Hop til indhold

Er det for koldt ?


Gittemus
 Share

Recommended Posts

Hvad bliver de fodret med. Jeg synes ærlig talt de er noget til den tynde side! Ribben og hofter er helt tydelige på dem...

 

I mine øjene ser de ud som de skal. Grunden til at ribbenene ser så tydelige ud på den ene, er måden den ligger på. Det skinner hurtigt igennem, på deres korthåret pels. En grand danois må hellere være til den tynde side end den tykke side, grunden den kraftige vækst og deraf store belastning på knogler og led. Det var ihvertfald hvad vi fik af vide af dyrlægen, med vores gamle himmelhund. Men fik da også kommentare, når vi var i hundeskov og lignende. Hvilket fik os til at føle os som dårlige hundeejere, selvom hun ikke måtte blive tykkere ifølge vores dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri, jeg synes også de er noget tynde.

 

Og nej, en GD-hvalp på 8 uger skal ikke være til den tynde side!

Det skal en GD-hvalp iøvrigt aldrig. Det kan godt lade sig gøre at have en hvalp af gigantrace uden at den er mager.

De skal være velnærede og i god huld. Det handler jo bare om at vide noget om at fodre på den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri, jeg synes også de er noget tynde.

 

Og nej, en GD-hvalp på 8 uger skal ikke være til den tynde side!

Det skal en GD-hvalp iøvrigt aldrig. Det kan godt lade sig gøre at have en hvalp af gigantrace uden at den er mager.

De skal være velnærede og i god huld. Det handler jo bare om at vide noget om at fodre på den.

 

 

Det tænker jeg at ingen hvalpe vel skal? Altså de skal jo ikke være fede, men et let lag fedt henover knoglerne bør der vel være.

Det er jo heller ikke kun ribben, der er fremtrædende på hvalpene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tænker jeg at ingen hvalpe vel skal? Altså de skal jo ikke være fede, men et let lag fedt henover knoglerne bør der vel være.

Det er jo heller ikke kun ribben, der er fremtrædende på hvalpene.

 

Enig. Ingen hvalpe har godt af at blive holdt for magre.

Men jeg har hørt undskyldningen før ift. vækst. Men der må jeg altså sige, at hvis en race ikke kan holde til at vokse uden at holdes på sultegrænsen, så bør man i mine øjne kigge alvorligt på avlsarbejdet, for så er der noget galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har da aldrig nogensiden fået at vide at vores Carla hellere skulle holdes lidt til den tynde siden, end den tykke. En Mastiff vokser lige så hurtigt, om end måske mere i tyngde end i højde, end en GD, men vi fik da at vide af vores opdrætter at det bestemt ikke gjorde noget hvis hun, mens hun er hvalp, har lidt for meget på sidebenene. Hun har siden vi fik hende, taget 2 kg på i snit, om ugen.. Hun vokser hurtigt ja, og hendes knogler og muskler skal kunne følge med, men som MieJ siger, så handler det jo bare om at vide hvordan de skal fodres..

Vi har da ihvertfald bare fulgt Carlas sult, givet hende mad så længe hun var sulten, justeret lidt hen af vejen og hun har fulgt sin egen kurve helt perfekt, og lige efter bogen ifølge vores opdrætter som løbende får besked om hvordan det går.

Carlas ribben har ihvertfald aldrig været så tydelige som på de hvalpe der...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skrev jeg at det var bedre at de var til den tynde side end den tykke side. Jeg skrev ikke noget om at de skulle holdes magre/tynde eller at de skulle være til den tynde side og holdes på sultegrænsen. Bare at det var bedre at de var lidt til den tynde side end at de var overvægtige. Og som jeg også skrev, så var det dyrlægens ord og ikke mine.

 

Og den der ligger lige oppe over den med ribbenene, syntes jeg da ser meget fornuftig ud, som den ligger der. Men det havde nok været nemmere at bedømme hvis de alle stod op.

 

Hvis min boxer lå på en pude på samme måde som den hvor du kan se ribbenene gør. Så vil den også have tydelige aftegn af ribbenene. Og den er ikke til den tynde side. Den er 9 måneder og vejer 32 kg. En voksen boxer han, skal ligge mellem 29 og 35 kg efter standarden. Hvilket min så nok ikke kommer til. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skrev jeg at det var bedre at de var til den tynde side end den tykke side. Jeg skrev ikke noget om at de skulle holdes magre/tynde eller at de skulle være til den tynde side og holdes på sultegrænsen. Bare at det var bedre at de var lidt til den tynde side end at de var overvægtige. Og som jeg også skrev, så var det dyrlægens ord og ikke mine.

 

Og den der ligger lige oppe over den med ribbenene, syntes jeg da ser meget fornuftig ud, som den ligger der. Men det havde nok været nemmere at bedømme hvis de alle stod op.

 

Hvis min boxer lå på en pude på samme måde som den hvor du kan se ribbenene gør. Så vil den også have tydelige aftegn af ribbenene. Og den er ikke til den tynde side. Den er 9 måneder og vejer 32 kg. En voksen boxer han, skal ligge mellem 29 og 35 kg efter standarden. Hvilket min så nok ikke kommer til. :blink:

 

Jamen hvorfor tynd eller tyk? Hvorfor ikke bare holde den optimale vægt for en hund i vækst, nemlig så den hverken er for tynd eller tyk? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hvorfor tynd eller tyk? Hvorfor ikke bare holde den optimale vægt for en hund i vækst, nemlig så den hverken er for tynd eller tyk? :hmm:

 

Det er vi skam heller ikke uenige om. Men når en hvalp vokser, så har den jo ikke brug for samme mængde mad hele tiden. Den forbrænder ikke det samme hver dag, den bliver trænet og får godbider. Så man skal jo holde øje med det hele tiden og det er jo ikke alle der får justeret i tide. Vores nuværende hvalp, nåede da at blive lidt tjuppy uden at være tyk på et tidspunkt og vi måtte justere. Og det dyrlægen mente var at det var bedre at skulle justere op i mad end at skulle justere ned. Altså til den tynde side frem for den tykke side. Ikke magre, eller på sultegrænse. Bare den tynde side.

 

Det samme gælder jo mennesker. Sundere at være på den tynde side end den tykke side. Ikke magre eller skinny. Bare den tynde side.

 

Og som jeg skrev i mit første indlæg her på siden. Så så folk mærkeligt til os fordi vi kom med en stor slank hund i hundeskoven, imens ingen så meget som skelede til den runde lap.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge James Bond:genert: Nu er det hurtigt at se på de kortpelsede racer, men på de langhårede skal man jo nøjes med at mærke. Jeg synes det hurtigt er tydeligt at mærke hvis de er for tykke, men sværere når de er for tynde. Min havde da kortere perioder som hvalp hvor hun var en smule for tynd, og det var for at undgå at hun blev for tyk. Men det går jo lynhurtigt med sådan nogle hvalpe!

 

TS, hvis du ikke kan sy et dækken selv, kan du gå i genbrugsen og finde noget sweater og klippe lidt af ærmerne:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes måske, at vi skal passe på med at vurdere, om hvalpene er for tynde, når det eneste billede er, hvor de ligger ned, og den ene - som vi kalder for tynd - ovenikøbet ligger ud over kanten på en pude. Er enig i, at hvis vi kan se ribben, når de står op, så er de for tynde! Men hvis Cleo ligger ud over kanten på vores seng, så kan jeg da også ane hendes ribben - og ingen af mine hunde er til den tynde side. Nogle dage kan jeg dog synes, at hun er til den tynde side for så et par dage senere at være til den lidt runde side. Gigantracer vokser bare så hurtigt i højden og drøjden, at nogle dage er det højden der sker noget ved, for så andre dage er det kroppensbygningen. Vi har ikke GD, så jeg skal slet ikke gøre mig klog på, om de vokser anderledes end en mastiff, og om de har andre behov. Men det der med håndregler for, hvor de skal tage på om ugen osv, giver jeg intet for. Man er nød til at se på hunden og dens kropsbygning! For hvis det at den tager 2 kg på om ugen, får benene til at dreje ud af, ja så går det sgu for stærkt, men omvendt skal den jo ikke være mager. Det er en hårdfin balance, som gav mig grå hår på hovedet første gang med sådan en race i huset.

 

 

Til TS - de ser ellers søde ud:lun:. Glæder mig til at se flere billeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror at det er måden, som den ligger på... Jeg ser og lækker slank ud når jeg strækket mig ;) på Rosa kan man kan ikke se ribben når hun står op. Hun ser hel fin ud.... Hun har spist rigtig godt idag ;) er meget glad for at få lidt ris i sin mad...namme nam

OG HUN ER VERDENS DYGTIGST HVALP!!!!!!!:banan:

hun kom hjem efter 3 timers kørsel i går. Havde et lille tisse uheld, men allerede i dag har hun luret at gå hen til have døren når hun skal på toilettet... Er MEGET imponeret af den lille prinsesse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pt. Får hun al det hun har lyst til at spise. Om et par dage begynder jeg at skifte til et andet foder lige så stille, og så tager vi den der fra. Helt enig i at man skal kigge på hvalpen og vurdere er næringen og ikke bare gå ud fra en tabel;)Billeder skal der nok komme :slem:

Ps..... Jeg faldt i vandet og kapitalismen vandt :oops:

Fandt et regn og vindtæt dækken på tilbud i dyrehandlen til 98 kr

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...