Hop til indhold

"Udslæt" på snuden...


Bitten Soerensen
 Share

Recommended Posts

Hej med jer.

 

Jeg har opdaget at Linus har lidt udslæt på snuden, nærmest under næsen. Som I måske kan se på billederne, så er det hverken slemt-slemt, det væsker ikke, er ikke hævet, og er ikke umiddelbart noget der generer ham vildt. Han har "gnedet" næse lidt mere end han plejer, de sidste dage, men humøret fejler intet, og jeg har ikke observeret at han forsøger at slikke i/på det....

 

Jeg overvejer om det er en eller anden form for "kontakt-allergi", men det er over 3 uger siden, han duttede på et pindsvin, og ellers mener jeg ikke han har været i nærheden af noget, som skulle kunne forårsage dette udslæt?

 

Er der nogen som har et bud? Eller erfaring?

 

(Undskyld for de dårlig foto's - håber I kan se lidt alligevel! Og jeg holder altså ikke HELT så hårdt på det sidste foto, som det vist ser ud til! :blink:)

DSCN0537.JPGDSCN0538.JPG

 

 

(Jeg har søgt efter noget lign., og har også fundet en gammel tråd, men jeg håber at der er nogle nye der kan komme med et bud! :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Maya har præcis det samme.. :0 og desværre er det kun blevet værre, vi har ellers som dyrlægen hat anbefalet renset det hver dag, men det er ca nu 3 gange så stort og det ser lidt ud som om hun mangler det øverste lag hud, så vi skal til,dyrlægen i morgen :-(

 

Tak for dit svar.

Men ØV for Maya!!! :ae: Jeg håber bestemt at det er noget dyrlægen hurtig får bugt med...:x:

Jeg håber du finder tid til at fortælle hvad dyrlægen siger?!

 

Hvor lang tid har hun haft det nu? Og hvad har I renset det med? Og har I en idé om hvad/hvor det kommer fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der ligner da uroligt meget.. Er det nemt at behandle og hvordan får de det?

 

Det deprimerende er at der ikke rigtig er nogen behandling, andet end prednisolon... Det er medfødt, og der findes forskellige slags collie nose. Men heldigvis kan det udvikles sådan som Iso's har gjort, at hun stort set er "vokset fra det", så når hun nu får en sjældent anfald medfører det kun at hun mister pels omkring øjnene, og klør sig en del. Det er jo slet ikke sikkert at det er det samme, men synes bare det ligner en del. Det kunne måske være en idé at spørge dyrlægen om det kunne være det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåå der er tid i morgen kl. 15.20 hos dr dyr.. i dag synes jeg så at det i helheden så bedre ud, dog har hun sådan nogle små blær med betændelse i, ligner lidt små bitte bumser.

Dyrlægen mener at det er en infektion. håber det nemt at behandle, synes Maya klør sig mere og mere i ørene og ansigtet.. :megaked:

 

Ikke for at være sortseer, men de ting der lyder fuldstændig som Iso's collie nose... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

øv øv og atter øv, vi er lige vent tilbage fra dyrlægen..

 

Dyrlægen har udlukket ræveskab og hudmider, så det jo godt.

Hun mener så desværre det er en allerigsk reation - på hvad- ja det et godt spørgsmål.. :megaked:

Hun mener at det på snuden er blevet en hudbetændelse pga Maya har kløede og knubbet hovedet i tæpper m.m.

Hun har fået noget kløestillende og en anden sprøjte og en antibiotika kur til de næste 10 dage.

Bliver det ikke væsenligt bedre både med kløen og med udslættet skal vi igennem flere test omkring allergi..

 

Hun mener dog at nogen hunde kan få sådan en reaktion lidt pludselig når de bliver udsat for massiv stress og/eller i en løbetid.

 

Men dyrlægen var utrolig sød, spurgt hvor mange mutter jeg havde haft før Maya siden jeg havde så godt styr på hende

:blink: hun kiggede noget da jeg sagde at det var min første hund. Forklarede så fint at jeg bare havde læst på lektien inden og at Maya nu er en utrolig nem hund :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville i jeres sted ikke bruge plastskåle og hellerikke skåle at metal, stål.Plast er jo ofte indfarvet med diverse farvestoffer og indeholder ofte en masse kemilalier. Og stål indeholder den del metaller og f.eks mange mennesker har nikkelallergi.

Så brug f.eks noget keramik .Og tænk over skyllemiddel, vaskepulver og nye vaskemaskiner der ikke bruger så meget skyllevand som de ældre modeller.

Husker en ung shcæfer der var på vej som tjenestehund, den kunne ikke tåle at opholde sig i ejeres kærestes lejlighed pga af hendes nye gulvtæppe.Sikkert noget i imprægneringen.

Og får mange år siden fik min venindes unge kat svampeligninge udbrud i poterne pga en ny sofa.

Ofte er det jo en mix af letterer stress og så noget i opholdsrummende de ikke så¨godt tåler.

Husker også for mange år siden, da man brugter loppehalsbånd. det blev skiftet til en nyt en weekend og mandag, da jeg kom hjem gik søde Sascha og holdt hovedet skævt og rystede sit hoved meget. Afsted til DR dyr.

Hun var lidt rød i især det ene øre og han sagde at loppehalsbåndet var 1 ste mulighed og det blev fjernet og så gik generne væk.

Så mulighederne er desværre mange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er lidt at der ikke er sket en ændring i forderskåle, vaskepulver, skyllemidel, tæpper m.m.

 

Det eneste der er ændret er at vi er flyttet og at det hele er lidt stresset og at hun nu er/lige har været i sin 3 løbetid. (det var dyrlægen faktisk også lidt chokeret over. Hun spurgt om det var første løbetid og da jeg sagde nej ment hun: hold da op en hurtig hund, allerede nummer to?! Der måtte jeg jo så fortælle at det allerede var nummer 3.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Franzisca- lige et godt råd.

Hav en lille bog ,hvor du nedskriver løbetider og evt skavanker og afvigende opførsel med dato.Det er meget værd med tævehunde og jeg har altid praktiseret det. Efter nogle år kan man nemlig ikke huske det, især hvis man har flere hunde.

Da jeg sidste år have løbetid på Laura i april /maj , igen i slut august og igen-igen i dec og mailede vor Tåstrupklinik, var de jo straks klar over at noget var på vej. Og de ved, at jeg har styr på sådanne ting og så er indikation for sygdom jo straks tilstede , hvilket kan lette evt diagnostisering, især med tæver.

Alle tæveejere burde gøre dette.

For hvis man står og ikke lige kan huske det, bliver de jo tvivl om det virkelig klan være korrekt at tæven pludselig har så underligt en kønscyclus.,

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, det er da utroligt, som der er mange der har dét lige pt.?!

 

Det er ligesom om at det ikke bliver værre med Linus - det ligner bare sig selv, og det generer ham stadig ikke. Nu har jeg jo været "arbejdsramt" den sidste uge, så jeg har svært ved at fornemme om det kløer mindre end i starten, men jeg fornemmer altså ikke at det er blevet værre... Under andre omstændigheder (læs: "bedre økonomi" eller "værre tilstand") er jeg nok så hys at jeg ville ha' taget til dyrlæge med ham - men igen: fordi jeg allerede NU ikke har flere penge til denne mdr. (som i 10 kr. på kontoen) så vurderer jeg at så længe det ikke bliver værre, så ser vi liiiiige tiden an... Men jeg tjekker selvfølgelig hele tiden, og udvikler det sig, tager vi selvfølgelig afsted!!!

 

Jeg har tænkt lidt over om det kan være den dér giftige svamp, der har været snakke om? Altså jeg er 90% sikker på at Linus ikke har spist af den, men jeg tænker at hvis han nu har haft næsen i nærheden af den, når vi har gået tur, om det så kan give denne form for "irritation"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...