Gæst Stella Skrevet Oktober 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2012 Jeg har jo Tjaldur, som vist har fået den opfattelse at det er hans opgave at han skal holde styr på alt og passe på mig, hvilket han jo ikke skal. Hvordan får man i det daglige vist hunden at det er MIG der nok skal styre det og passe på mig selv og ham ? Uden alt det oldnordiske bras med at man skal sove i hundes kurv, eller gå først ind og ud af døren osv. Mange mennesker siger at når min hund går forrest på gåturen og trækker og ville fremad, så er det fordi den ville tage styringen. Det omgang gylle tror jeg ikke på. Teitur trak som en tosset hele sit liv og var ikke det mindste dominerede eller styrende. Men Tjaldur trækker også som en hest og ville gerne gå forrest, her opstår problemet så at han er den først der møder det som han mener han skal styre. Men men men man kan jo ikke få en hund til at gå bagved en, det kan ikke lade sig gøre. Selv i ultra kort line kan man kun med alle sine kræfter ( altså hvis hunden ikke har lært at gå på siden ), for den kan med lethed lige hoppe ind foran en, det kan ikke forhindres. Så Cæsar millans mærkelige løsning på problemet. En super tynd stærk tråd om hundens øverst del af halsen, adskillige hårde ryk i hurtige træk ( fatter ikke hvad det skulle gøre godt for ) og med vold og magt tvinge den til at gå med hovedet oppe og på siden af en. Sådan gik den med halen mellem benene hele vejen, og havde ingen jordisk chance for at snuse eller besørge. Det er jo ikke en løsning. Men hvordan viser man så hunden både på gåturen og i al almindelighed at man nok skal tage sig af det farlige? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Selvfølgelig kan man lære hunden at gå bagved. Jeg kender flere der har en "go back"-kommando, hvor hunden så skal gå om bag føreren, og holde sig der - og den bruger de bl.a. til de situationer du beskriver. Selv bruger jeg indkald og "lie down" i situationer hvor jeg vil ha' stoppet Iso. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Hmm.... Altså, Bella gør jo det samme. Og når hun puster sig op og er farlig, er det fordi det er noget hun er usikker på. Der træder jeg ind foran hende, får hende i sit og får god kontakt. Derefter kan vi nærme os det "farlige", og når hun igen bliver sur, stopper jeg hende. Jeg tror aldrig hun holder op med det, for hun vil dels gøre mig opmærksom på at der er noget farligt, dels er hun jo selv usikker på hvad der venter. Når jeg stopper hende, er jeg mere "brysk" i min tilgang til hende, netop for at vise at jeg nok skal tage mig af problemet i stedet for at støtte hende i at noget er farligt. Men hvordan er det Tjaldur viser at han vil passe på? Sådan mere specifikt? Bella gør og knurrer, evt. hopper ud i linen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Selvfølgelig kan man lære hunden at gå bagved. Jeg kender flere der har en "go back"-kommando, hvor hunden så skal gå om bag føreren, og holde sig der - og den bruger de bl.a. til de situationer du beskriver. Selv bruger jeg indkald og "lie down" i situationer hvor jeg vil ha' stoppet Iso. Ja jo man kan helt sikkert godt lærer hunden at gå bagved, men kan bare ikke helt se at det er realistisk at gå tur på den måde ?? Tjaldur går jo langt hurtigere end mig og følger næsen, i så fald skulle han jo gå unaturligt langsomt bag mig og selv være bevidst om ikke at følge et spor ?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Ja Tjaldur gør også og hopper frem i linen og knurre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lululolabu Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Vi har det samme probem derhjemme, så snart nogen banker på begynder hun at knore og gø uden at løbe hen til døren. Hun er en slags overbeskyttende. Hvis vi er udenfor og hun hører nogen om bag hjørnet men ikke kan se det der laver yde så begynder hun lige med det samme knore. Self. også når jeg eller mine venner begynder at slås eller diskutere med nogen så er hun klar til angreb. Jeg har også prøvet med kvælerhalsbånd helt øverst på Halsen men så snart hun skal snuse til jorden så begynder den jo at glide længere ned fordi jeg ikke vil ha' at der er konstant tryk på kvæleren. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Hmm.... Altså, Bella gør jo det samme. Og når hun puster sig op og er farlig, er det fordi det er noget hun er usikker på. Der træder jeg ind foran hende, får hende i sit og får god kontakt. Derefter kan vi nærme os det "farlige", og når hun igen bliver sur, stopper jeg hende. Jeg tror aldrig hun holder op med det, for hun vil dels gøre mig opmærksom på at der er noget farligt, dels er hun jo selv usikker på hvad der venter. Når jeg stopper hende, er jeg mere "brysk" i min tilgang til hende, netop for at vise at jeg nok skal tage mig af problemet i stedet for at støtte hende i at noget er farligt. Men hvordan er det Tjaldur viser at han vil passe på? Sådan mere specifikt? Bella gør og knurrer, evt. hopper ud i linen. Tjaldur stoler stadig ikke på fremmed mennesker og han har altid været vant til at holde alt det væk han ikke kunne overskue ved at virke truende. Så ja han er helt klart usikker, men tror vist også at han kan styre det hele, ala " jeg skal nok passe på dig mor og ala " ingen skal røre min mor " . Så det kan være feks forleden hvor jeg på gågaden blev stoppet af en ung mand, som hev fat i min arm fordi han kom fra ammesty og ville holde fordrag for mig. Tjaldur er stadig overdrevet opmærksom på alt hvad der forgår, nogle dage mere end andre, og han opfatter med det SAMME hvis en rækker ud efter mig og tager fat i mig. Han gør og knurre og hopper op og virke truende. Her reagere jeg så ved at sige NEJ og få ham til at sætte sig ved siden af mig, men jeg kan jo ikke tvinge ham til at holde mund. Han er så fokusret på at at få det farlige til at gå væk, at jeg ikke kan få ham til noget som helst udover måske at sætte sig. Så gør og knurre han i mens jeg snakker, dog mens han sidder, men ja jeg kan ikke få ham til at tie, selv hvis en hund har lært at holde mund, kan man ikke forhindre at den gør hvis den ville. Når jeg så går derfra, tror han helt sikkert at han endnu en gang har reddet mig, ved at knurre og gø. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Ja jo man kan helt sikkert godt lærer hunden at gå bagved, men kan bare ikke helt se at det er realistisk at gå tur på den måde ?? Tjaldur går jo langt hurtigere end mig og følger næsen, i så fald skulle han jo gå unaturligt langsomt bag mig og selv være bevidst om ikke at følge et spor ?? Nej, selvfølgelig skal hunden ikke gå der hele turen. Men når situationen opstår kan man jo bruge den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Nej, selvfølgelig skal hunden ikke gå der hele turen. Men når situationen opstår kan man jo bruge den. Nårh ja, troede du mente at hunden skulle gå bag en hele turen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Altså uden at være ekspert på området, så tror jeg ikke at han "passer på dig". Jeg tror mere at han bare bliver usikker. Og idet nogen tager ved dig, bliver han usikker, da det er en ny situation og noget han ikke lige ser hver dag + at manden tager kontakt og er meget tæt på, og det udløser hans adfærd. Men jeg ved det som sagt ikke - det kan være jeg tager helt fejl. Jeg kender nogen herinde (host host ninjamor) som er meget bedre bekendt med hvordan man tackler usikkerhed. Jeg gør det at jeg holder god afstand (barney er usikker på fremmede store hunde), giver godbidder og belønner for god opførsel. Sådan at når han ser andre hunde så bliver der dannet et mønster i hans hjerne som siger: anden hund = lækre godbidder = fedt at der kommer en hund gående, nu sker der noget godt for mig. Men barney er så også et meget mildt tilfælde og en nem hund generelt så det er ikke sikkert den metode er god til jer. Hvad med at en dygtig adfærdsterapeut kommer forbi og hjælper jer? Hun kan se hvad der præcist sker og kan bedst vejlede jer? 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Her vil jeg heller ikke rode mig ud i at komme med gode råd, men som Retriveren vil jeg i stedet anbefale at du kontakter en god adfærdsbehandler der arbejder med de metoder du selv kan stå inde for. At komme med gode råd om en situation som så let kan løbe løbsk, det tør jeg som sagt ikke 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Tjaldur stoler stadig ikke på fremmed mennesker og han har altid været vant til at holde alt det væk han ikke kunne overskue ved at virke truende. Så ja han er helt klart usikker, men tror vist også at han kan styre det hele, ala " jeg skal nok passe på dig mor og ala " ingen skal røre min mor " . Så det kan være feks forleden hvor jeg på gågaden blev stoppet af en ung mand, som hev fat i min arm fordi han kom fra ammesty og ville holde fordrag for mig. Tjaldur er stadig overdrevet opmærksom på alt hvad der forgår, nogle dage mere end andre, og han opfatter med det SAMME hvis en rækker ud efter mig og tager fat i mig. Han gør og knurre og hopper op og virke truende. Her reagere jeg så ved at sige NEJ og få ham til at sætte sig ved siden af mig, men jeg kan jo ikke tvinge ham til at holde mund. Han er så fokusret på at at få det farlige til at gå væk, at jeg ikke kan få ham til noget som helst udover måske at sætte sig. Så gør og knurre han i mens jeg snakker, dog mens han sidder, men ja jeg kan ikke få ham til at tie, selv hvis en hund har lært at holde mund, kan man ikke forhindre at den gør hvis den ville. Når jeg så går derfra, tror han helt sikkert at han endnu en gang har reddet mig, ved at knurre og gø. Høhø, de der gadesælgere ville næppe turde tage fat i mig hvis jeg gik med Bella:lol: Altså, jeg er egentlig glad for at hun reagerer på ting. For hun er en vogtende race, og så skal hun også vogte mig. Jeg er ikke særlig frygtindgydende selv, men dem der ikke kender min hund, ser hende jo som en farlig dræber. Igen, som Retrieveren gør med Barney, så gælder det om at aflede og belønne for god opførsel. Og brænder lokummet (som det altid gør hos os), skal usikkerheden pilles ud af hunden, fx ved at give den en bestemt kommando som du ved den kan efterkomme. Jeg har netop igår fået at vide, at så længe jeg træner de (meget få) situationer hvor Bella laver udfald, skal jeg være bedøvende ligeglad med hvad andre tænker. Hunden skal lære at være i situationen, og det betyder at man er nødt til at opsøge de situationer, og så træne sig ud af dem, uden tanke for at andre tænker at man har et sindssygt bæst..... Og det giver vel god mening:-) Vi har fået besked på, at når situationerne opstår, skal jeg få kontakt, sætte hende foran mig, og så lave "nemme" øvelser (bakke, high-five osv.), altså øvelser hun ved er for sjov og som altid sidder lige i skabet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Vi har fået besked på, at når situationerne opstår, skal jeg få kontakt, sætte hende foran mig, og så lave "nemme" øvelser (bakke, high-five osv.), altså øvelser hun ved er for sjov og som altid sidder lige i skabet. Det er også sådan jeg gør med beaglerne. Får kontakt og så laver vi lidt sjove ting. Mine er gode til at gå bagved - for de skal jo have alle snuserne med i farten så det kan tage laaang tid at gå med en af dem. Oscar er den der er værst - han kan nogle gange bare sidde og kigge på alt det der går forbi - et græsstrå skal snuses til både forfra og bagfra. Og så lunter han bare af sted, hvor de andre går noget mere normalt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Det er også sådan jeg gør med beaglerne. Får kontakt og så laver vi lidt sjove ting. Mine er gode til at gå bagved - for de skal jo have alle snuserne med i farten så det kan tage laaang tid at gå med en af dem. Oscar er den der er værst - han kan nogle gange bare sidde og kigge på alt det der går forbi - et græsstrå skal snuses til både forfra og bagfra. Og så lunter han bare af sted, hvor de andre går noget mere normalt. Puh, kunne slet ikke overskue 3 bæster:lol: Hatten af for det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Howlucky Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Min tanke er Stella, at du reagerer usikker og det reagerer han på?? Når vi løber ind i diverse situationer på gåture f.eks. så tager jeg bare et fast tag i snoren, og fortæller ham stille og roligt, at det har jeg helt styr på- og det sjoveste er sq, at han tror på at det har jeg 110% styr på. Er det noget spændende, så som kat, hund eller rådyr, fast tag i snor, og jeg giver ham venligt ret i at den faktisk ER fiiin, men at han går pænt her. Han er en selvstændig og stærk hund, så helt sikkert, havde jeg ikke styr på det, så skulle han nok vise, at det havde han:rolleyes: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Stella, han skal i bymæssig bebyggelse have kort snor og gå på plads og lære at han skal gå ved dig ved venstre knæ, undtagen når han får lov at snuse. Det skal indlæres med ros og kontakt, lidt af gangen ved du stopper,klapper dig på venstre lår, han kommer tilbage til dig og får en godbid,for dette. Ja, det tager måske tid før han fatter det og selvfølgelig v il en cocker ikke gide gå der altid, hvorfor skulle den det.Du bør nok også hver gang ,f.eks over en gade, blive stående med en stå kommando, klap på låret, ros ,godbid, så han vænner sig til at høre dine kommandoer, der jo skal indlæres nu fra ny af-. Eller lære ham at sætte sig foran dig og kigge på dig. Det læres med et f.eks godbidnavn , jeg bruger Hapser, og med godbid i hånden får vovsen til at sidde og vente og kigge op på mig i .Dette plejer at være nemt med et kyllingepølsestykke som lige kommer forbi næsen og gives ,når han sidder der og kigger. Jo flere verbale kommandoting der kommer ind i hans hjerne som fast indlært, jo nemmere bliver han styrbar. Efterhånden vil du så overtage kontrollen over hans usikre oplevelser.Men disse oplevelser skal man så altid være på forkant med, så man kan forudse , at noget negativt vil kunne ske. Jeg tror , han primært passer på sig selv, men også på dig for han ved , han kun har dig.Men med hans manglende indlæring har hans rygrad primært lært ham at passe på sig selv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Oktober 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 12, 2012 Først, nej jeg er ikke usikker, bliver hverken nervøs eller noget, men ved godt hvad du mener. Han kan sitte når jeg beder ham om det, han kan allerede bare sitte på håndtegn, ligesom han har lært at dække, og har lært kommanoden " kig på mig " . Han sætter sig når jeg beder ham om det, næsten uanset hvor stresset han er, men at han sidder hinter ham ikke ikke at gø rigtig meget. Når han bliver stresset over noget er han 1000 steder på en gang, han både gør og hyler, hopper frem og hopper flere gange lige op i luften, mens hovedet og snuden går i alle retninger og det er ekstrem svært at få hans fokus. Vi øver også sit hver gang inden vi går over en vej. Noget han reagere meget kraftig på er kondiløber og nogle gange cykellister. Jeg kan sagtens holde hans fokus på mig når jeg ser en cykellist kommer forfra, så er han super sød til at sitte og få kiks. Men selvom jeg konstant kigger forud og bagud ser jeg ikke altid alle cykellister, og tit kommer de tæt på en bagfra og så stormer Tjaldur frem og gør og ville gerne hoppe ud i dem. Jeg bruger ikke flexline til Tjaldur, jeg bruger en kort line og skiftevis haltiGRIMEN og haltiSELEN, afhængig af hvornår vi går og hvor vi går. Kondiløber er også noget der stresser Tjaldur, synes altid folk løber for livet på vores aftengåture, der er kondiløber over alt og jeg ser dem altså ikke altid. Vi øver tit at han skal gå pænt på min side, men der er lang vej endnu. Det jeg faktisk synes er svært med kondiløber og cykellister er : Tjaldur gør og truer for at få det farlige til at gå væk. Han gør af en cykellist eller kondiløber og eftersom løberen eller cykel jo cykler videre, bliver han hver eneste gang bekræftet i at det hjalp, det farlige forsvandt jo. Men det skal nok komme, vi er kommet virkelig virkelig langt på kort tid. Men lige nu er vores største udfordring nok andre hunde. Han er helt uden for pædagogisk rækkevide når vi ser andre hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Oktober 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 13, 2012 Først, nej jeg er ikke usikker, bliver hverken nervøs eller noget, men ved godt hvad du mener. Han kan sitte når jeg beder ham om det, han kan allerede bare sitte på håndtegn, ligesom han har lært at dække, og har lært kommanoden " kig på mig " . Han sætter sig når jeg beder ham om det, næsten uanset hvor stresset han er, men at han sidder hinter ham ikke ikke at gø rigtig meget. Når han bliver stresset over noget er han 1000 steder på en gang, han både gør og hyler, hopper frem og hopper flere gange lige op i luften, mens hovedet og snuden går i alle retninger og det er ekstrem svært at få hans fokus. Vi øver også sit hver gang inden vi går over en vej. Noget han reagere meget kraftig på er kondiløber og nogle gange cykellister. Jeg kan sagtens holde hans fokus på mig når jeg ser en cykellist kommer forfra, så er han super sød til at sitte og få kiks. Men selvom jeg konstant kigger forud og bagud ser jeg ikke altid alle cykellister, og tit kommer de tæt på en bagfra og så stormer Tjaldur frem og gør og ville gerne hoppe ud i dem. Jeg bruger ikke flexline til Tjaldur, jeg bruger en kort line og skiftevis haltiGRIMEN og haltiSELEN, afhængig af hvornår vi går og hvor vi går. Kondiløber er også noget der stresser Tjaldur, synes altid folk løber for livet på vores aftengåture, der er kondiløber over alt og jeg ser dem altså ikke altid. Vi øver tit at han skal gå pænt på min side, men der er lang vej endnu. Det jeg faktisk synes er svært med kondiløber og cykellister er : Tjaldur gør og truer for at få det farlige til at gå væk. Han gør af en cykellist eller kondiløber og eftersom løberen eller cykel jo cykler videre, bliver han hver eneste gang bekræftet i at det hjalp, det farlige forsvandt jo. Men det skal nok komme, vi er kommet virkelig virkelig langt på kort tid. Men lige nu er vores største udfordring nok andre hunde. Han er helt uden for pædagogisk rækkevide når vi ser andre hunde. Jeg ville da bruge den "kig på mig", når der komme cyklister/kondiløbere..? Og så viiirkelig arbejde på at holde ham i den "kig på mig" - dvs. rose virkelig overstrømmende, og gi' masser af godbidder, så han vitterlig ikke har tid til at koncentrere sig så meget om dem, men bli'r overøst med ros og guffer. Og det bli'r så selvfølgelig trappet ned med tiden. Optimalt ville man jo træne det med cyklister/løbere på afstand, for at så mindske afstanden - men det er jo svært hvis ikke man har en god håndfuld cyklister/løbere i baghånden... Mht. bagfrakommende "overraskelser" så er det også noget jeg selv har funderet over på det seneste... Jeg går jo tur med Iso løs, og vores problem er trafik, når der en sjælden gang kommer en bil, knallert eller cykel. Så lægger jeg Iso i en "lie down", hvilket fungerer fint - men hvis det blæser så kan jeg ikke altid høre hvis der kommer en bil bagfra, og en cykel kan jeg ikke høre selv i vindstille. Så jeg har faktisk overvejet at ta' et "bakspejl" med på vores gåture..!! Måske var det også en idé for dig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Oktober 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 13, 2012 Kan du ikke finde en god adfærdsbehandler i nærheden af dig? Det havde jeg nok gjort hvis det havde været mig. Lige nu er det jo synd for jer begge :-( æv æv. Håber i får løst problemet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Oktober 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 13, 2012 Jeg ville da bruge den "kig på mig", når der komme cyklister/kondiløbere..? Og så viiirkelig arbejde på at holde ham i den "kig på mig" - dvs. rose virkelig overstrømmende, og gi' masser af godbidder, så han vitterlig ikke har tid til at koncentrere sig så meget om dem, men bli'r overøst med ros og guffer. Og det bli'r så selvfølgelig trappet ned med tiden. Optimalt ville man jo træne det med cyklister/løbere på afstand, for at så mindske afstanden - men det er jo svært hvis ikke man har en god håndfuld cyklister/løbere i baghånden... Mht. bagfrakommende "overraskelser" så er det også noget jeg selv har funderet over på det seneste... Jeg går jo tur med Iso løs, og vores problem er trafik, når der en sjælden gang kommer en bil, knallert eller cykel. Så lægger jeg Iso i en "lie down", hvilket fungerer fint - men hvis det blæser så kan jeg ikke altid høre hvis der kommer en bil bagfra, og en cykel kan jeg ikke høre selv i vindstille. Så jeg har faktisk overvejet at ta' et "bakspejl" med på vores gåture..!! Måske var det også en idé for dig? Ja det med cykellister og løber er svært, særligt fordi jeg bor hvor jeg gør, altså bare for at komme ud af min lejlighed og op på et grønt område eller stisystemer har jeg mødt de første 10 cykellister. Men når han går og snuser reagere han sjælden på cykellister. Men altid på kondiløber. Både kondiløber og cykellister er ofte fjolser til at bruge lys og lygter, særligt her inden det rigtig går over til vintertid, selvom der altså er mørkt kl 20. Hvad tænker du med et bakspejl ?? At man simpelthen går med et i hånden ?? Hvad er lie down ?? og hvordan indlærte du det ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Oktober 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 13, 2012 Kan du ikke finde en god adfærdsbehandler i nærheden af dig? Det havde jeg nok gjort hvis det havde været mig. Lige nu er det jo synd for jer begge :-( æv æv. Håber i får løst problemet. Jamen jer er sikker på at vi får løst problemet, det tager bare tid, han har kun været hos mig i knap 3 måneder og alt er jo nyt for ham. Han blev kasteret for 11 dage siden og håber at jeg kan se en ændring på noget af hans stress om en måneds tid eller to. Men meget af hans stress er allerede aftaget, ikke pga kastration men fordi han har lært mig at kende og ved hvor han bor og skal bo osv. Der er sket så meget på 3 måneder , så der sker helt sikkert endnu mere på de næste 3 måneder, og jeg har ikke lyst til at bruge en adfærdsbehandler nu. Måske hvis alt er uændret om 3 måneder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Oktober 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 13, 2012 Men for at vende lidt tilbage til emnet, hvordan viser i over for jeres hund at i har styr på det ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Oktober 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 13, 2012 Jeg tror, tiden vil løse en del af disse problemer. Han er jo trods alt ikke helt ung, hvor de er lettere at ændre adfærd på. Og har sansynligvis ikke lært at begå sig i bymiljø , så det er naturligt med så meget virak omkring sig. Hver gang han flipper, er man jo for tæt på andre.Så må man iagttage hvilken afstand til det forskellige der er for kort. Dette med at han springer rundt i snoren og evt hakker ud, det gjorde Victor også , hvis man pludselig var for tæt på. Det er kun træning og tilvænning, der kan få hunden til at blive mindre følsom og det skal gå langsomt for sig, for nogle dage kan de kaperer en tættere kontakt , andre dage ikke. Men helt 100 % stabile bliver de nok aldrig, man skal altid være OBS på, hvad der sker omkring dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Oktober 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 13, 2012 Jeg tror, tiden vil løse en del af disse problemer. Han er jo trods alt ikke helt ung, hvor de er lettere at ændre adfærd på. Og har sansynligvis ikke lært at begå sig i bymiljø , så det er naturligt med så meget virak omkring sig.Hver gang han flipper, er man jo for tæt på andre.Så må man iagttage hvilken afstand til det forskellige der er for kort. Dette med at han springer rundt i snoren og evt hakker ud, det gjorde Victor også , hvis man pludselig var for tæt på. Det er kun træning og tilvænning, der kan få hunden til at blive mindre følsom og det skal gå langsomt for sig, for nogle dage kan de kaperer en tættere kontakt , andre dage ikke. Men helt 100 % stabile bliver de nok aldrig, man skal altid være OBS på, hvad der sker omkring dem. Jeg tror også Tjaldur har taget så meget skade at han aldrig bliver en hund man kan stole blindt på ligesom feks Teitur. Men ja byliver er en kæmpe omvældning for ham. Men intet er umuligt, det umulige tager bare længere tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
~Henriette~ Besvaret Oktober 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 13, 2012 Altså jeg har ikke som sådan gjort noget bestemt, for at lære mine at jeg har styr på tingene.. Jo tillidsøvelser men ikke andet.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts