Hop til indhold

En lille tanke...


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Er der ikke også kommet meget mode indover udseendet i de forskellige racer ? det er da mit indtryk , indenfor min race er der sket en stor udvikling indenfor pelsen, de første airedales havde nærmest intet skæg og benhår , det er først avlet frem gennem tiden og det samme gør sig vel gældende indenfor andre racer, for airedalens vedkommende vil jeg dog håbe at de fremover vil have de samme brugsegenskaber som oprindeligt , at de ikke bare bliver " showhunde" men ikke vil være itvivl om hvad de skal gøre hvis det skulle ske at de mødte en odder..... mine har aldrig mødt en odder , kun ræve og da var de ialtfald ikke i tvivl om hvad de skulle ...... Men kort & godt er det vel et spørgsmål om udbud og efterspørsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Er der ikke også kommet meget mode indover udseendet i de forskellige racer ? det er da mit indtryk , indenfor min race er der sket en stor udvikling indenfor pelsen, de første airedales havde nærmest intet skæg og benhår , det er først avlet frem gennem tiden og det samme gør sig vel gældende indenfor andre racer, for airedalens vedkommende vil jeg dog håbe at de fremover vil have de samme brugsegenskaber som oprindeligt , at de ikke bare bliver " showhunde" men ikke vil være itvivl om hvad de skal gøre hvis det skulle ske at de mødte en odder..... mine har aldrig mødt en odder , kun ræve og da var de ialtfald ikke i tvivl om hvad de skulle ...... Men kort & godt er det vel et spørgsmål om udbud og efterspørsel.

 

som jeg altid har sagt har udstilling kun forværret mange racers udseende til ekstremer og egenskaberne som er dem man avlede efter i gamle dage er i baggrunden desværre

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold kæft, hvor bliver jeg ked af at kigge på den hjemmeside - der er godt nok mange grelle eksemplarer af racen :-( Jeg forstår virkelig ikke, at folk ikke kan se, at det er et handicap for deres hunde :megaked:

 

Fandt kun et par schæfere med en rimelig ryg og en enkelt med en god ryg - som så havde en ganske uoplysende tysk hjemmeside :vedikke: Så orkede jeg ikke mere :-(

 

Om jeg forstår det :-(

Jeg synes ikke det er værre end det er herhjemme :hmm:Jeg synes godt nok heller ikke at der er særligt mange med en ordentlig ryg herhjemme. I hvert fald ikke ift. hvad jeg lige har set derinde.

 

Men det er selvfølgelig i orden, der er bare rigtig mange hunde (og racer) derinde, så jeg synes det er en god side :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

som jeg altid har sagt har udstilling kun forværret mange racers udseende til ekstremer og egenskaberne som er dem man avlede efter i gamle dage er i baggrunden desværre
men hvordan ændrer man folks holdning til at nogle racer skal have et extremt udseende ? der jo ofte også kan betyde at de ikke kan bevæge sig / trække vejret / eller føde normalt ? det må jo ske via diverse specialklubber , så vidt jeg da kan se , for at påvirke alle hvalpekøbere er vist desværre urealistisk.
Link til indlæg
Del på andre sites

Bernerazuro, nu ved jeg ikke hvad du mener med ressourceforsvar, sådan helt specifikt.....?! Jeg synes det er 100% i orden at min hund knurrer af (visse) andre hunde der nærmer sig hendes madskål mens hun spiser. Snacks deler hun gerne. Ligeledes synes jeg det er helt i ordn at hun knurrer af andre der vil tæt på hendes belønningsbold. Den bold er det ypperste i hendes verden, og netop dén deler hun absolut ikke under nogen omstændigheder.

 

Jeg kender flere med schæfer af brugslinier, som har nogle utrolig søde, rare og afbalancerede hunde derhjemme, men som også har et fantastisk drive i arbejdet.

 

 

*******************************

 

Og tak for at ingen er gået i flæsket på mig over mit tidligere indlæg. Jeg kender skam også nogle dejlige højavlshunde, men desværre også det modsatte:( Jeg vil nok frem til, at med brugslinierne ved man bedre hvad man får, hvor man med højalv risikerer at få et driftigt sind i en ødelagt krop:hmm: Siger i øvrigt hende med blandingshunden:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
men hvordan ændrer man folks holdning til at nogle racer skal have et extremt udseende ? der jo ofte også kan betyde at de ikke kan bevæge sig / trække vejret / eller føde normalt ? det må jo ske via diverse specialklubber , så vidt jeg da kan se , for at påvirke alle hvalpekøbere er vist desværre urealistisk.

 

jeg ved ikke hvad der gør at den oprindelige race bliver valgt fra til fordel for mere ekstreme varianter af eksemplaret men det er jo de eksemplare man ser idag på udstilling som folk kalder racetypiske og efter standard men ikke efter hvad de oprindeligt skulle bruges til for rigtig mange racer

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det er værre end det er herhjemme :hmm:Jeg synes godt nok heller ikke at der er særligt mange med en ordentlig ryg herhjemme. I hvert fald ikke ift. hvad jeg lige har set derinde.

 

Men det er selvfølgelig i orden, der er bare rigtig mange hunde (og racer) derinde, så jeg synes det er en god side :-D

 

Jeg kigger aldrig på højavlens hjemmesider her i DK - kun på brugslinierne :-) Men når hundene står på hele foden i stedet for kun tæerne/poten og ryggen laver et 35graders stejlt knæk - så kan jeg altså ikke se på det, uden at få ondt... :-( Og sådan syntes jeg godt nok, at mange af dem så ud derinde :-(

 

Bernerazuro, nu ved jeg ikke hvad du mener med ressourceforsvar, sådan helt specifikt.....?! Jeg synes det er 100% i orden at min hund knurrer af (visse) andre hunde der nærmer sig hendes madskål mens hun spiser. Snacks deler hun gerne. Ligeledes synes jeg det er helt i ordn at hun knurrer af andre der vil tæt på hendes belønningsbold. Den bold er det ypperste i hendes verden, og netop dén deler hun absolut ikke under nogen omstændigheder.

 

Jeg kender flere med schæfer af brugslinier, som har nogle utrolig søde, rare og afbalancerede hunde derhjemme, men som også har et fantastisk drive i arbejdet.

 

Har som sådan ikke noget imod ressourceforsvar, men når det bliver ekstremt og de nærmest angriber en totalt uinteresseret hundehvalp, der forøvrigt står tre meter væk, så bliver det altså for meget til mig. Og sådanne schæfere har jeg desværre mødt nogle stykker af. Holder mig desværre generelt fra at lade Møffe hilse på schæfere af sammen grund, for mange af dem er ofte hurtige til at synes ét eller andet.

 

Men har også mødt de dejlige eksemplarer af racen og det er jo sådan en jeg gerne vil have :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke racens hjemland der bestemmer standarden? Eller har jeg misforstået noget? :vedikke: Det må vel betyde, at det største lobbyarbejde skal laves i Tyskland? Eller? Ja, hvordan bærer man sig egentlig ad, hvis man har en ønske om at ændre en race-standard? :hmm:

 

Det er vel for så vidt ikke standarden, der er noget galt med, men den måde standarden fortolkes på i dag? I standarden står der:

 

Krop

Overlinien forløber uden synlig afbrydelse fra halsens ansætning over den veludviklede manke og den i forhold til vandret ganske let faldende ryg, til det let faldende kryds. Ryggen er fast, kraftig og velforsynet med muskler. Lænden er bred, kraftigt udviklet og godt muskuløs. Krydset skal være langt og let faldende (ca. 23° mod vandret), og går uden afbrydelse af overlinien over i haleansatsen.

 

Bevægelse

Schæferhunden er en traver. Lemmerne skal være afstemt sådan efter hinanden i længde og vinkling, at hunden uden væsentlig ændring af ryglinien kan føre bagbenet frem til kroppen og foretage et nøje tilsvarende fremgreb med forbenet. Enhver tendens til overvinkling af bagparten forringer fasthed og udholdenhed og dermed brugsdygtigheden. Ved korrekte bygningsforhold og vinkling opnås en jordvindende gangart, der forløber lavt hen over jorden og giver indtryk af en let og ubesværet bevægelse fremad. Da hovedet holdes fremstrakt, og halen er let løftet, dannes i regelmæssigt og roligt trav, en blødt svungen og ubrudt ryglinie fra ørespidserne hen over nakke og ryg til halespids.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...