeget med hvor sund og rask din hund er, hvis du ender med at parre ham på en tæve, som lider af alverdens skavanker (også dem man ikke kan se).

 

8 år er alt for gammelt for en tæve at få hvalpe - det duer slet ikke hvis den ikke har haft hvalpe før, og jo ældre tæven er, des større risiko er der for komplikationer ved fødsel.

 

 

Jeg studser altså også lidt over den med dyrlægen. Normalt får man jo hunden tjekket for de lidelser der kan ramme racen, men din dyrlæge mener selv at han/hun er dygtig nok, til at vurdere hoftestatus, bare ved at føle og trække lidt i hunden ?

 

Undrer mig også over at dyrlægen ligefrem anbefaler avl på en ikke avlsgodkendt hund. De må da om nogen vide hvor mange hvalpe, især blandinger og tavleløse, der bliver aflivet eller kommer på internat, fordi de ikke kan blive afsat.

 

 

Havde du overhovedet overvejet det med hvalpe, før din dyrlæge kom på ideen ? Jeg tænker - du skal vel også selv ville det, sådan rigtigt ?

 

 

 

Dertil skal det da siges at jeg synes din hund er utrolig flot og smuk :-D Han ser utrolig lækker ud med den store flotte pels !

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen hoftestatus, ingen hvalpe......!

 

Med de racer der er disponerede for sygdomme, bør man ALTID tjekke hunden fri for disse inden avl - også selv om det er tavleløs avl. Hvis det koster 2.500 at få ham avlsgodkendt, går jeg ud fra at det sådan set bare er udgifter til røntgen? Og det synes jeg at du under alle omstændigheder bør få tjekket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak igen for en god debat. Jeg kan godt se at I har en pointe. Har talt med dyrlægen i dag og får bestilt tid til at få hofterne fotograferet og at få tjekket hans testikler - altså hundens :blink:

 

Nej jeg har ikke overvejet dette før, idet jeg altid har hørt, at langhårede schæfere ikke kunne godkendes til avl.

 

Og ja, selvfølgelig bør jeg også stille lignende krav til tæven. Det med de 8 år, var noget jeg læste mig til på dkk's hjemmeside at jeg skulle være obs på, at det var max alder på en tæve. Jeg kan godt se, at jeg ikke har sat mig godt nok ind i tingene, men så er det jo godt man kan blive klogere :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes også man bør overveje om den franske front og den meget slappe mellemhånd gør det op for bananryg, for høje haser og overvinkling i bagparten. Undskyld jeg er firkantet, men avl er bare så meget andet end en sød og lækker hund som den ene del af parringen. Og nok har han - efter sigende - ikke de skavanker racen døjer med (håber røntgen af hofter og albuer understøtter dette), men der er nogle andre ting ved denne hund (set ud fra billederne), som man også bør tage med i sine overvejelser.

 

Vær i øvrigt opmærksom på, at han med sin alder sandsynligvis ikke får så god en hoftestatus, som var han fotograferet som ung. Men den kan stadig vise sig at være tilfredsstillende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak igen for en god debat. Jeg kan godt se at I har en pointe. Har talt med dyrlægen i dag og får bestilt tid til at få hofterne fotograferet og at få tjekket hans testikler - altså hundens :blink:

 

Nej jeg har ikke overvejet dette før, idet jeg altid har hørt, at langhårede schæfere ikke kunne godkendes til avl.

 

Og ja, selvfølgelig bør jeg også stille lignende krav til tæven. Det med de 8 år, var noget jeg læste mig til på dkk's hjemmeside at jeg skulle være obs på, at det var max alder på en tæve. Jeg kan godt se, at jeg ikke har sat mig godt nok ind i tingene, men så er det jo godt man kan blive klogere :genert:

Jeg tror det med max. alderen skyldes, at det er ret hårdt for tæven at have hvalpe. Og så skal du nok også være opmærksom på, at der er en vejledende alder for hvornår tæven bør få hvalpe første gang - kan ikke huske alderen, men mener det er omkring 4-5 år. Det er noget med at bækkenet bliver mindre smidigt med tiden og derfor vil det være sværere for tæven at føde, hvis det er første gang.

 

Og ja, der er rigtig meget man skal vide, inden man kaster sig ud i sådan noget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det med max. alderen skyldes, at det er ret hårdt for tæven at have hvalpe. Og så skal du nok også være opmærksom på, at der er en vejledende alder for hvornår tæven bør få hvalpe første gang - kan ikke huske alderen, men mener det er omkring 4-5 år. Det er noget med at bækkenet bliver mindre smidigt med tiden og derfor vil det være sværere for tæven at føde, hvis det er første gang.

 

Og ja, der er rigtig meget man skal vide, inden man kaster sig ud i sådan noget :-D

 

Det er en anbefaling der ikke tager hensyn til de mange forskellige racer, så hvis man tager udgangspunkt i at den osse gælder for racer uden racerelaterede problemer der er værd at bemærke og i øvrigt har en høj gennemsnitlig levealder, så siger det sig selv at man skal trække fra i takt med at en given race har lavere levealder eller flere problematikker at tage hensyn til.

Forventes det at parre tæver med samme størrelse som hanhunden, så mener jeg ikke man kan være bekendt at parre en tæve i hendes 8. leveår, 6 år må være nok.

 

Jeg sidder i øvrigt og bliver noget træt af denne dyrlæge der har sat griller i hovedet på en 'tilfældig' hanhundeejer, som tilfældigvis har en hund af en problemfyldt race. At en hund er ældre og virker sund og rask retfærdiggør ikke at den skal lægges i narkose, gennem røntgen, tappes og i gang med parringer af tilfældige tæver, uden på nogen måde at komme til at bidrage positivt til den race som rent faktisk burde være den der fik gavn af det teoretisk fantastiske som hunden har at give videre.

Hvorfor skulle man i øvrigt som tæveejer parre sin tæve der evt. er af en anden race (som givet er sundere end schæferen generelt) med en problemfyldt race?

Hvorfor ikke i stedet parre hende med en generelt sund race?

Alt i alt mener jeg at vi har at gøre med en dyrlæge der enten ikke har tænkt tanken til ende inden han åbnede munden, eller har begivet sig ind på et område som han ikke har viden nok om til at kunne rådgive omkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak igen for en god debat. Jeg kan godt se at I har en pointe. Har talt med dyrlægen i dag og får bestilt tid til at få hofterne fotograferet og at få tjekket hans testikler - altså hundens :blink:

 

Nej jeg har ikke overvejet dette før, idet jeg altid har hørt, at langhårede schæfere ikke kunne godkendes til avl.

 

Og ja, selvfølgelig bør jeg også stille lignende krav til tæven. Det med de 8 år, var noget jeg læste mig til på dkk's hjemmeside at jeg skulle være obs på, at det var max alder på en tæve. Jeg kan godt se, at jeg ikke har sat mig godt nok ind i tingene, men så er det jo godt man kan blive klogere :genert:

 

Jeg synes det er FEDT at du tager den til dig, og får din hund røngtenfotograferet!

 

Jeg ved ikke så meget om avl, men min egen hund fik sit sidste kuld som 5 årig. (hos sin tidligere ejer)

 

Så vidt jeg har forstået, er hundens race afgørende for hvornår de er klar til at få hvalpe første og sidste gang, og de avlere jeg kender, får som regel første kuld i 2. Eller 3. løbetid, og det sidste kuld får de som 5-6 årige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...