Hop til indhold

Efter operation - Normalt eller sygdom???


Gæst Rullle
 Share

Recommended Posts

Sidder i et stille øjeblik og håber at nogle kan hjælpe med nogle råd - eller erfaringer...

 

Situationen er den at Freja blev opereret i tirsdags, hvor hun fik fjernet sin hale, som voksede således at den pressede ind i kroppen og lukkede bla for over 60 % af hendes endetarm et sted... Det har den gjort siden fødsel, så Freja har aldrig været vant til andet... Efter operationen havde vi et problem med at hun kastede op - men det skulle være meget normalt dagen efter en operation, og det er den eneste komplikation der har været ud over at hun ikk har villet slappe af og puttet eller sovet det ekstra, MEN arret er healet nu og hverken væsker eller bløder.

 

Problemstillingen:

1.

Hun spiser stort set ikke, og NÅR der lokkes noget ned i hende kaster hun op en gang imellem. Ikke nok til at jeg bliver bange, men jeg kan se at hendes mangel på sult er en kombination af kvalme og så kræsenhed. Vi har nemlig været lidt for gode af os til at finde det vi VED hun får ned og har deri gemt de piller hun skulle på efter operationen. MEN jeg er slet ikke i tvivl om at der også er snak om kvalme, og jeg kan direkte se på hende når hun skal kaste op, hvilket gør at det ikke bare er fordi at hun har spist for hurtigt... MEN hun får stadig noget ned, så nogen der ved om der er normalt selv et par dage efter at de stadig har kvalme eller er det noget jeg skal være mere obs på?

 

2.

Syntes i starten det var sødt, men det er som om at Freja skal lære at - undskyld mit direkte ord, men skide for første gang, hvilket også påvirker når hun skal tisse.... Det er som om at hun kan mærke at hun skal skide, men ikke helt præcis hvornår, og denne afføring forestiller jeg mig måske påvirker hendes blære, for der tegner sig lidt det mønster at når hun skal skide, så er vi ude og gå 3-4 gange i træk, med 40-45 mins afstand, hvor hun godt nok tisser hver gang, men så også ENDELIGT skider efter de 3-4 gange... Jeg HAR prøvet at gå EN lang tur med hende når jeg har en ide om at det er fordi hun skal skide, men det hjælper ikke... - så det er noget jeg håber og regner med at det bliver bedre når hun lige lære det igen, men er der nogen der har erfaring med dette?

- hertil ligger også at ved at hun har kvalme, så drikker hun også det MEGET mere... altså vi snakker om en 3dobling af hendes vandindtag hvilket gør at hvor vi før var ude og gå 3-5 gange om dagen, så er vi oppe på hver 2. time ca - hvis JEG er heldig og der går så lang tid... Hun kan sagtens holde sig om natten, hvilket gør at jeg ikke har den store mistanke om blærebetændelse - også det at hun tisser store pytter når vi kommer ud, og det ikke bare er småklatter... Men i dagstimerne kan hun sagtens vågne midt i en søvn for så at skal tisse - og det er virkelig til at se på hende nu. Hun er meget træt og se på, og nogle gange når vi har været ude og gå så kaster hun sig om kuld og sover. Lige en times tid, så skal hun ud igen.

 

Dette er virkelig trættene for Freja, hvilket er synd og hårdt at se på, men må også være ærlig og indrømme at det er hårdt for mig, for kan ikke rigtig gå i gang med noget uden at det bliver afbrudt ved at Freja skal ud. Jeg har sågar prøvet at tage en middagslur med Freja - men hun vågner efter en times tid, og skal tisse... :damn: - positivt er dog at hvor vi før ikke rigtigt fik nogle tegn fra hende når hun skulle ud, så er de MEGET klare nu, og det roser vi rigtig meget for...

 

En eller anden, vær sød at sige at det er helt normalt og at det bare er at hænge i et par uger, så er alt normalt igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg syntes jo ikke hun burde have kvalme nu hvor der er gået omkring 4 dage - hmm jeg ville nok kontakte dyrlægen - måske tåler hun ikke pillerne?

Hvis halen har været vokset ind i endetarmen har hun måske ondt derinde? - deraf også kvalme fordi det gør ondt.

Kunne også forestille mig at hun kan være forstoppet, hvis det gør ondt at komme af med afføringen og hun så holder igen.

At hun drikker meget kan tyde på at hun dækker noget af sin sult den vej og så skal hun jo også tisse mere

 

Alt det det her er bare gætterier fra min side, men jeg syntes du skal gå til dyrlægen på mandag.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har hun ikke kastet op (7-9-13, dagen er ikk omme) hvilket jeg bestemt ser som positivt, og der er røget lidt mad indenbords, så er skønt... Dog er vi oppe på 700 ml vand, hvilket er meget for en bette hvalp på 8 kg som kun har spist ca 50gr mad og godbidder, men jeg kan ikk lade være med at tænke på bare for 1 uge siden hvor jeg lå med salmonellaforgiftning- der var vand også det eneste der duede- om det måske også gælder hende og at det så ændre sig af sig selv?...

 

 

Men ingen tvivl, jeg skal have fat i lægen på mandag hvis ikk hun i morgen spiser mere og drikker mindre, for det her renderi er VIRKELIG en pine for os alle på rigtig mange punkter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan tydeligt mærke en positiv ændring på Frejas humør efter halen er kommet væk, så slet ingen tvivl om at hun har haft ondt før kontra nu. Det er forfærdeligt at vide at ens hund har haft kronisk smerter, men kan jo kun være glad for at det er opdaget og forbedret...

Det hun kommer af med virker bestemt ikk som nogen form for forstoppelse, hvilket vi har været meget OB's på da det kunne have skade på hendes healing hvis hun havde det. Arret er 1 cm fra hendes anus, så hvis hun skulle presse meget, så ville det kunne springe op, bløde osv- og det har det slet ikk gjort...

Smil, har lidt en ide om at hvor hun før har været vant til at når det pressede et bestemt sted, at så skulle hun skide, så har det punkt ændret sig og det skal hun lige vænne sig til... - men ved ikk om det er mig som har en mærkelig fortolkning? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Halen er HELT væk, og er rigtig spændt på resultatet når hun får hår på måsen igen som kan dække arret- som også er blevet rigtig flot :)

 

Syntes ikk det er en situation som er forværret idet at hun ikk har kastet op i dag (7,9,13) - men får vi tilbagefald i morgen eller i nat for den sags skyld, så ringer jeg til vagtlægen...

 

Men det er mere om andre har stået i samme situation eller har lidt forstand på dette- for hun blev opereret i tirsdags, og jeg har stået alene med hende siden onsdag, så er ærlig talt lidt udkørt nu- og kan godt bruge lidt andre øjne på situationen end mine trætte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ehm, dumme mig- nej det har jeg ikk... Har overvejet det, men er kommet fra det og ved hun hopper rundt som hun plejer - mere end før operationen faktisk. Men i det her tilfælde er tanken bare ikk god nok...

 

Men tror da lige at jeg gør det nu... (Dumme dumme hundemor)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ehm, dumme mig- nej det har jeg ikk... Har overvejet det, men er kommet fra det og ved hun hopper rundt som hun plejer - mere end før operationen faktisk. Men i det her tilfælde er tanken bare ikk god nok...

 

Men tror da lige at jeg gør det nu... (Dumme dumme hundemor)

 

Tag den nu og så igen i morgen tidlig... Og så igen i morgen aften... Til en anden gang, så er det også smart at tage den på en "alm hverdag", så man kender hundens normal temp/rytme.

 

Som udgangspunkt som skal den ligge omkring de 37,5-38. Er den højere en 38.8, så har hunden feber.

 

----------

undskyld, jeg er en klovn.... Er lige over i heste temp.... Hundes normale temp skal ligge omkring de 38-38,5... Ved 39 har de feber....

Link til indlæg
Del på andre sites

Og vupti, så vågnede Freja da mor overraskede med termometeret...

Ingen feber- 37,4 helt præcis... - men holder lige øje og tjekker i morgen tidligt, morgen aften osv...

 

Hun får typisk (før operationen) ca 150 gr tørkost på 1 gang, og spiser hun mere får hun mere (vi har en hund som ikk overspiser, tværdigmod) - det samme har vi gjort med de ris og kylling- måske det var 200... Hendes mad og vandskål er på 350 ml, så ca halvdelen, så vi altid kan fylde op hvis det er... Har også prøvet at fylde skålen HELT op, men det virker ikk til at have nogen betydning - ud over mad ud over hele gulvet, for det er åbenbart det kylling i bunden der skal spises først. Samme taktik bruges på tørkosten når hun endeligt kaster sig over dette ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og vupti, så vågnede Freja da mor overraskede med termometeret...

Ingen feber- 37,4 helt præcis... - men holder lige øje og tjekker i morgen tidligt, morgen aften osv...

 

Hun får typisk (før operationen) ca 150 gr tørkost på 1 gang, og spiser hun mere får hun mere (vi har en hund som ikk overspiser, tværdigmod) - det samme har vi gjort med de ris og kylling- måske det var 200... Hendes mad og vandskål er på 350 ml, så ca halvdelen, så vi altid kan fylde op hvis det er... Har også prøvet at fylde skålen HELT op, men det virker ikk til at have nogen betydning - ud over mad ud over hele gulvet, for det er åbenbart det kylling i bunden der skal spises først. Samme taktik bruges på tørkosten når hun endeligt kaster sig over dette ;)

Det var godt nok så :)

 

altså, jeg ville prøve at fjerne maden, og så kunne give i små portioner ca. 5 gange om dagen. Jeg var meget påpasselig med det første døgn efter narkosen at hun fik væske (blandede lidt leverpostej i vandet) og så mad i små portioner hen af dagen, og så gik jeg langsomt over til normal "kost" i dagene efter. (Nu ved jeg godt at det er 4 dage siden nu), men tænker som de andre måske at hun har lidt træg/hård mave efter narkosen, evt fordi hun har fået for meget/for hurtig fuld kost igen? Hunden er jo fastende inden operation, og narkosen kan være en hård omgang, så am skal passe på med at "koldstarte" en lille hvalpemave igen efter sådan en omgang.

 

Ved godt at det lyder åndssvagst, men har du lyttet på hendes mave? Rumler den? Er der gang i den - eller er den stille?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg kan godt se at det kan tyde på forstoppelse, men- det hænger bare ikk sammen i mit hovede...,

 

Tirsdag fik vi en speciel dåsemad med hjem fra dyrlægen som hun skulle spise resten af tirsdag og onsdag- men hun kastede det op. Selv hendes pencilin og smertestillende røg op så om aftenen prøvede vi med en dåse vi selv havde til at stå (ris,kylling, grøntsager osv- specielt til hunde) - og det spiste hun, og vi fik pillerne ned... Hun kastede lidt op- men lun svarende til 10% af det hun havde spist...

 

Torsdag prøvede vi succesen igen med selv at lave det der var i dåsen, og hun kastede ikk op. Fredag forsøgte vi igen- og der kastede hun op og ville ikk røre det... Siden har der stået tørkost fremme (som har været blandet i risene) og det går hun og småspiser af men ikk ret meget. Spiser hun intet kaster hun også op- vand/slim...

 

Hendes mave fungerede først normalt torsdag men siden har hun også slidt normalt (1-2 gange om dagen) og det har været pæn alm konsistens som det plejer...

- så er ikk hendes afføring jeg er mistænkelig for, men mere det at hun ikk har nogen appetit og i mind øjne drikker sig mæt det meste af tiden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke flere foreslag...

 

Jeg må indrømme at, jeg synes at du skal ringe til dyrlægen. Hvis det var min hund som har været utilpas/manglede appetit/kaster op/ekstrem drikkelyst/svært ved at finde ro etc i så mange dage nu efterhånden, så var jeg taget afsted for længst.

 

håber at I finder ud af hvad der er galt og at hun snart er frisk igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg tror det er forstoppelse hun har - det tyder da meget hen på det.

 

Når mine hunde har været i narkose - har de fået deres normale tørfoder i meget små portioner. Jeg banker foderet i stykker med en kødhammer og hælder lunt vand på. Maven er på meget hårdt arbejde med at nedbryde maden uanset om det er tørt eller vådt - hvis jeg skal tage mig selv som eksempel så er min mave gået totalt i stå når jeg har været i narkose og der er gået 1-2 uger før den har fungeret normalt igen -

Når hunde bliver forstoppet kaster de op fordi der ikke er passage -

Ring til vagtdyrlægen i dag eller til din dyrlæge mandag

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, så fik jeg tid til en opdatering...

Siden jeg skrev lørdag aften og helt til mandag aften var der INTET- opkast eller noget... Indtil mandag aften- så var adfærden tilbage, så vi tøvede ikk med at få ringet...

 

Freja fik taget nogle blodprøver, som næsten var helt normale- hvilket jo var skønt. Det eneste der var lidt underligt var at hun havde forhøjet calcium og fosfor - men kun meget lidt...

Hun har IKKE forstoppelse, og de var usikre på hvad det kunne være, så vi fik nogle piller med hjem som hun skal have inden maden, som gør et eller andet med at kroppen bedre tager imod maden, så hun ikk får kvalme. Og så fik vi noget specielt skånekost med hjem...

 

Og det virker må man sige. ALDRIG har Freja spist så meget på 1 dag som hun gør nu- undtagen da vi var på BARF. Har det helt svært ved at holde mig inden for den anbefalede mængde da hun virkelig virker sulten nu og spiser op på 10 min, hvor vi faktisk altid har kunnet lade maden stå hele dagen så hun bare har gået og småspist...

ENESTE "rest" tilbage af hvad hun så end fejler er at hun om aftenen er lidt overtræt- men stadig en kæmpe forbedring hvilket er SKØNT :)

 

Aftalen er nu at vi på fredag skal have taget stingene og så tjekke hendes tal igen for at se om de forhøjede tal evt er faldet ved at hun spiser igen :)

Men man overvejer da lige atter en gang om man stadig ikk har fundet "det rigtige" foder til Freja...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...