Hop til indhold

Min hund blev tæsket af tidligere ejer


Gæst Timoe
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Jeg står i det problem at jeg har købt en hund fra en, personen synes ikke hunden var mere værd end at skyde. Pga at hunden ikke ville gøre hvad hun ville have den til. Der skal dog siges at hund blev gennem tæsket! Har aldrig set noget ligende! Det var virkelig forfærdelig! Jeg købte hunden fordi jeg kunne se hunden havde noget i sig. Da jeg fik hunden hjem, var hunden så bange, at hver gang jeg ville klappe hunden, for hunden ned på jorden! Nu tre år siden, er jeg og hunden kommet meget langt! Vi har vundet mange udstillinger og hunden er blomsteret op. Personen ville have en sum penge for den, ikke meget, også ville hun have en hvalp, hvis der skete en parring på tæven.

Nu er jeg nået så langt med min hund, at jeg gerne vil have hvalpe på hende. Men jeg vil helst undgå at give tidligere ejer en hvalp, dette er der ikke på papir, kun mundtlige aftale. Jeg vil ikke have en af mine hvalpe skal lide samme skæbne som deres mor! At blive tæsket hver dag :(

Hvad gør jeg? Og hun kan jo sende sag på det? Trænger virkelig til råd? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Jeg har haft lidt kontakt med hende. Til udstillingerne har hun prøvet at få min hunds opmærksomhed ved at kalde på hende, mens vi var i ringen!! :-O Faktisk har vi ikke haft kontakt det sidste år overhovedet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men som jeg skrev i den anden tråd, så har din hund været meget (og nok) igennem. Hvorfor vil du nu udsætte den "for yderligere" ved at løbe den risiko ved at lave (1. Kuld) hvalpe på en så "gammel" hund? Tænk hvis noget går galt under fødslen - og du mister hende? Det ville det ikke længere være en solstråle-historie om en hund som ender i et godt hjem, trods en forfærdelig start, men i stedet en tragisk slutning på et mere eller mere tragisk hundeliv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke at der ikke er nogle, eks. din dyrlæge, der har fortalt dig at det er uhensigtsmæssigt at lade en tæve få det første kuld når hun er så gammel. En tæve bør ikke få det første kuld når hun er over tre år.

 

Fra netdyrlæge.dk

Hvor gammel skal tæven være?Der findes ingen klare grænser for tævens alder, når det gælder avl, og der er igen forskelle på racerne. Dog bør man ikke lade tæven parre i den første løbtid, da den unge hund ikke altid er mentalt og socialt moden til at passe godt på hvalpene. Desuden skal tæven også være fuldt udvokset. De unge hunde har også en let øget risiko for fødselskomplikationer.

Når tæven bliver gammel øges risikoen for komplikationer i forbindelse med fødsel og hvalpe igen. Hvis tæven tidligere har fået hvalpe, bør man stoppe med at avle på den når den fylder 8 år. Hvis tæven ikke tidligere har haft hvalpe, bør man ikke lade den blive drægtig efter 5-6 års alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige, er det hende (fordi det er hende, der mener at have et krav), der skal kunne bevise, at en sådan mundtlig aftale er lavet.

 

Man skal tage udgangspunkt i at det kan hun. Der kan være nogen på hendes side der har hørt samtalen - eller påstår at de har. Eller hun kan have haft en eller anden gadget til at optage samtalen.

 

I grunden ligegyldigt nu, da TS tilsyneladende er stået af, og næppe er så interesseret i sin tæves og hendes hvalpes velbefindende at afleveringen af en hvalp til den oprindelige ejer kan ses som et stort problem hvis den mundtlige aftale kan gennemtvinges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...