Hop til indhold

Løbe ved siden af cyklen


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Hvordan ville i træne det?

Jeg ved godt Cody er alt for ung til det endnu (5mdr), men jeg tænker han kunne få glæde af at komme med på en lille tur når han bliver større. Så tænkte jeg ligeså godt kunne gå igang med at lære ham at gå ved siden af cyklen uden at trække, når sneen er væk.

men han skal jo også have lært at vi ikke snuser og sådan når cyklen er med. Har bare aldrig cyklet med en hund før (jo Nova, men hun var i en taske) så vil gerne høre jeres erfaringer med hvad hunden skal kunne og hvordan man kan lære den det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg begyndte at øve det med Oluf da han var i 6 mdrs alderen. Først lærte han at gå ved højre side med cyklen imellem os. Der gælder de samme regler som på almindelige gåture - altså han må godt snuse osv. Men når jeg siger "cykle" og strammer snoren op, betyder det at han skal blive på plads ved siden af cyklen. Det øvede vi ved at cykle langsomt ganske kort, 10 - 20 meter med verbal kontakt (dygtig dreng osv. - småsnak for at holde hans opmærksomhed), derefter "stop", ros og evt. godbid.

 

Stop-kommandoen er selvfølgelig ret vigtig, derfor har jeg gjort meget ud af den. Også med træning i flex- eller langline - råber "stop" lige før linen strammer til, det plejer at virke fortrinligt.

Selve det med at gå/løbe ved siden af cyklen har jeg egentlig oplevet som ret problemfrit. Jeg ville dog aldrig bruge sådan en dims til at spænde hunden fast med, da det er min erfaring, at når der skal laves "nummer 2" bliver alle regler sat ud af kraft, og så stopper hunden bare - når man skal så skal man :lol:

Jeg vikler snoren om hånden. På den måde føler jeg at jeg har mest kontrol. Har dog overvejet at prøve en elastisk snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stort set næsten kun cyklet med cockerer og først efter de var et år. De skulle for mig lære basal lydighed, sådan verbalt, og jeg har nok starter med at gå og lære dem, at nu var højre side var korrekt. Man skal kunne formidle til hunden , at den skal holde sig i KUN trav og ikke vild galop.

Da jeg cyklede kunne jeg således gøre det med 3 stk i snor gennem villahvarteret til mere grønne områder og hvor jeg savner det. Nu er jeg for gammel og har for mange.

Hunden skal være sikker i lydighed mht katte, egern, duer osv på vejene, ellers går det let galt. Og så desværre løse hunde , der kommer farende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden skal være sikker i lydighed mht katte, egern, duer osv på vejene, ellers går det let galt. Og så desværre løse hunde , der kommer farende.

 

Jeg må ærligt indrømme at så sikker er Oluf ikke - navnlig nu hvor han er i puberteten og er begyndt at reagere på ting, der ikke interesserede ham før. Men vi cykler jo heller ikke Tour de France, så ser jeg noget forude, der evt. kunne distrahere ham, stopper jeg og laver kontaktøvelser til det er væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg begyndte at øve det med Oluf da han var i 6 mdrs alderen. Først lærte han at gå ved højre side med cyklen imellem os. Der gælder de samme regler som på almindelige gåture - altså han må godt snuse osv. Men når jeg siger "cykle" og strammer snoren op, betyder det at han skal blive på plads ved siden af cyklen. Det øvede vi ved at cykle langsomt ganske kort, 10 - 20 meter med verbal kontakt (dygtig dreng osv. - småsnak for at holde hans opmærksomhed), derefter "stop", ros og evt. godbid.

 

Stop-kommandoen er selvfølgelig ret vigtig, derfor har jeg gjort meget ud af den. Også med træning i flex- eller langline - råber "stop" lige før linen strammer til, det plejer at virke fortrinligt.

Selve det med at gå/løbe ved siden af cyklen har jeg egentlig oplevet som ret problemfrit. Jeg ville dog aldrig bruge sådan en dims til at spænde hunden fast med, da det er min erfaring, at når der skal laves "nummer 2" bliver alle regler sat ud af kraft, og så stopper hunden bare - når man skal så skal man :lol:

Jeg vikler snoren om hånden. På den måde føler jeg at jeg har mest kontrol. Har dog overvejet at prøve en elastisk snor.

 

Ja, jeg har også godt hørt den med nr.2 at så er det med at kunne slippe snoren :lol:

Stop signal var da en rigtig god idé. Det må vi hellere få øvet på også! :-D

 

Jeg har stort set næsten kun cyklet med cockerer og først efter de var et år. De skulle for mig lære basal lydighed, sådan verbalt, og jeg har nok starter med at gå og lære dem, at nu var højre side var korrekt. Man skal kunne formidle til hunden , at den skal holde sig i KUN trav og ikke vild galop.

Da jeg cyklede kunne jeg således gøre det med 3 stk i snor gennem villahvarteret til mere grønne områder og hvor jeg savner det. Nu er jeg for gammel og har for mange.

Hunden skal være sikker i lydighed mht katte, egern, duer osv på vejene, ellers går det let galt. Og så desværre løse hunde , der kommer farende.

Syntes det er ret imponerende du har kunnet cykle med 3 cockere. Dumle kan bare ikke forstå det med at det foreår i trav og så er jeg bare for usikker på ham hvis vi skal forbi en anden hund og så er der det der "zig-zag snus" der styrer lige lidt for meget så han altså godt kan finde på at smutte ind foran cyklen efter en duft :shock:

Jeg må ærligt indrømme at så sikker er Oluf ikke - navnlig nu hvor han er i puberteten og er begyndt at reagere på ting, der ikke interesserede ham før. Men vi cykler jo heller ikke Tour de France, så ser jeg noget forude, der evt. kunne distrahere ham, stopper jeg og laver kontaktøvelser til det er væk.

Ja, havde også tænkt at det må blive sådan noget med at cykle meget rolig i starten så vi hurtigt kan stoppe hvis der kommer noget jeg ikke er sikker på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle kan bare ikke forstå det med at det foreår i trav og så er jeg bare for usikker på ham hvis vi skal forbi en anden hund og så er der det der "zig-zag snus" der styrer lige lidt for meget så han altså godt kan finde på at smutte ind foran cyklen efter en duft :shock:

 

Jeg holder snoren så kort at Oluf ikke kan komme ind foran cyklen. Han løber som regel lige ved pedalen eller lidt foran. Og jeg glemte at sige at jeg altid lader ham bestemme farten. Når vi starter hjemmefra går det som regel i fuld fart - den første kilometer behøver jeg ikke at lave noget :lol: Derefter tager han det mere roligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg holder snoren så kort at Oluf ikke kan komme ind foran cyklen. Han løber som regel lige ved pedalen eller lidt foran. Og jeg glemte at sige at jeg altid lader ham bestemme farten. Når vi starter hjemmefra går det som regel i fuld fart - den første kilometer behøver jeg ikke at lave noget :lol: Derefter tager han det mere roligt.

Okay... det er jo så der jeg syntes det er svært at cykle med Dumle når han trækker (både fremad og ud mod siden) og så hvis der kommer en hund på den anden side bliver det bare for farligt.

Var også derfor jeg tænkte jeg godt vil have lært Cody tidligt at gå ved cyklen, men har ofte tænkt hvordan andre gør det, om de bare sætter sig op og cykler og håber på det bedste :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det værste er hvis de trækker til siden. Det gør Oluf heldigvis ikke ret meget, men jeg aner faktisk ikke rigtigt hvordan jeg har lært ham det, altså bortset fra det jeg har beskrevet i mit første indlæg. Måske hjælper det at han ikke er særligt duftfikseret... Det er nok noget andet med dine racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har som sådan ikke trænet Eris til at løbe ved cyklen. I starten prøvede jeg, at få hende om på højre side, men det kan man åbenbart ikke, når man hele livet har gået på venstre side. :-D

Jeg starter bare med at cykle, samtidig med, at jeg holder venstre arm udstrakt med flexlinen i hånden. Så kan jeg gøre linen længere, hvis hun finder en spændende duft. Når vi drejer siger jeg en lyd, og hun følger trop. Hun løber fint forbi mennesker og hunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay... det er jo så der jeg syntes det er svært at cykle med Dumle når han trækker (både fremad og ud mod siden) og så hvis der kommer en hund på den anden side bliver det bare for farligt.

Var også derfor jeg tænkte jeg godt vil have lært Cody tidligt at gå ved cyklen, men har ofte tænkt hvordan andre gør det, om de bare sætter sig op og cykler og håber på det bedste :lol:

 

hehe, det har jeg gjort;) Og 3 hunde har da lært det, så det virker fint her:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det værste er hvis de trækker til siden. Det gør Oluf heldigvis ikke ret meget, men jeg aner faktisk ikke rigtigt hvordan jeg har lært ham det, altså bortset fra det jeg har beskrevet i mit første indlæg. Måske hjælper det at han ikke er særligt duftfikseret... Det er nok noget andet med dine racer.

 

Det er nemlig det der træt til siden jeg gerne vil have ham lært at man ikke gør når cyklen er med (og med Dumle at man ikke render ind i(!) cyklen når der kommer en hund i den anden side). Med Cody tror jeg det kommer til at gå lidt nemmere, men her går "gå pænt" træningen også meget bedre end den nogensinde har gjort med Dumle.

 

Jeg har som sådan ikke trænet Eris til at løbe ved cyklen. I starten prøvede jeg, at få hende om på højre side, men det kan man åbenbart ikke, når man hele livet har gået på venstre side. :-D

Jeg starter bare med at cykle, samtidig med, at jeg holder venstre arm udstrakt med flexlinen i hånden. Så kan jeg gøre linen længere, hvis hun finder en spændende duft. Når vi drejer siger jeg en lyd, og hun følger trop. Hun løber fint forbi mennesker og hunde :-)

 

Puha, flexline turde jeg da slet ikke :lol: men en lyd når man drejer var nok ikke nogen dum idé :-D

 

hehe, det har jeg gjort;) Og 3 hunde har da lært det, så det virker fint her:)

 

Hehe det kan da godt være det er mig der er en kylling :hmm::lol:

Nu bliver det ihvert fald spændede at se om træningen giver pote. Syntes det kunne være helt vildt rart at kunne tage hunden med ud på nogle cykelture engang imellem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig trænet det:), bare sat mig på cyklen og kørt :), hvis hunden er habil i en alm plads kommando er det ikke det store problem:)

 

Jeg syntes nu nok at det kan være lidt problematisk i og med at hunden jo skal være på højre side når man cykler..

 

---

 

De gange jeg har skulle lære en hund at løbe ved siden af cyklen, har jeg altid startet ud med at gå med cyklen i mellem mig og hunden, noget tid, inden jeg så er steget på cyklen og hvis hunden slet ikke har været vandt til at gå på højre side, men kun har været "Plads" trænet, har jeg startet ud med at lære den højrehandling.

 

Jeg har altid cykelt med en alm. forholdsvis kort line, flexline ville jeg slet ikke turde at eksperimenetere med på cyklen :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror egenligt vi er startet op i gang ved siden af cyklen, ihverfald med Victor. Altså at han skulle bibeholde højre side og i kort snor.Så når vi kom til markstien gik han løs og fik lov at snuse og jeg cyklede så langsomt at jeg var ved at vælte.

Han skulle i snor have haft mulighed for at gøre sig ren, urin og afføring og vi trænede stopkommando. Så jeg kunne stoppe meget hurtigt uden han røg frem. Han var en stor meget stærk cocker, over 16 kg i træningsform.

Molly kom først med ved cykel efter røntgenHD foto som 1 1/2 årig og Laura, da hun blev et år.

Jeg har også enkelte gange cyklet med Debbie og senere med Snoopy , hvis vi var tidsmæssig bagud til træning.

Snoopy er ikke et hit , han er simpelthen for spontan mht oplevelser og ikke så kontaktbar.

Jeg er for gammel nu , og pga gigt tør jeg ikke mere cykle med mere end en hund.

Men man skal kunne styre dem verbalt, mener jeg, også så man kan slippe snoren, hvis man er ved at vælte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...