Hop til indhold

Hvorfor ikke galop under cykling?


Gæst wsg
 Share

Recommended Posts

Jeg er jo begyndt at cykle med Mollie og i den forbindelse beklagede jeg mig til min ikke-hundevante mor over, at Mollie enten galoppere ved siden af cyklen eller pasgænger (hun er tjekket igennem af en kiropraktor, men hun kan ikke trave - jeg gætter på, at hendes overvægt har noget at skulle sige. Hun traver praktisk taget heller ikke, når hun er fri og hun går også pasgang fremfor den "rigtige" gang....)...

 

Min mor stillede mig så det intelligente spørgsmål: Hvorfor må hunde ikke galoppere under cykling?

 

Og nu stiller jeg spørgsmålet videre, da jeg ikke ved hvorfor:?:

 

Kan I ikke lige hjælpe mig med svaret? :mrgreen:

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Taget fra netdyredoktor.dk:

 

"Travet er den mest naturlige gangart, i særdeleshed over længere strækninger, som giver den mindste belastning for hundens krop. Du bør undgå at hunden galoperer, med mindre den løber uden line på blødt underlag og det blot drejer sig om en kort afstand. "

 

hele artiklen:

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw16722.asp

Link til indlæg
Del på andre sites

Taget fra netdyredoktor.dk:

 

"Travet er den mest naturlige gangart, i særdeleshed over længere strækninger, som giver den mindste belastning for hundens krop. Du bør undgå at hunden galoperer, med mindre den løber uden line på blødt underlag og det blot drejer sig om en kort afstand. "

 

hele artiklen:

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw16722.asp

 

Takker mange gange :-D

 

Så skal jeg bare lige have lært Mollie at læse, så hun ved selvsyn kan se, at "man" skal trave, da det er bedst for kroppen......

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Ling kan heller ikke finde ud af at trave når vi cykler :roll:

Hans korte, skæve ben de skal bare derudaf hvis vi cykler :roll: Fartglade hund :roll::lol:

 

Jeg er også overbevist om, at Mollie er en Husky i forklædning - det skal bare gå stærkt og hvis hun kan få lov at trække, så er det endnu bedre..... :-D Til gengæld er hun så blevet en gladere og roligere hund efter vi er begyndt på trods af, at vi stadig er på opstartsniveau'et. Vi skal "bare" lige blive enige om tempoet..... "Yaeh right", siger Mollie nede fra sin kurv, "du skal bare lade mig bestemme tempoet"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også overbevist om, at Mollie er en Husky i forklædning - det skal bare gå stærkt og hvis hun kan få lov at trække, så er det endnu bedre..... :-D Til gengæld er hun så blevet en gladere og roligere hund efter vi er begyndt på trods af, at vi stadig er på opstartsniveau'et. Vi skal "bare" lige blive enige om tempoet..... "Yaeh right", siger Mollie nede fra sin kurv, "du skal bare lade mig bestemme tempoet"

 

 

Uden at have læst artiklerne, så belaster galop mere, da hundens vægt under hele overulningen belaster et enkelt forben af gangen. men kan man få hunden til at skifte galop indimellem er det trods alt bedre.

 

Har hendes pasgang ikke noget med hendes dårlige fysik at gøre?

 

Traver hun virkelig aldrig? Heller ikke bare nogle få skridt?

For pasgang er heller ikke den sundeste gangart, da hunden under pas, nøsvendigvis må stive nogle muskler af..

 

Men cyklinger godt, syntes sheila også da hun var lidt yngre:)

Og selvom hun var en stresset hund og jeg kunne læsemig til at det ikke ville være godt for hende, så viste praksis at det var.

Hun er helt klart en løbehund, der bare elsker at få brændt igennem og som har MERE mentalt overskud efter en cykeltur end inden:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pasgang er en meget naturlig gangart for springeren.

 

Det er lidt at sammenligne med den islandske hests fem gangarter. Springeren har fire - så vi har faktisk fået lidt mere hund for vores penge end så mange andre :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pasgang er en meget naturlig gangart for springeren.

 

Det er lidt at sammenligne med den islandske hests fem gangarter. Springeren har fire - så vi har faktisk fået lidt mere hund for vores penge end så mange andre :lol:

Jamen så lærete jeg da noget nyt om springeren:mrgreen:

 

Men pasgang er utroligt krævende for selv en ismule, også for elitehestene, men det ser kname godt ud på en bane, men hvordan det belaster springeren ved jeg ikke, men det må være mere energikrævendene end trav:hmm:

 

Hilsen Agnete der foretrækker speedtölt på islændere:lun::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pasgang er en meget naturlig gangart for springeren.

 

Det er lidt at sammenligne med den islandske hests fem gangarter. Springeren har fire - så vi har faktisk fået lidt mere hund for vores penge end så mange andre :lol:

 

Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Hvorfor skulle det netop være naturligt for springeren, når nu det ikke er det, for alle mulige andre racer?.

 

Min går kun pasgang fordi jeg sjældent går så stærkt at han kan trave ved siden af mig. Uden snor går han aldrig pas (men okay, han er jo også en lidt forkert springer, eksteriørmæssigt). Jeg synes bare ikke det virker særlig logisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så lærete jeg da noget nyt om springeren:mrgreen:

 

Men pasgang er utroligt krævende for selv en ismule, også for elitehestene, men det ser kname godt ud på en bane, men hvordan det belaster springeren ved jeg ikke, men det må være mere energikrævendene end trav:hmm:

 

Hilsen Agnete der foretrækker speedtölt på islændere:lun::banan:

 

Jeg har ikke en s*** forstand på pasgang, men vores ringtræner påstår, at hunde går pas for at spare på energien, hvis de er ved at køre trætte og det er jo egentlig lige nøjagtig det modsatte ?!? Forvirret...igen :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna pasganger også meget.. Og jo tror også at en del af det er fordi hun er lidt for buttet (sagt pænt:-)) og så er hun samtidig MEGET doven og en del øm (vi går til kiropraktor og massør)

 

Jeg cykler ikke med Luna, både fordi vi pt er i massagebehandling og fordi hun ligner en, der får tæsk med en våd søndagsberlinger når jeg tager cyklen frem..

 

Men vi er så i stedet for begyndt at svømme 2 gange om ugen og de andre dage går vi 10 minutters powerwalk (eller så stærkt som jeg nu kan gå).

 

Jeg mener også at have hørt, at trav er bedst fordi det er hundens naturlige gangart og at de belaster kroppen alt for meget ved galop. De må godt galopere et par minutter indimellem.. Altså så man laver temposkift..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Hvorfor skulle det netop være naturligt for springeren, når nu det ikke er det, for alle mulige andre racer?.

 

Min går kun pasgang fordi jeg sjældent går så stærkt at han kan trave ved siden af mig. Uden snor går han aldrig pas (men okay, han er jo også en lidt forkert springer, eksteriørmæssigt). Jeg synes bare ikke det virker særlig logisk.

 

Og straks der nævnes noget racespecifikt hiver vi standarden frem igen. For springeren står under bevægelser "Helt specielle for racen. Forbenene svinges lige fremad fra skulderen, så poterne rækker godt frem på en let og fri måde. Haserne føres godt ind under kroppen i samme spor som forbenene. I langsomt tempo kan forekomme en jordvindende pasgang, som er typisk for racen."

 

Pasgangen ligger mellem gang og trav, og er den de slår over i, når det skal gå lidt hurtigere end det gør i gang - og man ikke ligefrem gider spurte for at komme frem i verden. Mine gør det fortrinsvis når de er i snor.

 

Hvorvidt den er energisparende har jeg ikke fundet citater der kan underbygge, men vil sige, at min ældste hund altid vil vælge den løsning for hende selv, der gør det lettest. Og hun er ikke bleg for at gå pasgang. Det er ikke en gangart man som sådan kan "sætte dem i", men en de selv vælger i stedet for en af de to alternativer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Jeg er af den overbevisning at hunden selv finder og bruger den gangart som er bedst og mindst belastende for netop denne hund.

Mine forskellige hunde foretrækker ikke den samme gangart, ganske enkelt fordi de er forskelligt bygget, så den der med at tvinge dem til trav tror jeg ikke på.

Et bevis på at galop ikke er skadeligt, ser jeg i, at indenfor slædehundefolket løber hundene oftest i galop når de trækker vogn/slæde, og langt de fleste slædehunde opnår en høj alder, men hvis det var så skadeligt ville de nok være slidt op i en tidlig alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gadekryds

jeg vil slet ikke gøre mig klog på det område men kunne det være at i cykler for hurtig så det er derfor de jeres hund ikke traver jeg tør slet ikke cykle med tyson for når han vil snuse så vil han det og så stopper han bare så¨behøver men ikke meget fantasi til hvad der så sker med mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Og straks der nævnes noget racespecifikt hiver vi standarden frem igen. For springeren står under bevægelser "Helt specielle for racen. Forbenene svinges lige fremad fra skulderen, så poterne rækker godt frem på en let og fri måde. Haserne føres godt ind under kroppen i samme spor som forbenene. I langsomt tempo kan forekomme en jordvindende pasgang, som er typisk for racen."

 

Nu spurgte jeg ikke om dokumentation for din påstand men en forklaring. :-) Det kunne jo være at du vidste hvorfor. Umiddelbart ville jeg jo tro at det havde noget med ryggen at gøre, men der adskiller springeren sig jo ikke fra mange andre racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

dengang jeg cyklede var hunden altid fri så den selv kunne bestemme farten men vi cyklede også hurtigt over strækninger hvor han skulle galopere på fuld skrue mere for konditionen men ikke lang tid

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at have læst artiklerne, så belaster galop mere, da hundens vægt under hele overulningen belaster et enkelt forben af gangen. men kan man få hunden til at skifte galop indimellem er det trods alt bedre.

 

Har hendes pasgang ikke noget med hendes dårlige fysik at gøre?

 

Traver hun virkelig aldrig? Heller ikke bare nogle få skridt?

For pasgang er heller ikke den sundeste gangart, da hunden under pas, nøsvendigvis må stive nogle muskler af..

 

Men cyklinger godt, syntes sheila også da hun var lidt yngre:)

Og selvom hun var en stresset hund og jeg kunne læsemig til at det ikke ville være godt for hende, så viste praksis at det var.

Hun er helt klart en løbehund, der bare elsker at få brændt igennem og som har MERE mentalt overskud efter en cykeltur end inden:)

 

Det eneste tidspunkt hun vælger trav + skridt over pasgang er, hvis hun får øje på noget hun er usikker på - en lyd i haven, en anden hund osv.. Der traver hun hen til eller skridter med stive ben

 

Hun er lige blevet rettet/gået igennem af kiropraktoren og har fået klartegn til træningen - om hendes fysik er dårlig? Øhh, tænker du her på knoglebygningen eller hendes overvægt?

Jeg kunne måske tænke mig, at hendes overvægt gør det svært at trave, men jeg har jo ikke noget at have det i andet end jeg da også føler, at der er noget i vejen, hvis jeg forsøger mig med en mavebøjning.

Om hun er bygget dårligere end andre sådan ren knoglemæssigt: Hun er ikke eksteriørmæssigt en udstillingschampion, men helt forkert er hun ikke. Hun har små poter og tynde benstammer samt lidt småt vinklet og en bred brystkasse.

 

Hun virker på ingen måde generet af pasgangen og hun får massage efter hver gang.

 

Hvis hun løber frit uden snor, så går hun direkte fra pas-skridt til galop og hun kan godt nok galopere meget langsomt.

 

Og så er fysisk motion jo ikke dårligt til mennesker med stress, så jeg er i gang med et forsøg med Mollie om det samme gør sig gældende for hende - indtil videre virker det sådan, men jeg er bevist om faldgruberne.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg forsøger mig lidt med et samlet svar - har jeg glemt nogen, så beklager jeg :oops:

 

MK101:

Jeg hælder også mod noget racetypisk for hende.... Men tåbeligt ser det altså ud :-)

 

Milder...:

Mollie bestemmer tempoet noget af vejen ellers ville vi spurte hele tiden, men vi har indlagt "spurtintervaller" i træningen.

 

TopsyTop:

I min barndomsby bor der en dame med Huskyer, der bruges til konkurrenceslædehundekørsel og dem ser man kun i trav, når de går i snor eller er dovne - er de spændt for vognen eller cyklen, så foregår det i galop og hendes hundehold tæller da en hund på 13 år, der stadig holder sig godt (han er pensioneret fra løb nu, men får naturligvis stadig den mængde motion han kan klare og det er væsentligt højere end hvad Molsen pt. bliver "udsat for").

Jeg er da opmærksom på overbelastning af hende.

 

Zaz-Zaz:

Tja, måske er det energibesparende.... Men det virker nu ikke sådan eller det ved jeg jo ikke, da hun jo ikke traver.... Hun får dog brugt energi på vores ture.

 

Gryn:

Ja, det har jeg også hørt og det var først, da Mollie begyndte at blive rettet tilbage i 2006, at jeg begyndte at lægge mærke til hendes gangart og netop derfor kan jeg ikke med sikkerhed sige, at hun har travet/skridtet rigtigt før i tiden eller hun aldrig har travet/skridtet i sit liv...

Lige nu har hun dog ikke smerter og jeg er EKSTREMT opmærksom på det, da jeg ved hvor "hårdfør" hun er=hun kan udholde enorme smerter, før hun reagerer på det.

 

Gadekryds:

Jeg cykler ihvertfald ikke for hurtigt til hende - cyklede jeg langsommere, ville jeg falde.

Hvis Mollie kunne bestemme, så gik det over stok og sten hele tiden og hun har ingen problemer med at følge med, når jeg bestemmer tempoet.

 

Sådan mere generelt om vores træning:

- Hun virker ikke besværet af pasgangen, men hun vil helst galopere; dette kan hun også i meget lavt tempo.

- Hun løber i et lavt tempo det meste af tiden, men der er ilagt korte intervaller med spurt samt intervaller, hvor jeg går med hende.

- Hun bliver masseret af mig efter hver gang træning og virker ikke øm eller spændt.

 

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal tro om hende.... Lige nu hælder jeg mest til det racetypiske islæt, hvor jeg samtidigt er meget opmærksom på hende og hendes adfærd med hensyn til overbelastning eller smerter. Der er dog ingen tvivl om, at hun synes det er en fantastisk måde at motionere på - væsentligt sjovere end gåture i snor.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste tidspunkt hun vælger trav + skridt over pasgang er, hvis hun får øje på noget hun er usikker på - en lyd i haven, en anden hund osv.. Der traver hun hen til eller skridter med stive ben

 

Hun er lige blevet rettet/gået igennem af kiropraktoren og har fået klartegn til træningen - om hendes fysik er dårlig? Øhh, tænker du her på knoglebygningen eller hendes overvægt?

Jeg kunne måske tænke mig, at hendes overvægt gør det svært at trave, men jeg har jo ikke noget at have det i andet end jeg da også føler, at der er noget i vejen, hvis jeg forsøger mig med en mavebøjning.

Om hun er bygget dårligere end andre sådan ren knoglemæssigt: Hun er ikke eksteriørmæssigt en udstillingschampion, men helt forkert er hun ikke. Hun har små poter og tynde benstammer samt lidt småt vinklet og en bred brystkasse.

 

Hun virker på ingen måde generet af pasgangen og hun får massage efter hver gang.

 

Hvis hun løber frit uden snor, så går hun direkte fra pas-skridt til galop og hun kan godt nok galopere meget langsomt.

 

Og så er fysisk motion jo ikke dårligt til mennesker med stress, så jeg er i gang med et forsøg med Mollie om det samme gør sig gældende for hende - indtil videre virker det sådan, men jeg er bevist om faldgruberne.

 

MVH

Wivian.

 

Med fysik mente jeg de problemer hun har(haft) med sin nakke ovs:) Men da du har fået grønt lys er det jo ikke det:)

 

Så tror jeg da simpelthen bare duskal gøre som du gør. Skifet tempo ofte og lade hende galopere langsomt, hellere end højt tempo i pas, da det tilsyneladnede er det hun selv ville vælge.

 

Hvis hun nu travede ind imellem, så ville jeg mene man kunne lære hende at blive bedre til at trave, men der er jo ingen grund til at lavehende om, hvis det fungerer for hende:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs

Jeg tror det har noget at gøre med mollies vægt, at hun løber pasgang.

 

Hvis jeg lige må drage de islandske heste ind igen :mrgreen: så er det normalt hos dem, hvis de har gangarten pas i sig, at når de er en smule ude af form og for tunge, så går de pas i opstarten af træning. Det går over senere når de er kommet i bedre form. Så det kan være at mollie begynder at trave når hun, når en bedre kondi.

 

Hvad sker der hvis du stopper op og begynder langsomt igen, løber hun så måske i trav?

 

Held og lykke med cykelturene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad sker der hvis du stopper op og begynder langsomt igen, løber hun så måske i trav?

 

Held og lykke med cykelturene.

 

Niksen, hun går direkte over til pasgang fra stilstand så at sige.

 

Takker :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...