Hop til indhold

Trappegitter

Gæst Perschke
 Share

Recommended Posts

Gæst Perschke

Får min længe ventede hvalp på onsdag. Glæder mig helt vildt :-)

Jeg har en lejlighed på første sal, men med indgang i stueplan hvilket betyder at jeg har en trappe lige inden for døren. Har læst mig til at man skal have et babygitter op, og at man skal bære hvalpen op og ned af trappen de første seks måneder.

Synes at det næsten lyder overbeskyttende. Er det pga knoglerne at den ikke må gå på trapper eller hvor bogstaveligt skal det tages?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke noget man SKAL have sat op. Man kan jo træne hunden til ikke at løbe op af trappen af sig selv.

Ingen af vores hunde har nogensinde lært at gå på vores trappe, simpelthen fordi vi ikke ville have det. Det er ikke sundt for deres led, og kan f.eks. have indflydelse på hofterne. Nu hvor den store er voksen, kunne han sagtens gå på dem, men han vil ikke...

Jeg ville bære hunden minimum til den er 6 mdr. og specielt ned af trappen er hårdt for hunden.

Derudover synes jeg at hvis du ikke vil bære hunden, så skal du træne den i hvordan den skal gå på trappen stille og roligt, så den ikke kommer til skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke for at overbeskytte, men hundehvalpe har ikke speciel styr på deres bevægelser og bliver let iltre.Og benbrud på hvalpe er slet ikke ualmindelige,men koster vel 12000 kr idag, hvis vovsen skal opereres. Desuden er trappebevægelser jo ikke naturlige.

Hvis din vovse er en labber eller lign , så bør den skånes, da disse jo både har tendens til skulder og hofteproblemer,.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med trapperne skal ta's ret bogstaveligt, især hvis det er trapper modsvarende en hel etage, og det derudover drejer sig om en lab. Trapper belaster virkelig meget, og det er ikke godt for en ikke udvokset hvalpekrop.

Hvorvidt man bør ha' hvalpegitter eller ej kommer jo an på flere ting. Kan man lukke til trappen så er det jo f.eks. ikke nødvendigt. Det kan også godt være at hvalpen pr.automatik er bange for trappen, og af sig selv holder sig væk fra den - sådan var det med min den gamle, så jeg havde aldrig et hvalpegitter ved trappen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene. Jeg gør det, at jeg vil prøve at lære den IKKE at gå trappen. Plan B er så et gitter. Hævet over enhver tvivl kommer hundes ve og vel i første række, om så det var gratis af få opereret en hund, så ville jeg skåne den alligevel ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en labrador - og soveværelse på første sal.

Hun blev båret op så længe jeg kunne bære hende - det var dog ikke helt til 6 måneder. Derefter gik vi stille og roligt på trapper - gerne ved at jeg gik foran og blokerede, så det slet ikke var muligt at løbe på trappen.

Hun fik taget hoftebilleder i foråret og har fine A-hofter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Trapper eller ej, vi er store fans af vores babygitter fra Ikea så Ludwig (4 mdr Aussie) kan holdes på mindre område, både når han er alene og hvis der foregår noget han ikke skal være en del af i kortere perioder....

Be om den Aussie! Vores startede med at hoppe over babygitter med det samme vi fik det op (hun var vel ca. 4½ måneds tid).

Link til indlæg
Del på andre sites

Er bare SÅ klar den den lille vovse kommer :D

Den ser stejl ud den trappe så jeg synes det er helt rigtigt af dig at have sat lågen op. Ingen grund til at hvalpen har et uheld og kommer til skade.

Du skal i øvrigt være opmærksom på at den største belastning er når hunden går ned af trappen og ikke op.

Jeg ville finde et sted på jeres gåture med 3-5 trappetrin som hverken er glatte eller stejle, og bruge dem til at lære hvalpen at gå op og ned af. Alt det vi forventer at vores voksne hunde skal kunne, er fornuftigt at lære dem som hvalpe. Det skal ikke gøres hver dag, bare indimellem så hvalpen ikke føler sig usikker.

Generelt er det en god ide at lære sin hvalp at gå på alle mulige forsellige typer underlag.

God fornøjelse med at få den lille bandit hjem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ser stejl ud den trappe så jeg synes det er helt rigtigt af dig at have sat lågen op. Ingen grund til at hvalpen har et uheld og kommer til skade.

Du skal i øvrigt være opmærksom på at den største belastning er når hunden går ned af trappen og ikke op.

Jeg ville finde et sted på jeres gåture med 3-5 trappetrin som hverken er glatte eller stejle, og bruge dem til at lære hvalpen at gå op og ned af. Alt det vi forventer at vores voksne hunde skal kunne, er fornuftigt at lære dem som hvalpe. Det skal ikke gøres hver dag, bare indimellem så hvalpen ikke føler sig usikker.

Generelt er det en god ide at lære sin hvalp at gå på alle mulige forsellige typer underlag.

God fornøjelse med at få den lille bandit hjem :-)

Ganske enig! Vores trappe er ca. lige så stejl, og ingen af vores hunde vil gå på den. Det har jeg det helt fint med, vi slipper for babygitter så :lol: Men det skal så siges vi sover ovenpå, og der er hundene jo kun bag en lukket dør, de ville aldrig få lov at gå ned af vores trappe selv, heller ikke hvis de ville... Synes det er alt for stejlt til at stole på de kan holde balancen.. Men nu har vi så også to af jordens mest klodsede hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har stadig gitter selv om kræet nu er 1 1/2 år og det er både fordi vi ikke synes han behøver at belaste skuldrene mere end højest nødvendigt og for at skåne diverse kabler når han er alene - grrrrr!

Han blev båret indtil han rundede de 20 kg - trapperne er temmelig stejle så det blev for vanskeligt at bære sprællebassen til sidst

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...