Hop til indhold

mental-undersøgelser


ridiger
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg hørt så meget om mental undersøgelser. Er der noget hold i disse undersøgelser og er det noget som man benytter i videre træning af hunden.

Jeg ved at politiet bruger det i træningen af deres hunde.

Skal hunden have en vis alder, før man laver undersøgelsen eller er det lige meget.

Men hvor mange herinde har fået lavet undersøgelsen på deres hund og hvorfor?

Har det "fortalt" noget om jeres hund som du ikke vidste?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu har jeg hørt så meget om mental undersøgelser. Er der noget hold i disse undersøgelser og er det noget som man benytter i videre træning af hunden.

Jeg ved at politiet bruger det i træningen af deres hunde.

Skal hunden have en vis alder, før man laver undersøgelsen eller er det lige meget.

Men hvor mange herinde har fået lavet undersøgelsen på deres hund og hvorfor?

Har det "fortalt" noget om jeres hund som du ikke vidste?

 

 

Du mener sikkert mentalbeskrivelse?

 

Hunde skal helst være et par år før den hales gennem sådan en test.

 

Jeg har fået mentalbeskrivelse på en tidligere hund og nej, jeg kendte min hund, så der var intet nyt.

 

Jeg var tidligere mentalbeskriver i DcH hvor vi brugte beskrivelserne til at vejlede hundeførerne omkring træning og behandling af deres hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden kan blive mentaltbeskrevet når den er mellem 10 og 24 måneder.

 

Jeg fik beskrevet min hund for mange år tilbage, da det kunne hjælpe til at få lavet en ønskeprofil for racen.

 

Det kunne være et værktøj hvis man er førstegangshundeejer, jeg lærte i hvertfald at blive bedre til at tolke min hund, og lærte i hvilke situationer der skulle have hjælp for at få mere selvtillid og i hvordan man kunne hjælpe hende til at afreagere.

 

Min oplevelse er dog, at har man først været der en gang, får man ikke så meget ud af at komme med en ny hund. Jeg er i hvert fald fint i stand til at kunne se mine hunde uden de super subjektive briller.

 

Desuden er jeg af den opfattelse, at det er meget let at træne sin hund til at ramme ønskeprofilen, ligesom beskrivelsen ikke nødvendigvis giver det rigtige billede af de forskellige aspekter af hunden.

 

Eksempelvis "dumpede" min hund med et brag i jagtelementet (hvor man for racen ønsker den skal forfølge til slut), hvor hun blev siddende på sin bagdel. Dels fordi hun ikke havde fået sin fri kommando og dels fordi hun ikke syntes et stykke stof trukket over jorden var voldsomt interessant (tænker det kun er sighthounds, der finder denne øvelse sjov). Modsat er hun en fantastisk jagthund i det virkelige liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du mener sikkert mentalbeskrivelse?

 

Hunde skal helst være et par år før den hales gennem sådan en test.

 

Jeg har fået mentalbeskrivelse på en tidligere hund og nej, jeg kendte min hund, så der var intet nyt.

 

Jeg var tidligere mentalbeskriver i DcH hvor vi brugte beskrivelserne til at vejlede hundeførerne omkring træning og behandling af deres hunde

 

 

Øh, ja :oops:

 

Så du vil sige at det er et godt redskab til hundeejere? Jeg undre mig bare over at feks. at hvis det er en politihund under træning dumper til mentalbeskrivelsen ikke bliver til politihund. Hvis den beskriver hvordan man bedst træner sin hund. Eller misforstår jeg det helt. (skulle ikke være første gang det sker)

 

Hvis mentalbeskrivelser er så gode at fortælle om hundens mentale sindslag, hvorfor hører man så ikke at det er brugt mere på trænings pladser og inde for avl?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det alle DCH kredse der har en der kan mental beskrive en hund?

 

Aner ikke med DcH, men DKK og de fleste af deres special klubber kører mentaltests for deres hunde. Hvad ang. Berneren er det ikke et krav for at få kræet avlsgodkendt, men vores skal nu igennem turen, når han bliver gammel nok, da han selvfølgelig skal avlsgodkendes, hvis hofter og albuer er til det. Resultatet bliver derpå lagt op på hundeweb og fungere som endnu et værktøj for opdrætterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Øh, ja :oops:

 

Så du vil sige at det er et godt redskab til hundeejere? Jeg undre mig bare over at feks. at hvis det er en politihund under træning dumper til mentalbeskrivelsen ikke bliver til politihund. Hvis den beskriver hvordan man bedst træner sin hund. Eller misforstår jeg det helt. (skulle ikke være første gang det sker)

 

Hvis mentalbeskrivelser er så gode at fortælle om hundens mentale sindslag, hvorfor hører man så ikke at det er brugt mere på trænings pladser og inde for avl?.

 

En mentalbeslrivelse er mest et "værktøj" for opdrættere som skal følge en vis standard.

 

Den enkelte hunderace har en ønskeprofil omkring de forskellige egenskaber (se evt på DKK.dk) og så kan man se hvor tæt ens hunde ligger på dette og avlsmæssigt arbejde på at flytte nogle ting eller fortsætte med de linier man finder gode.

 

Sådan en mental beskrivelse er blot en beskrivelse af det sete og det er ikke almindeligt, at hundeejeren får træningsvejledning med i købet.

 

Det var i DcH fordi vi valgte at anvende testen som en hjælp omkring træning.

 

Hvis man er usikker på hvad ens hund indeholder ville jeg anbefale et besøg af adfærdsbehandler som godt nok er dyrere, men som også giver vejledning til at komme videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh, ja :oops:

 

Så du vil sige at det er et godt redskab til hundeejere? Jeg undre mig bare over at feks. at hvis det er en politihund under træning dumper til mentalbeskrivelsen ikke bliver til politihund. Hvis den beskriver hvordan man bedst træner sin hund. Eller misforstår jeg det helt. (skulle ikke være første gang det sker)

 

Hvis mentalbeskrivelser er så gode at fortælle om hundens mentale sindslag, hvorfor hører man så ikke at det er brugt mere på trænings pladser og inde for avl?.

 

En mentalttest beskriver hundens adfærd, når den bliver udsat for forskellige situationer...pludselig lyd, skud, en fare, der nærmer sig (spøgelserne), at skulle forholde sig roligt ved en passiv fører etc. Den beskriver ikke, hvordan man skal træne sin hund, men testen kan vise, hvordan ens hund er og så kan man have det med i bagagen, når man træner hunden.

 

Hvis en politihundeaspirant f.eks. er skudræd eller udviser lyst til flugt, når den bliver presset, så kan den selvfølgelig ikke blive politihund, men så ved man om sin hund, at den måske er i den blødere ende rent psykisk og det er jo guld værd, når man fremover skal træne den...selvom det så ikke lige bliver til politihund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved faktisk ikke om der er mentalbeskrivere i DcH mere, tror det egentlig ikke

 

Det tror jeg du har helt ret i, jeg har ikke stødt på nogle der har nævnt det.

 

Dog er min egen blevet mentaltestet i DcH - men kun fordi vi i vores klub har en der også er uddannet mentalbeskriver/tester i DKK. Selv om det var nogle halvgamle kræ vi testede gav det et OK-billed. Om ikke andet var det sjovt at prøve og så ved man lidt om hvad det går ud på.

 

Jeg tror der er stor forskel på hvordan der mentaltestes i de forskellige specialklubber og politiet mener jeg har en helt speciel en. Jeg glæder mig den næste hund som gerne skulle avlskåres og det indeholder en mentaltest. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg du har helt ret i, jeg har ikke stødt på nogle der har nævnt det.

 

Dog er min egen blevet mentaltestet i DcH - men kun fordi vi i vores klub har en der også er uddannet mentalbeskriver/tester i DKK. Selv om det var nogle halvgamle kræ vi testede gav det et OK-billed. Om ikke andet var det sjovt at prøve og så ved man lidt om hvad det går ud på.

 

Jeg tror der er stor forskel på hvordan der mentaltestes i de forskellige specialklubber og politiet mener jeg har en helt speciel en. Jeg glæder mig den næste hund som gerne skulle avlskåres og det indeholder en mentaltest. :mrgreen:

 

I DKK-regi er det samme test efter samme skema, der køres på alle racer, men resultaterne for de forskellige race skulle jo helst ikke være ens. F.eks. var der sidste år en Amstaff, der blev testet sammen med Bernerne og et eller andet sted må man tro, at resultaterne faldt forskelligt ud :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg du har helt ret i, jeg har ikke stødt på nogle der har nævnt det.

 

Dog er min egen blevet mentaltestet i DcH - men kun fordi vi i vores klub har en der også er uddannet mentalbeskriver/tester i DKK. Selv om det var nogle halvgamle kræ vi testede gav det et OK-billed. Om ikke andet var det sjovt at prøve og så ved man lidt om hvad det går ud på.

 

Jeg tror der er stor forskel på hvordan der mentaltestes i de forskellige specialklubber og politiet mener jeg har en helt speciel en. Jeg glæder mig den næste hund som gerne skulle avlskåres og det indeholder en mentaltest. :mrgreen:

 

 

Korrekt :5up:- Politiet mentaltester hundene fra de er omkring 6 - 7 måneders alderen.

Jeg har selv overværet en sådan test. Og det må siges, at det er en "barsk" omgang, men ikke desto mindre er det jo vigtigt at de finder ud af om hundene kan blive nogle sunde, robuste og solide tjenestehunde.

Det kræver rimelig god psyke at være tjenestehund :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Eksempelvis "dumpede" min hund med et brag i jagtelementet (hvor man for racen ønsker den skal forfølge til slut), hvor hun blev siddende på sin bagdel. Dels fordi hun ikke havde fået sin fri kommando og dels fordi hun ikke syntes et stykke stof trukket over jorden var voldsomt interessant (tænker det kun er sighthounds, der finder denne øvelse sjov). Modsat er hun en fantastisk jagthund i det virkelige liv.

 

Ja, den der test af jagtinstinktet er ikke en pind værd, og det værste ved det er, at mentalbeskriverne ikke er klar over det!

Mine hunde dumpede osse på den, for de ku' da osse godt se, at det bare var en kedelig klud, så de ville hellere snuse rundt og tisse end rende efter den!

Men hunde med mere jagtinstinkt skulle man lede længe efter, de fangede og dræbte adskillige egeren, katte, mus, mosegrise og lign, (ja, sågar en ræv engang), i deres levetid. Så at de ikke skulle have jagtinstinkt siger mere om mentalbeskrivelsen, end om hundene!

Link til indlæg
Del på andre sites

Du mener sikkert mentalbeskrivelse?

 

Hunde skal helst være et par år før den hales gennem sådan en test.

 

Jeg har fået mentalbeskrivelse på en tidligere hund og nej, jeg kendte min hund, så der var intet nyt.

 

Jeg var tidligere mentalbeskriver i DcH hvor vi brugte beskrivelserne til at vejlede hundeførerne omkring træning og behandling af deres hunde

 

 

Altså min har nok nærmere brug for en mentalundersøgelse :mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved skal man have stamtavle for at få hunden mentalbeskrevet, da man jo ellers ikke ved hvilken standard man skal holde den op imod... eller har jeg fået noget blandet sammen?

 

Jo, men så må man jo betale sig fra det :mrgreen: (det burde man da, eller?)

 

Ikke ofrdi vi har brug for det, men det kunne være sjovt at hører hvad en fagperson siger og sammenligne med hvad man selv ville mene.

 

Nu er der så en del tid indtil Aslan skulle kunne mentalbeskrives, men stadig, jeg tror jeg kunne finde det interessant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor fandt du den henne??? :-D

 

Jeg har forsøgt at sætte link ind men det vil ikke lykkes for mig. :(

 

Gå ind på DKK´s hjemmeside, skriv mentalbeskrivelse i søg, der kommer et lille vindue frem, tryk på mentalbeskrivelse, tryk på ønskeprofiler står i venstre side og man kan gå ind og læse ønskeprofilerne for alle racer.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved skal man have stamtavle for at få hunden mentalbeskrevet, da man jo ellers ikke ved hvilken standard man skal holde den op imod... eller har jeg fået noget blandet sammen?

 

Korrekt og jeg TROR at DKK er den eneste klub, der mentalbeskriver deres hunde, men hæng mig endelig ikke op på sidstnævnte...

Link til indlæg
Del på andre sites

I DKK-regi er det samme test efter samme skema, der køres på alle racer, men resultaterne for de forskellige race skulle jo helst ikke være ens. F.eks. var der sidste år en Amstaff, der blev testet sammen med Bernerne og et eller andet sted må man tro, at resultaterne faldt forskelligt ud :mrgreen:

 

Selvfølgelig er der en ønskeprofil for hver race.

 

Men jeg ved at ved avlskåringerne ved Rottweilere er "Perletand" også med - og Rottweilerklubben er vist efterhånden den eneste specialklub der har dette moment med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eksempelvis "dumpede" min hund med et brag i jagtelementet (hvor man for racen ønsker den skal forfølge til slut), hvor hun blev siddende på sin bagdel. Dels fordi hun ikke havde fået sin fri kommando og dels fordi hun ikke syntes et stykke stof trukket over jorden var voldsomt interessant (tænker det kun er sighthounds, der finder denne øvelse sjov). Modsat er hun en fantastisk jagthund i det virkelige liv.

 

Ja, den der test af jagtinstinktet er ikke en pind værd, og det værste ved det er, at mentalbeskriverne ikke er klar over det!

Mine hunde dumpede osse på den, for de ku' da osse godt se, at det bare var en kedelig klud, så de ville hellere snuse rundt og tisse end rende efter den!

Men hunde med mere jagtinstinkt skulle man lede længe efter, de fangede og dræbte adskillige egeren, katte, mus, mosegrise og lign, (ja, sågar en ræv engang), i deres levetid. Så at de ikke skulle have jagtinstinkt siger mere om mentalbeskrivelsen, end om hundene!

 

Hvis hunden ikke letter sin røv så mangler den jo instinktet ;-) men en hund kan da sagtens være for veltrænet ud for sådan en test. Hvis føren har sit alm. træningstøj på kan dette også have en effekt samt hvis området ikke er ukendt for hunden. Der er jo masser der kan spille ind. Hunden må jo heller ikke værer alt for gammel.

 

Kan du ikke lige indvi mig i hvilke racer man finder i gruppen af sighthounds??

Link til indlæg
Del på andre sites

En mentalttest beskriver hundens adfærd, når den bliver udsat for forskellige situationer...pludselig lyd, skud, en fare, der nærmer sig (spøgelserne), at skulle forholde sig roligt ved en passiv fører etc. Den beskriver ikke, hvordan man skal træne sin hund, men testen kan vise, hvordan ens hund er og så kan man have det med i bagagen, når man træner hunden.

 

Men ved man ikke selv, hvordan ens hund reagerer på den slags fra hverdagen? Når man f.eks. går ture, møder man jo også en gang imellem "skumle" ting/mennesker/lyde, så man kender vel sin hund godt nok til nogenlunde at kunne forudsige dens reaktion på forskellige ting?

Jeg har godt nok lidt svært ved at se, hvad mentalbeskrivelserne kan bruges til - med mindre der er tale om en opdrætter, som har så mange hunde, at han/hun egentlig ikke rigtig kender dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...