Hop til indhold

Kondition og LPtræning


Siri
 Share

Recommended Posts

Jeg kan huske en gammel tråd, hvor en (måske Ascha?) nævnte at hunde jo ikke får ret meget fysisk træning af LP-træning og at det ikke giver den store kondition.

Det kom jeg sådan til at tænke på i går, da jeg så den video her. Det illustrerer meget godt et udsnit af en træningsgang og de fleste LP-folk (der træner målrettet) træner så mindst 1 times tid ad gangen. Og jeg kan i hvert tilfælde sige at Spot har en meget meget lang tunge efter endt træning. Det på trods af, at han er på rideture 4 gange ugentligt og har en super kondi.

 

I øvrigt en skøn video med meget fint førerarbejde. Det er meget i stil med den træningsfilosfi jeg selv bruger: masser af leg, tempo, konsekvens, korrektion og motivation.

 

[video=youtube_share;cBEB0aFfbKA]

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg kan huske en gammel tråd, hvor en (måske Ascha?) nævnte at hunde jo ikke får ret meget fysisk træning af LP-træning og at det ikke giver den store kondition.

Det kom jeg sådan til at tænke på i går, da jeg så den video her. Det illustrerer meget godt et udsnit af en træningsgang og de fleste LP-folk (der træner målrettet) træner så mindst 1 times tid ad gangen. Og jeg kan i hvert tilfælde sige at Spot har en meget meget lang tunge efter endt træning. Det på trods af, at han er på rideture 4 gange ugentligt og har en super kondi.

 

I øvrigt en skøn video med meget fint førerarbejde. Det er meget i stil med den træningsfilosfi jeg selv bruger: masser af leg, tempo, konsekvens, korrektion og motivation.

 

[video=youtube_share;cBEB0aFfbKA]

 

Det ser dejligt ud - Glad hund, sådan en træning kan jeg rigtig, rigtig godt lide at se :5up:

 

Men der er nok noget om snakken, for nogens vedkommende.

På klikkercamp gik LP hundene (nogle af dem der starter på topplan) i hvertfald døde lang tid før DcH hundene, som jo har et væsentligt mere fysisk krævende program og hvor en hund med bare lidt for meget på sidebenene bare ikke kan klare et helt A eller E program.

 

Jeg tror nogen, men ikke alle LP folk, er gode til at holde hunden fuldstændig i tip-top form.

For godt nok har jeg ikke set eliteklassen i LP, men en LP konkurrence er ikke ret fysisk krævende og det er derfor pensionerede DcH/Ipo hunde kan holde til LP.

Derfor er det nok ikke alle der finder det nødvendigt, at holde hunden i bedre form end det er nødvendigt for at kunne klare et konkurrenceprogram.

 

Mine kræ er jo også fuldstændig lige kvæstede efter træning, uanset om vi har trænet stuedressuren, eller trænet løbearbejde i skoven (ihhhh, hvor jeg i øvrigt glæder mig til at starte op det efter nytår igen :klap:) - det kommer meget an på hvor meget jeg har presset dem mentalt.

 

At nogle som dig f.eks så gør det og træner på den måde er jo bare fedt, for det er bestemt noget hundene har glæde af og en god fysik hjælper absolut både på resultaterne og hundens velvære - Samt arbejdsglæden.

Selvfølgelig kan træningsgangene alene ikke gøre det, for selvom der er fart på, så er det for mig at se ikke nok til at oparbejde og opretholde en super form.

Der skal lange ride/gåture og fuld fart fremad i længere tid end en time til, i varieret terræn og det tror jeg nogen har en tendens til at glemme, uanset hvad sport de dyrker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tricket (eller hemmeligheden) er jo, at for at opnå den rette intensitet i øvelserne, så SKAL grundkonditionen være i top. Som man ser hunden her, så skal den stå fuldstændig stille for kort efter at løbe alt hvad den overhovedet kan. Det kræver virkelig fysik - og det er langt, langt hårdere end man tror. Selvom vejret er køligt nu, så kan jeg maks træne 15 minutter før Spot skal have pause.

Hvis du ser folk træne i de lavere klasser (altså ikke elite) så vil de typisk ikke bruge sig på samme måde. Her er alle keglemomenterne pillet ud. Desuden ser jeg ofte at folk træner meget på de stille øvelser (stationære) og mindre på løbeøvelserne.

 

Jeg vil faktisk mene at et LPprogram kræver meget meget god fysik og kondition (altså her taler jeg om et godt program på¨eliteniveau). Det kræver 15 minutters komplet koncentration! Det kræver fuldt fart i løbemomenterne og det kræver fuld kropskontrol i de stationære momenter. Det kræver en enormt høj grad af muskespænding for at indtage positioner rigtigt og hurtigt. Der er også en grund til, at de færreste kan være med på topplan, når de runder de 9-10 år. Det er helt tydeligt når jeg træner, for selv en lang ridetur i snedriver kan på ingen måde få Spot til at puste som han gør under træningen. Fordi det kræver styrke, kondition og hjernearbejde i ét er det vildt hårdt.

 

Det er klart, at hvis man træner lidt lineføring, stå og andre stationære øvelser - og desuden ikke arbejder med tempo og attitude - så er det ikke særlig hårdt. Men så gør man altså også sig selv en bjørnetjeneste, for så får man ikke et flot program i sidste ende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen tvivl om at kondition og koncentrationsevne hænger tæt sammen og at en god lydighedshund skal have en god kondition men - det er nu mere krævende at gå større programmer - IPO f.eks. har et lydighedsprogram der kræver lige så meget præcition som LP og varer vel i alt små 20 min inkl den lange afdækning ...OG så skal de også gå et spor og et forsvarsprogram som er krævende på hver sin måde. Det samme gælder vel DcH i A og E og ikke mindst PH som faktisk er ret fysisk krævende

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen tvivl om at kondition og koncentrationsevne hænger tæt sammen og at en god lydighedshund skal have en god kondition men - det er nu mere krævende at gå større programmer - IPO f.eks. har et lydighedsprogram der kræver lige så meget præcition som LP og varer vel i alt små 20 min inkl den lange afdækning ...OG så skal de også gå et spor og et forsvarsprogram som er krævende på hver sin måde. Det samme gælder vel DcH i A og E og ikke mindst PH som faktisk er ret fysisk krævende

 

Det lyder som samme længde som LP-programmet. Ca. et kvarter til selve programmet og 2-4 minutter til fællesøvelserne.

 

Jeg sætter ikke programmerne op imod hinanden - slet ikke. Det jeg forsøger at forklare er, at det rent faktisk kræver kondition at træne LP og at hunden rent faktisk får pulsen op under træningen. Det var netop det at én skrev, ikke var tilfældet.

Link til indlæg
Del på andre sites

DcH's E-klasse kan jo komme til at byde på mere end en times hårdt hundearbejde, hvis man har en hund der ikke bliver stoppet eller er færdig med øvelsen før tid(sandsynligheden for det sker er dog ikke så stor).

 

Når jeg har haft Cassi afsted til en konkurrence i C-klassen så byder dagen på max 10-15 kvarters arbejde. Nogle gange lidt længere tid for mit vedkommende, da dommerne lige skal læse op på det bringsel. B-klassen kommer til at byde på lidt mere, da der er et spor med og en fremadsendelse. De stationære øvelser kommer op i dobbelt tid og der skal findes en ting mere i feltet.

 

Personligt mener jeg ikke at hverken C- eller B-klassen kræver meget kondition for hunden at kunne klare, og med de skavanker Cassi har pt. så tror jeg vi forsat kommer til at gøre meget mere ud af styrketræning af ryggen, og få arbejdet mere med de små muskelgrupper. Især når jeg i går kunne se hvor stor forskel ca. en uges træning kan gøre.

 

Min hund har så kun en lang tunge efter fysisk hårdt arbejde. Man skal se hende dybt i øjnene for at se om hun psykisk mæt.

Link til indlæg
Del på andre sites

DcH's E-klasse kan jo komme til at byde på mere end en times hårdt hundearbejde, hvis man har en hund der ikke bliver stoppet eller er færdig med øvelsen før tid(sandsynligheden for det sker er dog ikke så stor).

 

Når jeg har haft Cassi afsted til en konkurrence i C-klassen så byder dagen på max 10-15 kvarters arbejde. Nogle gange lidt længere tid for mit vedkommende, da dommerne lige skal læse op på det bringsel. B-klassen kommer til at byde på lidt mere, da der er et spor med og en fremadsendelse. De stationære øvelser kommer op i dobbelt tid og der skal findes en ting mere i feltet.

 

Personligt mener jeg ikke at hverken C- eller B-klassen kræver meget kondition for hunden at kunne klare, og med de skavanker Cassi har pt. så tror jeg vi forsat kommer til at gøre meget mere ud af styrketræning af ryggen, og få arbejdet mere med de små muskelgrupper. Især når jeg i går kunne se hvor stor forskel ca. en uges træning kan gøre.

 

Min hund har så kun en lang tunge efter fysisk hårdt arbejde. Man skal se hende dybt i øjnene for at se om hun psykisk mæt.

 

 

Igen - jeg sammenligner ikke programmer. Har aldrig gået DcH - aner intet om det.

 

Er helt sikker på at en del hunde kan gå et LP-program uden at blive forpustede. Men en hund, der går et flot og præcist LP-program med power og attitude - den er oftest helt færdig efter programmet. Og især efter træning!

 

I går trænede jeg længe for at løse et bestemt problem og Spot bliver bare ved og ved. Måtte stoppe, da jeg kunne se han begyndte at ryste i musklerne.

Men jeg træner også virkelig virkelig på tempo og intensitet - det kræver meget af hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen - jeg sammenligner ikke programmer. Har aldrig gået DcH - aner intet om det.

 

Er helt sikker på at en del hunde kan gå et LP-program uden at blive forpustede. Men en hund, der går et flot og præcist LP-program med power og attitude - den er oftest helt færdig efter programmet. Og især efter træning!

 

I går trænede jeg længe for at løse et bestemt problem og Spot bliver bare ved og ved. Måtte stoppe, da jeg kunne se han begyndte at ryste i musklerne.

Men jeg træner også virkelig virkelig på tempo og intensitet - det kræver meget af hunden.

 

Jeg vil mene, du skal træne noget konditionstræning med din hund. For selvfølgelig kræver lydighed også kondition. At din hund begynder at ryste, ser for mig ud, som den ikke er i god nok form.

 

Du har tidl. nævnt, du vil tage en Lille Nordisk, jeg husker ikke, om det var i spor eller rundering, men det kræver rigtigt meget kondition.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene, du skal træne noget konditionstræning med din hund. For selvfølgelig kræver lydighed også kondition. At din hund begynder at ryste, ser for mig ud, som den ikke er i god nok form.

 

Du har tidl. nævnt, du vil tage en Lille Nordisk, jeg husker ikke, om det var i spor eller rundering, men det kræver rigtigt meget kondition.

 

Min hund er i den allerbedste form! Han kan - i mine øjne - ikke være i bedre form.

Han intervaltræner 3 gange ugentligt ved siden af hest, løber lange ture på blødt underlag i galop, cykler med mig og svømmer 4-5 gange ugentligt fra april-november. Han har en hviledag ugentligt, hvor han laver mindre fysisk end de andre, men ellers indgår der en eller anden form for konditionstræning stort set hver dag. Ellers kan jeg ikke forlange det af ham, som jeg gør.

Når man gentager en øvelse mange gange, især en øvelse der kræver høj intensitet og muskelkontrol, så er det klart at der opbygges mælkesyre og musklerne til sidst (efter mange gentagelser) vil sitre. Det er naturligvis ikke optimalt - dette var blot et forsøg på at komme igennem i en bestemt øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund er i den allerbedste form! Han kan - i mine øjne - ikke være i bedre form.

Han intervaltræner 3 gange ugentligt ved siden af hest, løber lange ture på blødt underlag i galop, cykler med mig og svømmer 4-5 gange ugentligt fra april-november. Han har en hviledag ugentligt, hvor han laver mindre fysisk end de andre, men ellers indgår der en eller anden form for konditionstræning stort set hver dag. Ellers kan jeg ikke forlange det af ham, som jeg gør.

Når man gentager en øvelse mange gange, især en øvelse der kræver høj intensitet og muskelkontrol, så er det klart at der opbygges mælkesyre og musklerne til sidst (efter mange gentagelser) vil sitre. Det er naturligvis ikke optimalt - dette var blot et forsøg på at komme igennem i en bestemt øvelse.

 

Det lyder bestemt, som om din hund er i super form, jeg har bare aldrig oplevet at mine hunde var trætte eller sitrede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder bestemt, som om din hund er i super form, jeg har bare aldrig oplevet at mine hunde var trætte eller sitrede.

 

Når man arbejder med øvelser som f.eks. stillingsskift, indkald med stå eller fremløb til kegle efterfulgt af apport eller fremsending, så skal hunden have en hel anden muskelkontrol end en hund, der f.eks. skal udføre store løbeopgaver. Jeg sammenligner det gerne med en gymnast, der skal kunne holde muskelspænding i lang tid, have stor kropskontrol og samtidig kunne arbejde i højt tempo og med stor eksplotion. Hunden skal f.eks. komme i stor fart, bremse på forbenene i en stå, holde intensiteten i den stå og sætte af igen med lige så stor fart - disse ting finder man efter min meming ikke i nogle af de andre programmer. Til gengæld er der ikke nær så meget løbearbejde i et LP program og det er hurtigere overstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder bestemt, som om din hund er i super form, jeg har bare aldrig oplevet at mine hunde var trætte eller sitrede.

 

Når man træner et helt bestemt bevægelsesmønster, hvor der skal være intensitet og muskespænding - så er det virkelig hårdt!

Jeg trænede et helt bestemt pas, hvor hunden folder fra stå-dæk og jeg ville have at han kan holde positionen halvvejs - altså halvt mellem stå og dæk. Det er vildt hårdt og jeg skulle helt klart være stoppet før - jeg havde tydeligvis ikke indset hvor hårdt det var for ham!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er dybt imponeret over hunden i klippet, fantastisk!

 

Jeg finder det dog sjovt at den er så lydig, og reagere så markant og flot; Og så vil den ikke aflevere belønningsbolden :lol:

 

Hvor er det bare fedt at se en hund som denne der bare ser ud til at have en FEST i sin træning!

 

Ja, den er bare super fin - og den holder fest for alle pengene :-D Uden at tale ondt om LP-programmet så er det jo ikke verdens mest sindsoprivende program for hunden. Det betyder så også at man som fører har en forpligtigelse til at lave en fest ud af det - og det kan hun virkelig hende her (hun er også finne - de kan sgu det hele, de finner!)

 

Det der med bolden - det kunne også være mig :oops: Tænker at det er et spørgsmål om prioritering. Det er det i hvert tilfælde for mig. Det er ikke vigtigt om hunden slipper bolden med det samme. LIdt ligesom at gå pænt i snor, hvilket ingen af mine kan...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er dybt imponeret over hunden i klippet, fantastisk!

 

Jeg finder det dog sjovt at den er så lydig, og reagere så markant og flot; Og så vil den ikke aflevere belønningsbolden :lol:

 

Hvor er det bare fedt at se en hund som denne der bare ser ud til at have en FEST i sin træning!

 

Ja dejligt hund og god træning...

Ang. det med bolden tror jeg at det kommer lidt an på hvad man ligger vægt, og hvordan man belønner.

Zeus bliver også belønnet med bold, og bl.a. trækkeleg med denne bold - og det er bare ikke altid han lige slipper den med det samme... Kan helt sikkert godt ligges bedre ind i ham, men nogenting gider man måske bare ikke træne.

Alt andet ryger ud af munden med det samme der bliver bedt om det :mrgreen:

 

Andet eksempel er at han har et super indkald, bare ikke når han skal i bil efter vi har haft det sjovt til træning. Der stopper han lige udenfor rækkevidde hvis jeg står ved bilen. Og så skal jeg gå væk fra bilen igen hvis jeg vil have ham med.

Rent lydighed og træningsspørgmål, som min træner nævnte overfor mig:oops:. Men ikke et jeg sådan lige har gidet gøre noget ved:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. det at slippe... Cassi slipper ALT på kommandoen slip... Lige med undtagelse af sin bold med snor og reb, der slipper hun kun på kommandoen SLUT... Tror at det skyldes hun har fået et klart billede af hvornår der er tale om arbejde og hvornår der er tale om leg/belønning.

 

Når hun slipper fx apporten så kommer der jo en belønning efterfølgende, det samme når hun skal slippe bringslet eller genstanden fra feltet. Men når legetøjet skal slippes, så kommer der jo ingen belønning efter. Så tror det kan skyldes at man ikke har været god nok til at forstærke det at slippe legetøjet...

 

Mht. kondition og sammenligning af hundearbejde, så skal man jo huske på at der er forskel på højintensivt arbejde og langintensivt arbejde(ja, hvad skal man kalde det :hmm:).

 

Hunden der skal ud og lave eftersøgningarbejde skal vel sammenlignes med en marathonløber, man skal være udholdende, mens hunden der skal lave et indkald med dæk(eller arbejde med agility for den sags skyld), mere er sprintertypen, der skal yde kortvarigt intensivt arbejde. Og vi ved vist alle sammen godt at Usain Bolt næppe ville kunne vinde en marathon tiltrods for at han er verdens hurtigste mand, mens Bojana Popovic næppe kommer først over stregen i en 100 m-sprint.

 

Om den ene disciplin er hårdere end den anden. Det afhænger jo af hvordan man arbejder med den disciplin, og så er der jo mange forskellige måder at være i form på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kigger på noget helt andet i filmen - har i hørt ros på finsk? Det lyder som skæld ud :klap: (og jo, selvfølgelig kræver det kondi, at spurte, være i ro, spurte, det kan man da også se, når man ser de rigtigt dygtige til konkurrencer

 

Uanset hvad finner siger, så lyder det som om det skælder ud! Tror deter konsekvensen af et sprog med 98% konsonanter :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Mht. det at slippe... Cassi slipper ALT på kommandoen slip... Lige med undtagelse af sin bold med snor og reb, der slipper hun kun på kommandoen SLUT... Tror at det skyldes hun har fået et klart billede af hvornår der er tale om arbejde og hvornår der er tale om leg/belønning.

 

Når hun slipper fx apporten så kommer der jo en belønning efterfølgende, det samme når hun skal slippe bringslet eller genstanden fra feltet. Men når legetøjet skal slippes, så kommer der jo ingen belønning efter. Så tror det kan skyldes at man ikke har været god nok til at forstærke det at slippe legetøjet...

 

Mht. kondition og sammenligning af hundearbejde, så skal man jo huske på at der er forskel på højintensivt arbejde og langintensivt arbejde(ja, hvad skal man kalde det :hmm:).

 

Hunden der skal ud og lave eftersøgningarbejde skal vel sammenlignes med en marathonløber, man skal være udholdende, mens hunden der skal lave et indkald med dæk(eller arbejde med agility for den sags skyld), mere er sprintertypen, der skal yde kortvarigt intensivt arbejde. Og vi ved vist alle sammen godt at Usain Bolt næppe ville kunne vinde en marathon tiltrods for at han er verdens hurtigste mand, mens Bojana Popovic næppe kommer først over stregen i en 100 m-sprint.

 

Om den ene disciplin er hårdere end den anden. Det afhænger jo af hvordan man arbejder med den disciplin, og så er der jo mange forskellige måder at være i form på.

 

Jeg tror faktisk du har en rigtig, rigtig god pointe.

 

Jeg tænker jo rigtig meget i udholdenhed og atter udholdenhed når jeg træner, fordi at mine hunde på sigt skal igennem et program, hvor udholdenhed er absolut nødvendigt, for ikke at gå død ved sidste dommerhold, efter at have været i gang siden kl. 8.30 om morgenen.

 

Der er godt nok nogle momenter der kan minde om LP og hunden skal arbejde højintensivt i stuedressuren især i A og E.

Men det er nok knap så udpræget som i LP.

 

For det er dælme et langt program, med flere dommerhold, eftersøgning, spor og stuedressur med et par af de samme momenter som i LP.

 

Derudover er hunden inde og ude af bilen mange gange i løbet af en dag, hvor en LP hund er ude 2? gange hvor den ene gang er en fællesdæk.

Så der er noget mental udholdenhed i det også - At kunne sætte sig op til at blive ved og ved.

 

Omvendt, så skal LP hunden igennem samtlige øvelser lige efter hinanden.

 

Det er nok en del af forklaringen på, at de LP hunde mine klubkammerater var på hold med gik kolde noget før end DcH hundene gjorde på klikkercamp.

Det er to forskellige slags udholdenhed der trænes og er nødvendige i de to programmer.

 

Men grundformen skal jo være i orden uanset om man træner det ene eller det andre - I hvertfald hvis man vil klare sig godt.

 

 

 

Og alt det der slip... Har heldigvis 3 hunde der alle slipper på passivitet, fordi jeg simpelthen ikke gider det der ansen og masen med at få stoppet legen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg ser det... Så er det sjældent det at lave øvelserne der trætter hundene når man er til konkurrencer. Det er alt det andet der sker i mellem. I C-klassen kan man være hurtigt færdig, da jeg var i Sæby var jeg heldig at være 3. hundefører på mit dommerhold. Vi startede klokken 08:00 og var færdige lidt før middag. Der var 52 hunde i klassen.

 

Jeg har også oplevet at være færdig klokken 09:30(her var de sidste i klassen færdige omkring klokken 14:00). Det afhænger meget af hvor gode klubberne er til at sammensætte øvelserne på de enkelte dommerhold, samt antallet af dommerhold og ikke mindst ens placering på det hold man er på.

 

Min hund har kun en gang været fysisk mættet og det var efter konkurrencen vi tog på det bedste tidspunkt i løbetiden, hvor det silede ned og ALLE stod og så på hvad vi lavede. Det gik af H** til og selvom vi aldrig kom igang med halvdelen af øvelserne, så var hun bare bombet. Psykisk var hun brugt til de første konkurrencer, men jeg ved nu at havde jeg muligheden så kunne vi såmænd godt tage tog konkurrencer på en dag.

 

Så det er min erfaring at det der trækker tænderne ud på hundene er alt det der sker mellem øvelserne. Og det har ikke meget med kondition at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
I LP skal man ind alt fra to til 5-6 gange (i eliten). Det kommer helt an på hvordan prøve tilrettelægges. I de andre klasser er det to gange

 

Det er også meget forskelligt i DcH.

 

Har været ude for kun 2 dommerhold, til kun 3 øvelser hos hvert dommerhold - Så man ved aldrig helt hvad man kommer ud til og ved det ikke før programmet udleveres.

Men det starter allerede i C klassen med forskelligt antal dommerhold.

 

Og jeg siger heller ikke det ene er hårdere end det andet - det er bare to forskellige typer udholdenhed og former for kondition der skal til for at kunne gøre det godt i de forskellige programmer.

 

Den der påstår at hunden ikke får noget motion i LP eller lydighedstræning i det hele taget, har kun set dem træne, som aldrig når ret langt.

For jeg tror ikke på, at man kan klare sig til tops i nogen af programmerne uden en god form.

I de lave klasser - Jo.

Men når man når toppen, nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan huske en gammel tråd, hvor en (måske Ascha?) nævnte at hunde jo ikke får ret meget fysisk træning af LP-træning og at det ikke giver den store kondition.

 

Træningen i sig selv, om det er DcH lydighedsarbejde, LP, Agility, PH, IPO mv. kan og skal hunden ikke opnå sin kondition igennem træningen.

Og som du selv skriver med din egen hund opnår han jo sin kondition igennem alt det andet du laver med ham.

 

Alle former for konkurrencerne kræver hunden er i form.

Så der nogle af delene som klart gør mere til konditionen end andre, og uden at kende dybdegående til alle former for træning med hund, så kunne jeg forstille mig at LP er noget af de der giver mindre på den front.

 

Men at man ikke vil træne LP fordi det ikke giver kondition siger mere om ejer end om sportgren - for hunden skal ikke få sin kondition af den træningsform man vælger, men af den daglige motion man tilrettelægger for sin hund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var absolut ikke for at pege fingre, eller sige hunden var "uopdraget"!

 

Jeg synes bare det er sjovt at når jeg ser en sådan hund så tænker man, den kan jo ALT! Og hvor er den bare dygtig, og så slipper den ikke bolden når hun vil have den skal, det er bare... Så dejligt! Ment på den måde, at hunden ikke er en maskine, hvilket det på en måde ellers kan ligne... Altså jeg mener på sekundet dækker den når hun beder, render osv. Alt sker på sekund, og med nærmest ingen fejl overhovedet. Og så er det bare så forfriskende at se at hunden jo bare ER en hund...

 

Der er også mange herinde hvor jeg bliver rigtig glad for at se når hundene ikke bare er "perfekte", at vi alle har ting som skal trænes, og den slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...