Hop til indhold

Kan vi tillade os at få hund?


fubar
 Share

Recommended Posts

Hvad med en krohmforlænder? Sød, sjov og aktiv hund på omrking de 40 cm i højden. Hvis man bliver bidt af træningen, så kan de nemt blive vældigt dygtige til både lydighed og agility og ellers kan de ogsåmsagtens hygge sig med have, gåture og hyggetræning uden at kravle på væggene.

 

de ligner lidt noget terrierblanding, men hører faktuiskmtil i gruppen af selskabsracer. Racen Kromfohrländer - www.kromfohrlaenderen.dk

 

Jeg har nok nævnt dette et par gange før, så undskyld mig lige... :genert:

 

Jeg overvejede jo meget seriøst en kromi, og var også ude og besøge en familie, som havde tre. De var ikke helt lydløse, og især tæven gøede en del. Det er en lettere reserveret race, og de tre hunde jeg var ude og se, holdt sig til enten konen eller manden, og var altså ikke lige begejstrede for alle i husstanden.

 

Da jeg snakkede med en fra kennelklubben, blev hun lidt overrasket over, at jeg havde fået at vide, at racen ikke havde noget jagtinstinkt. Hun mente bestemt, at racen er meget terrier-præget.

 

Egentlig så er min kæreste og jeg også enige om at labben eller golden er en rigtig lækker hund, de er bare lige lidt for store... så hvis man kunne få sådan en der var lidt mindre.. det kan man naturligvis i blandinger, men man ved jo lidt mere om tavlehundes oprindelse osv.

 

Jeg har selv en blandingshund (Flatcoat og Labrador), så jeg er ikke imod blandinger, dog er det nok heller ikke noget, jeg direkte vil anbefale jer. Jeg valgte min hund netop ud fra, at jeg vidste hvilke racer, hun bestod af, og dét, at racerne tilhører samme gruppe, gjorde mig tryg ved, at jeg følte mig rimelig godt forberedt på, hvordan hun ville udvikle sig. Hvis I kigger på blandingshunde, skal I huske, at man aldrig kan vide, hvilke egenskaber hvalpen adopterer fra de forskellige racer, selvom mange af sælgerne lover det ene og det andet.

 

I skal også være klar over, at det begrænser jeres muligheder for træning, hvis I nu alligevel skulle blive interesserede i hundesport.

 

Han skriver, at den gerne må undlade at behøve 3 timers gåtur hver dag.

 

En toller kræver aktivering og træning, det er en jagthund. De tollere, der ikke bliver aktiveret ordentligt, er enten bims eller deprimerede.

 

Min veninde har en toller, er meget aktiv i klubben og har vundet alt muligt med sin, og billedet der tegner sig er meget tydeligt. Man får IKKE en toller, for at få "en lille labrador", man får en toller fordi man gerne vil have en toller og gerne vil bruge tid på den. HVer dag.

 

Jeg tror såmænd ikke, at en Toller har behov for mere motion end (de rigtige :engel:) retrievere. Konsekvensen ved understimulering er nok bare værre, men jeg er klart af det indtryk, at man ikke skal have en retriever, hvis en Toller er for stor en mundfuld rent motionsmæssigt..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 75
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst hesselballe
En cocker er i mine øjne krævende og en hund jeg aldrig selv ville anskaffe (vi havde dem i mit barndomshjem, da det var min fars "hund") - men det er så sådan min personlighed er, for jeg syntes en cocker er en enorm smuk hund

 

Det kommer du nok til at uddybde lidt. Er det pelsplejen du mener eller...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Anyway, tråden var også for at se andre hundeejeres holdning til om vi kan tilbyde en hund et godt liv - og det lader det jo til ift. de svar vi har fået :) så nu kan de næste par måneder gå med at finde en race der passer til lige netop os :)

 

Det tror jeg helt sikkert I kan :mrgreen: Men ligesom alle andre hundefolk, så har vi det med at komme ud af en tangent hvis folk først giver sig til at snakke om racer :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han skriver, at den gerne må undlade at behøve 3 timers gåtur hver dag.

 

En toller kræver aktivering og træning, det er en jagthund. De tollere, der ikke bliver aktiveret ordentligt, er enten bims eller deprimerede.

 

Min veninde har en toller, er meget aktiv i klubben og har vundet alt muligt med sin, og billedet der tegner sig er meget tydeligt. Man får IKKE en toller, for at få "en lille labrador", man får en toller fordi man gerne vil have en toller og gerne vil bruge tid på den. HVer dag.

 

Jeg kiggede meget toller på et tidspunkt, men synes desværre ikke at avlen herhjemme er god nok. (Generelt - siger ikke at der ikke findes gode opdrættere). Det er også ved at være nogle år siden jeg kiggede så måske billedet er ændret. Det jeg oplevede var at man ikke havde bestemt om man vil avle en brugshund eller en udstillingshund, og så avlede man bare lidt imellem. Har også oplevet at de har svinget enormt i størrelser, hvilket MÅSKE også kan tyde på at man ikke helt ved hvad man har avlet efter. Dette er dog min helt egen personlige erfaring og måske er der INTET hold i den.

Til gengæld kender jeg en toller fra Sverige. Lækker lækker hund, men den bliver også trænet meget med, og kører høj intensitet.

Og så skal man lige være opmærksom på det berømte toller-skrig! :D det skal man lige overveje om man kan leve med :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Anyway, tråden var også for at se andre hundeejeres holdning til om vi kan tilbyde en hund et godt liv - og det lader det jo til ift. de svar vi har fået :) så nu kan de næste par måneder gå med at finde en race der passer til lige netop os :)

 

Min jagthundeblanding ville ihvertfald sagtens kunne bo hos jer, og være en glad og stimuleret hund. :-D

Hun kræver at komme ud og snuse/få løbet krudt af, men bliver ikke indebrændt eller umulig hvis vi har en slappe-af-dag eller to. Hjemme er hun en værre sofakartoffel :lol:

 

Held og lykke med at finde hunden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det kommer du nok til at uddybde lidt. Er det pelsplejen du mener eller...?

Nej det er ikke pels plejen jeg mener

Med krævende mener jeg - på aktivitets området - men stadig finder jeg cockeren er en meget smuk hund :mrgreen: - den passer bare ikke til mig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Han skriver, at den gerne må undlade at behøve 3 timers gåtur hver dag.

 

En toller kræver aktivering og træning, det er en jagthund. De tollere, der ikke bliver aktiveret ordentligt, er enten bims eller deprimerede.

 

Min veninde har en toller, er meget aktiv i klubben og har vundet alt muligt med sin, og billedet der tegner sig er meget tydeligt. Man får IKKE en toller, for at få "en lille labrador", man får en toller fordi man gerne vil have en toller og gerne vil bruge tid på den. HVer dag.

 

Som jeg skrev højere op så har Lars Løkke to tollere :mrgreen:

Kan ikke forestille mig at han render gade op og ned med dem - de bliver vist brugt i udstillings øjemed :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Så giver det meget mere mening ;-)

images?q=tbn:ANd9GcS2mmZRmWh-cAurVo2mgvlSMhBQ3S30G0G0XpPBJqWGRm_uH3LTEu9pSP5n

 

De findes dog også stadig MED ben - heldigvis....

BassettHoundBandit2Years.JPG

 

 

Lige præcis :D Det er den øverste jeg hele tidne har tænkt på som en beagle...det er skidepinligt, da min bedste venindes forældre HAR en beagle-blanding :D Han ser BESTEMT ikke kortbenet og rynket ud...SUK, altså :) Nogle gange slår hjernen bare fra i flere dage, ser det ud til :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg skrev højere op så har Lars Løkke to tollere :mrgreen:

Kan ikke forestille mig at han render gade op og ned med dem - de bliver vist brugt i udstillings øjemed :mrgreen:

 

Det er sgu da synd.

 

Nu er der jo ingen af os der kender Lars Løkke personligt, så at udtale sig om hans hundehold er måske en smule uholdbart ;-) Og hvorfor skulle han ikke rende gade og op ned med dem? Eller gå til træning? Jeg har gået til rally-træning med Flemming Poulsen, kendisser bevæger jo altså også af og til uden i den virkelige verden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo ingen af os der kender Lars Løkke personligt, så at udtale sig om hans hundehold er måske en smule uholdbart ;-) Og hvorfor skulle han ikke rende gade og op ned med dem? Eller gå til træning? Jeg har gået til rally-træning med Flemming Poulsen, kendisser bevæger jo altså også af og til uden i den virkelige verden ;-)

 

Den gode Løkke cykler ihvertfald en del, så motion er vel ikke en fjern tanke for ham?! Så vidt jeg husker har der været et interview hvor ham og konen udtalte at de brugte meget tid på deres hunde.

 

Bella hilste i øvrigt på han under sidste valgkamp, og hun syntes han var sød:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den gode Løkke cykler ihvertfald en del, så motion er vel ikke en fjern tanke for ham?! Så vidt jeg husker har der været et interview hvor ham og konen udtalte at de brugte meget tid på deres hunde.

 

Bella hilste i øvrigt på han under sidste valgkamp, og hun syntes han var sød:-)

 

 

Jeg fatter faktisk også mere og mere sympati for ham... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sgu da synd.

 

Jeg render heller ikke op og ned af gader med mine hunde.

Mine hunde bliver osse udstillet.

 

Synd?

Det må du godt synes, så synes jeg bare noget andet :slem:

 

De har deres egen mark til fri afbenyttelse, de har hinanden, de går ture på stranden, de går tur på en (for mig) røv syg landevej, de er med til træning, der bliver cyklet med dem og ellers er de glimrende tilfredse med at befinde sig i senge og sofaer og foran den varme brændeovn.... Pas nu på med at dømme andre menneskers måde at have hund på, fordi deres hundes liv muligvis ikke indeholder præcis det samme som din.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Uha mine Løkke kommentarer blev da vist lige "overfaldet" -

Når vi er ved kendisser så har Vicki Berlin en Basset og hun er ret aktiv, har set hende mange gange i medierne med sin Basset - som i øvrigt er en meget aktiv hund i stil med beaglen (trods de korte ben) :mrgreen: og sagtens kan være en kommende race for mig :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Er sikker på Lars Løkke er en udmærket hundeejer...ellers havde medierne længe kogt en voldsom suppe på det...:engel:...man kan så undre sig over hvordan han kunne støtte op om den tåbelige hundelov, men dårlig hundeejer skal han ikke beskyldes for at være...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er sikker på Lars Løkke er en udmærket hundeejer...ellers havde medierne længe kogt en voldsom suppe på det...:engel:...man kan så undre sig over hvordan han kunne støtte op om den tåbelige hundelov, men dårlig hundeejer skal han ikke beskyldes for at være...

 

Det er der jo masser af (kompetente) hundeejere der gør, jeg tror slet ikke det drejer sig så meget om hunde når folk er positivt stem for den stupide lov, det må bygge på en generel livsanskuelse og evt. mangelfuldt specifikt racekendskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Det er der jo masser af (kompetente) hundeejere der gør, jeg tror slet ikke det drejer sig så meget om hunde når folk er positivt stem for den stupide lov, det må bygge på en generel livsanskuelse og evt. mangelfuldt specifikt racekendskab.

 

Ved ikke om du så mit indlæg i AOI den anden dag, men jeg tror ikke engang det ville hjælpe at læse bogen "Alt om hunde"...:mrgreen:

 

Men ja jeg tror du har ret...:-D...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om du så mit indlæg i AOI den anden dag, men jeg tror ikke engang det ville hjælpe at læse bogen "Alt om hunde"...:mrgreen:

 

Men ja jeg tror du har ret...:-D...

 

Hahaha nej det gjorde jeg ikke - men du læste så heller ikke mit indlæg i en eller anden tråd hvor vi snakkede om netop det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Planen indtil videre er at tage på den hundeudstilling søndag den 10. februar.. og weekenden før skal vi så ned forbi en opdrætter af welsh springer spaniel (kennel welsh dream) og snakke lidt med hende der opdrætter og se hendes hunde - så kan vi jo nok få endeligt afklaret om denne type hund kan passe til os :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med en krohmforlænder? Sød, sjov og aktiv hund på omrking de 40 cm i højden. Hvis man bliver bidt af træningen, så kan de nemt blive vældigt dygtige til både lydighed og agility og ellers kan de ogsåmsagtens hygge sig med have, gåture og hyggetræning uden at kravle på væggene.

 

de ligner lidt noget terrierblanding, men hører faktuiskmtil i gruppen af selskabsracer.

 

En kromfohrländer er en smuk lille hund, men efter min ringe erfaring (har trænet sammen med et par stykker) så er de ret reserverede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...