Hop til indhold

Orm og smitte

Gæst Isolde
 Share

Recommended Posts

Må lige høre, om nogen af jer - især jer, der lader hunden sove i sengen - har oplevet at blive smittet med indvoldsorm fra jeres hund?

Tristan har fået konstateret orm (spolorm og formentlig bændelorm) og har i dag fået en ormekur. Jeg har søgt lidt på nettet om smitte af disse orm. Så vidt jeg kan læse, overføres de stort set kun til mennesker (hyppigst børn), hvis man kommer til at spise inficeret jord.

Jeg er ret omhyggelig med hygiejnen: vasker naturligvis altid hænder, før jeg tilbereder mad og hver gang, jeg har børstet eller vasket Tristan. Men nu kan jeg altså ikke lade være med at tænke på, om min lille øjesten kan have spredt et eller andet mikroskopisk i sengen de sidste dage. (Det skal måske nævnes, at selvom han har været sløj en lille uges tid, så var der først synlige orm i hans afføring her til morgen.)

Ja, det kan godt være, jeg er lidt hys, men altså.... Og nej, Tristan bliver ikke forment adgang til sengen af den grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt dette på nettet fra Virum Dyreklinik :

[TABLE=width: 305]

[TR]

[TD=class: bodyText]Smitter hunden og kattens indvoldsorm mennesker?

Ja, mennesker kan godt få orm fra hund og kat, det kræver dog at vi indtager afføring fra en hund eller kat der er inficeret med orm. Det er oftest børn mellem 1 og 5 år der får orm, det skyldes at børn oftere har en meget tæt kontakt med hunde og katte, kan finde på at spise både sand og jord, derigennem kan de ufrivilligt komme til at spise æg fra ormene.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak jeres svar. Jeg er beroliget. :-D Det lader til at være en primært teoretisk risiko. Ganske vist sker det, at Tristan kryber op og lægger sig på hovedpuden, men som oftest ligger han i fodenden af sengen. Jeg må kontakte lægen og evt. dyrlægen, hvis jeg skulle få mystiske symptomer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak jeres svar. Jeg er beroliget. :-D Det lader til at være en primært teoretisk risiko. Ganske vist sker det, at Tristan kryber op og lægger sig på hovedpuden, men som oftest ligger han i fodenden af sengen. Jeg må kontakte lægen og evt. dyrlægen, hvis jeg skulle få mystiske symptomer.

Haha, jeg har hørt at mennesker ikke sådan er i tvivl hvis de har indvoldsorm:lol:

Jeg bliver i øvrigt testet for orm lige nu, men det er en helt anden historie:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, jeg har hørt at mennesker ikke sådan er i tvivl hvis de har indvoldsorm:lol:

Jeg bliver i øvrigt testet for orm lige nu, men det er en helt anden historie:blink:

Krydser da fingre for, at du er ormefri:x:

Så engang et program i tv, hvor en mand frivilligt lod sig inficere med æg/larver fra en oksebændelorm. :badr:

Da der så var gået et stykke tid, så fik han en ormekur og så skulle de måle hvor lang denne orm var blevet :badr::badr:

Tænk sig, at gøre sådan noget frivilligt :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har meget tæt kontakt til Silja, hun elsker at blive krammet og holdt om, hun falder typisk i søvn når jeg gør det..:-) derudover sover hun jo i sengen, hvor hun så engang i mellem om natten kan begynde at pive og ligge sig helt tæt op af mig, og så skal jeg altså holde om hende:-) ville jeg kunne blive smittet med orm? Hun et ormefri, men hvis hun nu ikke var?

Link til indlæg
Del på andre sites

Krydser da fingre for, at du er ormefri:x:

Så engang et program i tv, hvor en mand frivilligt lod sig inficere med æg/larver fra en oksebændelorm. :badr:

Da der så var gået et stykke tid, så fik han en ormekur og så skulle de måle hvor lang denne orm var blevet :badr::badr:

Tænk sig, at gøre sådan noget frivilligt :roll:

Det så jeg også:lol: Den var vildt lang og havde et navn:-)

Link til indlæg
Del på andre sites