Hop til indhold

Hvad er det!?!


Hoppebolden
 Share

Recommended Posts

:sjov: :sjov: :sjov:

 

Tusind tak for aftenens helt store grin, tøser!

 

Det er nemlig en fuldkommen epic tråd! :5up:

 

Jeg håber ikke, at det var noget alvorligt, Helle.. Slet ikke når tråden fik den drejning.

Vi andre er blevet klogere på numseklister, hvis vores hunde en dag er hvid i numsen!

 

... Jeg læser lige tråden igen og griner videre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tarmen er beklædt med et lag slim så lorten glider nemmere igennem. Så er det sagt.

 

Slimen er ikke en del af tarmfloraen, men sørger for, udover at lorten glider nemmere igennem uden modstand, at bakterier udefra ikke kan trænge ind i slimhinden og optages (= sygdom). Det er af samme årsag, at vi har spyt i munden/halsen, snot i næsen, tårekanaler (som også modvirker udtørring af øjnene) og ørevoks.

 

Det er ikke anderledes for hunde. Det kan godt være, at din hund har mere sekret fra tarmen, fordi hun har haft en mindre infektion som kroppen har bekæmpet, ved at producere mere slim der udskilles sammen med de skadelige bakterier. Hvis hun ikke har feber eller virker syg, er det ikke behandlingskrævende, fordi kroppen har gjort arbejdet som den var bygget til. Samme årsag som at vi snotter når vi er forkølede og øjnene løber - det er kroppens egen udrensning.

 

 

Som sygeplejerskestuderende var jeg i klinik på et hjerteafsnit, men en studieveninde var i nærheden på mave-tarm, så jeg hang tit ud dernede fordi hun havde længere vagter end jeg, og så lærer man en masse om... røve... og slim. Og det er lidt interessant, på en klammo måde. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke kun vores hunde, der skal finde sig i det... :slem:

 

Vi mennesker har også tarmslim og det kan også komme ud....

Har prøvet at stå ved en tarmsyg gammel dame, hvor der ofte var ligeså meget slim i bleen, som afføring...

 

 

(og så tog tråden lige et ekstra hop op mod ekstrem klamhed)

 

Hvis tarmen er betændt, overproducerer den slim. Det er derfor, at tarmbetændelse er så "invaliderende", for slimet lugter og er svært at holde inde. Heldigvis findes der en del medicin, der kan hjælpe på problemet, men jeg forstår godt at dem, som er kronisk og slemt ramt, nogle gange selv vælger at få lavet en stomi. Det må ikke være rart, alternativet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...