Hop til indhold

Elefantøvelsen (?)


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Var det det den hed, den med forbenene på en balje?

 

Er der en der har overskud til at give en helt enkelt og pædagogisk punkt for punkt-gennemgang af den øvelse, så jeg kan gå ud og gi' det et forsøg på murerbaljen sammen med Valdemar?

Altså, mit formål er at han lærer at få rumpen ind hvor den skal være, frem for at svinge rundt med den til venstre for ham selv når han går lineføring.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Altså mener du den hvor hunden står overfor dig, sætter forbenene på en balje og så svinger numsen ind i udgangsstilling (pladspositionen)?

 

Vil du gerne shape øvelsen, eller vil du hellere bruge lokning? :-D

 

Jep, den jeg mener ;-)

 

Jeg går mere op i at det virker end hvad det hedder, så det har jeg egentlig ingen holdning til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, den jeg mener ;-)

 

Jeg går mere op i at det virker end hvad det hedder, så det har jeg egentlig ingen holdning til.

 

Jeg vil gerne forklare hvordan man kan shape den, men hvis hunden er vant til at blive lokket KAN det være en lidt større udfordring på denne måde, og så vil andre måder måske være lettere for hunden, og endnu mere oplagte :-D Så jeg tænker det også kommer lidt an på hvordan hunden er vant til at arbejde. Er den vant til at tilbyde adfærd så er det jo oplagt at shape. Så hvis man ved hvad man plejer at gøre, så er det lettere at vurdere hvad der så vil virke bedst for hunden. Derfor jeg spørger ind til det :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne forklare hvordan man kan shape den, men hvis hunden er vant til at blive lokket KAN det være en lidt større udfordring på denne måde, og så vil andre måder måske være lettere for hunden, og endnu mere oplagte :-D Så jeg tænker det også kommer lidt an på hvordan hunden er vant til at arbejde. Er den vant til at tilbyde adfærd så er det jo oplagt at shape. Så hvis man ved hvad man plejer at gøre, så er det lettere at vurdere hvad der så vil virke bedst for hunden. Derfor jeg spørger ind til det :-P

 

Oki :-)

 

Jamen hunden er som sådan ikke vant til ret meget, men den smule han har været trænet, der har det hovedsageligt været via klikker, så jeg vil meget gerne læse din forklaring.

Hvis det er muligt må det godt være uden for mange tekniske termer, jeg skal helst have ting forklaret ret enkelt for at kunne omsætte det til praksis... (et af de skønne følger ved langvarig stress)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke shapet, men blot gjort sådan:

 

Hund sætter pote på balje - klik

Hund sætter begge poter på balje - klik

Kommando "op" sættes på

Hund står med begge poter på balje, jeg stiller mig 20 cm længere til højre, kalder hund på plads -klik når den flytter første pote

Større afstand mellem hund og mor, klikker stadig for selve flytningen af ben

Kommando "elle" sat på

 

Og så er jeg ikke nået længere (ved heller ikke hvad jeg skal bruge det til):genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke shapet, men blot gjort sådan:

 

Hund sætter pote på balje - klik

Hund sætter begge poter på balje - klik

Kommando "op" sættes på

Hund står med begge poter på balje, jeg stiller mig 20 cm længere til højre, kalder hund på plads -klik når den flytter første pote

Større afstand mellem hund og mor, klikker stadig for selve flytningen af ben

Kommando "elle" sat på

 

Og så er jeg ikke nået længere (ved heller ikke hvad jeg skal bruge det til):genert:

 

Men.... for mig er formålet at hunden lærer "plads" og er klar over at "plads" inkluderer at hele hunden er ved min side, og ikke kun fronten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal prøve at forklare det meget kort:

1. klik hunden for at sætte 1 forben på baljen (hunden skal selv tilbyde dette hvis du vil shape den helt). Prøv om du kan stå overfor hunden, sådan at baljen er imellem jer.

2. klik for to forben på balje

3. klik så snart hunden løfter et bagben, mens to forben er på baljen

3. klik for at hunden flytter det ene bagben til højre (din venstre)

4. Klik for at hunden flytter begge bagben til højre.

5. klik for flere og flere skridt indtil hunden til sidst er helt inde ved siden af dig.

6. Hver gang du har klikket, så holder du godbidden hen til næsen, og slipper den først idet DU har flyttet dig så du igen står lige overfor hunden. Sådan at hunden altid står overfor dig når du er klar til en ny øvelse. Så hunden rykker lidt mod højre, du klikker, holder godbidden foran næsen mens du flytter dig, og slipper godbidden når du står hvor du vil stå. Så er hunden klar til ny repetion idet den har slugt godbidden.

 

Hvis du er i tvivl om noget eller har spørgsmål så spørg endelig. Kan også godt prøve at lave en video og ligge ind senere hvis du gerne vil have det?? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg siger intet til hunden. Stimulus (kommandoen) vil jeg først sætte på senere, når hunden kan gøre det uden hjælpemidler og man har fået "slå røven i sædet når du er drejet ind" sat på :-)

 

Jeg plejer at bruge en opvaskebalje (men kan godt se den er lille til din hund :mrgreen:), synes bare en murebalje lyder så voldsomt :D

Link til indlæg
Del på andre sites

6. Hver gang du har klikket, så holder du godbidden hen til næsen, og slipper den først idet DU har flyttet dig så du igen står lige overfor hunden. Sådan at hunden altid står overfor dig når du er klar til en ny øvelse. Så hunden rykker lidt mod højre, du klikker, holder godbidden foran næsen mens du flytter dig, og slipper godbidden når du står hvor du vil stå. Så er hunden klar til ny repetion idet den har slugt godbidden.

 

Hvis du er i tvivl om noget eller har spørgsmål så spørg endelig. Kan også godt prøve at lave en video og ligge ind senere hvis du gerne vil have det?? :-D

 

Super, TAK!

Video, meget gerne hvis og når du har tid til det :-)

 

Hvad er grunden til at det skal foregå i den rækkefølge du beskriver i punkt 6?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil guide, det du kalder lokning, kan du med godbid ved snuden trække ham op på siden af dig og derfra dreje hånden nok udad til hans hoved følger med ud og måsen derfor svinger helt ind.

 

Godbiddeen lægges væk når han er klar til det og du bruger kun håndbevægelsen.

 

Når han gør det stort set perfekt sætter du signal på og fader derfra ud af håndsignalet

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg siger intet til hunden. Stimulus (kommandoen) vil jeg først sætte på senere, når hunden kan gøre det uden hjælpemidler og man har fået "slå røven i sædet når du er drejet ind" sat på :-)

 

Jeg plejer at bruge en opvaskebalje (men kan godt se den er lille til din hund :mrgreen:), synes bare en murebalje lyder så voldsomt :D

 

Haha ja, men murerbaljen er det eneste runde der kan klare vægten, som jeg umiddelbart kan komme i tanke om :-)

 

 

Her er det en hvalp på 5 måneder og 40 kilo, det kan sikkert give en ide om hvor meget en voksen hanhund på +80 kilo fylder ift. baljen ;-)

 

qIMG_2757_zps63541a3c.jpg

 

qIMG_2761_zps97bdca53.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Super, TAK!

Video, meget gerne hvis og når du har tid til det :-)

 

Hvad er grunden til at det skal foregå i den rækkefølge du beskriver i punkt 6?

 

Jamen jeg skal lige til træning først. Men hvis vovsen er frisk prøver jeg lige i aften at vise dig hvad jeg mener.

 

Ideen med rækkefølgen i punkt 6. er at hunden er klar til en ny repetion idet den har spist godbidden. Og det er godt fordi vi gerne vil have mange gentagelser i træk fordi det giver god indlæring (også kaldet høj frekvens). Og så slipper vi for at hunden skal op og ned af baljen hver gang. Når først hunden kan træde op på balljen, bliver den jo bare belønnet for at flytte fødderne (mens forbenene er på baljen), og dermed er hunden hurtigt klar igen og man skal ikke bøvle en masse i at komme på den rigtige side, at hunden er det rigtige sted osv. Håber det giver lidt mening :-) Træn bare 5 minutter om dagen og så hold en pause med det til dagen efter eller nogle timer senere. Jeg vil køre meget korte træningspas hvis jeg skulle indlære den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg flytter mig bare mens jeg fodrer - klikket har jo lydt da kræet var i rette position. Så kan man jagte hinanden riuundt om den balje i en periode, og så fjerner man baljen og gør det på jorden istedet. Min den yngste har indlært plads på den måde og har den fineste plads. Er i gang med at genindlære den ældste - hun har nemlig aldrig rigtigt lært at gå på plads... skal lige se om jeg kan tage mig sammen og lave en lille video.

 

Når man kan gå i de der små firkanter på jorden og hunden følger med, så kan man begynde at bevæge sig fremad eller til siderne. Her er en video af Johna, omkring et halvt år gammel. Vi er lige kommet af spanden og begyndt at udvide øvelsen lidt.

 

Jeg er enormt dårlig til at sætte klare kriterier :oops: og jeg ved at jeg ville have fået hug af min træner for at belønne kræet for at sidde for langt ude of for skævt osv. Men jeg synes bare hun er så fin, når hun vender ind på plads :lun::lol: Sikkert fordi den anden har den ringeste pladsposition i hele verden

 

[video=youtube_share;_AnErI-_qgM]

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg skal lige til træning først. Men hvis vovsen er frisk prøver jeg lige i aften at vise dig hvad jeg mener.

 

Ideen med rækkefølgen i punkt 6. er at hunden er klar til en ny repetion idet den har spist godbidden. Og det er godt fordi vi gerne vil have mange gentagelser i træk fordi det giver god indlæring (også kaldet høj frekvens). Og så slipper vi for at hunden skal op og ned af baljen hver gang. Når først hunden kan træde op på balljen, bliver den jo bare belønnet for at flytte fødderne (mens forbenene er på baljen), og dermed er hunden hurtigt klar igen og man skal ikke bøvle en masse i at komme på den rigtige side, at hunden er det rigtige sted osv. Håber det giver lidt mening :-) Træn bare 5 minutter om dagen og så hold en pause med det til dagen efter eller nogle timer senere. Jeg vil køre meget korte træningspas hvis jeg skulle indlære den :-)

 

Helt fint, ret korte træningspas er osse fremgangsmåden her.

Alle hundene ved hvad OP betyder, så den del kommer vi ikke til at bruge alverden på, tak for forklaringen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg flytter mig bare mens jeg fodrer - klikket har jo lydt da kræet var i rette position. Så kan man jagte hinanden riuundt om den balje i en periode, og så fjerner man baljen og gør det på jorden istedet. Min den yngste har indlært plads på den måde og har den fineste plads. Er i gang med at genindlære den ældste - hun har nemlig aldrig rigtigt lært at gå på plads... skal lige se om jeg kan tage mig sammen og lave en lille video.

 

Når man kan gå i de der små firkanter på jorden og hunden følger med, så kan man begynde at bevæge sig fremad eller til siderne. Her er en video af Johna, omkring et halvt år gammel. Vi er lige kommet af spanden og begyndt at udvide øvelsen lidt.

 

Jeg er enormt dårlig til at sætte klare kriterier :oops: og jeg ved at jeg ville have fået hug af min træner for at belønne kræet for at sidde for langt ude of for skævt osv. Men jeg synes bare hun er så fin, når hun vender ind på plads :lun::lol: Sikkert fordi den anden har den ringeste pladsposition i hele verden

 

Jeg synes både hun er sød og dygtig :lun:

 

Hvis min hund var mindre ville jeg ikke spekulere så meget, dengang jeg havde dobermann virkede tingene lissom bare. Men hundens størrelse betyder at jeg må finde alternative måder at få det frem jeg vil ha'. Jeg vil nemlig osse gerne ha' en glad og ivrig/driftig hund så jeg er nødt til at finde indlæringsformer der giver mig mulighed for at give tydelig ros uden jeg bliver hoppet på og sovset ind i savl :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en video af Johna, omkring et halvt år gammel. Vi er lige kommet af spanden og begyndt at udvide øvelsen lidt.

Hvor er hun sød og DYGtig til at smække rumpen ind til dit ben. Hende vil Sofus vist gerne giftes med, for jeg kan se af de mange fine pokaler, at det er en pige med en flot medgift. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er hun sød og DYGtig til at smække rumpen ind til dit ben. Hende vil Sofus vist gerne giftes med, for jeg kan se af de mange fine pokaler, at det er en pige med en flot medgift. :slem:

 

Medgiften tilhører desværre hendes storesøster - som slet ikke er ligeså sød :mrgreen: faktisk vil en hel hanhunde i hendes bekendtskabskreds nok mene, at hun er grunden til at det hedder en tæve

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt fint, ret korte træningspas er osse fremgangsmåden her.

Alle hundene ved hvad OP betyder, så den del kommer vi ikke til at bruge alverden på, tak for forklaringen!

 

Hahaha ja ok, de kan stille sig op på en murerbalje, men at placere fusserne på et orange låg fra en foderspand WOW :shock:

 

Valdemar ville ikke høre tale om det og kunne lave en masse mere eller mindre elegante krumspring for ikke at røre ved låget. Da det endelig lykkedes klarede han to gange og fik så pause. Efter pausen gik det betydeligt nemmere :-)

I pausen lavede jeg det samme med de to hvalpe, den ene opførte sig stort set lissom Valdemar, den andet placerede poterne på låget med det samme.

Grunden til jeg brugte låget var for bare at få en fornemmelse af øvelsen og så fordi det jo er mørkt nu, så det blev til køkkentræning.

 

Hvad vil forskellen være på at udføre øvelsen med forbenene på noget hævet og på noget i niveau?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...