Hop til indhold

Chihuahua


Siri
 Share

Recommended Posts

Da jeg var i Herning til Årets Hund gik jeg igennem udstillingshallerne. I en af ringene var der chihuahuaer og lige idet jeg gik forbi var der en lille hanhund, der gik helt grassat og var ved at æde både dommer og en anden hund. Og så blev jeg straks overbevist om, at jeg skal have en chihuahua en dag :lol:

Jeg elsker at have små hunde sammen med borderne og har jo nu Carla på knap 6 år. Når hun skal pensioneres (om 4 år ca.) skal jeg have en tæppetisser mere. Og jeg er nu næsten overbevist om, at jeg skal have chihuahua. Jeg synes det er både sjovt og lærerigt at arbejde med andre racer end BC og Carla har lært mig SÅ meget!

 

Men kan det overhovedet lade sig gøre at finde en chihuahua, der både er modig, selvsikker og arbejdsivrig? Og samtidig ikke for overtypet. Jeg synes at jeg ser mange med meget voldsomt stop og enormt hovede - det er jeg ikke så vild med. Har I forslag til kenneler eller lande man kan kigge i? Hvem avler gode chihuahuaer med godt sind?

Ved godt, at det ikke lige er i morgen jeg skal have tæppetisserhvalp, men jeg synes det er super sjovt at kigge på linjer og kenneler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har et stk hanhund ,her i kvarteret, der godt nok ikke er speciel racetypisk og lidt stor.Han er købt af sønnen ,men nu bor han hos sønnens forældre Og han går løs som den eneste jeg ser. Virker ikke hysterisk ved møde med andre hunde og virker som en normal hund med ejerkontakt. Men jeg er i tvivl om han kan være helt renracet.

Men de avles vel kun på udssende og ikke på pzyke.????

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har et stk hanhund ,her i kvarteret, der godt nok ikke er speciel racetypisk og lidt stor.Han er købt af sønnen ,men nu bor han hos sønnens forældre Og han går løs som den eneste jeg ser. Virker ikke hysterisk ved møde med andre hunde og virker som en normal hund med ejerkontakt. Men jeg er i tvivl om han kan være helt renracet.

Men de avles vel kun på udssende og ikke på pzyke.????

 

Ja, jeg tror også at de avles primært på udseende. Men det er jo en vaskeægte tæppetisser og de har jo som udgangspunkt ret gode forudsætninger for samarbejde med fører. Det er i hvert tilfælde det jeg oplever med den gruppe. Så det burde ikke være umuligt at finde. Men det kræver at hunden har et relativt stabilt og fornuftigt sind. Ingen hysteri og ingen angst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Siri

 

Hende der mentaltester mine hvalpekuld snakker varmt om hendes datters nye hund som komme fra Gillycuddy Chihuahua & Dexter: Avlspolitik og mål

Prøv at tjekke det ud, ift. hvad hun har fortalt synes jeg det lyder som et opdræt der kunne være interessant for dig.

 

 

Tak for link - det kigger jeg på!

En skam at så mange avlere af tæppetissere ikke har mere fokus på sind og mentalitet. Jeg tror det vil give mange flere glade hundeejere hvis de havde det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for link - det kigger jeg på!

En skam at så mange avlere af tæppetissere ikke har mere fokus på sind og mentalitet. Jeg tror det vil give mange flere glade hundeejere hvis de havde det!

 

Jeg tænker det ville give flere glade hunde? ;-)

Men det er nu ikke kun hos tæppetisserne man kunne ønske et større generelt fokus på karakteren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker det ville give flere glade hunde? ;-)

Men det er nu ikke kun hos tæppetisserne man kunne ønske et større generelt fokus på karakteren.

 

Også det! Jeg ser virkelig mange hundeejere (på hvalpe- og unghundehold) der ville få så meget mere ud af at have hund, hvis de havde fået en med fornuftigt sind. Og samtidig ville hundene naturligvis have det bedre.

Jeg kan virkelig godt lide mange af de kvaliteter chihuahuaen har, men jeg skal kun have en, hvis jeg kan finde en med ordentligt sind!

 

Du har helt ret - det ville klæde mange racer at have større fokus på mentalitet og karakter!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne også være meget meget interessant at have lidt en plan med en tæppetisser. Altså træne målrettet på noget bestemt fra hvalpetiden af. Ingen tvivl om, at Carla var en bedre lydighedshund i dag, hvis jeg havde gjort det!

Jeg har indenfor den tid jeg har haft til rådighed forsøgt at gør det med Modjo. Og egentligt KAN han ikke nogen øvelser endnu, vi har i hvert fald ikke signal på én eneste. Men vi har arbejdet rigtigt meget med samarbejde, fart og den slags. Og jeg har programmeret en plads som default-adfærd, som jeg jo godt kan lide at de har :mrgreen:

Så nu må vi jo se hvad det kan føre til.

 

Umiddelbart tror jeg da sagtens du kan få en masse ud af sådan en tæppe tisser - du er jo dygtig :blink: Lige med en chi tænker jeg bare på, at den rent fysisk ikke kan håndtere ret mange godbidder, og du skal tænke en masse i andre belønningsformer og få det ind fra start.

Og øve dig i at håndtere meget meget små godbidder :lol: Det har mine fumlefingre problemer med i hvert fald :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Også det! Jeg ser virkelig mange hundeejere (på hvalpe- og unghundehold) der ville få så meget mere ud af at have hund, hvis de havde fået en med fornuftigt sind. Og samtidig ville hundene naturligvis have det bedre.

Jeg kan virkelig godt lide mange af de kvaliteter chihuahuaen har, men jeg skal kun have en, hvis jeg kan finde en med ordentligt sind!

 

Du har helt ret - det ville klæde mange racer at have større fokus på mentalitet og karakter!!

 

ÅH jeg hader ordet tæppetisser :evil: Måske jeg får det ord næsten hver dag.

 

Mine hunde har jo et skønt og harmonisk sind allesammen. Klogskaben ligger dog forskellige steder:mrgreen: Og selvom Rosita er døv er hun den klogeste og mest ivrige. Med Coco sætter jeg niveauet lidt ned, og Disney er et kapitel for sig selv:genert: Foretrækker klart at sidde på min arm, mens jeg træner de andre.:mrgreen:

 

Vi træner mest AG, men alt er bare meget lavt:-D Godbidder er knust kylling - næsten pulveriseret og ikke noget i tern.

Link til indlæg
Del på andre sites

ÅH jeg hader ordet tæppetisser :evil: Måske jeg får det ord næsten hver dag.

 

Mine hunde har jo et skønt og harmonisk sind allesammen. Klogskaben ligger dog forskellige steder:mrgreen: Og selvom Rosita er døv er hun den klogeste og mest ivrige. Med Coco sætter jeg niveauet lidt ned, og Disney er et kapitel for sig selv:genert: Foretrækker klart at sidde på min arm, mens jeg træner de andre.:mrgreen:

 

Vi træner mest AG, men alt er bare meget lavt:-D Godbidder er knust kylling - næsten pulveriseret og ikke noget i tern.

 

 

Ej jeg elsker ordet tæppetisser. Det er næsten det eneste jeg kalder Carla :-D Lily er så gulvmoppen...

 

Hvor er dine fra og på hvilket grundlag har du valgt dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej please kan du ikke vælge en Chinese Crestet og så udleve mine drømme hihi Jonas er stadig fast besluttet på at sådan en vil vi aldrig komme til at eje hehe..

 

 

Lyder spændende Siri jeg har trænet en ug pige i tricks med hendes 2 Chi'er de er en del usikre og gøer ldit en del men de blev så gode og selvsikre og så længe jeg holdte mig lidt på afstand så hun næsten lære dem alt virkelig den mest imponerende udvikling jeg har oplevet med kursisters hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej please kan du ikke vælge en Chinese Crestet og så udleve mine drømme hihi Jonas er stadig fast besluttet på at sådan en vil vi aldrig komme til at eje hehe..

 

 

Lyder spændende Siri jeg har trænet en ug pige i tricks med hendes 2 Chi'er de er en del usikre og gøer ldit en del men de blev så gode og selvsikre og så længe jeg holdte mig lidt på afstand så hun næsten lære dem alt virkelig den mest imponerende udvikling jeg har oplevet med kursisters hunde

 

 

Nope - jeg vil have hår, bare ikke for meget af det :-D Og så har jeg endnu til gode at opleve en selvsikker og velfungerende CC - de findes sikkert, jeg har bare ikke set en endnu.

 

Det er netop det du beskriver - de er faktisk virkelig fine hunde til træning, men al den gøen og usikkerhed vil jeg altså gerne slippe for!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har mødt rigtigt mange 'gode' chihuahua'er, både til træning men også i toget, hvor en kvinde, jeg tror hun er retarderet, går rundt med sin chi og lader alle holde og nusse, den er bare den mest perfekte hund, rolig, velafbalanceret og godmodig (er helt sikker på, den kunne blive en stjerne). Hun købte den på et marked :oops: håber det lykkes (men fy Siri, din begrundelse for racevalget, tsk tsk tsk)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en fantastisk chi, virkelig lydig, kan gå løs alle steder, gøer ikke! Og hviler generelt i sig selv.. Han var med til at kurere Charlies chihuahua-angst :mrgreen: Men min bekendte "valgte at de ikke ville have tavlen med, for så kunne de få ham 2000 billigere" :roll:

 

Så jeg kan ikke hjælpe med kenneler eller linier, men fortælle at der altså findes velfungerende eksemplarer :lol:

 

Hvad med at tage på udstilling, hav kuglepen og katalog klar, og så ellers observere, skrive ned og hils på hundene snak med dem der ejer de hunde du synes om? Hjem og i krig på hundeweb..

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Dolph er jo en virkelig sjov hund, og han er med alderen blevet mere madglad og meget mere træningsglad. Bitten er fuldstændig psykopat med en klikker - og jeg skal virkelig virkelig være varsom med hvad jeg får klikket for. Hun er seriøs border collie på det punkt..

Men hvad angår sundhed, ligger Dolph i front, og har så vidt jeg husker meget blod fra Misty Meadows linjerne i Italien. DE er fine!

 

Bitten har lært AG redskaber, bakke øvelsen, gi' pote, touch/target og tusind andre ting, udelukkende med shaping the hardcore way. Fordi hun prøver og prøver og prøver. Hun er iøvrigt også blevet ok til at samle ting op (men gør det ikke så meget pga. elendig tandsæt)

 

Så jeg kan godt forstå dit valg. Du skal nok bare være mere konsekvent, end jeg var, mht yipyipyip gøen xD

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...