Hop til indhold

Fiskeolie..

Gæst presaio
 Share

Recommended Posts

I mandags sendte programmet Kontant på DR1 en udsendelse om fiskeolie kosttilskud i form af piller. Oplysningerne og den konklution de kom frem til, var mildt talt ikke særlig pæn. Kort sagt handler det om at fiskeolien er harsk.

Et forbruger program som det har ret stor effekt på befolkingen, og vi som arbejder i butik har selv på vores interne net fået en lille melding om det og programmets indhold. Har selv haft et par kunder over de sidste par dage som har spurgt ind til det.

Programmet kan findes på dr.dk/kontant

Men det jeg vil frem til er.. Hvad med den fiskeolie der kan købes og bruges til dyr? Nu forkommer de jo ikke i pilleform, men det er jo også en form for kosttilskud, og jeg vil da nødig have at mine hunde skal have noget olie som reelt er harsk, eller uden virkning af det producenten lover pga. dårlig kvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den fiskeolie hunde får, er som regel ikke så koncentreret, som den mennesker får. Men du kan jo prøve at både lugte til og smage på olien du køber til hunden:mums: Jeg bruger Grizzley, og den lugter ikke af noget særligt. Har dog ikke smagt på den, men vil blive meget overrasket hvis den smager harsk (det kan man altså som regel lugte).

Der er flere ting som er forbudt at anvende i dyrefoder, men som er fuldt lovligt at bruge til mennesker. Nogle gange er der ikke så stor logik i tingene:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg bruger også Grizzly olie den er så god og fremmer pigmenteringen i pelsen. Det er altid dugfrisk der hvor jeg får det fra - fik lige en ny sending for et par dage siden med en holdbarhed helt til 2014 - det lugter ikke er ser meget frisk ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er flere ting som er forbudt at anvende i dyrefoder, men som er fuldt lovligt at bruge til mennesker. Nogle gange er der ikke så stor logik i tingene:-)

Det virker absurt hvis der er skrappere regler inden for dyremad end menneskemad, men hvis det er tilfældet her.

-Så skal jeg da til at drikke Grizzly olie hverdag, og kan spare balsamen væk :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også grizzly olie, har lige været ved at læse op på det der med fedtsyrer. Problemet er, at de flerumættede fedtsyrer, som fx omega 3 og 6 ikke er særligt stabile. De bliver derfor meget let påvirket af lys og varme. Jeg sørger for at købe de helt små flasker, og så opbevarer jeg olien i køleskabet... Det gør jeg forresten også med min egen madolie. Har altså aldrig oplevet at olien ar virket harsk på nogen måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så den udsendelse og den måde de fisk blev opbevaret på og hørte om den relative luftfugtighed og døgntemperaturen i opbevaringsområdet. Så jeg køber det bestemt ikke mere.

Jeg bruger nemlig de humane produkter til mine hunde.

Så jeg vil undersøge , om jeg tror på , en halv kogt sild kan udgøre dette behov.

Sådan fik min ungdomshund dette .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg opbevarer olien i køleskab - beaglerne er cirka 2 mdr. om 1 liter og det holder den fint til. Alternativ kan man give sardiner dem i olie et par gange i ugen, det skulle dække behovet for fedtsyrer siges der

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gjort noget klamt! Jeg har flækket en af mine kapsler (den billige fra Netto). Den hverken lugter eller smager mere harsk end lillefisens lakseolie:badr:

Og det der med de strammere regler for dyrefoder, kan jeg se om jeg ikke lige kan få forklaret igen. Jeg arbejder i Fødevarestyrelsen hvor både menneskemad, dyrefoder og kosttilskud hører under, og har fået et foredrag om det engang. Hørte bare ikke godt nok efter:genert: Kan bare huske at det er HELT sort med nogle af de regler!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal bare alle sammen spise møllers tran :mums: det drikker jeg med stor velbehag (den med citronsmag, uden er også ok).

måske jeg skulle prøve at knække en af kapslerne? har nogle fra lekaform (hedder) stående.

men ang. trankaplser. hørte engang man skulle gå efter de mest lyse?

Link til indlæg
Del på andre sites