Hop til indhold

Pludselig kan hun ikke lide fremmede?


Shii
 Share

Recommended Posts

Vi havde besøg af noget familie fredag som Penny aldrig havde mødt før..

 

Normalt er Penny super udadvendt, og har aldrig været bange for noget som helst.. Men i fredags besluttede hun sig for at nu kunne hun ikke lide mænd... Kun min kæreste er god nok, selv svigerfar som hun ellers kender, er ikke god nok længere.

 

For at sikre mig at jeg læser hende godt nok vil jeg beskrive situationen hvor det gik op for mig at hun altså ikke er okay med fremmede mænd:

 

Jasper sidder på en stol ved vores sofa. Han sidder og kæler med Dexter (Som ellers bare normalt hader alle udover kæresten og mig). Penny har smidt sig på gulvet lidt derfra, og han kalder på hende for at hun kan blive nusset. Penny går imod ham "sænket" (nærmest kravlende), med halen sænket, og logrende, hovedet er ligeledes også "sænket"... Hun går hen lige præcst så hun kan stikke snuden hen for at nå hans fingre, sænker hovedet helt og stikker så af, men det var tydeligt at hun ligesom kom tilbage fordi hun egentlig gerne ville nusses, men hver gang hun kom i nærheden af ham rendte hun igen. (Lidt som om.. Det alligevel var en leg?)

 

Selv da jeg gav Jasper godbidder ville hun ikke i nærheden af ham. Jeg fik så svigerfar til at give hende godbidder men heller ikke her lykkedes det at få hende til at tage en godbid fra ham.

 

Penny er lige blevet 5½ måned, kan adfærden skyldes begyndende kønsmodning? Lidt hormon forvirringer? Jeg vil jo mene at hun ville skulle være ældre for det...

 

Det er ikke specielt mange fremmede mennesker hun møder, så det er jo måske klart at når vi ikke har været opmærksomme på det, så har vi ikke trænet at fremmede mennesker bare er dejlige. Med Dexter har det bare været naturligt at han ikke gider fremmede, men han har aldrig udvist denne "adfærd", hvor han har søgt kontakten men alligevel ikke ville have den (Han søger normalt ikke kontakt overhovedet) . Til gengæld er han jo så begyndt at elske at hilse, og få nus af alle og enhver (Når han gider!)....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville absolut gætte på begyndende kønsmodning og spøgelsesalderen!

I kan jo godt forvente at hun vil blive reserveret i takt med modningen (som jo er helt normalt for racen), men det er måske lidt et voldsomt skift fra den ene dag til den anden. Så jeg vil gætte på at hun har en masse hormoner, der påvirker hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville absolut gætte på begyndende kønsmodning og spøgelsesalderen!

I kan jo godt forvente at hun vil blive reserveret i takt med modningen (som jo er helt normalt for racen), men det er måske lidt et voldsomt skift fra den ene dag til den anden. Så jeg vil gætte på at hun har en masse hormoner, der påvirker hende.

 

Ja, jeg tænker også at der er i mine øjne stor forskel på reserveret (Som vi jo er vant til fra Dexter) og på at være "bange" for fremmede... I mine øjne er det ikke noget negativt at hun er "skeptisk", men hun skal jo ikke være bange...

 

Min lille hvalp, allerede så stor :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tænker også at der er i mine øjne stor forskel på reserveret (Som vi jo er vant til fra Dexter) og på at være "bange" for fremmede... I mine øjne er det ikke noget negativt at hun er "skeptisk", men hun skal jo ikke være bange...

 

Min lille hvalp, allerede så stor :megaked:

 

 

Det går så stærkt :ae:

 

Tror jeg ville tage det med et gran salt og næste gang noget lignende sker ville jeg nok lave lidt sjov med hende omkring de "farlige" personer i stedet for at lokke hende hen med godbidder. Nogle gange kan vi blive så forhippede på at bryde situationen (eks. få hende til at synes om dem igen), at vi i virkeligheden pisker en stemning op. Lad som ingenting, træn lidt sjove tricks og hold en lille fest.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig at se er det en klassisk reaktion for alderen. Og for nogle hundehvalpe. Pludselig kan noget være farligt.Og disse gæster har indvaderet hvalpen tryghedshjem. Måske går det over, men visse typer har det jo i sig.

 

Jeg synes ikke det er klassisk for alderen, jeg synes netop hun burde være et par måneder ældre før denne fase skulle "begynde".

 

Og så tror jeg da bestemt ikke at nogle "typer" har det i sig... Tror helt bestemt nogle hunde er reserveret og at det er normalt for racen (begge racer vi har). Men som jeg har skrevet før, så er der INGEN racer der i følge deres standard skal være bange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det er klassisk for alderen, jeg synes netop hun burde være et par måneder ældre før denne fase skulle "begynde".

 

Og så tror jeg da bestemt ikke at nogle "typer" har det i sig... Tror helt bestemt nogle hunde er reserveret og at det er normalt for racen (begge racer vi har). Men som jeg har skrevet før, så er der INGEN racer der i følge deres standard skal være bange.

 

Men hvem siger at alle hvalpe skal følge "skemaet"? Måske er hun bare lidt tidlig i den fase??

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvem siger at alle hvalpe skal følge "skemaet"? Måske er hun bare lidt tidlig i den fase??

 

Det var skam ikke ment sådan. Jeg spurgte netop om dette fordi jeg synes hun var lige ung nok, og derfor blev i tvivl om vi havde gjort noget forkert, eller om det var "den fase" (Vi havde den ikke med Dexter). Jeg har nemlig altid læst at den fase først starter når hunden er noget ældre (Så vidt jeg husker 8-10 mdr).

 

Derfor mener jeg ikke at det er "klassisk" for en 5 måneders hvalp, jeg mener at det er klassisk for en unghund... Så det var skam ikke fordi jeg ikke mener at hunde ikke kan falde udenfor skemaet, blot at hvis vi taler "klassisk" for alderen, så ville den jo hedde "unghund", og der ligger hun jo ikke heeeelt endnu...(Med nød og næppe)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var skam ikke ment sådan. Jeg spurgte netop om dette fordi jeg synes hun var lige ung nok, og derfor blev i tvivl om vi havde gjort noget forkert, eller om det var "den fase" (Vi havde den ikke med Dexter). Jeg har nemlig altid læst at den fase først starter når hunden er noget ældre (Så vidt jeg husker 8-10 mdr).

 

Derfor mener jeg ikke at det er "klassisk" for en 5 måneders hvalp, jeg mener at det er klassisk for en unghund... Så det var skam ikke fordi jeg ikke mener at hunde ikke kan falde udenfor skemaet, blot at hvis vi taler "klassisk" for alderen, så ville den jo hedde "unghund", og der ligger hun jo ikke heeeelt endnu...(Med nød og næppe)

 

Jamen 4 -5 mdrs alder er ellers i min opfattelse klassisk spøgelses alder, som ikke er det samme som unghundefase.

Nogle kalder det den halve kønsmodning, da der sker nogle hormon ændringer, dog ikke så meget som senere i kønsmodningsfasen.

 

Hvis Penny ikke har mødt en del fremmede mennesker, så vil jeg mene det er der i skal sætte ind.. Uden at overdrive, men inviter lidt flere gæster de næste måneder, gå ture alene med hende, steder hvor der kommer folk og beløn for at se på mennesker af alle slags.

Giv hende tid til at tage kontakt, som regel vinder nysgerrigheden, hvis hun ikke lokkes eller presses:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen 4 -5 mdrs alder er ellers i min opfattelse klassisk spøgelses alder, som ikke er det samme som unghundefase.

Nogle kalder det den halve kønsmodning, da der sker nogle hormon ændringer, dog ikke så meget som senere i kønsmodningsfasen.

 

Hvis Penny ikke har mødt en del fremmede mennesker, så vil jeg mene det er der i skal sætte ind.. Uden at overdrive, men inviter lidt flere gæster de næste måneder, gå ture alene med hende, steder hvor der kommer folk og beløn for at se på mennesker af alle slags.

Giv hende tid til at tage kontakt, som regel vinder nysgerrigheden, hvis hun ikke lokkes eller presses:)

 

Det er allerede det vi gør, det skete fra den ene dag til den anden.. Svigerfar var her torsdag aften også, og der var intet... fredag aften ville hun ikke noget som helst :lol:

 

Som sagt har vi ikke oplevet nogle faser med Dexter, derfor er det helt nyt for os, og vi har ikke rigtigt noget sammenlignings grundlag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er allerede det vi gør, det skete fra den ene dag til den anden.. Svigerfar var her torsdag aften også, og der var intet... fredag aften ville hun ikke noget som helst :lol:

 

Som sagt har vi ikke oplevet nogle faser med Dexter, derfor er det helt nyt for os, og vi har ikke rigtigt noget sammenlignings grundlag...

 

Jamen så har svigerfar enten haft en dårlig deo på eller også er det typisk spøgelses alder. Har lige haft det oppe at vende på mit hvalpehold, da flere af hunden er de der 5 mdr nu og oplver det der ting, hvor hunden pludselig synes noget ellers velkendt er mega farligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så fik vi da afgjort at det ER spøgelses fasen hun er igennem :lol: Vi har hver dag gået forbi den samme krukke med et lille træ i... Men i DAG! Der var den bare farlig, den skulle både have lidt gøen og så alligevel lidt logrende nysgerrighed :lol: På hjemturen var den dog heldigvis ikke farlig mere :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...