Hop til indhold

PACK-BONDING


Gæst Sally's mor
 Share

Recommended Posts

Men hvornår det er "på sin plads" afhænger jo i høj grad af hvilken type hund du har og i hvilken situation du står...

Specielt det sidste:-)

Jeg kan sagtens ignorere en uønsket adfærd hos Carlo, såfremt det er en ubetydelig ting, som ikke har indvirkning på andre ting.

 

Men fx opkørthed/stress (som når der skal ske noget heeeeelt vildt spændende nu nu nuuuuu) kan ikke ignoreres væk her, det skal bremses for ikke at eskalere.

Men hvem påstår også det??

 

Tiggeri kan ignoreres væk, for det er for trættende at sidde og glo uden af få :-D

Lige nøjagtigt:vuf:

 

Men generelt er jeg heller ikke meget for "ignorering", vil gerne have kortene på bordet så vi kan komme videre. Det andet er ind i mellem lidt for omstændigt. :-D

Jeg tror jeg er ved at forstå hvad du mener. Du taler meget om uønsket adfærd. Du nævner selv et glimrende eksempel på hvordan ignorering får tiggeriet til at brænde ud. I mange andre tilfælde, som du også nævner, kan man ikke ignorere sig ud af problemet.

Når der gik så lang tid før jeg fattede det, er det nok fordi jeg ser træning som en situation hvor man sætter hunden op til succes og arbejder med veldefinerede færdigheder der er overkommelige for hunden. I den situation har vi jo sørget for at hunden er fokuseret og motiveret (det må gælde for alle træningsmetoder). For mig er det mindre interessant at markere svipserne, og hvis der er for mange, skal jeg have en tænkepause, for så har jeg ikke gjort arbejdet godt nok.

Hvad mener du med at have kortene på bordet?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 171
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror jeg er ved at forstå hvad du mener. Du taler meget om uønsket adfærd. Du nævner selv et glimrende eksempel på hvordan ignorering får tiggeriet til at brænde ud. I mange andre tilfælde, som du også nævner, kan man ikke ignorere sig ud af problemet.

Når der gik så lang tid før jeg fattede det, er det nok fordi jeg ser træning som en situation hvor man sætter hunden op til succes og arbejder med veldefinerede færdigheder der er overkommelige for hunden. I den situation har vi jo sørget for at hunden er fokuseret og motiveret (det må gælde for alle træningsmetoder). For mig er det mindre interessant at markere svipserne, og hvis der er for mange, skal jeg have en tænkepause, for så har jeg ikke gjort arbejdet godt nok.

Hvad mener du med at have kortene på bordet?

 

 

Mener bare at have nogle rammer for hvordan vi er sammen og hvilke spilleregler vi kører med :-D

Der er jo mange (måske var der flere for nogle år tilbage), som fik den ide, at man ikke måtte korrigere sin vovse, og at den skulle finde frem til alt selv via forstækning (kan sgu ikk huske forskel på positiv og negativ, eller dvs jeg kan ikk huske hvilken der er hvilken) :-D

Det gider jeg ikke bruge krudt på. Vi har regler og rammer som er tegnet op fra start, at de så ind i mellem gradbøjes er en anden snak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener bare at have nogle rammer for hvordan vi er sammen og hvilke spilleregler vi kører med :-D

Der er jo mange (måske var der flere for nogle år tilbage), som fik den ide, at man ikke måtte korrigere sin vovse, og at den skulle finde frem til alt selv via forstækning (kan sgu ikk huske forskel på positiv og negativ, eller dvs jeg kan ikk huske hvilken der er hvilken) :-D

Det gider jeg ikke bruge krudt på. Vi har regler og rammer som er tegnet op fra start, at de så ind i mellem gradbøjes er en anden snak :-D

OK. Jeg har så aldrig truffet nogen træner der påstår at hunden skal finde ud af alt selv, hvis du mener at den, ved alle livets forhold, bliver stillet overfor et valg. Jeg tvivler ikke på at du har mødt dem, når du siger det:-D

Det jeg nok fisker efter er, hvordan du "tegner regler op fra start", når du arbejder med din hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen som alle andre går jeg da udfra. Fjerner ham fra den situation som jeg vil have afbrudt fx.

Men jeg har nok været heldigt stillet og har en hund som er meget nem og bare passer ind i vores familie. Alle hans unoder er nogen vi selv har lært ham.

Fx at hoppe i sofa eller tigge ved morgenbordet lørdag søndag :-D :-D

Har rent opdragelsesmæssigt ikke gjort ret meget, for det har ikke været nødvendigt. Men om det handler om vores adfærd overfor ham eller om han bare er nem skal jeg ikke kunne sige.

 

Vores eneste problem er faktisk at han elsker andre hunde liiiidt for meget. Stadig... Og det er også vores fejl, for vi ku bare ha trænet videre da vi stoppede i SOR, men der blev jeg igen lidt slap :-D

 

Men hva fa'en det er jo heller ikke en robot. :-D Vi har i hvertfald stor glæde og mange grin med og over Carlo. Han er sgu helt menneskelig. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener bare at have nogle rammer for hvordan vi er sammen og hvilke spilleregler vi kører med :-D

Der er jo mange (måske var der flere for nogle år tilbage), som fik den ide, at man ikke måtte korrigere sin vovse, og at den skulle finde frem til alt selv via forstækning (kan sgu ikk huske forskel på positiv og negativ, eller dvs jeg kan ikk huske hvilken der er hvilken) :-D

Det gider jeg ikke bruge krudt på. Vi har regler og rammer som er tegnet op fra start, at de så ind i mellem gradbøjes er en anden snak :-D

 

Har det nøjagtig lige som dig og jeg møder mange som slåser med masser af problemer fordi de er blevet bed om at ignorere uønsket adfærd. Hyrdning, jagt, spring op, gøen i haven, trækken i snor, ikke komme på hjemkald etc. Så er kontakten mellem hund og fører bare ikke indlært godt nok, så må de tage fat på dette, flere belønninger og bedre etc. Jeg beder bare mine lade være, og det andet skal jeg jo ikke klage over, for jeg tjener masser af penge på f.eks border collies med hyrdeproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til både Spilop og mini-me: jeg er stadig på opdagelse efter hvad Pack Bonding går ud på, ikke så meget hvordan man lærer hunden at lade være med at hoppe op (selv om mine kunne have gavn af at lære det:-D). Jeg må nok acceptere at jeg end endt i en blindgyde, for nu.

Tak for input:-)

 

Nåh, fangede ikke lige at det var det du var på jagt efter :-D

I det daglige bruger jeg ikke pack bonding som et opdragelsesredskab eller sådan. Der er det bare sund fornuft og hvad jeg ønsker og ikke ønsker.

Så jeg bruger ikke det jeg har lært dernede slavisk eller på anden måde helligt. Men hvis jeg har et problem så tænker jeg som regel "hva ville Lise mon ha gjort" :-D

 

Hvis du er oprigtigt interesseret i at vide hvad pack bonding går ud på, synes jeg du burde sende Lise en mail eller ringe til hende. Altså helt basic tror jeg folk bliver forvirret over navnet.. Det kunne have heddet "sund fornuft og set udefra" :-D For mange af de fejl man som hundefører har spotter hun med det samme, og man har slet ikke selv opdaget dem fordi man "bare gør som man plejer".

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh, fangede ikke lige at det var det du var på jagt efter :-D

I det daglige bruger jeg ikke pack bonding som et opdragelsesredskab eller sådan. Der er det bare sund fornuft og hvad jeg ønsker og ikke ønsker.

Så jeg bruger ikke det jeg har lært dernede slavisk eller på anden måde helligt. Men hvis jeg har et problem så tænker jeg som regel "hva ville Lise mon ha gjort" :-D

 

Hvis du er oprigtigt interesseret i at vide hvad pack bonding går ud på, synes jeg du burde sende Lise en mail eller ringe til hende. Altså helt basic tror jeg folk bliver forvirret over navnet.. Det kunne have heddet "sund fornuft og set udefra" :-D For mange af de fejl man som hundefører har spotter hun med det samme, og man har slet ikke selv opdaget dem fordi man "bare gør som man plejer".

 

Du har ret i at man bliver forvirrret over et begreb, som ikke kan beskrives, men hvis det "bare" er sund fornuft og en træners øjne på hund/ejer er det et farlig fint navn for det :-)

Så kan jeg bedre forstå at ingen gennem årene har kunne fortælle hvad der ligger bag begrebet pack bonding.

 

Du skal have tak for at have forsøgt at forklare :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ret i at man bliver forvirrret over et begreb, som ikke kan beskrives, men hvis det "bare" er sund fornuft og en træners øjne på hund/ejer er det et farlig fint navn for det :-)

Så kan jeg bedre forstå at ingen gennem årene har kunne fortælle hvad der ligger bag begrebet pack bonding.

 

Du skal have tak for at have forsøgt at forklare :5up:

 

Og så ligger der selvfølgelig en "grundholdning" bag trænerens øjne. Som kan være inspireret mange steder fra. Men lige netop det med hvem og hvad hundetrænere er inspireret af og fortaler for, går jeg altså ikke så højt op i. Hvis de siger noget der giver mening i mit hoved og det virker på min hund, tager jeg det med mig hjem. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stødte på denne beskrivelse:

 

"Pack Bonding er først og fremmest en simpel og logisk måde at anskue tingene på, snarere end det er teknikker. Selvfølgelig er der mange praktiske teknikker, som man også skal lære, men først skal man lære den grundlæggende og fuldstændige logiske tankegang ved Pack Bonding, før man går videre. Folks mest almindelige bemærkning til Pack Bonding er: ”Hvor er det dog logisk”, og når man først opdager denne logik, kan man nemt se, hvordan man skal fremtræde overfor hunden i mange andre situationer udelukkende ved at følge tankegangen.

 

Pack Bonding koncentrerer sig først og fremmest om at lære dig, hvordan du kan befri din hund for liner, så den kan begå sig sikkert uden at være til gene for andre mennesker såvel som andre hunde. Det fordrer selvfølgelig, at du virkelig har en effektiv kommunikation med og efterfølgende kontrol over din hund, når du kun via din stemme skal kunne styre den, - også selvom du står 2 meter fra en anden hund, kat eller fugl.

 

Denne frihed er grundtanken bag Pack Bonding.

Hunde, som altid skal føres i snor, eller som kun ved specielle lejligheder / i specielle situationer får lov at være frie, udvikler ofte ikke normal, harmonisk adfærd. Omvendt er en hund ude af kontrol et helt sikkert tegn på manglende eller misforstået kommunikation mellem hund og ejer.

 

Mange ejeren kan nikke genkendende til rollen som fængselsbetjent, som er herre over frihed og fangenskab. Eller også føler man fornemmelsen af at være degraderet til ”line-holder” på ture med hunden, hvor kontakt og lydhørhed forekommer nærmest uopnåelig.

 

Målet er selvfølgelig en hundeejer, som optræder i rollen som den gode samarbejdspartner, der guider, opdrager og tilretteviser således, at hunden lytter og adlyder med glæde og respekt."

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stødte på denne beskrivelse:

 

"Pack Bonding er først og fremmest en simpel og logisk måde at anskue tingene på, snarere end det er teknikker. Selvfølgelig er der mange praktiske teknikker, som man også skal lære, men først skal man lære den grundlæggende og fuldstændige logiske tankegang ved Pack Bonding, før man går videre. Folks mest almindelige bemærkning til Pack Bonding er: ”Hvor er det dog logisk”, og når man først opdager denne logik, kan man nemt se, hvordan man skal fremtræde overfor hunden i mange andre situationer udelukkende ved at følge tankegangen.

 

Pack Bonding koncentrerer sig først og fremmest om at lære dig, hvordan du kan befri din hund for liner, så den kan begå sig sikkert uden at være til gene for andre mennesker såvel som andre hunde. Det fordrer selvfølgelig, at du virkelig har en effektiv kommunikation med og efterfølgende kontrol over din hund, når du kun via din stemme skal kunne styre den, - også selvom du står 2 meter fra en anden hund, kat eller fugl.

 

Denne frihed er grundtanken bag Pack Bonding.

Hunde, som altid skal føres i snor, eller som kun ved specielle lejligheder / i specielle situationer får lov at være frie, udvikler ofte ikke normal, harmonisk adfærd. Omvendt er en hund ude af kontrol et helt sikkert tegn på manglende eller misforstået kommunikation mellem hund og ejer.

 

Mange ejeren kan nikke genkendende til rollen som fængselsbetjent, som er herre over frihed og fangenskab. Eller også føler man fornemmelsen af at være degraderet til ”line-holder” på ture med hunden, hvor kontakt og lydhørhed forekommer nærmest uopnåelig.

 

Målet er selvfølgelig en hundeejer, som optræder i rollen som den gode samarbejdspartner, der guider, opdrager og tilretteviser således, at hunden lytter og adlyder med glæde og respekt."

 

Ovenstående er ideologien bag pb og ikke en beskrivelse af "systemet".

Der er bæevet spurgt til træningsmetoderne og det er dem der er mest nysgerrighed om tror jeg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske vil det være lettere at beskrive træningsmetoden udfra et eksempel?

 

Jeg har lige lagt denne video ind af Luna, og der kan vist ikke herske tvivl om at hun er "ude af kontrol", hvordan ville man ifølge "Packbonding" filosofien træne dette problem og få hunden under kontrol?

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Som sagt er jeg ikke en af dem der går mest op i træningsmetoder, jeg har aldrig åbnet en bog vedr. træning af noget som helst, og jeg er grundlæggende fuldkommen uinteresseret i hvad folk går og tror på eller træner efter. Så det blir ikke mig der forsøger at komme med tilfredsstillende forklaringer, jeg har sgu egentlig ikke fattet hvad det er der er så interessant at debattere, jeg faldt bare over denne forklaring og tænkte det muligvis kunne give svar på noget for nogle....

Link til indlæg
Del på andre sites

Som sagt er jeg ikke en af dem der går mest op i træningsmetoder, jeg har aldrig åbnet en bog vedr. træning af noget som helst, og jeg er grundlæggende fuldkommen uinteresseret i hvad folk går og tror på eller træner efter. Så det blir ikke mig der forsøger at komme med tilfredsstillende forklaringer, jeg har sgu egentlig ikke fattet hvad det er der er så interessant at debattere, jeg faldt bare over denne forklaring og tænkte det muligvis kunne give svar på noget for nogle....

Det har du nævnt, så derfor var det dobbelt pænt af dig, at du gjorde dig den ulejlighed at lede alligevel:-D

Jeg ved ikke om det er så interessant at debattere, men for mig, der går vildt op i træning, er det altid spændende at høre om en ny metode. Mit personlige problem er, at jeg kun har fået nogle overskrifter, men stadig ikke "forklaringen". Hvis man læser lidt om Jan Fennell er C. Milan, kan man ret hurtigt gennemskue hvad systemet er (og være enig eller ej). Med Pack Bonding, mangler jeg stadig at se hvad det hviler på. At en metode er logisk, hjælper ikke meget, for der er vist flere definitioner på det ord; den officielle:

"Logik (fra græsk λόγος, logos = sprog, ord, system, samling) er en filosofisk disciplin, der undersøger formelle argumenters "gyldighed" – om de er logisk konsistente i forhold til de aksiomer eller regler, argumentet hviler på."

Og den mere folkelige: "det giver mening for mig".

Uanset hvilken definition Lise læner sig op ad, fortæller det ikke hvad hun gør:-)

Men - tak alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor vil folk så gerne have hokus pokus ind i denne tråd:confused: Hundetræning - nu med tryl?

 

Fordi pack bonding bliver hevet frem igen og igen.. Og der bliver spurgt og spurgt.. :-D

Og det endegyldige svar er vel at man ikke kan forklare man skal prøve.

 

Learning by doing, not by reading.:-D Og med doing, er det ikke på hjemmebasis der menes :-D

Jeg er forholdsvis ny hundeejer (3½ år), så jeg skal heller ikke kaste mig ud i at forklare hvordan Lise er kommet frem til pack bonding, hun har trods alt trænet i mere end 20 år :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi pack bonding bliver hevet frem igen og igen.. Og der bliver spurgt og spurgt.. :-D

Og det endegyldige svar er vel at man ikke kan forklare man skal prøve.

 

Learning by doing, not by reading.:-D Og med doing, er det ikke på hjemmebasis der menes :-D

Jeg er forholdsvis ny hundeejer (3½ år), så jeg skal heller ikke kaste mig ud i at forklare hvordan Lise er kommet frem til pack bonding, hun har trods alt trænet i mere end 20 år :-D

 

Nu tager tråden en drejning for når man reklamerer for et begreb, må dette begreb stå for noget, hvilket pb også gør, men uden forklaring om hvordan man kommer i mål er der ikke meget at komme efter.

 

Når man tager til træning hvor der trænes efter en bestemt ideologi, må denne kunne forklares og træningen struktureres og systematiseres. Hvis ikke der er nogle regler at holde sig til, hvordan kan hundeejeren så selv komme videre hjemme?

Jeg må indrømme, jeg ikke fatter en bjælde af det, enten er der en vej til målet, som er det optimale bånd mellem hund og menneske, eller også er alt tilfældigt. Der må være nogle ting som skal til, noget man gør og noget man ikke gør.

 

Eksempelvis går jeg også efter pb, jeg kalder det bare ikke det, og jeg ville kunne skrive side op og side ned om hvordan man opnår dette, ja, det skriver jeg jo faktisk ofte om herinde.

Ligesådan skriver andre detaljeret om, hvad de gør i en situation ud fra den holdning, ideologi, de har.

 

Jeg vil så gerne forstå vejen til pb som SOR underviser i, så det bliver afmystificeret, det må kunne forklares.

Learning by doing kræver et system, en baggrundsviden, hvis det ikke skal blive helt tilfældigt hvad man gør og hvilket resultat man opnår

 

Dette er ikke et dunk i hovedet på nogen af jer, jeg synes det er fedt I vil fortælle det I ved, jeg fatter bare ikke rigtig noget.. Der skal være en tråd igennem et system og denne skal kunne forklares, ikke nødvendigvis af dig, men af underviseren

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Nå.. Som tidligere skrevet fik jeg et kursus i julegave.. Nu har vi været afsted 6 ud 8 gange.. Og jeg er bare så skuffet :-(.. Efter 1.træning var vi også til en foredragsaften hvor Lise fortalte om pack bonding i 3 timer. Det var super spændende - selvom meget af tiden gik med at rakke andre (Eks. DCHs) træningsmetoder ned.

Efterfølgende har jeg dog ikke kunne se pack bonding tankegangen i træningen.. Ironisk nok har vi flere gange trænet som jeg er vandt til det i DCH ;-)..

Sådan som jeg forstod Lise til hendes foredrag er en af hendes primære mål, at hundene lærer at gå uden snor hvor som helst, når som helst.. Suk - vi skal skynde os hvis vi skal nå det på de sidste to gange ;-)...

Regner ikke med at følge pack bonding 2 eller andre kurser fra SOR... :-(. Desværre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Forventede du virkelig at kunne opnå fuld lydhørhed og fuld kontrol uden snor på 8 træningsgange?

På et begynderhold - som oftest består af hvalpe og unghunde?

 

Undskyld mig, men det er altså virkelig en helt urealistisk forventning.

 

At der eksisterer et mål i træningen gør jo ikke at målet skal være nået efter 8 træningsgange.

Mål kan godt være langsigtede og stadig være opnåelige.

 

Men sørme da ærgeligt at der ikke er blevet forventningsafstemt ift. hvad der rent faktisk er muligt i træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå.. Som tidligere skrevet fik jeg et kursus i julegave.. Nu har vi været afsted 6 ud 8 gange.. Og jeg er bare så skuffet :-(.. Efter 1.træning var vi også til en foredragsaften hvor Lise fortalte om pack bonding i 3 timer. Det var super spændende - selvom meget af tiden gik med at rakke andre (Eks. DCHs) træningsmetoder ned.

Efterfølgende har jeg dog ikke kunne se pack bonding tankegangen i træningen.. Ironisk nok har vi flere gange trænet som jeg er vandt til det i DCH ;-)..

Sådan som jeg forstod Lise til hendes foredrag er en af hendes primære mål, at hundene lærer at gå uden snor hvor som helst, når som helst.. Suk - vi skal skynde os hvis vi skal nå det på de sidste to gange ;-)...

Regner ikke med at følge pack bonding 2 eller andre kurser fra SOR... :-(. Desværre..

 

Ærgeligt at du er skuffet - men jeg må altså lige til tasterne..

 

Du havde vel ikke regnet med at din hund kunne gå løs efter 8 gange træning af 1½ times varighed? Come on....

 

:-D :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sally's mor
Nå.. Som tidligere skrevet fik jeg et kursus i julegave.. Nu har vi været afsted 6 ud 8 gange.. Og jeg er bare så skuffet :-(.. Efter 1.træning var vi også til en foredragsaften hvor Lise fortalte om pack bonding i 3 timer. Det var super spændende - selvom meget af tiden gik med at rakke andre (Eks. DCHs) træningsmetoder ned.

Efterfølgende har jeg dog ikke kunne se pack bonding tankegangen i træningen.. Ironisk nok har vi flere gange trænet som jeg er vandt til det i DCH ;-)..

Sådan som jeg forstod Lise til hendes foredrag er en af hendes primære mål, at hundene lærer at gå uden snor hvor som helst, når som helst.. Suk - vi skal skynde os hvis vi skal nå det på de sidste to gange ;-)...

Regner ikke med at følge pack bonding 2 eller andre kurser fra SOR... :-(. Desværre..

 

Hejsa.

 

Tusind Tak for dit indlæg.

 

Hvis vores hund tidligere skulle være blevet trænet af de tidligere ejer efter Pack-bonding metoden må vi pt konstaterer at dette ikke har fungeret og vi er selv gået tilbage til de grundlæggende træningsmetoder, idet vi har en hund med kronisk maveinfektion og mad-glad ud over alle grænser og her fungerede det bare ikke med en 7 meter lang line, hvor det være nærmest umulig at kontrollere at hun ikke under en gåtur fik guffet div. ting som kunne give maveproblemer, så hun er kommet i kort snor og med mundkurv på, snak lige her om frihedsberøvelse, men en nødvendighed hvis hun skal have mest mulig ro i maveregionen. Derudover er der blevet trænet alm komandoer som på plads, læg dig ect. og det går rigtig fint, hun er nem at få øjenkontakt og opmærksomhed fra....så nej tro heller ikke på pack-bonding metode....i hvertfald ikke til denne hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...