Hop til indhold

Mulig førstegangs(dyre)hunde ejer søger råd ;p


Gæst Lena A
 Share

Recommended Posts

Hej alle hunde folk :vinken:

 

Jeg er en ung kvinde på 21 som hele mit liv har ønsket mig et kæledyr men har aldrig haft mulighed for andet end fisk.

 

Men nu er jeg for nylig flyttet i egen lejlighed i en boligforening der går meget op i hunde... de har egen hunde klub og indhegnet område hvor hundene må gå løs, ligger tæt på en skov, hav og en hundeskov er der også et sted i området...:lun:

 

Jeg er i lære som bager hviket gør at mine arbejds tider er...ja...skæve.. med nat arbejde...osv...en typisk "arbejds dag" kunne være 03.00-11.00 eller 04.30 - 12.30. ;-)

 

Det vil jo så betyde at hunden må vækkes så den kan komme ud før jeg går..vil hunden sove videre når jeg ikke er der? eller kan jeg risikere at den vil være vågen og måske genere naboerne om natten? :???:

Og hvad med fodring?? Kan jeg gøre det inden jeg går om natten eller må jeg ha nogen til at gøre det om morgnen? Nogen der har nogle ideér til hvordan det kan kringles?:shock:

 

Som i kan se har jeg mange mange spørgsmål og tanker som jeg har gået med i ååårevis...:oops:

 

Har haft mange racer oppe at vænde...nu er lejligheden ikke ret stor 36 kvm.(et værelses) så det mest logiske ville jo være en lille hund...men problemet er at selv om jeg i længere tid har prøvet at overbevise mig selv om at jeg god vil ha en lille hund eksempelvis en japansk spids...så har jeg nu måtte erkende at det er løgn...det er de store og mellem racer jeg er forelsket i og det villle ikke være fair overfor hunden at anskaffe sig en lille hund...når hjertet ikke er med 110%

 

Som sagt er der mange grønne områder i nærheden med mulighed for at løbe løs...plus mange hunde i de andre lejligheder at hilse på....

Jeg har tænkt mig at gå til hvalpe træning ect. og måske agillity for sjov og evt løbe sammen med hunden.

 

Som tingende er nu laver jeg ikke ret meget i min fritid og er lige flyttet til en ny by så har ikke rigtig nogen omgangskreds i nærheden, for mig vil hunden blive det jeg bruger formidagen og aftenen på.

 

Har tænkt på racer som Golden retriever, cocker spaniel, pudel, samojede, finsk lapphund og berner sennen... så som sagt store kloge racer med megen energi og nogen lærevillighed.

 

Har tænkt meget over det men er nu gået helt i stå...bliver usikker på mig selv og bliver i tvivl.:shock:

 

Vil sætte stor pris på jeres meninger og forslag, og stil gerne flere spørgsmål vis i vil vide mere...pyh unsdkyld... sikke en roman. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

En god alene hjemme træning betyder, at hunden har lært at når ejer går, kan man ligeså godt bare kan ligge sig til at sove. Så om du er væk om dagen eller om natten er sådan set hip som hap. Jeg har dog en regel om, at jeg kun er væk een gang i løbet af et døgn. Så det vil sige, at skal du have købt ind, så gør du det på vej hjem fra arbejde om formiddagen og ikke efter du har sovet :-) Fodring finder du ud af. Mine får fx kun foder en gang i døgnet, andre fodre 2 eller 3 gange. Men de fleste voksne hunde behøver som sådan ikke spise flere gange om dagen.

 

Pladsen skal ikke være det der afholder dig fra at få en stor hund. Når man er hjemme skal man jo slappe af og når man er ude skal man boltre sig. Der er flere her på forum som bor på meget lidt plads - med op til flere store hunde - uden problemer.

 

Mht racer - så har du jo en del forskellige i tanke: Golden retriever, cocker spaniel, pudel, samojede, finsk lapphund og berner sennen. Også meget forskellige i temperament og sind. Så hvilken en der vil passe bedst afhænger nok rigtigt meget af hvad du kan tilbyde og hvad du ønsker at lave med din hund... Ingen af racerne er nogle jeg kender særligt "intimt" - men sådan groft sat op...

 

Golden retrieveren er en apporterende jagtrace, som er lavet til at arbejde tæt sammen med fører - dvs. at du får en hund der er relativ nem at samarbejde med, fordi den er avlet til det.

 

Cocker spaniel er sådan set også lavet til at arbejde med fører, men den har en meget større aktionsradius og de har behov for at løbe! De går rigtigt meget på færd, og har behov for at bruge deres næser. Pelspleje er et must, så du skal gide at frisere og ordne ører på sådan en fætter.

 

Pudel - endnu en jagthund. Intelligent og samarbejdsvillig, men kan være glad for sin egen stemme! Pelsen skal klippes et par gange om året - til gengæld fælder den ikke!

 

Samojede - en slædehund og en spids. Spidser er generelt meget selvstændige - ikke optimale træningskammerater - selvom det selvfølgelig sagtens kan lade sig gøre at træne med dem. Men de kan finde på at melde sig ud, hvis de ikke lige gider ;-) Jeg kender et par stykker der larmer som sindsvage og et par stykker som aldrig siger et kvæk!

 

Lapphund - endnu en spids. Og endnu en hund der er glad for sin egen stemme.

 

Berner sennen - stoooor hund! Og noget mere "lad i det" end de andre racer på din liste. Kender ikke meget til den træningsmæssigt, men der er et par bernerejere herinde, der træner med deres. Meeeen agility ville jeg nok ikke råde dig til med så tung en hund ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar :D

 

Er glad for at høre at du ikke mener pladsen er et problem og at hunden/naboerne ikke vil få problemer når jeg går om natten.

Er helt enig i at man ikke bør efterlade hunden mere end en gang i døgnet og jeg har da også tænkt mig at tage den med hvis jeg skal ud igen og det med at handle på vejen hjem, det gør jeg i forvejen altid ;)

 

Det med at fodre en gang om dagen er en super løsning ;) så kunne jeg fodre når jeg kom hjem om formiddagen/eftermiddagen.

Med hensyn til racerne så er Golden nok den hund der vil passe bedst til mig og det jeg gerne vil med hunden.....tænkte på at gå til spor i stedet for agillity eller en kombination af begge når nu det er en jagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ting du bør overveje, inden du køber hvalp: Hvis du er single. Har du så et netværk der kan hjælpe med pasning hvis du fx. skal på ferie, eller bliver syg og skal på hospitalet?

 

En hvalp kan ikke efterlades alene før den har lært det, så du skal have mulighed for at tage ferie i et par uger som minimum når du får hvalpen hjem. Og hvis alene hjemme træningen fejler / går langsommere end forventet, har du så mulighed for hjælp når du vender tilbage på arbejde?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
hej alle.

 

min hund har spist en levende edderkop. hvad sker der ved det??? er nervøs for at der sker noget ved det for den slugte den levende den tygget ik på den først.

 

Du er hoppet ind i en noget tilfældig tråd??

 

men jeg ville som sådan ikke frygte for der skulle ske din hund noget.. Edderkoppen er sandsynligvis ret hurtig død!... Men hold øje med din hund om der kommer nogle ændringer, men tror ikke du skal frygte noget

Link til indlæg
Del på andre sites

Om hunden bliver dårlig; får ondt i maven, opkastninger eller diarre. Eller bare om den virker utilpas.

 

Men tror virkelig ikke, at der sker noget, fordi den æder en edderkop :-) Hunde fanger også nogle gange fluer og sådan noget kryb uden problemer. Så tror overhovedet ikke du skal være nervøs.

Link til indlæg
Del på andre sites

okay tak. men lige en ting mere min hund spiste en lille rå kartoffel i går aftes og den var ik grøn den var moden. men jeg har hørt at det er giftig for en hund så hvad skal jeg gør???

 

Der er ingen symptomer på noget endnu? i så fald.. intet...

 

Vores gamle har det flere gange lykkedes for, og der skete intet med ham... Tror der skal større mængder til, men der er selvf. intet godt ved at tilbyde hunden råkartofler

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...