Hop til indhold

Dansk/svensk gårdhund vs. Dværgpinscher

Gæst zenia
 Share

Recommended Posts

Jeg søger en lille, aktiv og lærevillig hund, som meget gerne må have tendens til at knytte sig til en person. Derfor faldt jeg over dværg pincheren.

Kan dog se at det er en hund der gør ret meget, og tror ikke det vil gå, der hvor jeg bor.

Derforhar jeg også overvejet Dansk/svensk gårdhund, men kan ikke finde info om, det er en hund der også har meget tendens til at gø... Er der nogen herinde der har erfaring med det?

Og er dette en en-mands-hund?

Mvh. Zenia :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er min ikke en ren dsg, men hun og de andre dsg'er jeg kender kan også godt lide deres egen stemme, men tror det kan begrænses hvis du træner det fra lille af. Min er en en-mandshund i den forstand at hun helt klart er "mors hund", men hun elsker nu også de andre mennesker i familien, jeg er bare bedst :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, velkommen:vinken:

DSG'eren er ret gøende. Men altså, alt kan jo trænes. En DSG er en sjov, hyggelig og aktiv lille fætter med en masse krudt i røven. Dem jeg kender, er sådan let reserverede over for nye mennesker, så man kan vel godt sige at den knytter sin meget til en. Men hvorfor søger du netop den egenskab?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Tulle er en DSG og hun gør ikke meget. Nu havde vi jo andre hunde i forvejen, da hun kom her som 8 ugers gl. hvalp og hun knyttede sig rigtig meget til vores labrador Bella. Hun blev mor-hund nr. 2 :blink:...men hun har også knyttet sig til mig, jo ældre hun er blevet.

Men det kan man altså godt komme ud for, hvis man har andre hunde, at de knytter sig til dem, men det er ikke sikkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres info. Det hjælper en hel del. :D

Anne1979. Det behøver heller ikke som sådan at være en "en-mands-hund", men hvis racen havde den egenskab, ville det være et plus. Nu bor jeg alene og vil rigtig gerne have en hund der er tæt knyttet til mig, og som vil følge mig over alt. Kunne forestille mig, at sådan en hund ville have nemmere ved at opfylde sådanne krav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg søger en lille, aktiv og lærevillig hund, som meget gerne må have tendens til at knytte sig til en person. Derfor faldt jeg over dværg pincheren.

Kan dog se at det er en hund der gør ret meget, og tror ikke det vil gå, der hvor jeg bor.

Derforhar jeg også overvejet Dansk/svensk gårdhund, men kan ikke finde info om, det er en hund der også har meget tendens til at gø... Er der nogen herinde der har erfaring med det?

Og er dette en en-mands-hund?

Mvh. Zenia :)

Jeg smider lige løvekortet :mrgreen:

Har du hørt om löwchen? (hvis du googler, lad dig ikke skræmme af klipningen, man kan jo (skam)klippe som man lyster:lol:)

Den er lille, aktiv og lærevillig. Nu er jeg selvfølgelig alene, men selvom Charlie kender mange mennesker og er glad for andre mennesker, så er han mors hund, jeg har lidt gudestatus hos ham (så godt for egoet:mrgreen:)

Han gør ikke overhovedet, men jeg satte også ind konsekvent fra starten, at det måtte han ikke. Han er vidst fra linjer der ikke er slemme til det i forvejen:hmm: men med træning kan det trænes til et absolut minimum.

Det er en god lejlighedshund, er god til at forholde sig roligt, med søgelege, let træning (men takker ikke nej til lidt vildere leg hvis man lægger op til det:klap:)

Elsker at løbe løs på strand/skov/eng og krudter af udendørs.

Jeg har ikke været så heldig med nogen af de dsg'er jeg har mødt, men der er jo individforskelle ved alle racer så jeg har sikkert været uheldig.

Löwchen fås i mange størrelser og farver, men glade og livlige er et fællestræk. Gennemsnitligt er de 30 cm/6 kg ca, men svingende til begge sider.

Pelsplejen, hvis man holder den lang i pelsen er ca børstning 1 gang om ugen, og ellers fjerne grene osv hvis det sidder der. Holdes den helt kort er det ikke nødvændigt at børste. Hvalpeklip af nogen centimeters længde er lidt mere besværligt:hmm:

Som bonus fælder den ikke og er allergivenlig (100% allergivenlig er ingen hund, men den tåles af mange)

Tilføjelse: Mine forældre har 3 løver, der er ingen tvivl om, hvilken hund der elsker hvilket menneske mest :lol: Så selvom de glade for alle og gerne vil både nusse, gå tur og lege med hvem der tilbyder, så er der stadig en nr. 1 hos dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som en god race til en rigtig "mors-hund" :) Søger dog en hund med minimal pelspleje, og som ikke skal trimmes, da jeg ved det vi koste dyrt de gange om året den skal til trim.

Tilgengæld slipper du vidst for fældning ved en løwchen tror jeg?

Selvom en dsg er korthåret kan den fælde helt vildt og da det er små korte hår sætter de sig bare OVERALT.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan da selv klippe den? :-D Så vidt jeg husker er der ingen løveejere herinde der afleverer deres hos en frisør :-D Nogen klipper med saks, nogen med en elektrisk klipper, afhængig af, hvad man vil.

Jeg har købt en elektrisk klipper og i forhold til alle de ting jeg har købt og køber (både af nødvendige og unødvendige) så er det ikke den der vælter budgettet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Findes de som korthårede?

Ja, men kun en gang imellem. Det er en pelsfejl og ses ikke så ofte igen. men indimellem kommer der et kuld med en eller flere korthårede. Det ligner en helt andet hund, men de har samme sind som den langhårede :-D

Hvis du googler "löwchen smootchen" kommer der nogle billeder, der er også en tråd her på forum, den kan jeg finde om et øjeblik. Her nogen billeder fra google

images.jpg

I hvert fald to af de her billeder er af danske korthårede løver, nr 3 billede er af et australsk kuld hvor der kom 2 korthårede og en med almindelig pels.

CIMG2458.jpg

images (2).jpg

images (12).jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis den skulle klippes, er det en af grundene til, at ville vælge Löwchen fra. Men det kunne da være fantastisk, hvis der var kuld med korthårede i DK. Men så skal jeg nok være heldig. Tror jeg leder lidt på nettet :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidste gang jeg så nogen havde fået en korthåret var det en opdrætter i Tyskland, Holland eller Belgien :-) Kennelen hedder i hvert fald Von May Mor

Jeg bed mærke i at du udtrykte at du ikke havde så mange penge og ikke havde råd til hundefrisør eller trimmer.. Hvad så med dyrlægeregninger?

En konsultation hos dyrlægen koster ca 500-600 kr afhængig af, hvilken det er. Og det uden behandling, medicin eller lignende. Selvfølgelig kan man være heldig at man har en hund der kun er til dyrlæge til den årlige vaccination, men det nok nærmere undtagelsen end reglen at det er så sjældent.

Hvis den akut bliver syg weekend/aften så er det dobbeltpris

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine er begge dsg-blandinger og især den ældste er meget glad for sin egen stemme og at lyde alarmen når hun synes der er noget der skal gøres opmærksom på... Den yngste gør kun hvis den ældste gør - eller hvis hun er frustreret over at den store har noget hun vil have...

Men som generel regel, så ja, DSG'en er glad for sin egen stemme!

Link til indlæg
Del på andre sites