Hop til indhold

Mavevending ?


Gittemus
 Share

Recommended Posts

Jeg har været inde og prøve at finde noget om ny viden omkring mave vendinger både på dansk og engelsk.

 

puha, man kan da blive helt svedt af de modstridende oplysninger. Opblødt mad / ikke opblødt. Om motion har en betydning før og efter et måltid. Mængden af vand. Spise for hurtigt. Flere måltider om dagen eller et. sammen sætning af foder. Eleveret fodring eller osv.

De ting jeg syntes gik igen var at risikoen for mavevending øges ved at elleverne maden. Maden må ikke opblødes hvis det indeholder Citronsyre. En del steder mente man heller ikke at vigtigheden af ro før og efter et måltid havde en særlig effekt, men af den største risiko var arvelighed og at hanner har en større risiko end hunner. En anden faktor som ofte blev nævnt var foder sammensætningen. Risikoen for en mavevending blev meget forhøjet ved foder hvor, kød, benmel og fedt stod under de første 4 ingredienser.

lige umiddelbart syntes jeg at det har hundefoder. Pt. Fodre jeg med Tholo. Nogen der kender et foder der kan opfylde ovenstående krav.?:confused:

ville blive rigtig glad for at høre flere holdninger vil jo gøre alt hva jeg kan for at forebygge at lille Rosa ( Gd ) skal opleve dette

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været inde og prøve at finde noget om ny viden omkring mave vendinger både på dansk og engelsk.

 

puha, man kan da blive helt svedt af de modstridende oplysninger. Opblødt mad / ikke opblødt. Om motion har en betydning før og efter et måltid. Mængden af vand. Spise for hurtigt. Flere måltider om dagen eller et. sammen sætning af foder. Eleveret fodring eller osv.

De ting jeg syntes gik igen var at risikoen for mavevending øges ved at elleverne maden. Maden må ikke opblødes hvis det indeholder Citronsyre. En del steder mente man heller ikke at vigtigheden af ro før og efter et måltid havde en særlig effekt, men af den største risiko var arvelighed og at hanner har en større risiko end hunner. En anden faktor som ofte blev nævnt var foder sammensætningen. Risikoen for en mavevending blev meget forhøjet ved foder hvor, kød, benmel og fedt stod under de første 4 ingredienser.

lige umiddelbart syntes jeg at det har hundefoder. Pt. Fodre jeg med Tholo. Nogen der kender et foder der kan opfylde ovenstående krav.?:confused:

ville blive rigtig glad for at høre flere holdninger vil jo gøre alt hva jeg kan for at forebygge at lille Rosa ( Gd ) skal opleve dette

 

Jeg forstår ikke det understregede ord?

 

Men bortset fra det er meningerne meget delte, som du selv har fundet ud af. Min egen formodning er at arvelighed spiller en væsentlig rolle. Det og så almindeligt uheld.

Jeg har selv gjort alle de "forkerte" ting med min GD, og hun er indtil videre blevet 7 år uden at have haft en mavedrejning.

 

Der findes en meget kritiseret undersøgelse - amerikansk vist nok - som konkluderede at risikoen for mavedrejning øges hvis man fodrer fra en forhøjet madskål (elevated - var det det, du mente?), og hvis man fodrer med højkvalitetsfoder (altså det med kød på førstepladsen). Men den undersøgelse er ret let at tilbagevise. Man ved i forvejen at det hovedsageligt er gigantracer, der rammes af mavedrejning, og de fleste ejere af gigantracer bruger netop forhøjede madskåle, og fodrer med højkvalitetsfoder pga. racernes specielle behov. Så undersøgelsen har ikke bevist andet end det, man allerede vidste i forvejen.

 

Hvis du ikke allerede har gjort det, så prøv at søge på "mavedrejning" her på forum. Der er mange gode indlæg, også fra nogle der har personlig erfaring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har personlig erfaring (heldigvis med en god udgang, pga hurtig operation).

Min mening er at maden skal hæves fra jorden, i passende højde, så der ikke sluges for meget ekstra luft og det er vel også mere behageligt for hunden ikke skal skulle bøje forbenene for at spise.

Herhjemme er der ikke motion en time før og to timer efter et måltid. Aika må komme i haven ganske kort, for at få skidt og tisset, men hurtig ind igen. Hvis hun begynder på spilopper derude, så kommer hun ind. Efter hvert måltid (2 styks, 12 timer imellem) skal der puttes og hunden skal være i ro.

Nala, min gamle grande, blev fodret med Olivers og Aika jeg har nu, bliver fodret med Ultimate, der er lavet decideret med granden for øje. Det er et ret nyt produkt, men oplever at pelsen er blødere og lækre og stykkerne er større, så hunden skal tygge dem, ikke bare sluge hele stykker. Ja, og så er hundene vilde med det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Pt gør jeg alle de samme " fejl" som i gør :-D

Fodre med et hvalpe produkt til gigant racer uden GMO, korn, soya, majs, ris, gluten og. Uden kemiske konserveringsøjemed midler. Jeg prøver at holde energi bundte i ro efter et måltid, men det er svært, men det kommer nok. Og Umuglia, maden er eleveret. :blink:( kommer tit op og slås med ordbogen på min I-pad. ):stupid:

ved godt man ikke skal tro alt på nettet, og kan bestemt se logikken i at maden er eleveret, på trods af at jeg mange steder har læst at det øger risikoen for mavevending.

foder sammensætningen for at undgå at der udvikles for meget gas, kan jeg også se logikken i, men det de fraråder er overhoved ikke det som man kan købe generelt som hundefoder.

så tror at jeg bliver ved med at begå " fejl "

tjekker de tråde som allerede ligger her. Skader jo ikke at blive klogere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

For 15 år siden fik min dobermann mavedrejning, han blev fodret i hævet skål for det anbefalede man den gang. Siden hen har jeg slækket mere og mere på den hævede madskål og har ikke siden oplevet en drejning hos mine hunde (en dober og to håndfulde GD). Hvis en hund er konstrueret på en måde der umuliggør at den kan spise noget der ligger på gulvet, så vil jeg mene man skal se på konstruktionen frem for hvor fra foderet serveres.

 

Jeg har hunde der fodres med rent kød, hunde der skifter mellem råt og tørt alt efter hvad der lige passer den dag og hunde der fodres med tørfoder, nøje udvalgt til formålet da det er hunde i vækst. Jeg har forsøgt mig med at bruge baby/hvalpefoder til gigantracer og har måtte konstatere meget hurtigt at det gav en forkert vækst. Jeg har forsøgt at fodre hvalpe på et kornfrit foder som havde en fornuftig sammensætning, men måtte her konstatere at det kuld havde flere tilfælde af vækstrelaterede problemer da de blev en 4-6 måneder. Jeg er siden blevet endnu mere hysterisk med kalcium/fosfor forholdet.

 

Når først man har nok viden om fodring og vækst, til at kunne vurdere resultatet af en given fremgangsmåde, kan man gøre sig sine erfaringer og med tiden forsøge sig med forskellige typer foder og måder at servere foderet på. Men kan man ikke opfange de små signaler på skæv vækst eller uhensigtsmæssig reaktion på fodringsformen, så er det guld værd at have tæt kontakt til et menneske der kan rådgive i den sammenhæng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du siger vægt relateret problemer, hva mener du så ?

hva mener du at kalcium / fosfor bør ligge på. rosa er meget glad for råt kød, men blev på det strengeste fraråde dette af min dyrlæge. jeg gik til dyrlægen for at få nogle tilskud da jeg blandede maden med råt kød. Rådet lægen gik på at man ikke kunne vurdere, hvor stor en mængde protein hvalpen fik og derfor havde risiko for, for hurtig vækst, så pt får hun tørfoder og er i en rigtig fin foderstand, med blank og blød pels.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du siger vægt relateret problemer, hva mener du så ?

hva mener du at kalcium / fosfor bør ligge på. rosa er meget glad for råt kød, men blev på det strengeste fraråde dette af min dyrlæge. jeg gik til dyrlægen for at få nogle tilskud da jeg blandede maden med råt kød. Rådet lægen gik på at man ikke kunne vurdere, hvor stor en mængde protein hvalpen fik og derfor havde risiko for, for hurtig vækst, så pt får hun tørfoder og er i en rigtig fin foderstand, med blank og blød pels.:5up:

 

Jeg håber jeg har skrevet vækst og ikke vægt, har jeg skrevet vægt er det ihf. en fejl.

 

Jeg er i øvrigt enig med din dyrlæge, du har ikke styr på indtaget og fordelingen hvis du tilføjer råt og så tilmed giver tilskud, så er du totalt på herrens mark.

En korrekt sammensat tørfoder er det sikreste mens hunden vokser i højden, men derfor kan den sagtens få lov at smage på forskellige kødtyper, det skal bare ikke fungere som en del af det daglige foder. Man kan godt fodre giganthvalpene råt, men så skal man altså have helt styr på hvordan den rette sammensætning er og man skal kunne spotte de mindste uregelmæssigheder i væksten.

 

Det foder jeg bruger til mine hvalpe og unge hunde, og som er det jeg er vendt tilbage til hver gang jeg har forsøgt noget andet, indeholder 1% calcium og 0,7% fosfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok...... Jeg syntes at jeg har læst at man kan give C vitamin for det. Men tak. Vil stirre på hendes fødder jævnligt:-D

 

Man giver osse c-vitamin, dette har ikke noget med skæve ben og poter at gøre.

Du får ikke så meget ud af at stirre på den lille hunds fusser hvis ikke du ved hvordan det skal se ud, og specielt hvordan det ikke skal se ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Jeg håber jeg har skrevet vækst og ikke vægt, har jeg skrevet vægt er det ihf. en fejl.

 

Jeg er i øvrigt enig med din dyrlæge, du har ikke styr på indtaget og fordelingen hvis du tilføjer råt og så tilmed giver tilskud, så er du totalt på herrens mark.

En korrekt sammensat tørfoder er det sikreste mens hunden vokser i højden, men derfor kan den sagtens få lov at smage på forskellige kødtyper, det skal bare ikke fungere som en del af det daglige foder. Man kan godt fodre giganthvalpene råt, men så skal man altså have helt styr på hvordan den rette sammensætning er og man skal kunne spotte de mindste uregelmæssigheder i væksten.

 

Det foder jeg bruger til mine hvalpe og unge hunde, og som er det jeg er vendt tilbage til hver gang jeg har forsøgt noget andet, indeholder 1% calcium og 0,7% fosfor.

 

Hva hedder det foder som du vender tilbage til ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...