Hop til indhold

Hotspot igen- igen


Jane
 Share

Recommended Posts

Oskar har flere gange haft hotspot. Heldigvis har jeg indtil nu været heldig, at det ikke har bredt sig udover et område på str. med en 5er. Første gang han havde det, da sad det mellem tæerne og han kom i pencilinbehandling, næste gang var det samme sted og samme behandling + at begge gange fik han vasket poterne i klorhexidin shampoo. Efterfølgende har han flere gange haft det rundt omkring på kroppen. Jeg har klippet pelsen, der hvor udbrudet har været og vasket ham i klorhexidin og smurt med fuciderm. Nu har han et udbrud bag øret. Ca 6 gange har han haft det. Jeg ved at irritation af huden som flåtbid, loppebid og fugtig hud kan give hotspot. Da Oskar har loppeallergi, så er jeg omhyggelig med at forebygge både mod lopper og flåter. Han bliver tørret grundig hver gang han er våd.

 

Mit spørgsmål er om der er andet man kan gøre for at forebygge hotspot, så det ikke opstår? Oskar har en meget tæt pels og det tror jeg muligvis kan være et problem. Huden har nok svær ved at ånde pga pelsen.

 

Han bliver børstet 2 gange om ugen og i fældingstider hver dag. .

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit spørgsmål er om der er andet man kan gøre for at forebygge hotspot, så det ikke opstår?

Sofus har hele to gange haft en hotspot og fik kløstillende piller og også fucidin. Det foregik over flere uger, men hjalp ikke en hujende skyd. Så sagde en klog hundekone til mig, at jeg skulle smøre det med aloe vera. Jeg har et par planter, så jeg gik flux i gang med at smøre ham 8-10 gange om dagen.

 

Resultat: I løbet af en uges tid var spotten væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Jeg bruger også aloe vera..Og den af hundene som hele tiden fik hotspots, får nu hver dag en tsk drikke aloe vera..Og un har ikke afte nogen hotspots de sidste 2 år..

Gudrun (alternativ dyrlæge) fortalte mig engang at de hunde som får hotspot også meget tit har noget med ørerne (svamp etc.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også aloe vera..Og den af hundene som hele tiden fik hotspots, får nu hver dag en tsk drikke aloe vera..Og un har ikke afte nogen hotspots de sidste 2 år..

Gudrun (alternativ dyrlæge) fortalte mig engang at de hunde som får hotspot også meget tit har noget med ørerne (svamp etc.)

 

Herhjemme skyldes hot spottene godt nok allergi tyder alt på - men ja, det går faktisk også i ørerne. Han kan få enormt røde og irriterede ører, der danner voks i stride baner :-/

Link til indlæg
Del på andre sites

Her har vi også stor succes med aloe vera. Plejer at klippe hårene ned, rense med klorhexidin og så smøre med aloe vera gel til 20 kr fra Iger.Det er meget billigere end alt det der dyre noget fra dyrlægen.:-)

Gracie har kun haft det en enkelt gang, men vores gamle golden led ret meget af det. Indimellem bredte det sig hurtigt, så vi måtte runde dyrlægen, men som oftest klarede vi det selv .:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Freja fik også pludslig kløe omgang og 2 stedder hotspot langs ryg/siden.

Dyrlæge syntes vi skulle tage blodprøver for allergi.

Hun havde så skab .....og lagermidder.

Kløe er heldigvis næsten væk og pelsen er kommet tilbage og hun har taget de 2 kg på hun havde tabt, efter første prøjte medicin - hun magler så 2 gange.

Hun har gså fået klippet pels ved poter -den må ikke være længere end træddepoterne - tørres godt efter hver gåtur.

 

Ellers nok godt med alovera det vil jeg også give .

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg måtte afsted til dyrlægen med Oskar i dag. Det havde bredt sig og væskede meget. Jeg turde ikke gå til weekenden med det. Han fik det renset og det havde også bredt sig til øret. Fik en insprøjtning med antibiotika, smertestillende og kløestillende. Med hjem har vi et helt arsenal af medicin. Antibiotika, smertestillende, øredråber og fucicort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan I definere hvad hotspot præcist er? Gizmo har, på venstre ven, et sted hvor han har bidt lidt meget og derved "klippet" pelsen helt ned. Men det er ikke irriteret (rødt, hævet, eksem eller lignende). Vi har ikke tænkt mere over det, og nu er pelsen ved vokse ud igen.

 

Er det et såkaldt "hotspot" ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Linus har også haft disse "hot-spots" et par gange, vist også kendt som "furunkulose"... Når jeg googler det, kan jeg jo se at det viser sig på forskellige måder...

 

Jeg har opdaget det ved at han har slikket sig på en af poterne, og når jeg så har kigget, så er der et rødt og hævet punkt, nærmest som en "byld-agtigt" område. Hvis jeg opdager det tidligt, og det ikke ser betændt ud, så klipper jeg hårene af/ned, og sørger for at rense det i neutral sæbevand, tørrer det godt, og hvis det væsker, binder jeg det ind, i noget jeg har fået fra dyrlægen. Derved undgår jeg også at Linus slikker mere i det...

Selvfølgelig kører jeg til dyrlægen hvis det er eller bliver slemt, og efterhånden har jeg jo set det nogle gange, så jeg ved hvad jeg skal kigge efter... ;-) De første gange han havde dét, var jeg afsted med ham...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan I definere hvad hotspot præcist er? Gizmo har, på venstre ven, et sted hvor han har bidt lidt meget og derved "klippet" pelsen helt ned. Men det er ikke irriteret (rødt, hævet, eksem eller lignende). Vi har ikke tænkt mere over det, og nu er pelsen ved vokse ud igen.

 

Er det et såkaldt "hotspot" ?

 

nej. hot spots er betændte og væskende, og breder sig med lynets hast hvis det ikke behandles.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Til trods for ihærdig rensning af Oskars hotspot og behandling med antibiotika, blev hans hotspot ikke bedre, tværtimod bredte det sig. Oskar blev derfor afleveret på dyrehospitalet her til morgen kl. 8. Han skal i narkose og have det renset i dybden. Nu går jeg bare og venter på at kl bliver 14, så jeg kan få ham hjem igen og det bliver sikkert med krave på, hvilket jeg ved er et mareridt for Oskar. :cry::megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan I definere hvad hotspot præcist er? Gizmo har, på venstre ven, et sted hvor han har bidt lidt meget og derved "klippet" pelsen helt ned. Men det er ikke irriteret (rødt, hævet, eksem eller lignende). Vi har ikke tænkt mere over det, og nu er pelsen ved vokse ud igen.

 

Er det et såkaldt "hotspot" ?

 

Prøv at se her (nogle billeder er ret grimme) https://www.google.dk/search?q=hotspot+hund&hl=da&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=zW-jUMqYK8GxtAbUnYFg&ved=0CEEQsAQ&biw=1440&bih=755

 

Til trods for ihærdig rensning af Oskars hotspot og behandling med antibiotika, blev hans hotspot ikke bedre, tværtimod bredte det sig. Oskar blev derfor afleveret på dyrehospitalet her til morgen kl. 8. Han skal i narkose og have det renset i dybden. Nu går jeg bare og venter på at kl bliver 14, så jeg kan få ham hjem igen og det bliver sikkert med krave på, hvilket jeg ved er et mareridt for Oskar. :cry::megaked:

 

Øv stakkels Oskar:( Håber de får det renset godt i bund

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...