Hop til indhold

hvor meget skider jeres hunde?


Thor isbjørn
 Share

Recommended Posts

Billeder er svære?

 

Men jeg synes han er hvad jeg ville kalde godt i stand!

 

Kan du mærke hans ribben og har han talje?

 

hold da op det var svært at sende en besked, når man skifter side. der kom vidst 3 med samme svar!! hehe.. men ja jeg kan godt mærke hans ribben. han har ikke så meget talje. han går meget "ligeud" ned over røven hvis det er det du mener.. "godt i stand" er det sådan lidt i overkanten? hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 128
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Man kan jo ikke udtale sig om hvor meget en hvalp skal øge vægten når den er blandet af 45 racer, man må se og mærke på hvalpen og ud fra det vurdere om den får for meget eller for lidt.

Ud fra billederne mangler hvalpen i hvert fald ikke noget, jeg ville skære en smule ned for kalorieindtaget til den er skudt noget mere i vejret. Jeg ville osse få tjekket om den evt. er lidt skæv i bækkenet eller om der er en anden grund til at den står så konsekvent med begbenene ind under kroppen, det plejer at være tegn på en form for kompensation.

 

 

Til det med gigantracerne som Bassil skrev noget om, så nej der er ikke noget der hedder max et kilo om ugen. Granderne ligger gennemsnitligt på 1½ til 2 kilo om ugen, i perioder endda 2½ kilo.

Vægten er ikke afgørende, det handler udelukkende om hvordan hvalpen står på sine ben.

 

nej men dyrelægen mente at han var undervægtig, og ud fra de racer han er blandet af, så burde han tage et kilo på i ugen. det var hvad jeg fik afvide.

tjekke bækkenet? er det noget man selv gør, og hvordan?undskyld hvis jeg spørger dumt. hvis det er det der hel billede du hentyder til, står han vidst og strækker sig, og prøver at dufte noget oppe på køkkenbordet:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har sat tre billeder ind taget i forskellige situationer, og på alle sammen står han med bagbenene inde under sig.

Det er ikke sikkert det betyder noget, men jeg ville selv tage en tur forbi en kiropraktor hvis det var min hund.

 

jeg skal bare lige være sikker på hvad du mener, da jeg ikke selv har mega meget forstand på det selv. er det det der med at hans ben nærmest danner et V når han står op?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er lidt uenig i det du har højt om at hvalpe skal have noget at vokse af. De må i min optik hellere være til den slanke side, især når de vokser og led, knogler, muskler osv i forvejen er belastet. Og synes måske også han ser ud til at være lidt godt i stand på billederne ;)

vejledningen på foderposerne er en fin rettesnor, så man ca. ved hvad man skal give. Men det er godt at have i tankerne at foderproducenterne selvfølgelig er interesseret i at sælge mere foder, og at vejledningerne for nogle hunde kan være lige i overkanten. Så tag vejledningen som en rettesnor, og skru så op og ned for mængden efter hvordan du ser ham. Så jeg ville skrue lidt ned for foderet, sådan at han tabe sig lidt når og hvis han skyder mere i vejret. Altså uden at det bliver direkte slankekur, han vokser jo stadig og skal have nok vitaminer etc.

 

Synes måske også mængden af afførring du nævner er lige i toppen, men hvis afføringen ellers er fin, han trives og ser fin ud i pelsen, er det næppe noget at være bekymret over. Ellers kan du overveje at skifte til et foder med lidt mindre korn i, mener der er en god slat korn eller maj i Hills(uden lige at have det tjekket efter i skrivende stund).

Vi er nogle stykker i Kalmargade(samt et par andre jeg kender) der bestiller foder hjem fra Tyskland(eller jeg har lokket folk til at bestille sammen med mig ;)), og vi skal have her i november igen, så kan være du vil med i det? Om ikke andet er der en del foder der er billigere i Tyskland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil personligt hellere holde mine hvalpe til den slanke side. De skal ikke bære mere vægt end højst nødvendigt. Jeg plejer at sige, at mine hunde er i fin stand hvis jeg tydeligt kan mærke ribbenene gennem et tyndt lag fedt.

 

Og så vil jeg give Hopsa ret - synes absolut du bør tage din hund forbi en kiropraktor! Han står virkelig meget ind under sig med bagbenene og bærer sin kropsvægt på en lidt mærkelig måde. Jeg har aldrig set en hund stå sådan uden at den kompenserer for noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med Hopsa med at benene er trukket lidt ind...

 

 

Derudover forstår jeg slet ikke hvordan dyrlægen kan dømme hvor stor hunden bliver:

 

Golden retriver= 30-35 kg,

Samojedespids= 20-25 kg

Eurasier= 25-32 kg

Berner sennen= 50-55 kg

 

Jeg ved godt at det kommer an på helt tilfældigheder, men jeg synes bestemt ikke det er en hund man kan antage ud fra den blanding ville komme op og veje 50 kg :vedikke:

 

Jeg synes du skal mærke på ham, og føle efter om du synes han får nok eller for meget. For mig ser han ud til at være "godt i stand", som i han i hvertfald ikke bør få mere.

 

Min holdning til hvalpe er altid at jeg hellere ser dem slanke, end "godt i stand", så længe foderet er i orden, og de vokser som de skal, specielt med de store racer kan overvægt i voksealderen give problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

på posen står der at en hvalp skal have 450 gram hvis den er imellem 4-9 måneder og vejer 20 kilo. og der falder Thor jo ind:)

 

Som en anden skriver, er anvisningerne på posen jo kun vejledende. Min erfaring er, at de anvisninger er ret gavmilde - min hund ville i hvert fald bliver smældfed, hvis han skulle spise så meget, som han skal ifølge anvisningen på posen. ;-)

 

hold da op det var svært at sende en besked, når man skifter side. der kom vidst 3 med samme svar!! hehe.. men ja jeg kan godt mærke hans ribben. han har ikke så meget talje. han går meget "ligeud" ned over røven hvis det er det du mener.. "godt i stand" er det sådan lidt i overkanten? hehe

 

Skal du presse lidt til med fingrene, for at mærke ribbenene? Du bør kunne mærke dem ved at stryge ned over siden på ham med flad hånd. Ud fra billedet ville jeg også vurdere ham til at være lige vel buttet. :-)

 

Og så vil jeg give Hopsa ret - synes absolut du bør tage din hund forbi en kiropraktor! Han står virkelig meget ind under sig med bagbenene og bærer sin kropsvægt på en lidt mærkelig måde. Jeg har aldrig set en hund stå sådan uden at den kompenserer for noget.

 

Enig! Jeg synes også, at han ser ud til at kompensere for et eller andet med den måde, han står på med bagbenene på alle tre billeder. Jeg ville også tage ham til kiropraktor og få ham tjekket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne forestille mig at indvoldsormene havde gjort han både sulten og tynd, og tillige jo havde irriteret tarmene. Og tarmvæv er nogen tid om at regenerere, så vil optagelsen af foder nBillede 257.jpgok blive bedre. Efter ormekur vil han få bedre udnyttelse af sit foder og ikke måske føle sig så sulten mere.

Jeg var een af dem der mente at en 3 mdr´s ikke skulle være hundesulten, men skulle kunne spise sig mæt under overvågning af, at den ikke blev for rund.Eller voksede for hurtigt.

Men jeg har jo mest cockerer og de lober fedtet af sig her. Hvis han virker for bamset, så sæt ham ned i mængde eller antal fodergange. Det sker automatisk her i huset , at de kun i den alder gider spise 3 gange /dag.

Jeg bemærkede også hans ståstilling som meget stejl på bagparten , og synes også det bør undersøges, om det er sådan han er bygget uden for meget bagbensvinkler, eller han står i en aflastningsstilling.

Prøver lige at indsætte en hund med bagbensvinkler.

Her får du lige denne GD med extrem dårlig bygning og min Freddy som hvalp.

højeste hund.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Carla bliver 18 uger på lørdag og hun skider vel en 3-4 gange.. Indimellem kun 1-2 gange, men jeg tænker egentlig at det er ligesom os mennesker? Nogle gange har vi mere vi skal af med en andre ;)

 

Mht. hvor meget gigantracerne kan tage på, så tager hun ca. 2 kg på om ugen! Og det har hun gjort siden vi fik hende som 8 ugers gammel hvalp.. Hun vejer lige nu omkring de 27 kg, og har både fin talje og alt det. Hun følger sin egen kurve perfekt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

okay. jeg har givet ham så meget mad pga. sine orme og fordi han ikke har ville tage på som han skulle.. da han så kom af med ormene, eksploderede han lige pludselig. så jeg er sådan set enig i med hvad i siger at han er lidt små fed, på trods af hvad andre siger:) jeg skruer lige lidt ned for mængden af foder. men synes stadig at han skal have 3 gange om dagen. han er så sulten den lille prop!:P

 

med hensyn til det der med bagbenene, som jeg har lagt søvnløs over i nat:cry: jeg har selvfølgelig lige været ekstra opmærksom på det idag, og kan ikke helt se det. jeg kan godt se det på billederne, men jeg kan ikke se det sådan når han tuller rundt herhjemme. men vi skal snart til dyrelægen med ham og have et adfærdstjek. ikke fordi der er noget galt med hans adfærd overhovedet, men bare fordi at det alligevel kun koster 250 kr, og så er det jo rart at få nogle gode råd. der vil jeg selvfølgelig lige forhøre mig om hans bagparti og om han skal vidersendes til kiropraktor. han har ingen besvær med at hverken rejse sig op, eller lægge sig ned. men hellere være på den sikre side!

 

CBK: hvad er det for noget foder? og kan man få det til hvalpe stor race?

 

shii: hans mor vejede 45 ca. og Thor var den største af hvalpene i kuldet, så vi antog at han nok kom til at være i den større ende.. men nej, det er ikke til at sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med Hopsa med at benene er trukket lidt ind...

 

 

Derudover forstår jeg slet ikke hvordan dyrlægen kan dømme hvor stor hunden bliver:

 

Golden retriver= 30-35 kg,

Samojedespids= 20-25 kg

Eurasier= 25-32 kg

Berner sennen= 50-55 kg

 

Jeg ved godt at det kommer an på helt tilfældigheder, men jeg synes bestemt ikke det er en hund man kan antage ud fra den blanding ville komme op og veje 50 kg :vedikke:

 

Vores dyrlæge mente at vores mindst kom op på 30 kg med de racer hun er blandet af.. Hun vejer 20 kg og kommer aldrig nogensiden op i nærheden af de 30 kg, så ville hun være smælderfed og ikke kunne gå :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne forestille mig at indvoldsormene havde gjort han både sulten og tynd, og tillige jo havde irriteret tarmene. Og tarmvæv er nogen tid om at regenerere, så vil optagelsen af foder n[ATTACH=CONFIG]98526[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]98527[/ATTACH]ok blive bedre. Efter ormekur vil han få bedre udnyttelse af sit foder og ikke måske føle sig så sulten mere.

Jeg var een af dem der mente at en 3 mdr´s ikke skulle være hundesulten, men skulle kunne spise sig mæt under overvågning af, at den ikke blev for rund.Eller voksede for hurtigt.

Men jeg har jo mest cockerer og de lober fedtet af sig her. Hvis han virker for bamset, så sæt ham ned i mængde eller antal fodergange. Det sker automatisk her i huset , at de kun i den alder gider spise 3 gange /dag.

Jeg bemærkede også hans ståstilling som meget stejl på bagparten , og synes også det bør undersøges, om det er sådan han er bygget uden for meget bagbensvinkler, eller han står i en aflastningsstilling.

Prøver lige at indsætte en hund med bagbensvinkler.

Her får du lige denne GD med extrem dårlig bygning og min Freddy som hvalp.

 

uha det gør helt ondt at se den der GD. kan godt se at den bagparti ikke er optimal..og kan godt se at Thors bagben også er trukket lidt under kroppen. jeg får det undersøgt!:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores dyrlæge mente at vores mindst kom op på 30 kg med de racer hun er blandet af.. Hun vejer 20 kg og kommer aldrig nogensiden op i nærheden af de 30 kg, så ville hun være smælderfed og ikke kunne gå :vuf:

 

bum- der kan man bare se:P

 

men Thors mor vejede 45, og hans far vejede 35. så det skulle være usandsyneligt hvis han ikke også kom der op af. men det er ikke til at sige med de rundkørsler!:)

Link til indlæg
Del på andre sites

uha det gør helt ondt at se den der GD. kan godt se at den bagparti ikke er optimal..og kan godt se at Thors bagben også er trukket lidt under kroppen. jeg får det undersøgt!:)

 

Det er jo slet ikke sikkert, at der er noget alvorligt galt! Måske er han bare lidt skæv i bækkenet og trænger til at blive rettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo slet ikke sikkert, at der er noget alvorligt galt! Måske er han bare lidt skæv i bækkenet og trænger til at blive rettet.

 

jeg tror heller ikke det er noget galt. han er glad, legesyg, bevæger sig uden problemer (dog stadig meget klumpet). men ligeså snart han fejler det mindste bliver jeg pylret. vil jo bare gerne at han har det godt og trives som han skal. han er "mit lille barn" og min kæreste synes jeg er dybt åndsvag!:P nu bor vi så også i lejlighed på 1. sal. så på et tidpsunkt skal han gå på trapper, indtil vi ihvertfald flytter i hus om nogle år. så lige det med hans hofter/bækken skal der være tjek på naturligvis:)

Link til indlæg
Del på andre sites

bum- der kan man bare se:P

 

men Thors mor vejede 45, og hans far vejede 35. så det skulle være usandsyneligt hvis han ikke også kom der op af. men det er ikke til at sige med de rundkørsler!:)

 

Nu ved jeg ikke hvor stor andel af de forskellige racer han er... Mit bud ville være maksvægt på 35-40 kg.

 

Penny er 5 mdr om en uge, og hun vejer vel 13-14 kg (og hun er små tyk:oops: Vi er jo vant til en småt spisende hund, og med Penny ryger alt ned..) og hendes slutvægt er vel omkring 25 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg syntes nu du lige skulle slå lidt koldt vand i blodet med hensyn til de bagben. Min Oscar står på nøjagtig samme måde (det har han altid gjort) Han er aktiv i vigør og han kan bruge sine bagben uden problemer - gå baglæns på bagben osv. Han er glad og faktisk den af mine beagler der løber mest rundt i det daglige - han blev i sommer røntgenfotograferet - hans ryg - hans knæ - hans hofter - der er bare intet at komme efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor stor andel af de forskellige racer han er... Mit bud ville være maksvægt på 35-40 kg.

 

Penny er 5 mdr om en uge, og hun vejer vel 13-14 kg (og hun er små tyk:oops: Vi er jo vant til en småt spisende hund, og med Penny ryger alt ned..) og hendes slutvægt er vel omkring 25 kg.

 

han er 1/4 del af det hele og han er også ALT spisende. hvis han fik lov at gå i hundemaden, blev han ved til han brækkede sig, ingen tvivl om det! har også i perioder prøvet at bløde maden op så det fyldte lidt mere, men det gider han sjovt nok ikke at røre. så må han jo nøjes:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes nu du lige skulle slå lidt koldt vand i blodet med hensyn til de bagben. Min Oscar står på nøjagtig samme måde (det har han altid gjort) Han er aktiv i vigør og han kan bruge sine bagben uden problemer - gå baglæns på bagben osv. Han er glad og faktisk den af mine beagler der løber mest rundt i det daglige - han blev i sommer røntgenfotograferet - hans ryg - hans knæ - hans hofter - der er bare intet at komme efter.

 

Er det normalt for en beagle at stå sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes som de andre at han er vel buttet, og at der er noget galt i den bagpart.... Du bor jo i Århus, så synes du skal kontakte Magtor og få en tid (Hinnerup). Det koster 450 kr pr. gang, og vufferne elsker det.

 

Jeg tror også at i sigter lidt højt med hans slutvægt. Bella vejede ca. 24 kg. da hun var 20 uger. Hun har på intet tidspunkt været tyk, nok tværtimod. Hun er i dag 20 mdr. og vejer 35-36 kg.

 

Her er et billede af Bellas frie benstilling efter første besøg hos Magtor. Før hun var derude stod hun også med bagbenene under kroppen. Hun fik konstateret 3 skæve ryghvirvler (1 ret slem) og skævt korsben. Det tog 3 konsultationer at komme det til livs:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes nu du lige skulle slå lidt koldt vand i blodet med hensyn til de bagben. Min Oscar står på nøjagtig samme måde (det har han altid gjort) Han er aktiv i vigør og han kan bruge sine bagben uden problemer - gå baglæns på bagben osv. Han er glad og faktisk den af mine beagler der løber mest rundt i det daglige - han blev i sommer røntgenfotograferet - hans ryg - hans knæ - hans hofter - der er bare intet at komme efter.

 

jeg er nu også meget rolig omkring det. jeg har bare en tendens til at køre tingene lidt op, og blive bekymret over unødvendige ting. jeg kan heller ikke se nogle problemer med hans bagben nu her til daglig. men kan godt se at de andre har ret med hensyn til billederne. jeg mener faktisk at vi havde været ude og tumle med nabohunden den dag, så måske har han været lidt øm? men derfor får jeg da lige dyrelægen til at tjekke det, nu når vi alligevel skal afsted snart:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes som de andre at han er vel buttet, og at der er noget galt i den bagpart.... Du bor jo i Århus, så synes du skal kontakte Magtor og få en tid (Hinnerup). Det koster 450 kr pr. gang, og vufferne elsker det.

 

Jeg tror også at i sigter lidt højt med hans slutvægt. Bella vejede ca. 24 kg. da hun var 20 uger. Hun har på intet tidspunkt været tyk, nok tværtimod. Hun er i dag 20 mdr. og vejer 35-36 kg.

 

Her er et billede af Bellas frie benstilling efter første besøg hos Magtor. Før hun var derude stod hun også med bagbenene under kroppen. Hun fik konstateret 3 skæve ryghvirvler (1 ret slem) og skævt korsben. Det tog 3 konsultationer at komme det til livs:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...