Hop til indhold

Kan jeg være hende det liv bekendt?


Gæst andrea
 Share

Recommended Posts

Hej alle. Jeg er på det seneste kommet rigtigt i tvivl om, om jeg kan tilbyde Chili det liv hun har. Jeg håber at i vil hjælpe, bare sige jeres holdning, men please, ingen 'Føj, du mishandler din hund totalt, det burde være ulovligt'.

 

Men hendes dag ser typisk sådan ud: Om morgenen står vi op ved sekstiden, og hun deler noget dåsemad med kattene, bliver lukket ud i haven, men ligger mest bare og sover. Når vi så tager på arbejde/i skole er hun typisk alene i seks-syv timer. Hun ødelægger intet, lægger sig bare og sover. Når jeg så kommer hjem (som den første) går jeg en tur på mellem en halv og en hel time med hende. Om aftenen leger/nusser jeg self. med hende, og hvis hun er rastløs, går en tur eller laver noget aktivering. I løbet af dagen bliver hun lukket ud i vores have (600-700 kvadratmeter stor) lige så tit som hun vil. Det skal også lige siges, at når jeg ikke skriver noget om måltider, er det fordi hun selv regulerer mængden af foder fint, hvilket dr. dyr også har sagt, ikke fordi vi ikke fodrer hende...:genert:

 

Det skal også siges at jeg elsker hende rigtig højt, og slet ikke kan forestille mig en hverdag uden hende. Men jeg har bare læst så meget om så ambitiøse hundefolk, som går til agility og lign. hvilket hun jo ikke får tilbudt, jeg går heller ikke kæmpe lange ture hver dag med hende.

Jeg håber at i vil skrive lidt om, hvad i tænker, hvad jeres hunde får tilbudt osv. Vi ser ingen tegn på mistrivsel hos hende, hvis vi gjorde det, ville vi selfølgelig gøre alt for at stoppe det.

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke du kan være din hunds hverdag bekendt, så kan jeg heller ikke.

 

Jeg har gået til træning med Cille, men gider/orker det ikke, ligesom det er for koldt for hende de næste par måneder.

Jeg går også på arbejde og hun er lukket ude i en gang med lyset tændt. Når jeg har fri går jeg med hende og ellers er vi sammen med hende resten af dagen.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg syntes da det lyder til hun har det fint - så lad være at have dårlig samvittighed.

Jeg går ikke til hverken det ene eller andet med mine beagler og det har jeg aldrig haft dårlig samvittighed over.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund behøver ikke at komme til træning for at have et godt liv, og nu skriver du ikke hvor meget du leger med Chili, men umiddelbart ville jeg ikke synes det gjorde noget at der foregik lidt mere i hendes hverdag. Det behøver jo ikke at være gåture eller træning, men kan f.eks. være fodersøg på græsset eller aktivitetsspil som kan købes i dyrehandler. Dog skal man lige være opmærksom på at det kan øge selvstændigheden hos hunden, så man måske vil have godt af at lave en lille smule øvelser hvor hunden er afhængig af ejeren.

 

Du er modig, at turde være ærlig og jeg håber tonen forbliver sober.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund behøver ikke at komme til træning for at have et godt liv, og nu skriver du ikke hvor meget du leger med Chili, men umiddelbart ville jeg ikke synes det gjorde noget at der foregik lidt mere i hendes hverdag. Det behøver jo ikke at være gåture eller træning, men kan f.eks. være fodersøg på græsset eller aktivitetsspil som kan købes i dyrehandler. Dog skal man lige være opmærksom på at det kan øge selvstændigheden hos hunden, så man måske vil have godt af at lave en lille smule øvelser hvor hunden er afhængig af ejeren.

 

Du er modig, at turde være ærlig og jeg håber tonen forbliver sober.

 

Hovsa, kan se at jeg var hoppet let og elegant over det med at du aktiverer,... så tror jeg at jeg vil rette mit indlæg til: det kommer an på hvor meget du aktiverer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde har ikke meget mere indhold i deres hverdag sådan de dage hvor vi begge er afsted hjemmefra det meste af dagen... Og det tror jeg mange hunde generelt har... Havde hun nu været alene hjemme 8-10 timer hver dag havde jeg måske tænkt at man måske skulle overveje et nyt hjem.. Men selv ikke der ville jeg være oppe og sige "føj altså".

 

Så længe hunden trives med det (Ikke hyler når den er alene hjemme eller ødelægger ting osv), så tror jeg hun bliver aktiveret ganske fint.. Men selvfølgelig som Ascha nævner, så kunne man måske godt lave en lille smule mere "tilvalgt", i mine øjne ikke døds nødvendigt.

 

Det kommer i mine øjne så meget an på den individuelle hund, om en sådan hverdag kan fungere. Eller om der kræves mere.. Og når man ser aktive hundefolk, så er hundene jo også aktive derefter... Altså disse hunde er jo "trænet" til at skulle være på, og de vil med 100% sikkerhed ikke nyde en hverdag uden, fordi det er de ikke vant til...

 

Hvis du ikke føler dig "god nok", så synes jeg du skal overveje et nyt hjem til hende... Men hvis du bare er lidt utryg for hvad andre tænker om din måde at holde hund på eller du har dårlig samvittighed fordi du ikke går til hundetræning en gang eller to om ugen, så bare glem det... I skal bare begge have det godt og det er det vigtigste... Og nogen hunde er nu altså bare mere "sofa hyggere" end andre :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det behøver jo ikke at være gåture eller træning, men kan f.eks. være fodersøg på græsset eller aktivitetsspil som kan købes i dyrehandler. Dog skal man lige være opmærksom på at det kan øge selvstændigheden hos hunden, så man måske vil have godt af at lave en lille smule øvelser hvor hunden er afhængig af ejeren.

 

Det med fordersøg har jeg prøvet, hun er simpelthen for kræsen, og aktivitetsspil synes jeg bare bliver rimelig dyre, i hvertfald dem jeg har set, de koster mellem to og trehundrede, hvilket jeg synes er lidt dyrt. Hun har også sådan en terning hvor man putter godbidder indeni, og hun har luret den for længst... Men hvis nogen har andre forslag til aktivering af kræsne hunde bliver de modtaget med kyshånd!:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige set en meget billig og simpel aktivitet.

x-antal syltetøjsbøtter (af plast) eller hvad der nu lige passer i størrelsen til din hund. De samles oveni hinanden med en guf imellem hver bøtte.

Hunden skal så regne ud af, at bøtte skal fjernes, før den kan komme til guffen. Når hunde har fundet alle gufferne skal bøttetårnet samles igen. Hunden skal finde alle bøtter, den har smidt og sætte på plads i tårnet - hver gang den har gjort det rigtig, tager du to guffer, en få hunden med det samme og den anden putter du i bøtten, som hunden lige har lagt på plads.

Og så kan I starte forfra :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvis du ikke føler dig "god nok", så synes jeg du skal overveje et nyt hjem til hende... Men hvis du bare er lidt utryg for hvad andre tænker om din måde at holde hund på eller du har dårlig samvittighed fordi du ikke går til hundetræning en gang eller to om ugen, så bare glem det... I skal bare begge have det godt og det er det vigtigste... Og nogen hunde er nu altså bare mere "sofa hyggere" end andre :lol:

Pyh, jeg elsker hende bare så højt, at det ville være helt forfærdeligt at skulle skille sig af med hende, og du får det til at lyde så let. Jeg ved at det er ekstremt egoistisk at tænke det sådan, men en hverdag uden hende ville bare være ... tom. :megaked:

Tak for svar i øvrigt...:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med fordersøg har jeg prøvet, hun er simpelthen for kræsen, og aktivitetsspil synes jeg bare bliver rimelig dyre, i hvertfald dem jeg har set, de koster mellem to og trehundrede, hvilket jeg synes er lidt dyrt. Hun har også sådan en terning hvor man putter godbidder indeni, og hun har luret den for længst... Men hvis nogen har andre forslag til aktivering af kræsne hunde bliver de modtaget med kyshånd!:-D

Nu er en sulten hund sjældent kræsen, men har Chili foderallergi?. Hvis ikke, kan man jo lave fodersøg med mange ting der måske ville interessere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nok finde nogle bøtter af plastik, glas går lidt for let i stykker for en ivrig hund.

Måske er plastikkrus en passende størrelse til en Cairn Terrier

Ja, jeg mente ikke af glas... Men jeg troede at det var pointen at hunden kan se godbidden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er en sulten hund sjældent kræsen, men har Chili foderallergi?. Hvis ikke, kan man jo lave fodersøg med mange ting der måske ville interessere.

Hmm, du må vist lige forklare det med 'sulten hund er sjældent kræsen', hun får ikke som sådan måltider, hvis det er dét du tænker på. Vi har bare svært ved at finde godbidder som er interessante nok til at holde den unge dame beskæftiget mere end et par sekunder...:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk ikke.

De har jo en god næse og hvis du bruger noget ekstra lækkert der dufter helt vild godt i en hundenæse, så burde det ikke være nødvendigt at hunden kan se godbidden.

Okay tak, det skal afprøves!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, du må vist lige forklare det med 'sulten hund er sjældent kræsen', hun får ikke som sådan måltider, hvis det er dét du tænker på. Vi har bare svært ved at finde godbidder som er interessante nok til at holde den unge dame beskæftiget mere end et par sekunder...:roll:

 

Okay, den burde være nem at løse. Fjern madskålen og lad hende gå uden mad en dag, så skal hun nok begynde at synes at godbidder er værd at lede efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Chilis dag minder meget om den vores hund har. Og Kaya virker mere end tilfreds :-D

 

SØde ven! Din hund har det dejligt! Hvis hun ikke havde ville du se tegn på kedsomhed eller problemadfærd.

 

Og træning er ikke ret mange hunde liv udenfor hundeforums, så det er næsten det mindst vigtige i et godt hundeliv, hvis du spurgte hundene:)

SElvom nogen hunde selvfølgelig er rigtig, rigtig glade for det.

 

Er meget enig i det markerede, tror straks man ville kunne mærke det på hunden hvis ikke den var tilfreds. Min lider i hvert fald ikke i stilhed.

 

Det lyder til du elsker din hund og vil hende det bedste. Synes Chili lyder som en heldig lille terrier :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyh, jeg elsker hende bare så højt, at det ville være helt forfærdeligt at skulle skille sig af med hende, og du får det til at lyde så let. Jeg ved at det er ekstremt egoistisk at tænke det sådan, men en hverdag uden hende ville bare være ... tom. :megaked:

Tak for svar i øvrigt...:roll:

 

Jeg vil lige gøre det klart at jeg bestemt ikke synes hun lyder til at have et skidt liv! Jeg synes det lyder som om du tænker på hende, og vil hende det bedste! Og som regelt når en hund har sådan en ejer, så er det aldrig "helt skidt".. Så personligt tror jeg bare du skal nye at din hund trives, og måske kan de forslag her i tråden lette på den "dårlige samvittiged" (Den har vi alle, vi vil altid gøre alt for vores hunde, og faktisk har hunde jo også brug for lidt frihed)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal også siges at jeg elsker hende rigtig højt, og slet ikke kan forestille mig en hverdag uden hende. Men jeg har bare læst så meget om så ambitiøse hundefolk, som går til agility og lign. hvilket hun jo ikke får tilbudt, jeg går heller ikke kæmpe lange ture hver dag med hende.

Jeg håber at i vil skrive lidt om, hvad i tænker, hvad jeres hunde får tilbudt osv. Vi ser ingen tegn på mistrivsel hos hende, hvis vi gjorde det, ville vi selfølgelig gøre alt for at stoppe det.

:vuf:

Hun lyder da til at have det godt hos jer?! Skråt op med, hvad alle andre gør. Din hund lyder til at trives med det, du tilbyder hende. Og det er FINT.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med fordersøg har jeg prøvet, hun er simpelthen for kræsen, og aktivitetsspil synes jeg bare bliver rimelig dyre, i hvertfald dem jeg har set, de koster mellem to og trehundrede, hvilket jeg synes er lidt dyrt. Hun har også sådan en terning hvor man putter godbidder indeni, og hun har luret den for længst... Men hvis nogen har andre forslag til aktivering af kræsne hunde bliver de modtaget med kyshånd!:-D

Du kan evt. gemme hendes yndlingspivedyr enten inde i huset eller uden for i haven bag en busk eller oppe i et træ - og så lade hende finde det. Det er gratis og med garanti skægt for en terrier (og mange andre racer, ups). :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyh, jeg elsker hende bare så højt, at det ville være helt forfærdeligt at skulle skille sig af med hende, og du får det til at lyde så let. Jeg ved at det er ekstremt egoistisk at tænke det sådan, men en hverdag uden hende ville bare være ... tom. :megaked:

Tak for svar i øvrigt...:roll:

Hvorfor i alverden skulle du da også skille dig af med hende? Det er noget vrøvl at tænke sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...