Hop til indhold

Suk... aggressiv overfor andre hunde


Anne E
 Share

Recommended Posts

Lige en lille opfølgning :

Efter god sparring med jer, går det bare fint nu! Jeg slapper mere af, går bare lidt væk fra modgående hund, så de ikke bliver konfronteret så tæt på hinanden.. Iso slapper også mere af nu, og kan i løs snor, bare se på den anden hund uden at 'brumme'! Han fylder 3 år om 9 dage, så det var måske også bare en hormonel overgang?? Endnu engang tak for sparringen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har lidt det modsatte problem, nemlig at rigtig mange hanhunde hidser sig voldsomt op overfor min hanhund (stort set alle dem vi møder), og min strategi har fra dag 1 været at smide en kommando på og rose ham for at ignorere de aggressive hanhunde. Jeg har -ikke med min gode vilje- faktisk konstateret at han også kan ignorerer den type hunde, mens han går helt fri ( en møg hund af en douge de bourdeaux som bare ville slås) Og jeg tænker at det er en strategi man kan benytte i din situation.

 

Det virker mod de hunde vi har kendskab til, når jeg opdager den fremmede hunde pifter jeg min hund "hjem", siger sur hund og udenom, og så holder han sig til mit venstre ben. 8 gange er det så sket at den fremmede hanhund har angrebet (enten fordi ejeren har haft den løs eller ikke har kunnet holde den)her sætter jeg min hund fri og lader ham forsvarer sig- og han har heldigvis vundet hver gang. Næste gang vi møder samme hund, er det "sur hund " igen og i 9 ud af 10 gange lykkedes det for min hanhund at ignorere dem.

 

Jeg vil så også sige, at jeg tror virkningen har mere at gøre med at jeg har en helt ekstremt psykisk stærk hund, end mine evner som hundetræner- men jeg tænker at ved at fortælle ham inden mødet at her er en sur hund- og i vores familie, der ignorerer vi den slags- så er der skabt en klar forventning om hvad der skal ske, som styrker vores bånd og hans tillid til at han kan lytte efter hvad jeg siger-

 

Hvis det smutter, og han bliver gal , så fortsætter jeg bare med ham i kort snor ,når han er i ro- roser jeg for normaladfærd og sætter ham fri. Det tager et skridt eller to forbi den anden hund, så er det ovre og glemt.

 

Det er oftest usikre hunde som viser de her tegn, og som er modige når de har rygdækning hos ejeren- derfor kan det være en fordel at arbejde med dette aspekt.

 

Derfor tænker jeg at din hund måske kunne have fordel af at gå med en erfaren rolig hund, som ikke udviser de her tegn på aggressivitet- learning by doing. Jeg kan se min hunds ro (og overlegenhed) har afstivet usikre hunde og de kan drage fordel af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Ville blot give et par ord med.

 

Min tidligere cocker spaniel, kunne efter han var blevet overfaldt i haven, mens han sad i en snor, af to store labrador, ikke resten af sit liv tåle at hilse på andre hunde når han var i snor, til nød tæver. I hundeskov og når han var løs var der intet, han gad sjælden lege, men der var ikke andet. Med tæver kunne vi fint gå snor side og side, hvis dem jeg gik med var nogen jeg kendte. Vi kunne også fint besøge mennesker med andre hunde, bare han var løs inde i huset eller i haven.

 

Men det der med at der nogen i mod os på en gåtur, som ville hilse, når han var i snor, det var ikke godt. Han gjorde intet, jeg kunne gå tæt forbi andre hunde, men stak de snuden ind til ham, blev han rigtig gal. Men han gøede ikke eller " skabte sig ". Kom jeg gående og han var i snor og der kom fremmed hunde løbende mod os, løs. Slap jeg ham altid. Selvfølgelig ikke midt på en trafikeret hovedvej.

 

 

Min nye cocker spaniel, er en af de hunde der kan skrige og " skabe " sig fuldkommen vanvittig når vi ser andre hunde i snor. Han gør, hyler, skriger skingeret, kaster sig frem og tilbage og det er både træls og små pinligt. Han har ikke rejste børster, men han er noget så usikker. Han starter sirenen så snart han ser andre hunde på lang afstand. Men kun når han er i snor. Jeg er forskånet for smalle fortove her hvor jeg bor, men det sker dog vi møder nogen vi skal passere tæt på. Jeg må ofte holde ham i selve selen fordi han ville springe frem. Jeg ved udmærket godt at jeg forværre det så snart jeg holder ham, men alternativet er dårligt.

 

Går vi på åbne områder, det gør vi oftes, så gør jeg snoren løs og så kan han faktisk se hunde på afstand uden at få et gøflip. Det er så snart han er fastlåst og bliver holdt tæt, eller stramt eller i kort line at det kortslutter for den lille hund.

 

Nogen gange møder vi løse hunde der kommer stormende mod os. Det væreste jeg kan gøre er at hale min hund til mig. Jeg giver ham så lang line som muligt og så løs som muligt ( kan ikke slippe ham ) og opfører mig helt neutralt. Så slipper den anden hund helskindet fra at have ignoeret den anden ejers indkald.

 

 

Det " sjove" er så at hvis jeg er i hundeskoven med ham, jamen så er der intet. Jeg er imponeret over hans gode hundesprog. Han kan også lege i haven med andre hunde, kan også have ham med til andre hunde på besøg.

 

Jeg kan også mødes med andre hunde og deres ejer og gå en tur, det er som om så snart jeg kender den anden hund og ejer, så acceptere han det på en helt anden måde. Fremfor det med at komme gående på en gåtur i snor og der så kommer fremmed hunde og ejer mod os. Det er den situation han ikke kan håndtere særlig godt.

 

Sådan tror jeg desværre det er for mange hunde og deres ejer. Kan jo se det i gadebilledet. Møder jævnligt to kvinder der lufter deres små pudler sammen. Hver gang de to hunde ser andre hunde, går de helt i selvsving og damerne løber hurtig den anden vej, eller gemmer sig bag murene, løfter dem op eller ja har sågår set dem holde hundene for øjnene.

 

Og jeg møder også jævnligt en mand med hans schæfer, som står på bagben hver gang den ser andre hunde når den er i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din egen reaktion betyder også meget.

I går kom jeg gående med mine 6 hunde i snor og skulle hjemad. Den vej, jeg ville der gik en dame med en gammel pudel, der er hunderæd for mine hunde.Den blev overfaldet af muskelhund for år tilbage. Den går langsomt og jeg besluttede at gå en anden vej.

Nå, en af mine laver afføring og vi står så stille til opsamling. Mens jeg står der, hører jeg et nærmest skrig ,vender mig og ser en kvinde med en sort hund, der vender og går ned af den vej jeg skal.Da jeg når derhen ,står hunden bundet til et stort træ og hun har dækket den af og klikker med godbider.Jeg står på anden fortov og siger, vi skal ned af denne vej, fint, siger hun , bare de ikke gøer af ham. Desværre siger jeg, netop når i står i buskaset vil de nok synes dette er for mystisk og så gøer de ,da den rejser sig og farer vildt rundt i snoren.

Hun gav den den ene kommando efter den anden, sit, dæk, søg med vildt ophidset stemme .Alene den stemme ville jo lade den forblive i rødt felt.

Jeg havde ikke min peberspray med og indrømmer , det var skide ubehageligt at gå der med ryggen til.

Og håber virkelig ikke ,det er en ny beboer i området, hvis hun ved, hun ikke kan holde den tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

I den periode hvor jeg kun havde Tot mødte vi en dag en stor brun hund - den lignede den fra filmen: " Turner og hund " - jeg ved ikke hvad det var for en , men det var en ung pige der " hang " for enden af snoren og bare råbte Nej - Nej - jeg trak lynhurtigt Tot tilbage og der skete intet , men hvorfor skal folk have enhund der er så stor at de ikke har fysik til at holde den tilbage, hvis meningen er at den skal være vagthund kan mindre vel gøre det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Din egen reaktion betyder også meget.

I går kom jeg gående med mine 6 hunde i snor og skulle hjemad. Den vej, jeg ville der gik en dame med en gammel pudel, der er hunderæd for mine hunde.Den blev overfaldet af muskelhund for år tilbage. Den går langsomt og jeg besluttede at gå en anden vej.

Nå, en af mine laver afføring og vi står så stille til opsamling. Mens jeg står der, hører jeg et nærmest skrig ,vender mig og ser en kvinde med en sort hund, der vender og går ned af den vej jeg skal.Da jeg når derhen ,står hunden bundet til et stort træ og hun har dækket den af og klikker med godbider.Jeg står på anden fortov og siger, vi skal ned af denne vej, fint, siger hun , bare de ikke gøer af ham. Desværre siger jeg, netop når i står i buskaset vil de nok synes dette er for mystisk og så gøer de ,da den rejser sig og farer vildt rundt i snoren.

Hun gav den den ene kommando efter den anden, sit, dæk, søg med vildt ophidset stemme .Alene den stemme ville jo lade den forblive i rødt felt.

Jeg havde ikke min peberspray med og indrømmer , det var skide ubehageligt at gå der med ryggen til.

Og håber virkelig ikke ,det er en ny beboer i området, hvis hun ved, hun ikke kan holde den tilbage.

 

Jeg vil så sige, ikke mange hunde ville bryde sig om at møde en hel flok på 6, så der skal man måske ikke begynde at snakke /stå stille, men bare passere hurtigt.

 

Hun er i gang med, at træne hunden til at ignorere dine hunde, ved at klikke og belønne for kontakt. Du "ødelægger" denne træning ved at snakke til hende og blive stående, så hendes hund ikke kan undgå at blive fokuseret på dine. Det er herefter, at hendes hund går amok, fordi hun bliver afbrudt i træningen /distraheringen og du står med dine 6 hunde, og er svær at ignorere for hendes hund.

 

Måske var den slet ikke gået amok, hvis du bare var gået hurtigt forbi uden et ord og uden at afbryde hendes klikker-træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Hej alle

Jeg har desværre rigtig mange af de samme problemer med min store sorte hanhund- og det virker jo ret voldsomt overfor andre hundeejere.

Er der nogen der kan anbefale en god adfærdstræner og rådgiver på sydsjælland/ nordfalster området?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...