Hop til indhold

Hvor meget motion til 10 ugers Broholmerhvalp på 9 kilo


Gæst Broholmer
 Share

Recommended Posts

Gæst Broholmer

Hej.Jeg har en Broholmerhvalp, som er meget mere aktiv end vores forrige Broholmere/Broholmerblandinger (dette bliver vores 4 50+ kilos godmodig hund)

Det er en klog hund, som allerede kan komme når man kalder (selv på lang afstand med masser af andre spændende ting at undersøge), den kan sit, dæk og bliv, hvilket er flot allerede efter 2 uger. Desuden bider den næsten kun i tildelte bideemner og legetøj.

Den er dog ekstremt aktiv – næsten lidt hyper. Min kone og jeg er ekstremt rolige, konsekvente og tålmodige, og laver mange hjernegymnastikøvelser (og derfor kan den komme, sitte og dække), og da vi bor midt i en skov, hvor den eneste bilvej er vores indkørsel, så er ture uden snor helt fast.

Har prøvet tommelfingerreglen med at en hvalp ikke må få mere end det antal uger den er gammel, i minutters træning. Dvs. min hvalp skulle kunne nøjes med en 10 minutters gåture, hvilket vi så har givet ham uden snor igennem et halvkuperet skovterræn med blød bund, og han synes det er mægtigt.

Men når turen er slut, så løber han alligevel i 8-taller imellem de store træer i vores have, og virker OVERHOVEDET ikke udmattet.

Vi har prøvet at tune træning og motion ind, men den vil ikke sove til middage mere end 1 timer, og omkring 6 timer pr. nat., ligegyldigt hvilket blandingsforhold træningen falder i.

Hunden få mad på 3 faste tidspunkter, og alle ting er lagt i faste rammer.

Han er super glad for os, og opsøger os hele tiden for at bonde og blive klappet, og han er flot opmærksom på os når vi går.

Så skal jeg prøve en dag at motionere og træne ham så længe han gider, for det kunne altså godt blive gåture på 3×1 time og lydighedstræning derudover, hvis han skal komme op på bare at sove 12 timer i døgnet. Den går kun på blødt, naturlig, spændende og utraffikeret terræn, og der er ingen trapper ind til vores hus, hvor den sover i en kurv ved senge, som den er glad for, så jeg er ikke bekymret for hårde stød på leddene vil skade ham, for det ville også skade min gigtplagede ryg.

Denne hvalp er med andre ord noget mere energifyld, nemmere at motivere, mindre nervøs (panikker ikke hvis han ikke kan se os i haven) men også mere “overgearet” end de andre hund af samme type.

Skal jeg bare give den en aktivitets og træningsskalle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren

Tillykke med hvalpen :hjerte: hvad sådan er bette størelse kan tåle skal jeg ikke gøre mig klog på,:mrgreen: men synes nok 10 minutters skovtur er lige lidt nok, selv for en hvalp, men du hører nok fra Aslan herinde fra, hun har nok styr på hvad sådan et kræ kan holde til, held og lykke med den! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen og tillykke med hvalpen :-D

 

En hvalp skal ikke have de lange gåture, men det betyder ikke at i ikke kan være ude mere end 10 minutter. En hvalp skal opleve. Så tag i bare ud i skoven i længere tid og lad turen foregå i hvalpens tempo. Det er alle de nye indtryk din hvalp suger til sig som trætter. Lad hvalpen fordybe sig i duftene, et musehul, et vissent blad m.m. Lad ham kravle over små forhindringer. Det er godt for motorikken. Træn lidt indkald. Lad ham søge efter godbidder, som du smider på jorden. Du kan evt. give ham et eller flere af hans måltider som søg istedet for i madskålen. Jeg vil garantere, at en oplevelsetur på f.eks 1 time vil gøre jeres hvalp dejlig træt. Husk det er de gode oplevelser, der knytter de stærke bånd mellem jer og jeres hvalp.

 

Smid også hvalpen i bilen en dag og tag ham med ind til byen og lad ham suge de indtryk til sig, som kan være i en by. Lad ham hilse på andre venlige hunde i alle størrelser. Gå til hvalpemotivation.

 

En hvalp skal kun trænes i små sekvenser og kun når man er sikker på succes. En for overgearet eller en træt hvalp, får intet ud af træningen. Hvalpe har det som små børn, de kan ikke holde koncentrationen ret længe af gangen.

 

Hvad hedder din hvalp? Og vi vil rigtig gerne se hvalpebilleder herinde. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Broholmer

Ok - tak for det :)

 

Mit problem er jo netop, at efter det du kalder en oplevelsestur, på 1 time, så er han IKKE træt. Jeg formulerede mig måske dårligt, for naturligvis skal hvalpen ikke kun være ude i 10 minutter. Jeg har faktisk gjort de ting du beskriver, lige bortset fra hvalpetræning, da der først starter et hold (indefor 40 km fra hvor jeg bor) den 12. november.

Vi har en grund på 3000 m2, som han kan boltre sig på, og det er her vi leger både indkald, sit, dæk og at gå med snor. Så i alt er vi nok ude i 4 timer. Jeg har tyndt tøj på, så når jeg fryser, så går vi ind. De små pjok har jo ikke pels til at holde til 0 grader alt for længe, når de bare snuser lidt rundt.

 

Jeg har som sagt haft hunde før, af samme race, men denne lille fyr synes bare en del mere hyper, så ville bare høre om der var nogen der vidste om der var problemer i at han kommer ud at gå et par timer, såfremt han ikke viser tegn på udmattelse, såsom at sætte sig ned. Indtil videre har jeg ikke oplevet det, og selv efter 1 time i skoven med leg, grankogler, mus, får, køer, så tager han stadig en solid spurt rundt i haven når turen er slut.

 

Hunden hedder Holger, og vi har senere hen fundet ud af, at det var hvad Grevinde Danner kaldte alle sine Broholmere, men det var et tilfælde :). Jeg har desværre kun taget video af hunden, men dem har jeg ikke uploadet endnu, men det kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :vinke:

 

Jeg ved ikke om jeg læser dit indlæg rigtigt, men har I prøvet at gøre mere for at hans hoved bliver brugt?? For eksempel ved at lade ham søge sin mad på græsset/i skoven og ikke bare få det serveret? Generelt lade ham arbejde mere for det og bruge sit hoved?

 

Prøv at søge herinde, og ellers så er Sjov på turen med din hund bestemt værd at se nærmere på....

 

Vi har en 11 uger gammel Aussie-hvalp, og han får største delen af sin mad på denne måde, og er så sød når han sover :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Broholmer

Han får halvdelen af sine måltider i en aktivitetsbold, men indenfor. Der ligger sne på jorden her, så jeg er ikke glad for at give ham et fuldt måltid i det snedækkede græs. for han bliver for kold.

 

Men fair nok - jeg må lægge hjernen i blød for at finde nogle hjerneaktiviteter der passer til situationen og hans temperament.

 

... Og med en Broholmer, så skulle tempoet jo gå ned med tiden, men kunne bare godt bruge lidt mere søvn. Selvom jeg har taget 3 ugers fri for at være sammen med Holger, så er det nu rart at være bare lidt udhvilet, på trods af at man ikke skal på job :).

Link til indlæg
Del på andre sites

En hvalp på 10 uger skal ikke aktiveres 4 timer om dagen, især ikke når det drejer sig om en race der er kendt for at have problemer med sine led. Hvalpen skal lære at slappe af ved at man tager den på skødet og laver absolut ingenting, indtil den slapper af og allerhelst sover.

 

Jeg er hård. Mine hvalpe har fået ½ times gåtur i hvalpens tempo, lidt træning eller problemløsning og så er det slut. Virker det ikke med at berolige hvalpen på skødet binder jeg den simpelthen af tæt på mig (det skal jo ikke være en time out, bare en: nu sker der ikke mere).

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen:vinken: Ham Holger lyder som en skøn, lille fyr:lun: Glæder mig til billeder af ham!

 

Min var også ret aktiv da hun var hvalp, og er det sådan set endnu. Hun er ikke Broholmer, med schæfer.... Vi gik med hende 2-3 gange om dagen, foder som søg i haven eller i bold/kegle, og så let hyggetræning. Men så sørgede vi for rigeligt legetøj til hende, og når hun kedede sig, gik hun igang med at lege med sig selv. Specielt tennisbolde med piv var (og er stadig) en favorit. Hun havde (har stadig) et par stykker liggende, og så leger hun med sig selv hvor hun løber med en i munden mens hun sparker til en eller to andre.

 

Jeg ved godt at det kan være lidt anstrengende at høre på konstant piv i en time, men man vænner sig faktisk til at lukke af for det:lol:

 

Så mit råd er, fortsæt med de kortere ture i hvalpens tempo, og lær den at lege med sig selv. At slappe af er også vigtigt at lære den som Ascha skriver. Det ligger der en håndfuld tråde om under "hvalpe".

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok - tak for det :)

 

Mit problem er jo netop, at efter det du kalder en oplevelsestur, på 1 time, så er han IKKE træt. Jeg formulerede mig måske dårligt, for naturligvis skal hvalpen ikke kun være ude i 10 minutter. Jeg har faktisk gjort de ting du beskriver, lige bortset fra hvalpetræning, da der først starter et hold (indefor 40 km fra hvor jeg bor) den 12. november.

Vi har en grund på 3000 m2, som han kan boltre sig på, og det er her vi leger både indkald, sit, dæk og at gå med snor. Så i alt er vi nok ude i 4 timer. Jeg har tyndt tøj på, så når jeg fryser, så går vi ind. De små pjok har jo ikke pels til at holde til 0 grader alt for længe, når de bare snuser lidt rundt.

 

Jeg har som sagt haft hunde før, af samme race, men denne lille fyr synes bare en del mere hyper, så ville bare høre om der var nogen der vidste om der var problemer i at han kommer ud at gå et par timer, såfremt han ikke viser tegn på udmattelse, såsom at sætte sig ned. Indtil videre har jeg ikke oplevet det, og selv efter 1 time i skoven med leg, grankogler, mus, får, køer, så tager han stadig en solid spurt rundt i haven når turen er slut.

 

Hunden hedder Holger, og vi har senere hen fundet ud af, at det var hvad Grevinde Danner kaldte alle sine Broholmere, men det var et tilfælde :). Jeg har desværre kun taget video af hunden, men dem har jeg ikke uploadet endnu, men det kommer.

 

Holger er et fint navn til en Broholmer. :-D

 

 

Jeg har selv haft en "damp" hvalp. Nogle hvalpe har svær ved at slappe af og skal have hjælp til det i starten. Jeg gjorde den fejl, at jeg stimulerede min hvalp alt for meget og det resulterede i at han blev overstimuleret. Hvis problemet er at Holger har svær ved at slappe af efter turen, træningen eller hvad det end er i har foretaget jer, så kan det skyldes at det har været for meget eller at Holger skal have lidt hjælp til at slappe af. Sæt dig med ham og hold ham fast, selvfølgelig ikke for hårdt. Stryg ham stille og roligt. I starten vil han måske forsøge at komme fri, men her er det vigtig at du er tålmodig. Du vil efter en tid kunne mærke at han slapper af.

 

Lad ham bruge sit lille hoved. Som der er skrevet, så lad ham finde sin mad ude på græsplænen og i skoven. Det er ihverfald ikke plads den lille Holger mangler at boltre sig på.

 

Jeg kan ikke se noget problem i at tage ham med ud i skoven i et par timer, hvis du tilpasser turen efter hvalpens tempo. Men jeg ville ikke gøre det hver dag.

 

soegaard nævnte bogen Sjov på turen med din hund. Det er en virkelig god bog med masser af gode råd og inspiration. Så det er bare afsted på biblioteket og låne den. Men det ender garanteret med at du køber den. Den er skrevet af Irene Liljenquist.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Broholmer

Endnu engang tak for svarene.

 

Problemet ved at stille spørgsmål på fora er jo altid, at når folk ikke har set hvalpen, så er det måske svært at sætte sig ind i lige præcis DEN hunds adfærd.

Hvis man siger man aktiverer en time, så skal man aktivere i 4. Hvis man siger man giver mad på græsset, så skal man hellere give det i skålen, for at skåne deres poter :).

 

Han er smadder god til at lege med sig selv, og han vil også gerne sove på skødet. Men det blev bare sådan, at han pludselig ikke ville sove, med mindre han måtte komme på skødet. Det skal lige siges at han ikke "kom op", men jeg satte mig ved hans kurv i skrædderstilling, så han kunne slappe af i mit skød tæt på gulvet - vil ikke have hund over sofahøjde. Når han så faldt ned, så lagde jeg ham i kurven. Men pludselig blev det er krav fra hans side, at jeg skulle være til rådighed før han skulle slappe af, så nu sidder jeg bare ved hans kurv med en hånd ved ham. Det duer jo ikke at hunden begynder at opdrage mig til at gøre bestemte ting, fordi han synes det er bedst :).

 

Men det med at holde ham i kurv, tæt ved mig er en god idé, så tror jeg sætter et af de der kompostnet op omkring kurven, når det er slap af tid, og så ignorere ham (måske med en hånd nede ved ham), indtil han slapper af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Broholmer

@Jane. Tak for dit input. Rart at høre der er andre der har haft damphvalp. Vil tjekke bogen ud. Bor i Sverige, så må nok finde den på nettet og få den sendt :).

Men ja - formuleringen - har svært ved at finde ud af at slappe af, passer meget godt. Han KÆMPER for ikke at falde ned, og jeg har netop måtte lægge ham ned på siden, og tale med dyb beroligende stemme, imens jeg strøg ham med langsomme rolige strøg, for at jeg kunne få den hyperenergi til at forsvinde.

 

Jeg hedder Peter i øvrigt :).

Link til indlæg
Del på andre sites

ASlan hang i gardinerne :genert: Men han var slet slet ikke lige så aktiv som Holger lyder til at være.

 

Hvad siger han til at gå i snor? Det lyder måske dumt....... men du har bare prøvet så mange ting som man jo som udgangspunkt ville foreslå dig.

Og taget i betragtning af at du har prøvet alle de ting du har, så ville jeg jo tænke i den modsatte retning. Hvis Holger ikke får lov at løbe som han lyster, er han så stadig så aktiv?

 

Hvad siger han til hvis du tilbyder social kontakt med et tyggeben, som du holder og han gnaver i? Det har altid - også som hvalp - kunne få ASlan lidt ned.

 

Og ja de bliver da heldigvis mere rolige med tiden - hvilket er lækkert :engel:

 

 

Må jeg spørge hvem han er efter? Har han tilfældigvis Elmedals Thor i generationerne tilbage(jeg har hørt - og kan se på aslan at der er en del drive i de gener)?

Link til indlæg
Del på andre sites

En af de ting der er vigtige hvis du vil have hunden til at slappe af, er at du også selv slapper af og ikke lige render rundt og rydder op.

 

Her har det fungeret rigtigt godt at jeg især i starten satte mig ned i sofaen med en bog/avis eller ved pcen med en god kop kaffe og selv faldt helt til ro,

Aiyo fik et tæppe på gulvet ved siden af mig og en tyggepind eller knogle, i starten nussede jeg hende bare blidt og stille, begyndte hun at blive urolig eller "kræve " min opmærksomhed stoppede jeg med at nusse, og koncentrede mig om avisen eller pcen.

 

 

Aktivits bolden kan få nogle hunde til at stresse op, fordi nogen af dem finder ud af at jo hurtigere de skubber til dem jo hurtigere falder godbidderne ud.

 

søge øvelserne kan med fordel udvides i højden så det ikke kun er på jorden foderet skal findes, feks oppe på lave grene i buskene, eller mellem stenene i stenbedet , på/i en gammel træstub eller i skoven under bladene ovenpå/under og bag en bænk kun fantasien sætter grænser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Broholmer

Det er rigtigt fornuftigt sagt, at man ikke skal sende stressede energier ud i rummet :). Så det eneste jeg stort set har lavet den sidste uge er at sidde og se Dr. House og været igennem både alle Harry Potter, Ringenes Herre, og star wars filmene, samt fået lavet budget for 2013 :).

 

Vil bestemt være opmærksom på om foderbolden gør ham mere eller mindre hys.

 

Søg på græsplænen er sådan lidt "hit and miss" fordi ham er enormt glad for at spise visne blade, så om det er et vissent blad eller en godbid synes at give ham samme tilfredsstillelse. Høøøhrj - der kunne være mange penge sparet hvis han bare kunne spises af med haveaffald :).

 

Har dog lige luret her til aften, at han slapper rimeligt af når jeg spiller guitar. Jeg er musiker, så aner ikke hvorfor jeg ikke prøvede det med det samme - hahaha.

 

Jeg har uploadet en film af Holger dagen efter han kom hjem til youtube, men må ikke poste links her, før jeg har lavet flere indlæg, men går I ind på youtube (punktum) com, og tilføjer endelsen /watch?v=frTBHm1NVS4, så er filmen dér.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Broholmer
ASlan hang i gardinerne :genert: Men han var slet slet ikke lige så aktiv som Holger lyder til at være.

 

Hvad siger han til at gå i snor? Det lyder måske dumt....... men du har bare prøvet så mange ting som man jo som udgangspunkt ville foreslå dig.

Og taget i betragtning af at du har prøvet alle de ting du har, så ville jeg jo tænke i den modsatte retning. Hvis Holger ikke får lov at løbe som han lyster, er han så stadig så aktiv?

 

Hvad siger han til hvis du tilbyder social kontakt med et tyggeben, som du holder og han gnaver i? Det har altid - også som hvalp - kunne få ASlan lidt ned.

 

Og ja de bliver da heldigvis mere rolige med tiden - hvilket er lækkert :engel:

 

 

Må jeg spørge hvem han er efter? Har han tilfældigvis Elmedals Thor i generationerne tilbage(jeg har hørt - og kan se på aslan at der er en del drive i de gener)?

 

Ja - Det er sgu en vanedannende race :).

 

Holger er ikke stambogført, og er derfor teknisk set ikke en RIGTIG Broholmer, da avlsarbejdet er gjort uden om Broholmerforeningen. Vi har ikke haft så god kommunikation med Broholmerselskabet, og meldte os derfor ud efter 10 år medlemskab, så vi ledte decideret efter en hund som var uden bog.

Mødte dog både moderen og faderen, og de var begge rolige, hyggelige og havde den helt rigtige fremtoning.

 

Jeg har sjoflet snortræningen lidt, må jeg med skam indrømme. Min kone har arbejdet en del, og jeg synes det er nemmere at være to til at træne det. Du ved - én der tilbyder godbidder for at holde fokus væk fra den dumme snor, og holde ham på den rigtige side, og en der holder linen. Desuden har jeg en skodryg, der gør at jeg ikke kan bukke mig ned, så det er enten på hug, eller siddende hvis jeg skal i hundehøjde, og det er svært at gå fremad i de stillinger. Vi arbejder på snoren næste uge, når min kone er hjemme igen :). Det lyder da i hvert fald som en løsning.

 

Det skal dog til al ære og værdighed siges, at han idag har været helt vildt cool. Sovet 6 timer, ikke bidt når man har klappet (kun små "nap"), og har lavet øjenkontakt hver gang jeg har snakket. Han fik væltet et vaskestativ, der gav et rabalder, og det chok dæmpede også de helt store flip-ud bevægelser.

Holger og jeg sad efterfølgende sammen og imens jeg klappede og aede det væmmelige stativ, så ham kunne se, at stativet er vores ven, og at det ikke er sendt fra helvede for at spise Ham. Desuden satte jeg nogle Frolic på snorene i stativet, for at han kunne blive gode venner med det igen. Så nu er han ok med stativet, men alligevel er det som om en lille pære tændes, der fortalte, at det måske er bedst ikke at flippe HELT så meget ud :).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Broholmer

Efter vaskestativsoplevelsen har jeg fået en helt ny hund. Jeg gik i seng kl 24.00, satte mit ur til kl. 04.00. Ingen uheld i løbet af natten. Vi gik sammen (uden øjenkontakt og ord) ud i haven, han tissede gik ind igen, og så sov vi begge til kl 08,00.

 

Han kunne dække helt uden brug af håndsignaler eller godbidder, og virker enormt glad med godt fokus, og slet ikke hys. Den eneste rest af rastløshed der er tilbage er, at før han lægger sig ned i kurven, så sidder han lige og kigger på mig i 30 sekunder, og når jeg ikke kigger tilbage så siger han "mif", og lægger sig til at sove.

 

Så når han nu virkede så rolig, så tænkte jeg det var tid til lidt mere alenetræning. Jeg downloadede en app til min Samsung telefon, så man kunne bruge telefonens kamera, som trådløst webcam, så jeg kunne følge med fra en computer i et andet rum. Satte kameraet, så jeg kunne se både hundens kurv, og den dør jeg gik ud af. Kunne så tage min kones bærbare computer med i køkkenet, og se hvad Holger lavede.

Han fik et kalkben, hvor jeg havde fyldt hulrummet op med torskerogn, gav ham det, og gik ud. Så kunne jeg ellers sidde (meget stille) i køkkenet, og se hvordan han spiste torskerogn. Efter 5 minutter opdagede han jeg var væk. Han satte sig foran døren, så sagde han "mif", og gik hen og sov. Ingen hærgen, ingen biden, ingen hyl, ingen løben rundt... YEEEEEES!! Stor sejr.

 

Hvis der er andre med smartphones (min er en android) og pc, der vil have at vide hvilket app jeg brugte, og hvordan jeg satte det op, så hjælper jeg gerne. Den app jeg brugte kan desuden optage, så man kan lave en film, hvis man gerne vil vide hvad der sker imens man er væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst Broholmer

Lige en update.

 

Holger er nu 14 uger, vejer 16 kilo, og er så godt som renlig. Ikke en eneste gang har han tisset på gulvet i en uge, og selvom han stadig ikke sover særligt meget sin alder taget i betragtning, så ligger han i sin kurv ved sengen og spiser sit tyggeben til jeg vågner. Han kan holde sig i 6 timer uden at vågne og ville ud, så det er jo en stor lettelse.

 

Er begyndt på klikker-træningen herhjemme, og på plads, sit, kom, bliv, vent og dæk sidder næsten i skabet... Hvis han er træg til at komme, så skal jeg bare sætte mig på jorden, så kommer han spurtene... Vi arbejder på "stå", hvor han skal stå op, men blive hvor han er (i ved - til når han engang skal i bad, børstes osv.). "Stå" er også vigtigt, for at jeg er sikker på han forstår de andre kommandoer. Hunde har det jo med bare at tage alle tricks fra en ende af, når der er lever-godbidder i vente. En anden god ting ved klikkeren, er at jeg har kunnet få ham til at blive begejstret for sin mad. Han var ellers ikke særligt god til at spise (som de store racer jo tit ikke er), men nu tommer han skålen og slikker den til den er HELT ren :).

 

Idet jeg bor på landet, er det dog enormt svært at finde andre hunde han kan lege med. Har meldt mig ind i 3 brugshundeforeninger og utallige facebookgrupper, men det er noget sporadisk med møderne, så jeg blev lidt desperat... Det endte så med at jeg bare kørte rundt i bilen med hunden, og når jeg så en hundeejer, så sprang jeg ud, og sagde "undskyld - men jeg har en hvalp, må den gerne hilse på din hund". Så det er lykkes mig at finde en hund hver anden dag. Jeg er 2 meter høj og ret stor, så har skræmt et par stykker, men de har alle været flinke når de først var kommet sig over den overrumplende indgangsbøn.

 

Vores gamle hund HADEDE at køre i bil, så det har været meget vigtigt at Holger blev bekvem i bilen. Så i varerummet på min Transporter er der bacon, træning, og vi har sågar taget et par middagslure der sammen... Har lavet en rampe han kan gå op af når han skal ind, og den når ikke engang at røre jorden før han springer op i bilen.... Nu piver han så lidt når baconstykkerne er spist, og jeg er optaget af at køre, men det er ok - kan godt leve med en hund der er utilfreds og småfrustreret over manglende betjening, bare han ikke er køresyg.

 

Mit helt store problem er nu, at jeg har fået en forkølelse, der sendte min temperatur op over 40, så det føltes som om sengen sejlede. Det faldt selvfølgelig sammen med at min kone skulle på rejse med sin mor i en uge, så jeg er lidt presset. Selvom temperaturen nu ligger på de 39, så er det stadig noget ubehageligt at skulle ud i minusgrader for at gå flere gange om dagen. Desuden er det svært at udvise den begejstring der skal til for at cementere god stemning, når hunden gør det godt. Ville enormt gerne lave find godbidden leg, for det ville være en god hjerneaktivitet, som ikke ville kræve så meget fra mig, men han er en af de hvalpe der æder ALT (undtagen sin egen lort - thank god) udenfor, så jeg er ved at lære ham man godt kan gå en tur, uden at man hver gang man snuser, også LIGE skal spise (ikke bare smage, men sluge) det man snuser til... Det spiller ikke helt sammen med at han skal finde gemte godbidder og spise dem...

 

Broholmere kan virkeligt ikke lide at få skæld ud, så den lidt hårdere stemmeføring skal jeg passe meget på med at bruge, for det trykker ham meget. Han var ved at springe ned fra lastrummet i bilen, før jeg fik sat rampen op (ikke godt for små hvalpe-led at hoppe over en halv meter ned), og der kom jeg til at sige NEJ meget hårdt. Skal ellers love for han blev ked af det. ALLE dæmpningssignaler kørte for fuld skrue med smasken, gaben, ryste sig, kravle på maven og alt. Nej hvor fik jeg dårlig samvittighed, men det var jo for sent, og jeg kunne jo ikke begynde at trøste ham med det samme, for det er jo bare forvirrende for hvalpen. Han kom sig dog på 20 sekunder, og så trænede vi lige i 10 minutter for lige at blive gode venner igen. Så hård tone er virkeligt reserveret til nødsituationer.

 

Anyway - nu sidder jeg i sengen med te, piller og halspastiller og Holger ligger her ved mig, og sover på ryggen som han plejer, så jeg må heller sove med, for snart begynder en ny dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...