Hop til indhold

Træning "på trods" af race?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Du er ikke tilfældigvis fra nordjylland og fjordhesten hed vel ikke Prins?

 

Prins fyrede den nemlig max af og bankede de meget større heste i hesteklasser efter hans rytter blev for gammel til pony stævner;)

 

Nix jeg er fra Sjælland og hesten hed Sheik - det er (pis jeg er gammel) snart 20 år siden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 189
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hehe - Kender måske et par stykker der ville synes du var komplet tåbelig at vælge en GD til f.eks DcH lydighed.

De tænker.... Jeg skal gå til den sport, derfor vælger jeg den race... Og mener at andre da må have valgt hund ud fra at de skal til tops indenfor en eller anden sport.

 

Hvor mange af os andre tænker - Jeg vil have den race, hvad sport passer så til os?

Selv mig som har en bc har valgt race ud fra at temperamentet skal passe til min HVERDAG - Der er jo ingen garantier for at hunden ikke får HD eller en anden sygdom og ikke kan dyrke sporten man havde tænkt sig, så skal dælme kunne leve med den i hverdagen.

 

En GD vil helt sikkert sagtens kunne klare sig fint i både rally og LP.

 

Indenfor DKK så kommer tunnel og spring også først Ok langt oppe i klasserne i rally og det er nok de øvelser der kan give fleste problemer.

Selvfølgelig kan en GD komme over et spring og igennem en tunnel - Det er måske bare sværere end med racer der rent faktisk ikke skal kravle gennem den :mrgreen:

 

I LP vil det næsten naturligt se lidt mere kluntet ud med en GD, end med en lille fin bc, men hunden kan jo sagtens udføre øvelserne lige så præcist alligevel. :5up:

 

DcH programmet giver ingen titler men kan ikke se hvorfor en GD ikke skal kunne gå det program, medmindre de tager skade af A-brættet? :vedikke:

Men det tager lidt mere tid i skoven og man skal have nogen at træne sammen med på jævnlig basis for at kunne træne f.eks runderingen.

 

Så det er nok egentlig mere et temperaments spørgsmål og egentlig handler det vel bare om hvad i synes er sjovest.

Vil gerne være jeres eget personlige heppekor når i er ude og synes det kunne være SÅ fedt at få tæsk af jer på konkurrence banerne :klap:

 

Tunnellen kommer først i champion-klasse - altså efter titlen er i hus.

 

Aslan (den GD jeg kender) har ingen problemer med springet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jep det ved jeg, det gør jeg osse. Kender osse et par stykker med en LP1 og vist nok en med LP2.

Og for nyligt da det gik op for mig at man kunne lave en titel på hunden ved at ta' kørekort til hun, det var osse fordi det var noget jeg så på en GD.

 

Spørgsmålet er mere, hvad der mon vil være nemmest at komme i gang med. Jeg kunne godt tænke mig at have et opnåeligt mål, så er chancen for at jeg bringer min ide til ende sikkert større :-)

Jeg er muligvis lidt forudindtaget ift. rally for jeg synes det virker sjusket at se på, jeg ved bare ikke om det reelt er tilfældet?

 

Troede også det var lidt mere sjusket....

Men ehh... Jeg er blevet klogere.

 

I de lave klasser kan du nemt få en oprykning selvom du laver lidt sjusk, men man vinder ikke noget uden ret præcise og skarpe øvelser.

 

Ihh... Skal lige se om jeg ikke kan finde en video af hende der går og vinder alting indenfor DcH rally pt.

Det er hamrende præcist og stabilt det hun laver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha ualmindeligt dygtig....... eller lidt dum :lol:

 

Men det har du faktisk ret i, det må være en god og sjov måde at møde andre hundemennesker end f.eks. på en udstilling hvor sådan en som mig kender en masse og hvor langt de fleste ihvertfald ved hvem jeg er.

 

Jeg kender intet til de forskellige programmer, men måske nogle af jer med erfaring har forslag til hvor chancen for at lave en titel er størst med en GD?

Og hvilket program er generelt lettest at komme i gang med for en nybegynder?

 

Rally vil jeg tro. Det er sådan en dejlig åben konkurrenceform hvor meget hjælp og snak til hunden er ikke bare tilladt, men værdsat. Så der kan alle hunde være med:)

 

Og du skal groft sagt egentlig bare have en god kontakt til din hund og den skal kunne følge venstre ben, samt sitte og dække, så er du groft sagt igennem begynderklassen;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fønix har været i rævegrav og synes det er fantastisk, har stadig ikke fattet, hvordan man træner den slags (enten kan hunden det eller også kan den det ikke, i min verden), han synes det er fantastisk og prøvede en grav-champion-disciplin, hvor hunden bla skal give hals non stop i 8 minutter (der må maks være et sekund mellem bjæf), lægge en plan for at få ræven jaget ud og benytte flere indgange. Valgte det, fordi han generelt er interesseret i naturen og dyr i skoven, men desværre kan papilloner ikke deltage i konkurrencer, han er ellers tæt på at være den bedste grav-hund jeg har haft :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke selv jeg kan siges at have trænet på trods af race, men da jeg gik til Lp en sæson måtte jeg da gøre en del anderledes med mysla end dem omkring mig gjorde med nogen af deres hunde. Mysla er trods alt en spids hund og hun fungerer bedst med korte træningssekvenser og fremfor alt ikke for mange gentagelser af samme øvelse!

 

Rally faldt hende meget let, da hun først havde fået øjenene op for hvor sjovt det var at træne og det passer godt til hende da der er meget variantion i løbet af træningen.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder på mobilen så kan desværre ikke quote :-(

 

Jeg har ikke haft hund tidligere, så ved ikke selv om jeg ville have trænet en anden race anderledes (endnu). Jeg kan dog, til træning, godt se at jeg træner hende anderledes end de fleste med typiske "lydigheds racer". Jeg arbejder bla. med lavere kriterier og hyppigere belønning. Jeg synes også selv jeg arbejder "gladere" - fejl går mig ikke ligeså meget på og får ikke konsekvens i samme grad, som de ejere der stiller meget høje krav til deres hunde. Jeg oplever tit at det er de almindelige lydighedshunde der stilles meget høje krav til og det går tit ud over glæden i træningen ser det ud til. Hvis jeg trænede på samme måde med Nala tror jeg ikke jeg kunne få lige så meget ud af hende.

 

Terrieren er faktisk ret højt på listen over intelligente hunde, men mange må opgive at træne med dem, så det er måske derfor de ofte bliver anset som uintelligente? Det er rent gætteværk - jeg kan som sagt slet ikke genkende det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også du har gode chancer indenfor Rally - begyndermester kan du sagens blive og øvet bør du også kunne bestå!

 

De første par klasser handler mere om at hunden skal følge dig rundt og have kontakt, end om besværlige øvelser. Heldigvis!

 

Du kan se alle rally skilte på dkk's hjemmeside. Mange træner det egentligt bare herhjemme. Jeg er glad for at gå til træning og få finpudset øvelserne, men det er ikke nødvendigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blir nok nødt til at se noget video af en eller anden der udfører rally rigtigt, for jeg får nærmest knopper af tanken om de klip jeg har set :roll:

 

Og så tror jeg at jeg får brug for at træne målrettet med en/nogle der enten er mere disciplinerede end mig selv, eller har erfaring med det program jeg ender med at kaste mig over.

Jeg havde snakket med min veninde om at vi kunne træne hvalpene sammen, så vi var to på samme level og så begge hvalpe blev trænet, men jeg tror desværre ikke hun får tid til andet end sine egne hunde, så jeg prøver at finde på en anden top motiverende løsning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bulldog

Sjov tråd :)

 

Jeg er den heldige ejer af en Olde English Bulldog hvilket jo egentligt ikke er en hund som mange vil bruge til lydighedstræning..

Men jeg kan kun sige at den er virkelig skarp, glad og ivrig efter træning, om det så er fordi den kun er blevet trænet med positiv forstærkning eller om jeg bare har været heldig med at få en Olde som er ivrig efter at arbejde ved jeg ikke, men det er en fornøjelse.. ( Dog tror jeg at alle hunde kan få den samme glade nogle kræver bare lidt mere ikke mindst af ejeren )

Jeg / Vi købte hunden fordi vi kunne lide racen og fordi at den stadig er en adræt hund på trods af at den er "fladmulet"

 

Og nu er det blevet til at det er virkelig sjovt fordi den jo skulle være svær at træne. Det er nu sjovt anyway men at det er en Olde gør det bare endnu sjovere..Så ja vi går helt sikkert efter at vinde en masse konkurrencer og forhåbentligt komme til DM en gang og mest fordi det kunne være skide sjovt at komme der med en Olde English Bulldog.. Om det så bliver i år eller ikke må tiden jo vise.. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha vi kan aftale at jeg ikke siger det hvis jeg skulle få knopper ;-)

Har du et link eller skal jeg bare gætte?

 

:blink:

 

Står i min signatur

Min forside - www.123hjemmeside.dk/Livas-verden

 

De er i kronologisk rækkefølge startende med vores allerførste prøve i begynderklassen.

Desværre er der ikke nogen af vores baner fra DM

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blir nok nødt til at se noget video af en eller anden der udfører rally rigtigt, for jeg får nærmest knopper af tanken om de klip jeg har set :roll:

 

Og så tror jeg at jeg får brug for at træne målrettet med en/nogle der enten er mere disciplinerede end mig selv, eller har erfaring med det program jeg ender med at kaste mig over.

Jeg havde snakket med min veninde om at vi kunne træne hvalpene sammen, så vi var to på samme level og så begge hvalpe blev trænet, men jeg tror desværre ikke hun får tid til andet end sine egne hunde, så jeg prøver at finde på en anden top motiverende løsning :-)

 

 

jeg ved ikke om den hjælper på knopperne. Myslas tredje konkurrence, som hun vandt, så det viser vel meget godt hvad du og hunden skal kunne i en begynderklasse for at klare jer godt:)

 

Rigtig god ide at komme på et hold, da du så bare skal tage dig sammen og møde op, så er der nogen der står for at motivere dig til resten;)

Link til indlæg
Del på andre sites

:blink:

 

Står i min signatur

Min forside - www.123hjemmeside.dk/Livas-verden

 

De er i kronologisk rækkefølge startende med vores allerførste prøve i begynderklassen.

Desværre er der ikke nogen af vores baner fra DM

Er pladsen meget trang eller er det vinklen der er filmet?

Jeg tror muligvis det kan have spillet ind i min følelse af sjusk når jeg har set en hund i XL på så lidt plads.

Men man må hjælpe meget kan jeg se, det er ikke noget jeg selv tænder så meget på, men mine hunde vil sikkert sætte pris på det ;-)

 

 

jeg ved ikke om den hjælper på knopperne. Myslas tredje konkurrence, som hun vandt, så det viser vel meget godt hvad du og hunden skal kunne i en begynderklasse for at klare jer godt:)

 

Rigtig god ide at komme på et hold, da du så bare skal tage dig sammen og møde op, så er der nogen der står for at motivere dig til resten;)

Tak, ja det ser overkommeligt ud... altså bortset fra at jeg aldrig lærer mine hunde at sidde eller dække :lol: men hvis nu jeg havde et formål med at lære dem det, ville jeg sikkert gøre det.

 

Synes denne her er sød og dygtig [video=youtube_share;7BqwxtDDPHE]

 

Det synes jeg osse, jeg blir både glad for at se en amstaff arbejde og en hundefører der ikke har ladet en mundkurv sætte en stopper for deres fælles hobby :-)

Hunden virker glad og motiveret, tak for kigget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Jeg gad godt at træne et eller andet..Men jeg ved ikke hvad.

Jeg tror det eneste jeg kan oppe mig til er ringtræning..og lidt tricks når jeg keder mig...

Men har faktisk overvejet at lære alle hundene at sitte så jeg kunne tage et fællesbillede..eller familiegruppebilleder... Men det får man nok ikke en titel for :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
theo er rigtig sød og en kæmpe kælepotte der er super glad for alle der vil klappe ham:)

 

Hvor sjovt i kender Helen.

Har gået på efterskole med hende, men har ikke set hende siden - vi var ellers rigtig gode venner og hun er super sød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gad godt at træne et eller andet..Men jeg ved ikke hvad.

Jeg tror det eneste jeg kan oppe mig til er ringtræning..og lidt tricks når jeg keder mig...

Men har faktisk overvejet at lære alle hundene at sitte så jeg kunne tage et fællesbillede..eller familiegruppebilleder... Men det får man nok ikke en titel for :mrgreen:

 

:5up:

 

Sådan har jeg det osse - min dober kunne alt muligt, men det var for at gøre det nemmere for mig selv når jeg lavede billeder af hende ;-)

 

Men jeg synes det lyder som n glimrende ide at du får lært de løver at sidde ned samtidig, så kan det være det blir muligt for dig at tælle dem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...