Hop til indhold

Hvor mange måltider?


ChristinaK
 Share

Recommended Posts

Jeg har erfaret, at der er meget stor forskel på hvor mange måltider folk mener at en hund skal have om dagen, og jeg er selv lidt i tvivl om hvor mange måltider jeg bør give min hvalp på snart 8 mdr. I øjeblikket får hun 3 måltider om dagen, men bliver mødt af mange, der mener jeg bør nøjes med 2 måltider, men der er ikke nogen der har kunnet give mig en forklaring på, hvorfor det er bedre at fodre kun 2 eller for den sags skyld kun 1 gang om dagen, i stedet for de 3 gange jeg gør i øjeblikket...

Er der nogen af Jer, der ved om der findes noget videnskabeligt/forskningsmæssigt omkring hvor mange måltider om dagen, der er det mest optimale for en hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Videnskabelig grundlag.. nææh...

 

Små hvalpe synes jeg gerne skal have spredt maden lidt ud (3-4 gange om dagen), når de bliver ældre handler det jo også om rutiner...

 

Det som kommer ind, kommer gerne ud ca. 12 timer efter... Derfor er det i mine øjne ikke optimalt at fodre en hund, lets say klokken 14 om eftermiddagen, men tanke på at hunden sikkert ender med at skulle skide i løbet af natten... Er hunden renlig er det jo ikke et problem, men f.eks. skal hunden jo stadig holde sig til man står op..

 

Desuden er det ikke sundt for (specielt store hunde?) at være aktive på fuld mave, da det forøger risikoen for mavedrejning (?), hvis man fodre 3 gange om dagen eller mere begrænser det jo hvornår man må være aktiv med hunden også...

 

Men ja.. det er bare... hvad jeg tror.. Jeg gider ikke se om jeg kan finde videnskabelige beviser der bekræfter det, jeg mener ikke det er skadeligt for en hund at få tre eller fire gange om dagen...

 

Synes ofte det kommer an på hvordan hunden er også. Er det en hund som f.eks. grovæder virkelig hurtigt, er den småtspisende osv...Så længe hunden er sund og rask, så synes jeg ikke det er et kæmpe problem...

Link til indlæg
Del på andre sites

min er næsten 1½ år og får pt mad 4 gange om dagen: 1/4 opblødt i grøntsagsvand når han står op, 1/4 som godbidder på morgenturen, 1/4 som godbidder på den sene eftermiddagstur og 1/4 opblødt i grøntsagsvand ved 20-tiden.

 

det sidste af hans hvalpefoder får han opblødt og det nye som godbidder for det har en lækker "lige-til-at-have-i-lommen"-konsistens (koldtpresset Lukullus) så jeg overvejer lidt om vi skal nøjes med at fodre 2 gange dagligt istedet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har altid fodret mine beagler 4 gange om dagen. Om der findes nogle videnskabelige beviser på hvor mange gange en hund skal spise ved jeg ikke - men jeg ved at den måde jeg gør det på fungerer bedst for mine hunde. Jeg tror det handler om at finde sin egen metode og hvad der fungerer bedst for ens hund.

 

Grunden til mine 4 fodringer ligger også i, at to at mine beagler har maveproblemer og maven derfor har det langt bedre når der fodres lidt men ofte.

Link til indlæg
Del på andre sites

En normalt fungende hund tror jeg kan nøjes med foder 2 gange dagligt, når den har nået sin gennemsnitsracehøjde.Altså højdemæssig er udvokset.Når hunden er vokser dertil, vil kun meget magre hunde have gavn af 3 gange dagligt.

At fodre kun en gang /dag er for nogle hunde ikke godt. Portionen kan være så stor, at de fylder sig for meget og skal bruge for lang tid til fordøjelse. Og nogle få tåler det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vores var hvalp, fik hun mad tre gange om dagen. Hun var småtspisende som hvalp. Så blev hun syg, da hun var 4½ måned, og de piller, hun fik, gjorde hende sulten, så hun tog lidt (meget) på. Nu får hun to gange om dagen. Vi prøvede i en meget kort periode på 1 måned med én gang om dagen, men hun kastede op, fordi hun danner for meget mavesyre, når hendes mave er tom. Så nu får hun lidt om morgen, og sit hovedmåltid om aftenen (ved 17-tiden) i hhv. madskål og KONG.

 

Da vi stadig kæmper med hende vægt (hun har vejet 16 kg, siden hun var 5 måneder. Hun holder vægten nu og er vokset 8 cm siden august), får hun suppleret sin foder op med grøntsager, så vi ved, hun er mæt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min spiser 2 gange dagligt, morgen og aften og har afføring om morgen ifm lufteturen. Får lidt tørkost som godbidder i løbet af dagen og når vi træner og bidder af ost og lign. Hun spiser ikke meget ad gangen, så maden skal fordeles over 2-3 måltider hvis hun skal spise hele rationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Så vidt jeg ved er det eneste der er videnskabeligt belæg for, at hvis en hund kun fodres en gang om dagen højnes risikoen for mavevending umiddelbart efter fordi den så nødvendigvis må have en stor portion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodre to gange om dagen - jeg har hørt at hunde ikke kan have så meget mad i maven når det drejer sig om tør kost, og her er 2 gange dagligt en fin rutine.

 

Hunden har maden serveret i ca 20 min er det ikke spist så fjernes det igen.

Det gør jeg fordi han i princippet ikke er særlig madglad, og han skal lærer at mad ikke er en ressourse der er der hele tiden, så er lysten til at arbejde for en godbid lidt højre - og det ikke dumt når man gerne vil træne med sin hund lidt ind i mellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...