Hop til indhold

Træning "på trods" af race?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Har du en hund som du arbejder med i en aktivitet/sportsgren "på trods" af at den er af en race der ikke er oplagt til formålet?

 

Hvad er grunden?

Er det fordi du fik interesse for aktiviteten efter hunden var indkøbt, har du tænk det kunne være sjovt at vise at en bestemt race godt kan hvis den får lov, er det udfordringen du er drevet af...... osv?

 

Jeg har en race hvor der nærmest bliver klappet i hænderne hvis den kan dækkes af og en velkendt sætning er "den er sgu da ret dygtig af en grand danois at være", som i "havde det været en retriver ville jeg skyde lortet" :lol:

 

Nu har jeg to hvalpe der lige er blevet 4 måneder, de var begge afsted til første dag på træningsbanen i går. Den ene var helt uimponeret over alle de forkellige hunde og deltog glad og villig. Den anden var noget mere overrumplet og skulle se det hele noget mere på afstand. Det er tilgengæld hende der konsekvent slæber rundt på ting, springer ud i det blå og klapper gebisset sammen om det hun rammer osv.

 

Jeg tænker altid når jeg har ny hvalp i huset, at denne gang skal jeg være målrettet og træne et eller andet - og hver gang er jeg så latterligt uorganiseret, denne gang tilsat følgevirkninger af langvarigt stress, at det aldrig rigtig bliver til meget mere end tanken.

 

Så nu tænker jeg at hvis jeg samler inspiration fra andre, får debatteret holdninger og fremtidige mål, hører hvordan andre med koncentrationsproblemer (hos hund som ejer) får taget hul på bylden, så kan det være at jeg denne gang kommer ordentlig i gang :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 189
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst 1stkholm

Har snakket med en der vil lave et kuld Renascence bulldogge hvis tæven er sund og rask, og den vil så blive parret om et halvt års tid. Så hvis hvalpen bliver til noget, var planen at træne IPO. Ikke så traditionel en hund, indenfor den sport i hvert fald. Er dog overbevist om at hunden kan bestå nogen prøver.

 

Havde kigget på både rotte og dob, men der er bare noget ved bulldogs som jeg ikke kan stå for :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har snakket med en der vil lave et kuld Renascence bulldogge hvis tæven er sund og rask, og den vil så blive parret om et halvt års tid. Så hvis hvalpen bliver til noget, var planen at træne IPO. Ikke så traditionel en hund, indenfor den sport i hvert fald. Er dog overbevist om at hunden kan bestå nogen prøver.

 

Havde kigget på både rotte og dob, men der er bare noget ved bulldogs som jeg ikke kan stå for :lun:

 

Kan man godt gå til prøver når tavlen mangler?

Hvordan forventer du at skulle arbejde med en bulldog kontra en dober i IPO-sammenhæng?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke personligt, men min træner har opnået virkelig mange titler i lydighed med racer, man ikke normalt forbinder med den disciplin, bl.a. en blodhund, en pointer og en greyhound.

 

Årsagen tror jeg simpelthen er, at hun syntes det ville være en udfordring for hende som træner.

 

Kender godt det der med at "denne gang" skal det hele bare være perfekt. Men med genbrugshunde, som jeg har flest af, er det ikke altid at hunden har de samme ambitioner som ejeren. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg gør måske lidt - der er ikke mange riesen i min sport i DK ...men den er nu noget mere almindelig til IPO syd for grænsen og en smule mere i Sverige også. Bare synd at udstillingsfolkene har ødelagt riesens ry som brugshund her i DK. Jeg synes det er en fremragende race at træne med - den er ikke sart og yderst arbejdsom men er helt sikkert ikke så nem at træne som schæfer og malle som er meget mere almindelige

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Nææh hvis Victoria er en amstaff gør hun jo netop noget af det hun burde være bedst til ;-)

 

Mit næste spørgsmål ville faktisk være om det var racebeskrivelsen der gjaldt, for så er hun helt normal...:mrgreen:

 

Undskyld for OT...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt gjorde jeg vel med min gamle coton. Den gang var der ikke rigtig nogle i nogen hundesport, og min var den første med LP1-titel i DK, og vistnok også LP2..? Til AG fik vi jo aldrig nogen resultater, men var til stor glæde for tilskuerne... :engel::oops: Det var en superpositiv oplevelse at være til konkurrencer med hende, både indenfor LP og AG, og vi fik mange glade kommentarer med på vejen. I dag er der jo flere aktive cotoner, men den gang var det lidt af et særsyn. Så det ville absolut ikke afskrække mig at arbejde med "en forkert race" igen, absolut ikke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt gjorde jeg vel med min gamle coton. Den gang var der ikke rigtig nogle i nogen hundesport, og min var den første med LP1-titel i DK, og vistnok også LP2..? Til AG fik vi jo aldrig nogen resultater, men var til stor glæde for tilskuerne... :engel::oops: Det var en superpositiv oplevelse at være til konkurrencer med hende, både indenfor LP og AG, og vi fik mange glade kommentarer med på vejen. I dag er der jo flere aktive cotoner, men den gang var det lidt af et særsyn. Så det ville absolut ikke afskrække mig at arbejde med "en forkert race" igen, absolut ikke!

 

Det lyder egentlig som min egen historie inden for hesteverden. Jeg var altid alene om at have en lille gul hest til springstævnerne, men han fyrede den max af og var til glæde for de fleste - altså med undtagelse af dem vi vandt over, det var af en eller anden grund ikke så fint at få baghjul af en fjordhest :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok lidt utradtionel. Nala er en blanding af en Cairn og en westie. Ifølge de fleste hjemmesider er terrier for dumme og egenrådige til at træne - og at gå løs er nærmest en dødsynd. Jeg går til Rally og Agility med Nala. Hun er 2,5 år. I 2013 er mit mål at komme ud af begynderklasserne i begge - det er meget realistiske mål og jeg tror bestemt vi har en glimrende karrier indenfor begge. Agility elsker hun! Lydighed er hun også rigtig dygtig indenfor og har masser drive ... Og så har hun altså et 100 % indkald! Jeg kan ikke kende alle fordommene i min Nala!

 

Jeg vidste ikke jeg ville holde så meget af hundesport da jeg købte hende. Det er jeg i dag glad for, for så ville jeg nok have valgt anderledes pga. alle advarslerne på nettet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm
Kan man godt gå til prøver når tavlen mangler?

Hvordan forventer du at skulle arbejde med en bulldog kontra en dober i IPO-sammenhæng?

 

Ja man kan godt gå til nogen af prøverne. der står lidt på IPO - brugsprøveprogrammet - Danmarks civile Hundeførerforening

 

Har aldrig arbejdet med andet end min franske bulldog. Men lydighed forventer jeg mindre pleasende end en dobermann, men stadigvæk trænbar. spor-arbejde har jeg ingen anelse. En fra min lokale klub siger hans RB har gjort det udmærket, men han har dog ikke gået til prøver, så jeg har lidt svært ved at forholde mig til det. RB er dog ikke racen jeg forventer vil klare sig og blive blandt de bedste. beskyttelse arbejde forventer jeg at den vil gøre ganske godt, så frem den er af driftige afstamning, som den skulle ende med at blive.

 

Men træningen og prøverne er lige så meget for hyggens skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok lidt utradtionel. Nala er en blanding af en Cairn og en westie. Ifølge de fleste hjemmesider er terrier for dumme og egenrådige til at træne - og at gå løs er nærmest en dødsynd. Jeg går til Rally og Agility med Nala. Hun er 2,5 år. I 2013 er mit mål at komme ud af begynderklasserne i begge - det er meget realistiske mål og jeg tror bestemt vi har en glimrende karrier indenfor begge. Agility elsker hun! Lydighed er hun også rigtig dygtig indenfor og har masser drive ... Og så har hun altså et 100 % indkald! Jeg kan ikke kende alle fordommene i min Nala!

 

Jeg vidste ikke jeg ville holde så meget af hundesport da jeg købte hende. Det er jeg i dag glad for, for så ville jeg nok have valgt anderledes pga. alle advarslerne på nettet ;-)

 

Dumme?!

Det er da nogle underlige mennesker med den holdning, jeg tror aldrig jeg har mødt en terrier der ikke var intelligent.

Har du oplevet at du har grebet træningen anderledes an med Nala end hvad dem med andre oplagte racer gør med deres, der hvor du træner?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Har ikke selv racer der falder udenfor.

Omend jeg dog havde overvejet at træne Kaia mod DcH's lydighedsprogram, bare for at vise at man godt kan...

For der falder hun aldeles udenfor :mrgreen:

 

Men helt ærligt så ville det blive dræbende for os, da det slet ikke ligger til hendes temperament og så kan jeg lige så godt træne noget der er sjovere for os begge, når nu der er flere muligheder at vælge mellem.

Så har valgt rally til os, fordi det passer temperamentet bedre og hun vil da falde lidt udenfor, da der også i den sport er mange hyrdehunde, labber og andre lidt større og mere pleasende racer.

Det er bare ikke ualmindeligt at se mindre "tæppetissere" i rally.

 

Kender dog flere der er gået imod strømmen.

Min træningsleder nåede toppen i DcH med en langhåret gravhund, som desuden også har en sporprøve og LP1 titel på sig.

Og det er ikke nemt at nå E klassen - Uanset hvilken race man har, så udfordringen med en gravhund er bare større end med en lab.

 

Mødte et par cavaliers og en papilon til konkurrencer sidste år :5up:

 

Tror at hvis jeg var forelsket i en race og det var den der passede til min livsstil, selvom den ikke umiddelbart passede ind i en eller anden sport, så ville jeg sgu' nok gøre forsøget.

Mest fordi jeg elsker at arbejde med mine hunde og så kommer konkurrence-genet bare op i mig.

Så ville nok ende med at finde på en eller anden sport at dyrke med min hund, uanset at den faldt udenfor.

 

Min oplevelse er også, at man får meget opbakning og mange rosende ord med på vejen, næsten uanset resultat, når man kommer med en race man ikke normalt ser i sporten.

Så jeg tror man får nogle flere positive og hyggelige stunder med vildt fremmede mennesker, alene fordi man er lidt interessant at snakke med og må være ualmindeligt dygtig, når man kommer med en hund der falder udenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vi har jo trænet en bette smule med vores husky. Nok til at han har et okay indkald faktisk.. Men jeg tør alligevel ikke slippe ham, fordi vi jo altid får at vide at "bare vent.. en dag SÅ er han væk"... Men faktisk kommer han når man kalder 9 ud af 10 gange, det eneste der ikke gør han ikke kommer er hvis han har gang i en sjov leg f.eks.. Og det synes jeg som sådan godt jeg kan acceptere.. Så kan jeg trods alt traske hen til ham, og tage fat i ham :lol: Meeeeeeeeeen det er jo hverken det ene eller det andet...

 

I Princippet kunne jeg vildt godt tænke mig at træne ham til agility, for faktisk tror jeg en husky på mange punkter ville være suveræn til det.. De er super smidige, og selvfølgelig super hurtige.. Og de falder i den store kategori, men er faktisk ret lette hunde... Så tror fysisk set ville de kunne klare sig godt.. Mentalt... Not så much :lol: Havde jeg boet i Danmark havde jeg nok gjort et bedre forsøg på at træne ham...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha ualmindeligt dygtig....... eller lidt dum :lol:

 

Men det har du faktisk ret i, det må være en god og sjov måde at møde andre hundemennesker end f.eks. på en udstilling hvor sådan en som mig kender en masse og hvor langt de fleste ihvertfald ved hvem jeg er.

 

Jeg kender intet til de forskellige programmer, men måske nogle af jer med erfaring har forslag til hvor chancen for at lave en titel er størst med en GD?

Og hvilket program er generelt lettest at komme i gang med for en nybegynder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha ualmindeligt dygtig....... eller lidt dum :lol:

 

Men det har du faktisk ret i, det må være en god og sjov måde at møde andre hundemennesker end f.eks. på en udstilling hvor sådan en som mig kender en masse og hvor langt de fleste ihvertfald ved hvem jeg er.

 

Jeg kender intet til de forskellige programmer, men måske nogle af jer med erfaring har forslag til hvor chancen for at lave en titel er størst med en GD?

Og hvilket program er generelt lettest at komme i gang med for en nybegynder?

 

Jeg kender da en GD, som er DKRLCH.

Så i rally kan det lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, jeg er måske en af dem der træner 'på trods af' racen.

Har en whippet og en terrier-blanding og begge har konkurreret i dogdancing, rally og agility.

 

Whippeten er anskaffet uden specielt meget omtanke: Havde været uden hund i et par år og havde skrækkelige hundeabstinenser. Måtte vente til jeg var færdig med speciale skrivningen, men SÅ skulle jeg også have en hvalp. Alt var planlagt, skulle have haft en pincher fra Sverige, men desværre kom kun en enkelt hvalp og den var af forkert køn og solgt til anden side.

Samtidig skete der det meget uventede at jeg fik job, fra den dag jeg var færdig og så var tiden til en hvalp ikke rigtig tilstede.

 

Da der så nogle uger efter dukkede en halvvoksen hjemløs whippet op, så flyttede hun ind :lun:

 

Begyndte at træne agility med dyret og til at starte med viste hun gode takter. Desværre var jeg overhovedet ikke dygtig nok til at træne hende, så fik trænet den stakkels hund helt i sænk og hun spadserede agilitybanerne rundt,kun fordi jegbad hende om det.

 

I mellemtiden havde jeg fået smag for agility og træning i det hele taget, så nu skulle jeg have en træningshund.

 

Havde tænkt mig en sheltie eller en gårdhund og naturligvis en hvalp. Der skete så det at en gårdhunde-opdrætter jeg kom forbi havde Soko siddende til omplacering.

 

Hun er verdens smukkeste og mest charmerende hund, havde gårdhunde facon/størrelse og så var det jo en fordel at hun var lidt over et år, så jeg kunne kaste mig over agilitytræningen med det samme.

Og ifølge sælger kunne hun både gå i snor, komme når man kaldte, være alene hjemme og var renlig. Måske skulle man have undret sig lidt over at hun så havde nået at bo hos fire familier allerede.....men jeg var forelsket :hjerte:

 

Det viste sig at hun var lidt 'besværlig' :mrgreen:

 

Soko er anskaffet med træning for øje, men det er blevet lidt anderledes end jag havde forestillet mig, fx går det meste af vores træningstid med at træne helt almindelig hverdagslydighed og god opførsel (INDKALD, ikke æde andre hunde, ikke dø af stress fordi man ser en solsort, ikke stjæle mad fra skabe, borde, skraldespande mm).

 

Heldigvis er jeg helt utroligt lidt konkurrence-menneske og jeg hygger mig gevaldigt med at træne almindelig god opførsel.

Grunden til at vi konkurrerer er at jeg har fundet verdens bedste hundesport, nemlig dogdancing. Man kan træne lige præcis det man selv har lyst til, folk er meget søde ved hinanden, man får lov at klæde sig ud og så giver konkurrencerne mig en mulighed for at have noget at træne frem til.

 

 

Jeg har nu brugt et par år på at lære hvordan man træner med netop mine hunde, særligt Nanna er lidt svær, men efterhånden er det faktisk ved at ligne noget.

Jeg føler ikke jeg træner 'på trods' af racen, tværtimod forsøger jeg det meste af tiden at træne med racen. Det vil blandt andet sige: belønne med noget racen gerne vil have, arbejde så hunden hele tiden er med og gå så langsomt frem som hunden kræver det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder egentlig som min egen historie inden for hesteverden. Jeg var altid alene om at have en lille gul hest til springstævnerne, men han fyrede den max af og var til glæde for de fleste - altså med undtagelse af dem vi vandt over, det var af en eller anden grund ikke så fint at få baghjul af en fjordhest :mrgreen:

 

Du er ikke tilfældigvis fra nordjylland og fjordhesten hed vel ikke Prins?

 

Prins fyrede den nemlig max af og bankede de meget større heste i hesteklasser efter hans rytter blev for gammel til pony stævner;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg trænede LP med min første hund.... en Parson Russell Terrier. Til hans - og min - første LP prøve ever fik vi 174½ point (ved Palle....). Han nåede også at får LP2 titlen og var oppe i LP3 en enkelt gang før jeg stoppede hans prøvekarriere (på grund af problemer med andre hunde, der blev værre og værre). Han boede i en kasse i en kælder indtil han var ½ år, så hans social skills var ikke de bedste....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hahaha ualmindeligt dygtig....... eller lidt dum :lol:

 

Men det har du faktisk ret i, det må være en god og sjov måde at møde andre hundemennesker end f.eks. på en udstilling hvor sådan en som mig kender en masse og hvor langt de fleste ihvertfald ved hvem jeg er.

 

Jeg kender intet til de forskellige programmer, men måske nogle af jer med erfaring har forslag til hvor chancen for at lave en titel er størst med en GD?

Og hvilket program er generelt lettest at komme i gang med for en nybegynder?

 

Hehe - Kender måske et par stykker der ville synes du var komplet tåbelig at vælge en GD til f.eks DcH lydighed.

De tænker.... Jeg skal gå til den sport, derfor vælger jeg den race... Og mener at andre da må have valgt hund ud fra at de skal til tops indenfor en eller anden sport.

 

Hvor mange af os andre tænker - Jeg vil have den race, hvad sport passer så til os?

Selv mig som har en bc har valgt race ud fra at temperamentet skal passe til min HVERDAG - Der er jo ingen garantier for at hunden ikke får HD eller en anden sygdom og ikke kan dyrke sporten man havde tænkt sig, så skal dælme kunne leve med den i hverdagen.

 

En GD vil helt sikkert sagtens kunne klare sig fint i både rally og LP.

 

Indenfor DKK så kommer tunnel og spring også først Ok langt oppe i klasserne i rally og det er nok de øvelser der kan give fleste problemer.

Selvfølgelig kan en GD komme over et spring og igennem en tunnel - Det er måske bare sværere end med racer der rent faktisk ikke skal kravle gennem den :mrgreen:

 

I LP vil det næsten naturligt se lidt mere kluntet ud med en GD, end med en lille fin bc, men hunden kan jo sagtens udføre øvelserne lige så præcist alligevel. :5up:

 

DcH programmet giver ingen titler men kan ikke se hvorfor en GD ikke skal kunne gå det program, medmindre de tager skade af A-brættet? :vedikke:

Men det tager lidt mere tid i skoven og man skal have nogen at træne sammen med på jævnlig basis for at kunne træne f.eks runderingen.

 

Så det er nok egentlig mere et temperaments spørgsmål og egentlig handler det vel bare om hvad i synes er sjovest.

Vil gerne være jeres eget personlige heppekor når i er ude og synes det kunne være SÅ fedt at få tæsk af jer på konkurrence banerne :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender da en GD, som er DKRLCH.

Så i rally kan det lade sig gøre.

 

Jep det ved jeg, det gør jeg osse. Kender osse et par stykker med en LP1 og vist nok en med LP2.

Og for nyligt da det gik op for mig at man kunne lave en titel på hunden ved at ta' kørekort til hun, det var osse fordi det var noget jeg så på en GD.

 

Spørgsmålet er mere, hvad der mon vil være nemmest at komme i gang med. Jeg kunne godt tænke mig at have et opnåeligt mål, så er chancen for at jeg bringer min ide til ende sikkert større :-)

Jeg er muligvis lidt forudindtaget ift. rally for jeg synes det virker sjusket at se på, jeg ved bare ikke om det reelt er tilfældet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Du er ikke tilfældigvis fra nordjylland og fjordhesten hed vel ikke Prins?

 

Prins fyrede den nemlig max af og bankede de meget større heste i hesteklasser efter hans rytter blev for gammel til pony stævner;)

 

Den Prins tror jeg faktisk jeg kan huske :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...