Hop til indhold

DcH Lydighed 2013


Camilse
 Share

Recommended Posts

  • Svar 604
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En, der står med sin første hund, kan ikke forvente at kunne træne på B-holdet. Det er derfor, der er C-hold.

 

Men jeg kan anbefale bøgerne "På sporet" og "Rundering i teori og praksis". Begge kan købes hos Canis.dk. De er letforståelige, så det er bare at gå igang.

 

Ingen klubber kan forbyde folk at træne selv.

 

nej, men efter min mening er det altså lettere at lave de indledende manøvre til sporarbejdet med en hvalp end med en hunde på de tre måske fire år. Og så kan det godt være der er mange fine bøger skrevet om emnerne, men min erfaring er at alle nye hundeførere der skal igang med at gå spor har enorm stor glæde af at der er en der støtter dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej, men efter min mening er det altså lettere at lave de indledende manøvre til sporarbejdet med en hvalp end med en hunde på de tre måske fire år. Og så kan det godt være der er mange fine bøger skrevet om emnerne, men min erfaring er at alle nye hundeførere der skal igang med at gå spor har enorm stor glæde af at der er en der støtter dem.

Jeg har aldrig sagt andet. Det jeg siger er, at ingen klubber kan forbyde folk med C-hunde at træne spor og eftersøgning, og så kan de "fine" bøger være en god hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg siger er, at ingen klubber kan forbyde folk med C-hunde at træne spor og eftersøgning, og så kan de "fine" bøger være en god hjælp.

Bøger kan hjælpe, men at træne en nordisk- eller A-rundering kræver at man er et par stykker og en erfaren rådgiver er altid en fordel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bøger kan hjælpe, men at træne en nordisk- eller A-rundering kræver at man er et par stykker og en erfaren rådgiver er altid en fordel.

Men på den anden side - når man er kommet så langt, at man starter træning af nordisk program, hvor meget behov har man så for hjælp til begynderspor?

 

Eller har jeg misforstået problemet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, men når træningen har tilstrækkelig kvalitet og kvantitet og du venter til hunden er klar (3 år), så er det faktisk ikke så svært.

Aaaarrh, det kommer s'gu godt nok også an på hunden og dens fornemmelse for humor på dagen. Man kan sagtens få oprykning til A-klassen, men det er flot at gøre det på kun to konkurrencer - også selvom man har ventet, til hunden blev moden.

 

Eller måske har jeg bare været velsignet med uwartige airedales, som sagtens kunne lydighedsøvelserne, men ikke altid liiiige var tilsinds at vise dem på dagen. Eller måske bare vise dem på en anden og helt ny måde, som ikke altid harmonerede med dommerens opfattelse af reglerne. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt sikkert, men det er heller ikke det, der er tale om. Det er jo ikke lige der, folk med deres første hund begynder.

 

Nej men forarbejdet dertil mens hunden er ung er ikke dårligt at få med første hund eller ej.

Jeg har haft stor glæde af at vi allerede fra da han var hvalp fik hjælp til at starte træningen godt op på sporet, selv om jeg skal starte i C med min hund.

 

Yderligere har vi allerede nu lavet lidt løbearbejde også selv om der er mange år til A - hvis det bliver til så meget med den hund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej men forarbejdet dertil mens hunden er ung er ikke dårligt at få med første hund eller ej.

Jeg har haft stor glæde af at vi allerede fra da han var hvalp fik hjælp til at starte træningen godt op på sporet, selv om jeg skal starte i C med min hund.

 

Yderligere har vi allerede nu lavet lidt løbearbejde også selv om der er mange år til A - hvis det bliver til så meget med den hund :)

 

Det er der ingen, der kan forbyde:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der ingen, der kan forbyde:blink:

 

Nej - men hvis klubberne vil forbyde det, kan man ikke få hjælp, og så kan man læse nok så mange bøger som første gangs hundejer - erfaring, gode tips og råde fra folk der er med når man kaster sig ud i sådanne projekter er bare enorm vigtige!

 

Jeg forstår slet ikke de hundeklubber/hundetrænere der forbyder det - mon de bange for selv at tabe til dem engang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se jeg har formuleret mig forkert. Der er selvfølgelig intet sted hvor det forbydes ar man fx træner spor. Men der er altså steder hvor holdningen er at fokus bør være på den klasse man er i på nuværende tidspunkt, og så er det det man træner frem imod.

 

altså indgår sportræningen ikke som en del af arbejdet i klubben før man er rykket op i B og eftersøgningsarbejdet starter først når man er i A-klassen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så var man lige ude og træne og fik filmet to knaldgode apporter... Troede man:damn:

 

Nå, men ud over det, så gik det rent ud sagt af møg til... Cassi havde lige bildt sig selv ind at min far kom og hentede os lige om lidt(jeg prøvede at overbevise hende om andet) og da det at køre i bil er det mest fantastiske i verden, så røg hun i drømmeland hver gang en bil kørte forbi på vejen:roll:...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se jeg har formuleret mig forkert. Der er selvfølgelig intet sted hvor det forbydes ar man fx træner spor. Men der er altså steder hvor holdningen er at fokus bør være på den klasse man er i på nuværende tidspunkt, og så er det det man træner frem imod.

 

altså indgår sportræningen ikke som en del af arbejdet i klubben før man er rykket op i B og eftersøgningsarbejdet starter først når man er i A-klassen.

Det er præcis den tankegang, der får mig til at tænke, at det nok ikke lige er formuleret af erfarne hundefolk. Faktisk bør man altid træne med højeste mål for øje - sådan i det små. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, fik da klippet lidt sammen af det sit-stå-dæk vi lavede...

 

[video=youtube_share;R4hU3IoV6IE]

 

Lige pt. gør jeg ikke mere ved hendes stå. hun flytter sig mere end jeg synes er optimalt, men dog ikke så meget at det vil give fradrag.

Sit skal have lidt hurtigere reaktionstid end hun har, og så skal jeg huske mig på at det tempo jeg går med er afgørende for hvor hurtigt rumpen kommer i græsset. Så tror jeg vil gå lidt tilbage og have hende foran mig, så hun kan få belønningen med det samme, det hjælper jo på dækken kan jeg se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er præcis den tankegang, der får mig til at tænke, at det nok ikke lige er formuleret af erfarne hundefolk. Faktisk bør man altid træne med højeste mål for øje - sådan i det små. :cool:

 

Nu vil jeg jo ikke nævne navne, men jeg ved da at hundeførere med elitehunde har den holdning. Om det så gælder for dem selv og deres egne hunde, det ved jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej - men hvis klubberne vil forbyde det, kan man ikke få hjælp, og så kan man læse nok så mange bøger som første gangs hundejer - erfaring, gode tips og råde fra folk der er med når man kaster sig ud i sådanne projekter er bare enorm vigtige!

 

Jeg forstår slet ikke de hundeklubber/hundetrænere der forbyder det - mon de bange for selv at tabe til dem engang?

I dag kan man heldigvis få en masse hjælp fra både internettet og gode bøger. Men det bedste er at alliere sig med dygtige hundefolk, og jeg tror ikke, at nogen ville sige nej til at få tilskuere (og evt. også figuranter), så det er også en mulighed, såfremt man er så uheldig at havne i en klub, der kun fokuserer på den klasse, man p.t. træner i.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag kan man heldigvis få en masse hjælp fra både internettet og gode bøger. Men det bedste er at alliere sig med dygtige hundefolk, og jeg tror ikke, at nogen ville sige nej til at få tilskuere (og evt. også figuranter), så det er også en mulighed, såfremt man er så uheldig at havne i en klub, der kun fokuserer på den klasse, man p.t. træner i.

 

Jeg er da bare taknemlig for der er en anden holdning i vores klub, hold da op der bliver dyrket på "talenterne", og dem som gider ligge et stykke arbejde for dagen.

 

uanset hvad jeg læser og ser på film så der ikke noget bedre end at have en på side linien og guide og stille kritiske spørgsmål ved det man gør, ofte gør man jo noget andet end det man selv tror :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg jo ikke nævne navne, men jeg ved da at hundeførere med elitehunde har den holdning. Om det så gælder for dem selv og deres egne hunde, det ved jeg ikke.

Den holdning? Altså at man altid bør træne med højeste mål for øje eller at man udelukkende skal træne programmet for den klasse, man tilhører?

 

De elitehundeførere, jeg kender, træner i hvert fald deres nye hunde (som jo starter i B-klassen) med E-klassen for øje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den holdning? Altså at man altid bør træne med højeste mål for øje eller at man udelukkende skal træne programmet for den klasse, man tilhører?

 

De elitehundeførere, jeg kender, træner i hvert fald deres nye hunde (som jo starter i B-klassen) med E-klassen for øje.

 

Den holdning=træn mod den klasse du er i. På sin vis forstår jeg godt holdningen... Der er jo ingen mening i at hunden kan lave en fandens i voldsk eftersøgning, hvis den ikke kan komme igennem et B-spor. Hermed ikke sagt at man ikke bør træne frem mod det endelige mål. Heldigvis så er der jo forholdsvis god sammenhæng mellem øvelserne i de forskellige klasser, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder og bliver rigtig glad for at vi slet ikke kører sådan et system i vores klub - men det er så heller ikke en DcH -klub. Jeg forstår ikke man kører sådan et system.

Det tror jeg nu heller ikke, at man gør mange steder, men selvfølgelig - jeg kan have været heldig. Jeg har i hvert fald altid været vant til selv at bestemme, hvad jeg ville træne og også altid været så heldig, at når jeg startede med en ny hvalp, så trænede jeg sammen med A- og E-hundeførere. De stod gerne figurant for det lille myr og jeg gjorde naturligvis gengæld. Vi blev også "inviteret" med på spor som en helt naturlig ting, også selvom det var en 3 måneder gammel hvalp. Jeg lagde jo selv sporet og bestemte helt selv, hvornår og hvordan det skulle tages, og ønskede jeg et fremmedspor, så lagde de også gerne det til mig (jeg gjorde naturligvis gengæld for dem).

 

Så jeg kender slet ikke til problemet med, at man kun må træne programmet i den klasse, man går i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den holdning=træn mod den klasse du er i. På sin vis forstår jeg godt holdningen... Der er jo ingen mening i at hunden kan lave en fandens i voldsk eftersøgning, hvis den ikke kan komme igennem et B-spor. Hermed ikke sagt at man ikke bør træne frem mod det endelige mål. Heldigvis så er der jo forholdsvis god sammenhæng mellem øvelserne i de forskellige klasser, synes jeg.

Måske ikke lige en "fandens i voldsk eftersøgning", men så en baby-eftersøgning. Og større areal og flere genstande i feltsøg. Og sporet burde man også starte på i C-klassen. Og markering af død genstand eller det tomme skjul kan også sagtens leges ind i en hvalp, hvis man gør det let og skægt.

 

Nej, jeg forstår overhovedet ikke holdningen. Der er for stor forskel på at gå fra C- til B-klassen, klager mange over. Ja, det kan jeg s'gu da godt forstå. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder og bliver rigtig glad for at vi slet ikke kører sådan et system i vores klub - men det er så heller ikke en DcH -klub. Jeg forstår ikke man kører sådan et system.

 

Jeg tror ikke det er sådan de fleste steder, men det er dog sådan i nogle klubber. Heldigvis starter vi op på både sporet og figurantglæden allerede fra hvalpeholdene her. Det er jo netop to ting der er så simple at starte op på og som folk kan have meget glæde af. Og så elsker stort set alle hunde at arbejde med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svært ved at forestille mig klubber komme igennem med forbud af træning i højere klasser end den aktuelle.

 

Det sidste hold jeg havde i DcH var et blandet konkurrencehold med C-, B og A hundeførere. Det gav de uerfarne hundeførere utrolig meget at kunne se hvordan øvelserne i de højere klasser skulle fungere og derved kunne de også undgå visse fælder i træningen.

Det er nok det mest inspirerende hold jeg nogensinde har haft og den sjoveste træning.

 

Da jeg startede i DcH gik hundene ikke spor før de var rykket op i B klassen og dette betød at Fies første sportræning lå i januar i 20 cm sne, ikke specielt smart. Da træneren ydermere instruerede os i at lægge fulde B spor med to knæk og to genstande på, gik det naturligvis galt for de fleste. Det lærte jeg rigtig meget af.

 

Den "fandens i voldsk eftersøgning " kan være lige præcis det der kan gelejde en hund igennem et B spor, men ingen siger at man behøver træne A eftersøgning med en C hund, bare træne videre når den er parat. Det styrker den jo kun, giver selvsikkerhed og kan bruges som belønning for andre øvelser.

 

Nogle gange tænker jeg at det må være utrolig kedeligt for en hund at gå i C klassen flere år, eller endda i B klassen. Her kan nye og mere krævende øvelser give ny motivation og arbejdsglæde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...