Hop til indhold

Når hunden bider

Gæst DSD
 Share

Recommended Posts

Jeg er selv en af dem, som kan rulle øjne når lignende tråde bliver oprettet på HG i stor stil, men jeg er simpelthen nødt til at høre jeres mening om situationen.

Dali er knap 5 måneder og relativt velfungerende. Jeg har to drenge - en på 7 og en på 2.

I går snuppede Dali en bolle fra den mindste, og i det han rækker ud efter den med det samme - på ganske forsigtig vis - snapper Dali og markerer på hans hånd. Alt sammen i løbet af et kort sekund.

Fair nok - min fejl. Barnet skulle slet ikke have haft maden i nærheden af hunden, så jeg tog det ikke så vanvittig tung - men tog det selvfølgelig til efterretning!

For kort tid siden, var Dali hoppet op i sofaen - ingen mad indblandet - og i det barnet går forbi, growler hunden og bider ham - et rigtigt bid. Igen - i løbet af et splitsekund.

Børnene er aldrig alene med hunden, og han har mange "hellesteder", hvor børnene ikke må komme, og babygitre über alles. Børnene får ligeledes heller ikke lov til at kramme hunden, eller det der ligner. I det hele taget prøver jeg at være meget opmærksom på, at de ikke overskrider hans grænser i det daglige.

I dag har han helt sikkert været godt træt ovenpå vores lille svømmetur i åen, men jeg synes det er stærkt foruroligende, at han reagerer med et bid på den måde.

Hvad stiller man op?

Link til indlæg
Del på andre sites

Et kort spørgsmål som kræver uddybning med yderligere spørgsmål og et meget langt svar.

Ud over at tage dine forholdsregler synes jeg det sikreste her er at få en adfærdsbehandler hjem og vurdere situationen.

Uanset Dali er træt bør han have så meget tillid til børnene at de helt naturligt kan komme i sofaen, selvom han ligger der.

Hviilken race er han og hvor gammel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Et kort spørgsmål som kræve uddybning af yderligere spørgsmål og et meget langt svar.

Ud over at tage dine forholdsregler synes jeg det sikreste her er at få en adfærdsbehandler hjem og vurdere situationen.

Uanset Dali er træt bør han have så meget tillid til børnene at de helt naturligt kan komme i sofaen, selvom han ligger der.

Hviilken race er han og hvor gammel?

Jeg uddyber gerne en masse, jeg skal bare lige have et barn til at sove :)

Dali er en mellempuddel og 5 måneder gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har han haft dumme oplevelser med børnene?

Forsvarer han generelt sine ting(/liggeplads?

Nej, vi har altid været meget opmærksomme på, at børnene ikke fik lov til at overskride hans grænser, så der er aldrig hændt noget, som kunne forklare det. De er praktisk talt mandsopdækket altid.

Opdrætter havde selv små børn, men om han har oplevet noget skidt der, ved jeg ikke. Han har aldrig før haft tendens til ressourceforsvar, men de første uger oplevede vi at han knurrede, hvis man gik forbi ham, når han slappede af - typisk midt på køkkengulvet. De har aldrig rørt ham, når han har lagt sig, medmindre han selv søger op i sofaen til dem fx.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Hvad tænker du egentlig selv omkring situationen ?? Jeg synes det er flot, at du søger hjælp herinde og vil løse problemet, men er du tryg ved at have små børn sammen med en hund der bider???

Bare en tanke ;-) .

Jeg har selv en hund der ikke bryder sig om alle fremmede-han bryder sig mest om folk der ignorerer ham (han er usikker og signal følsom er jeg sikker på) og det gør det bestemt ikke nemt at have børnenes venner på besøg.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

I og med han kun er 5 måneder tror jeg ikke du skal være sønderligt urolig - det kan du nå at træne væk. Man siger jo altid at børn ikke må gå tur med hunden fordi hunden vil opfatte dem som 'hvalpe' og derfor vil være utryg og måske agressiv eller måske ligeglad med dem.

Min tanke er, at hvalpen lige har en fase hvor han skal bestemme sin plads i hierakiet. Og børn har ofte hurtige uforudsigelige bevægelser, som kan gøre at hvalpen tænker at han skal være stærk/er i forsvarsposition overfor ungerne for at hævde sin ret.

Jeg tror jeg ville lave nogle lederskabsøvelser børn og hund imellem for at få ham til at se børnene som mennesker man kan have det sjovt med istedet for trusler - Lad dem lave sit, gi pote, 'Det en tysker' osv...

Hvor du naturligvis observerer men du skal lade børnene styre det. Hvis hvalpen lærer at der også kommer godbidder fra børnenes hænder, og at de også har retten til at sige nej eller vent til hunden, er I allerede godt på vej.

Så synes jeg også I skal have øvet bytte for ligesom at minimere hans ressourceforsvar.

Held og lykke med træningen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har aldrig før haft tendens til ressourceforsvar, men de første uger oplevede vi at han knurrede, hvis man gik forbi ham, når han slappede af - typisk midt på køkkengulvet.

Det synes jeg ikke lyder helt naturligt for en hvalp (har I haft Dali fra han var 8 uger?).

Jeg tænker at det evt. kan have mere med bevægelse omkring ham, der gør ham usikker, og at det er børnene der får udløst adfærden fordi de som regel har hurtigere bevægelser end voksne. Har du prøvet at se hvad der sker hvis du selv render lidt rundt og spiller fransk klovn når Dali ikke lige har fokus på dig?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg ikke lyder helt naturligt for en hvalp (har I haft Dali fra han var 8 uger?).

Jeg tænker at det evt. kan have mere med bevægelse omkring ham, der gør ham usikker, og at det er børnene der får udløst adfærden fordi de som regel har hurtigere bevægelser end voksne. Har du prøvet at se hvad der sker hvis du selv render lidt rundt og spiller fransk klovn når Dali ikke lige har fokus på dig?.

Dali var 11 uger da vi hentede ham. Men nej, jeg spekulerer lidt i, om barnet hos opdrætter måske kunne have jokket på ham el. siden han reagerede sådan.

Han var ganske få millimeter fra at få bidt i mit ben tidligere - han havde fanget et stykke sølvpapir, hvilket jeg først så efter udfaldet - han stod midt på gulvet, og i det jeg går forbi ham, laver han den her dybe knurrelyd og bider i samme øjeblik ud efter mig. Havde jeg ikke flyttet benet i samme sekund, så havde tænderne siddet i bukserne. Han bliver virkelig gal..

Vi har lavet mange bytte-øvelser og også trænet sammen med børnene i det omfang der er muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dint sidste indlæg lyder for mig ikke godt, for det lyder ikke almindeligt med sådan en beskytter/besiddertrang i den alder. Du bør finde ud af ,om han evt har ondt et sted og ellers må du få en mentaltest på ham fra en adfærdsperson.

Godt nok modnes de små hunde tidligt, men den opførsel er for mig yderst usædvanlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dali var 11 uger da vi hentede ham. Men nej, jeg spekulerer lidt i, om barnet hos opdrætter måske kunne have jokket på ham el. siden han reagerede sådan.

Han var ganske få millimeter fra at få bidt i mit ben tidligere - han havde fanget et stykke sølvpapir, hvilket jeg først så efter udfaldet - han stod midt på gulvet, og i det jeg går forbi ham, laver han den her dybe knurrelyd og bider i samme øjeblik ud efter mig. Havde jeg ikke flyttet benet i samme sekund, så havde tænderne siddet i bukserne. Han bliver virkelig gal..

Altså en ny episode i dag? Så synes jeg du skal få en erfaren adfærdbehandler hjem og vurdere situationen og lægge en plan. Det kan være småting der skal justeres eller den grundlæggende håndtering og taktik som skal ændres. Det går som regel ikke over af sig selv da sådan en hvalp jo oplever, at dens udfald giver den ønskede reaktion - afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites