Hop til indhold

Der burde laves en kampagne......


sonja77
 Share

Recommended Posts

... der lærer folk, hvordan man hilser på en fremmed hund. Og ikke mindst at man ikke hilser på en fremmed hund, uden at have spurgt ejeren, om det er ok! :mad:

 

Ja, nu skal jeg altså lige have luft.

 

Én ting er de børn (typisk piger), der kommer løbende hen til Tyson med svingende arme, mens de råber "en lille huuund". Det er ikke deres skyld, det er deres forældre, der burde have lært dem, at sådan gør man ikke. Jeg er ret træt af at skulle råbe "STOP" til dem, fordi jeg har en hund, der er utryg ved børn, der bare kommer løbende. Men som sagt ved jeg godt, at de jo sådan set ikke kan gøre for det.

 

En anden ting er voksne mennesker, der ser Tyson og med det samme bøjer sig helt ind over ham, stikker ansigtet helt tæt op til hans og vil tage fat om hans ansigt med begge hænder. Tit har de ikke engang hilst på mig eller sagt noget, og det går så hurtigt, at jeg ikke altid når at stoppe dem. Tyson er en reserveret hund, der ikke har lyst til at hilse på alle og enhver - og da slet ikke når de nærmest omklamrer på den måde. Så hvis jeg ikke har nået at stoppe dem, kan han godt finde på at sige VOV for at få dem til at lade være. Og så bliver folk tit sure på mig og kommenterer, at det da er en arrig hund, jeg har. :???:

 

Det er jo slet ikke alle - hverken børn eller voksne - der gør sådan. Men jeg synes, at jeg møder overraskende mange af dem.

 

Bare fordi ens hund er lille og køn og ser kær ud (for det gør Tyson altså :oops:), så er det ikke ensbetydende med, at man bare må gå hen og omklamre ham.

 

Jeg ville virkelig ønske, at det var almen lærdom, at man 1) ikke hilser på en fremmed hund uden at have spurgt ejeren om lov og 2) hilser på den på en måde, der ikke virker truende og/eller uhøfligt på hunden.

 

Nogle gange ville jeg ønske, at jeg havde en stor rotte, for jeg forestiller mig, at de ikke har helt samme problem... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh ja oh ja oh ja.Hunderejerens evige irritation, eller nogle hundeejeres....!

 

 

Fra barns ben af, lærte vi (min søster og jeg) at man ALDRIG måtte gå hen til en hund der var alene, og hvis der var ngoen skulle man altid spørge om man måtte, hvorefter vi fik sunget hovedet fuld af hvordan nogen hunde kunne tygge fingeren af en osv osv, altid afsluttet med et, men det er SLET ikke alle!

 

Indtil videre er det eneste vi er stødt på med Aslan (som ikke har udvist laster ud over sin manglende appetit :mrgreen: ) er folk der siger neeeeeiiiiiii hvor blah blah, imens de "langsomt" går hen til ham, men nu har Aslan også størrelsen med sig, for hvem vil have en stor savlende hvalp til at hoppe op af sig? (trods han ikke gør det, men det ved folk jo ikke :blink:).

 

Ud over det, så kan jeg godt forstå folk når det gælder Tyson, ike for at fedte, men på billeder er han altså en lækker hund! Og små hunde kan jo ikke finde på at bide, de er jo bare så søde og dejlige. Osv osv. Så jeg forstår folk, ikke sagt at det er rigtigt det de gør, for det er det ikke!

 

Hvordan har Tyson det egentlig efter sådan et møde?

Kan det ødelægge en hel dag for ham? eller er det kun midlertidig?

Hvordan reagere Tyson egentlig hvis han er sammen med en anden hund, der ikke viser dårlige signaler??? (jeg er nysgerrig)

 

Giv lige den lille tyson mand en møzzer og en klap fra mig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud over det, så kan jeg godt forstå folk når det gælder Tyson, ike for at fedte, men på billeder er han altså en lækker hund! Og små hunde kan jo ikke finde på at bide, de er jo bare så søde og dejlige. Osv osv. Så jeg forstår folk, ikke sagt at det er rigtigt det de gør, for det er det ikke!

 

Jamen, jeg kan da også godt forstå, at man har lyst til at kæle med Tyson, for han er jo bare skøn. ;-) Det er jo derfor, at man brude lave sådan en kampagne, så der ikke er så mange, der falder for fristelsen til bare lige at "gå i køddet" på ham. :-)

 

Hvordan har Tyson det egentlig efter sådan et møde?

Kan det ødelægge en hel dag for ham? eller er det kun midlertidig?

Hvordan reagere Tyson egentlig hvis han er sammen med en anden hund, der ikke viser dårlige signaler??? (jeg er nysgerrig)

 

Det ødelægger ikke en hel dag for ham, men han er mere vagtsom over for andre mennesker resten af dagen.

 

Mht. en anden hund, tænker du så på, hvis der er en anden hund til stede i sådan en situation med et menneske, der "overfalder" ham, eller bare på hundemøder generelt?

 

Giv lige den lille tyson mand en møzzer og en klap fra mig :blink:

 

DET skal jeg gøre. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Man kan undre så længe og meget over sådanne mennesker.

 

Lad mig sige det sådan at jeg er glad for at flytte fra stor byen, for byfolk fatter da intet.

 

Da Labell var hvalp, var hun åbenbart allemandseje :roll:

Selv det at farre hen og tage hende op, er da en selvfølge når man ser sådan en sød lille hund :evil: - NOT!

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv det at farre hen og tage hende op, er da en selvfølge når man ser sådan en sød lille hund :evil: - NOT!

 

Uha, det lyder endnu værre, end det jeg har oplevet. :shock:

 

Dvs. jeg oplevede faktisk engang en pige i Søndermarken, der var der sammen med sin mor og deres egen lille hund. Hun blev ved med at løfte alle de små hunde op (hun kendte vel at mærke hverken hundene eller ejerne!). Moren blev ved med at sige til hende, at hun ikke måtte, men det var hun da ligeglad med. Jeg ville ikke risikere, at hun gjorde det ved Tyson, så jeg sagde til hende, at han ikke kan lide børn og ville gø af hende, hvis hun løftede ham. Det gjorde hun så heller ikke, men alle de andre hunde fik lige en tur op i favnen. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig enig. Jeg har været meget opmærksom på at lære mine børn at spørge om lov til at snakke med hunde og aldrig gå til en hund der står bundet. Det burde være almen praksis. Så kunne vi undgå mange af de uheldige situationer der hurtig kan opstå. Det kunne måske også være godt med en mere målrettet indsats i skolerne. DKK har vist nok nogen skolekurser og så skal forældrene også med på banen. Mange voksne har en træls adfærd overfor hunde. De er jo også noget større at få ind over sig, når man er hund. Det er jo os hundeejere der får skylden, hvis der sker noget. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig enig. Jeg har været meget opmærksom på at lære mine børn at spørge om lov til at snakke med hunde og aldrig gå til en hund der står bundet. Det burde være almen praksis. Så kunne vi undgå mange af de uheldige situationer der hurtig kan opstå. Det kunne måske også være godt med en mere målrettet indsats i skolerne. DKK har vist nok nogen skolekurser og så skal forældrene også med på banen. Mange voksne har en træls adfærd overfor hunde. De er jo også noget større at få ind over sig, når man er hund. Det er jo os hundeejere der får skylden, hvis der sker noget. :hmm:

 

 

Jep, DKK har nogle skolekurser og det har kørt i knap 20 år. Men det kræver jo skolerne tager imod tilbuddet.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Mht. en anden hund, tænker du så på, hvis der er en anden hund til stede i sådan en situation med et menneske, der "overfalder" ham, eller bare på hundemøder generelt?

 

 

 

DET skal jeg gøre. :-D

 

Jeg tænker lidt med Aslan og hans Tanter, hvis der er noget farligt, så gør Aslan, han ser de ikke gør, og så er det jo ikke farligt, og så gør han ikke.

 

Så hvis Tyson er afsted med rosa (var det ikke det hun hed?), og der kommer børn hen mod dem, og rosa (var det nu også det?) siger "uuuuuuh hvor sjovt" Ville Tyson så stadig sige "Aaaaaaaaaarg vie bort i kryb" eller siger han "hmm, det er måske slet ikke så slemt"?

 

Nu bare for at få et indblik i hele situationen.

 

 

 

 

Også give ham en lille godbid (hvis han kan tåle det) :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt med Aslan og hans Tanter, hvis der er noget farligt, så gør Aslan, han ser de ikke gør, og så er det jo ikke farligt, og så gør han ikke.

 

Så hvis Tyson er afsted med rosa (var det ikke det hun hed?), og der kommer børn hen mod dem, og rosa (var det nu også det?) siger "uuuuuuh hvor sjovt" Ville Tyson så stadig sige "Aaaaaaaaaarg vie bort i kryb" eller siger han "hmm, det er måske slet ikke så slemt"?

 

Nu bare for at få et indblik i hele situationen.

 

 

 

 

Også give ham en lille godbid (hvis han kan tåle det) :blink:

 

Hvis der er andre hunde til stede, er Tyson generelt mere interesseret i dem end i menneskene. Derfor får folk - også børn - lidt længere line af ham, når der er andre hunde. Men der er selvfølgelig grænser, så hvis de f.eks. tager fat om begge sider af hans hoved og stikker deres eget ansigt op i hans (sådan som nogle desværre kan finde på), ja, så siger han fra.

 

Bare rolig, han har allerede fået en godbid. Han kan sagtens tåle det, den lille mand. :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg da lige sige at min søster skal sige til niecens skole lærer.

 

Tak for den info.

 

 

Monstro de også har for børnehave børn?

 

 

hmm, det ved jeg faktisk ikke om de har.

 

-Hvis de stadig bruger den video som blev optaget for 17-18 år siden, så bed niecen lukke øjnene når blondine-barnet kommer ind i billedet med sin newfoundlænder :mrgreen::mrgreen:

 

 

-ej, de må sgu have skiftet den siden. -håber jeg :tie:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor må det være irriterende og så med en reserveret hund, det gør det ihvert fald ikke bedre :(

 

Jeg kender det godt og jeg har nu opgivet at lære Dumle ikke at hoppe op. Hvis folk spurgte inden de hilser på ham kunne jeg instruerer dem i hvordan de skulle gøre det, men selv hvis jeg gør det er der ufatteligt mange der ikke respekterer det eller høre efter, så nu er de altså selv ude om det hvis de går hen og hilser uden at spørge først.

Er det børn advarer jeg med en "Han er vild!" men så er de også advaret.

 

Jeg har fået ham lært ikke at hoppe op ad folk der går forbi, men udover det har folk der ikke spørger inden de hilser på hunden ellers fået det ødelagt for mig...

 

Og så er jeg ikke den bedste til at skælde ud når de bare går hen :oops: men hvis de bagefter siger det er en dum hund jeg har får de altså at vide at det var dem der var dumme ikke at spørge først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der slet ingen andre end mig, der synes, at det er en fordel ? Vores Berner er jo naturligt reserveret, så jeg synes nu bare det er et plus, at kræet bliver udsat for nærgående voksne og flagrende unger, så han kan lære, at det ikke er altid, at mennesker med vanvittig adfærd er noget man behøves at bekymre om....

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der slet ingen andre end mig, der synes, at det er en fordel ? Vores Berner er jo naturligt reserveret, så jeg synes nu bare det er et plus, at kræet bliver udsat for nærgående voksne og flagrende unger, så han kan lære, at det ikke er altid, at mennesker med vanvittig adfærd er noget man behøves at bekymre om....

 

Det kommer nok lidt an på hvordan det bliver gjort. For lidt og for meget du ved :blink:

 

Noomi er generelt ret glad for børn. Der er dog et barn som jeg ikke er så glad for at hun stifter for meget bekendtskab med, for han er for voldsom og har overhovedet ingen ide om, hvordan man omgås hunde (og forældrene hjælper ham heller ikke på vej :roll:). Noomi har dog klaret skærene selv, for hun reagerede ved selv at køre op (hun blev ikke bange, bare overgearet) så hun gøede af ham og klaprede med tænderne (hun har en tendens til at lege "Edward Saksemund" når hun kører lidt op, der er dog intet ondt i det, men det kunne han jo ikke vide) så han blev sk*** bange for hende og har ikke villet i nærheden af hende siden :mrgreen: :klap:Dyyyyygtig hund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt sjovt hvalpe er ligesom børn, søde og bløde og lige til at tage op og nusse, men en baby bliver sgu da ikke flået op af folk hver gang de syntes at babyen er sød og bedårende, men det mener folk at man godt kan med hunde hvis de er små/hvalpe eller bare har den der nusse pusse magnet så må gud og hver mand pille og rage samt løfte op:confused::rolleyes:

 

Nu er det jo i den store by du bor i og der kan der sgu være folk uden den mindste smule forstand, jeg har selv oplevet at folk er blevet mere løse på tråden når det glæder at møde en hund der ser lidt sød ud. Jeg har taget mig den forholdsregel at jeg altid er imellem Emma og folk når vi er ude i befærede områder som fortove og lign. I parkerne tager jeg det mere roligt nok fordi en større hund ikke bliver overfaldet med så meget fremmedkærlighed som de mindre fluffy hunde. Man kan ikke forhindre alle i at rage på ens hund, men man kan prøve, ved at fortælle og forklare hvorfor man ikke vil have at ens kræ bliver samlet op og raget på...

 

Nu aner jeg ikke hvor lille Tyson er, men du kan være sikker på at det ikke er mig der samler ham op næste gang det sker, men mig der lidt længere fremme er ved at samle en rottweiler op fordi den skal nusse pusses:vinken:

 

Sikke pænt du omtaler tamrotter:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der slet ingen andre end mig, der synes, at det er en fordel ? Vores Berner er jo naturligt reserveret, så jeg synes nu bare det er et plus, at kræet bliver udsat for nærgående voksne og flagrende unger, så han kan lære, at det ikke er altid, at mennesker med vanvittig adfærd er noget man behøves at bekymre om....

 

Det kommer nok an på hundens temperament. For Tyson er det en stressfaktor, og så er han hurtigere til at reagere, næste gang der kommer et menneske imod ham. Hvorimod hvis der har været en længere periode, hvor der ikke er nogle, der "forgriber" sig på ham, så er han mere tolerant overfor fremmede mennesker og føler sig tryggere ved dem.

 

Faktisk mener jeg også, at det er ok, at han er reserveret og selv vil have lov til at bestemme, hvem han vil hilse på. Det synes jeg ikke, at man skal gøre vold på. Ligesom vi mennesker har forskellige intimsfærer og forskellig lyst til at snakke med fremmede, har hunde det jo også.

 

Og så er der jo også lige det, at det faktisk kan være farligt, når folk bare rækker ud efter en hund, de ikke kender. De aner ikke, om hunden er bidsk eller kan blive det, hvis den føler sig trængt op i en krog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer nok lidt an på hvordan det bliver gjort. For lidt og for meget du ved :blink:

 

Noomi er generelt ret glad for børn. Der er dog et barn som jeg ikke er så glad for at hun stifter for meget bekendtskab med, for han er for voldsom og har overhovedet ingen ide om, hvordan man omgås hunde (og forældrene hjælper ham heller ikke på vej :roll:). Noomi har dog klaret skærene selv, for hun reagerede ved selv at køre op (hun blev ikke bange, bare overgearet) så hun gøede af ham og klaprede med tænderne (hun har en tendens til at lege "Edward Saksemund" når hun kører lidt op, der er dog intet ondt i det, men det kunne han jo ikke vide) så han blev sk*** bange for hende og har ikke villet i nærheden af hende siden :mrgreen: :klap:Dyyyyygtig hund :mrgreen:

 

 

Tja, jeg ved ikke...måske fordi har har det reserverede sind, han har (og jo også skal have i et omfang), at jeg ikke ligefrem skåner ham. Vi udstiller jo, så han skal jo bare være vant til ballade omkring sig og at andre (ikke altid) har den blide hånd...nå ja, og så da også fordi sådan et skrab, der trækker sig og skal se folk an bare har godt af at finde ud af, at verden hos mennesker ikke altid er som han lige forestiller sig....

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke pænt du omtaler tamrotter:megaked:

 

Hov, det var ikke en kritik af rottweilere! Jeg synes personligt, at de er skønne hunde og kunne sagtens finde på at nusse-pusse en af slagsen, hvis jeg fik lov af ejeren. :-) Det var mere ud fra tanken om, at fremmede mennesker nok vil være mindre tilbøjelige til at "overfalde" den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der slet ingen andre end mig, der synes, at det er en fordel ? Vores Berner er jo naturligt reserveret, så jeg synes nu bare det er et plus, at kræet bliver udsat for nærgående voksne og flagrende unger, så han kan lære, at det ikke er altid, at mennesker med vanvittig adfærd er noget man behøves at bekymre om....

 

Jeg kan godt se det på den måde er en fordel, men for Dumle er problemet at han er FOR glad for mennesker og alt for voldsom når han hilser, og det er altså svært at ændre når ikke folk vil høre efter eller spørge inden de hilser.

 

Hvis hunden er meget reserveret kan det jo også ende i bid fordi for mange mennesker har overtrådt dens grænser og så syntes jeg det var bedre hvis folk spurgte først og så kunne blive instrueret i hvordan de må hilse på hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden er meget reserveret kan det jo også ende i bid fordi for mange mennesker har overtrådt dens grænser og så syntes jeg det var bedre hvis folk spurgte først og så kunne blive instrueret i hvordan de må hilse på hunden...

 

Lige mine ord. Folk må da gerne hilse på Tyson, men hvis der skal komme noget positivt ud af det såvel for dem som for ham, så skal de altså gøre det på den rigtige måde. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer nok an på hundens temperament. For Tyson er det en stressfaktor, og så er han hurtigere til at reagere, næste gang der kommer et menneske imod ham. Hvorimod hvis der har været en længere periode, hvor der ikke er nogle, der "forgriber" sig på ham, så er han mere tolerant overfor fremmede mennesker og føler sig tryggere ved dem.

 

Faktisk mener jeg også, at det er ok, at han er reserveret og selv vil have lov til at bestemme, hvem han vil hilse på. Det synes jeg ikke, at man skal gøre vold på. Ligesom vi mennesker har forskellige intimsfærer og forskellig lyst til at snakke med fremmede, har hunde det jo også.

 

Og så er der jo også lige det, at det faktisk kan være farligt, når folk bare rækker ud efter en hund, de ikke kender. De aner ikke, om hunden er bidsk eller kan blive det, hvis den føler sig trængt op i en krog.

 

Så må man jo konstatere, at de kun får, hvad de selv har bedt om. Nu ved jeg, at vores ikke er agressiv. Han er bare reserveret og det skal han ikke have lov til at pleje og dyrke. Jeg tror egentlig man skal skelne mellem en hund, der er reserveret af sind som vores og hunde, der har en god grund til at være reserverede overfor fremmede (dårlige oplevelser osv)...nu jeg sådan lige tænker over det...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, jeg ved ikke...måske fordi har har det reserverede sind, han har (og jo også skal have i et omfang), at jeg ikke ligefrem skåner ham. Vi udstiller jo, så han skal jo bare være vant til ballade omkring sig og at andre (ikke altid) har den blide hånd...nå ja, og så da også fordi sådan et skrab, der trækker sig og skal se folk an bare har godt af at finde ud af, at verden hos mennesker ikke altid er som han lige forestiller sig....

 

Men igen så kommer det jo nok an på hvad den enkelte hund kan tåle og hvordan den reagerer på det :blink: Jeg kan sagtens følge dig, hvis jeg havde en hund som var reserveret, ville jeg også kæmpe for at den lærte at fremmede var ok, men det skal foregå så hunden ikke bliver FOR presset af det. Hvis den stresser resten af dagen eller man kan se at den går tilbage i træning, så er det jo for voldsomt for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, det var ikke en kritik af rottweilere! Jeg synes personligt, at de er skønne hunde og kunne sagtens finde på at nusse-pusse en af slagsen, hvis jeg fik lov af ejeren. :-) Det var mere ud fra tanken om, at fremmede mennesker nok vil være mindre tilbøjelige til at "overfalde" den.

Hehe, der tror jeg at jeg er en undtagelse, lige ed det du nævner med at der ikke vil komme nogle og overfalde den:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...