Hop til indhold

vinterbadning sundt eller skidt (jagthunde)


Gæst milder batmusen
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen

I gamle dage sagde man altid at hunde ikke skulle bade om vinteren da det ville give tidligt slidgigt i leddene:???:

 

man sagde også det var en væsenlig grund til at jagthunde tidligere blev slidt op end andre hunde, pga det kolde vand ikke er godt for leddene

 

og har selv altid forhindret så vidt muligt hundene og bade i de kolde mdr, men er der virkelig noget om sammenhængen af gigt gener tidligere i hundenes liv end hvis de ikke havde vinterbadet eller er det bare en skrøne :confused::confused::confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Min Bo badede året rundt, og fik aldrig gigt eller andre problemer med bevægeapparatet. Jeg tror det er sundt.

 

var det hver dag også når det var sne osv:confused:

 

Min barndoms hunde blev aldrig hindret i at bade om vinteren. Vi boede lige til vandet, så det var en del af dagligdagen. De havde aldrig problemer med leddene. Den ene, en riesenblanding, blev tilmed 17 år Jeg forhindrer heller ikke min hund i at gå i vandet nu.

 

nej har bare altid hårdnakket troet at det var rigtigt, til dels siger man også det er dårligt for hunde med gigt det kolde vejr, men dejligt hvis jeg tager fejl:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

var det hver dag også når det var sne osv:confused:

 

 

 

nej har bare altid hårdnakket troet at det var rigtigt, til dels siger man også det er dårligt for hunde med gigt det kolde vejr, men dejligt hvis jeg tager fejl:genert:

 

Hvis hunden HAR gigt, er det sikkert hårdt at komme i koldt vand, men det kolde vand giver ikke hunden gigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst celinamoon

Bella har det meget varmt, så jeg vil ikke forhindre hende i at vinterbade. Hos mennesker er det vist set som sundt, så jeg vil tro at det samme gælder for hunde, hvis denne altså ikke har gigt i forvejen (i det tilfælde tror jeg det gør ret ondt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores jagthunde bøvler tit med watertail pga vand og kulde. Problemet for jagthunde er bade, sit stille er en dårlig combi. Hvis mine selv bader herhjemme i bækken hindre jeg dem ikke i det, men ser da helst de lader være ( og lysten til badning er mindre i vinter mdr. )

Jeg har set jagthunde gå under vandet og skulle reddes op, da de har problemer med at deres varme muskler kommer i så koldt vand. Så nej ufarligt er det ikke, men gigt tror jeg ikke.

Jeg kigger dog altid på klokken når jeg sender mine hunde i. Max 5 min når det er frostvejr hvis jeg sender dem på en fugl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Slidgigt kommer vel af slid, ikke af kulde. Om det kan føre til andre typer gigt skal jeg ikke kunne sige, men mon ikke det mere handler om hvad der sker med hunden efter den kommer op af vandet igen? Hvis den skal sidde på sin numse i en time og vente på at den næste and ryger i dammen, er der nok større tilbøjelighed for unatulig nedkøling, end hvis den fik lov at løbe sig varm og tør, eller kommer i en varm bil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror helt sikkert også det er som Pinpointer nævner og da jeg gik til jagttræning, havde jeg altid dækken med om vinteren, netop for at han ikke skulle gå fra at være varm og i iskold vand og derefter sidde stille og vente eller i kølig bil og blive kølet på den måde. Min hund må altid gerne bade også om vinteren, men hvis jeg er et sted, hvor der skal trænes, så har jeg dækken med, som han får på, så han ikke bare skal sidde drivvåd og iskold og fryse og det tror jeg ikke er sundt.

 

Jeg har hørt historier fra andre, at man i gamle dage så hunde der var kolde og våde, som kom i bilen og dermed stadig var iskolde og hundeføren gik i jagtstuen. Det tror jeg heller ikke er sundt for en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg tror helt sikkert også det er som Pinpointer nævner og da jeg gik til jagttræning, havde jeg altid dækken med om vinteren, netop for at han ikke skulle gå fra at være varm og i iskold vand og derefter sidde stille og vente eller i kølig bil og blive kølet på den måde. Min hund må altid gerne bade også om vinteren, men hvis jeg er et sted, hvor der skal trænes, så har jeg dækken med, som han får på, så han ikke bare skal sidde drivvåd og iskold og fryse og det tror jeg ikke er sundt.

 

Jeg har hørt historier fra andre, at man i gamle dage så hunde der var kolde og våde, som kom i bilen og dermed stadig var iskolde og hundeføren gik i jagtstuen. Det tror jeg heller ikke er sundt for en hund.

 

jamen det har da nok altid bare været en skrøne har bare altid troet på den, siden jeg hørte det som barn :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

man sagde også det var en væsenlig grund til at jagthunde tidligere blev slidt op end andre hunde, pga det kolde vand ikke er godt for leddene

Det er nu ikke det kolde vand der er problemet.

 

Det er dét at hunden sidder stille i en time, så skal den ud på en apport i/igennem vand for fulde drøn, og når den så kommer tilbage skal den.....jep...sidde stille i en time.

 

AF samme grund ser man jo på jagterne at hundeføreren sidder og pisfryser, mens hunden sidder med en jakke på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det er nu ikke det kolde vand der er problemet.

 

Det er dét at hunden sidder stille i en time, så skal den ud på en apport i/igennem vand for fulde drøn, og når den så kommer tilbage skal den.....jep...sidde stille i en time.

 

AF samme grund ser man jo på jagterne at hundeføreren sidder og pisfryser, mens hunden sidder med en jakke på.

 

ha ha ha ja ok jamen så må jeg nok se om jeg kan få det vinterbadning ud af hovedet:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...