Hop til indhold

Vil ikke bøje knæene

Gæst tbl
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Da jeg er ny her, vil jeg starte med at sige hej :rolleyes:

Jeg er mor til en dejlig lille mopse dreng der bliver 6 på mandag, og ja vi fejrer fødselsdage her i familien, selv hundens.

Han er en lille gut, som altid har haft gang i den. Hans favorit leg må vist være at jagte fugle. Men han har altid løbet på en sjov måde, som om han lavede rejehop. Men da det ikke så ud til at være en hindring eller belastelse for ham, er det ikke noget vi sådan har handlet på.

Men for ca tre uger siden, begyndte han at gå mærkeligt. Han havde ikke kontrol over bagpartiet og ville ikke lave de ting han plejede at gøre, som gå på trapper, hoppe op i sofaen osv. Jeg havde straks HD i tankerne og frygtede hvad dyrlægen ville sige. Men dyrlægen sagde at det var ikke hofterne det var galt med, men at det var han knæ - han ville/vil ikke bøje dem. Han fik ikke foretaget røntgen eller noget, vi skulle se tiden an, 14 dage. Han fik metacam tyggetabletter han skulle have i 14 dage, og så skulle vi se om det ikke havde hjulpet. Nu er de 14 dage næsten gået og det har ikke hjulpet. Så vi skal forbi dyrlægen igen, og jeg er selvfølgelig bekymret for hvad hun vil sige.

Så spørgsmålet på min lange indlæg er faktisk om der er andre der har oplevet noget lignende med deres hund, og måske kan fortælle om deres oplevelser. Har I en ide om hvad man kan gøre for ham?

Hilsen en bekymret mopsemor

Redigeret af tbl
Link til indlæg
Del på andre sites

Knæet er kroppens mest komplicerede led, da det som hofter, skuldre ikke bare er et kugleled, så der er mange muligheder.Forkert bygget, slidt, løse ledbånd osv. Men det er så almindeligt at du nok under sygdomme kan finde masser af indlæg herinde. Den mest almindelige lidelse hedder patalla luxation og som regel ender det med operation og genoptræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor i Haderslev og er tilknyttet Hejsager dyrehospital. I følge dyrlægen skulle han ikke have smerter, men han får matacam for at berolige det lidt. Men jeg er også overbesvist om at når de 14 dage er gået at han så skal have taget et røntgen. Jeg havde slet ikke tænket patella luxation, så det er noget jeg lige skal have læst om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville holde ham helt i ro. Kun ud at tisse osv (bæres ud og tilbage) og ingen vild leg med bamser etc. I hvert fald nogle dage - weekenden over måske. Hvis han får smertestillende nu, så kender han jo ikke sin egen grænser, så dem må du sætte i forhold til aktivitet. Efter weekenden, alt efter hvordan det går, så kun små bitte ture og ellers kun ud tisse og ind igen. Det lyder bare ikke helt godt med at han ikke vil bøje benet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det lyder meget fornuftigt, vi må bare se om Magnus han er enig med mig. Det er bare sjovt at han ikke bøjer det selv, for når jeg massere ham og jeg bøjer han ben og trykker på det, så rører det ham ikke.

Heldigvis skal han til opfølgning ved dyrlægen i den kommende uge, og så må jeg insistere på at der bliver taget et røntgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Duffy har selv PL og vi havde også en periode med kun-ud-og-tisse, grundet en lang genoptræning efter en seneskade. I en måned bar jeg rundt på hende og folk troede, at jeg var idiot. Så efterfølgende 1 1/2 md kun i snor med korte ture til at starte med, og så gradvis øgning. Duffy er normalt en meget aktiv hund, og vi løber bla agility, så det var meget hårdt for hende, men "vi" klarede det....

Håber snart Magnus er klar igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites