Hop til indhold

Fordel / ulemper halti grime.


Gæst DorteDK
 Share

Recommended Posts

og jeg har alle dage brugt, og har fortsat tænkt mig at bruge, kvæl med almindelig line, eller retrieverline. Tricket er, som flere har nævnt tidligere, at lære hunden at gå pænt fra starten af, og iøvrigt vedligeholde dette. Så har man ikke et problem der forlanger en løsning af nogen art.

Men hvorfor så ikke bare sætte en klikhalsbånd på hunden, for det er da lige så hurtigt at få af (jeg formoder det er en del af idéen bag dit valg af kvæl).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Har man en gang fået den små syge ide at prøve hvordan det føltes at blive kvalt med et kvæler halsbånd på en selv, så bruger man ALDRIG hverken halv, semi eller helkvæl på sin hund. Bare tanken om at påføre min hund den følelse, det kan jeg slet slet ikke have. Og dengang jeg fik et såkaldt godt råd og brugte kvæl på Teitur, var det i en dag ?, inden jeg måtte noget, der lignede en omgang genoplivning fordi han trak så han måtte stoppe op, hive efter vejret, hoste voldsomt og kaste op, ja så gør man det aldrig igen.

 

Jeg er helt enig i at man ikke bør bruge retrieverline eller helkvæl til hunde som trækker. Men derfor kan man da sagtens bruge det på en hund som ikke trækker ?

 

Personligt har jeg selv valgt halvkvæl til begge tøser, fordi jeg godt kan lide at de mærker halsbåndet minimalt når det hænger løst. Men jeg har så valgt begge halsbånd i en størrelse hvor man kan få flere fingre ind når det er i "kvæl", så det på intet tidspunkt strammer omkring deres hals.

Link til indlæg
Del på andre sites

og igen... Hvis hunden aldrig nogensinde får lært at trække i første omgang, så har man slet ikke problemet, og i så fald kan du have et halsbånd lavet af sytråd, det tjener nemlig kun ét formål: At være der.

 

En småsyg idé er det at lave lappeløsninger, for at rette op på et problem der, håndteret bare nogenlunde fornuftigt, slet ikke burde eksistere i første omgang.

 

 

Men fair nok. Vil du kalde folk som mig for småsyge hundemishandlere, så skal du da være velkommen. Ikke at jeg kan se hvor det lige kommer ind i billedet henne, men who cares.

 

Nej du misforstår det. Det var " småsygt " at teste et kvælerhalsbånd på sig SELV. Det var det jeg hentydede til. Men det går jeg ikke ud fra at ret mange har prøvet. Og det er også dumt, rigtig dumt, for det er hamrende ubehageligt.

 

Jeg har ingen steder sagt eller ment eller skrevet at man er småsyg hundemishandler fordi man bruger kvælerhalsbånd. MEN har man først prøvet selv hvordan det er at blive kvalt, så ville man næppe overføre det til ens hund.

 

Ja det er da så nemt bare at sige at problemet aldrig opstår hvis den aldrig lærer at trække. Men nogen hunderacer har altså bare tildens til at trække mere end andre. Er man førstegangshundeejer tænker man måske slet ikke på at det er vigtig at lære hunden, fordi den næppe trækker som hvalp. Måske har man overtaget en omplaceringshund der trækker godt og grundigt. Måske har ens hund altid trukket lidt, men ikke været et problem, lige indtil den dag man bliver gravid, brækker en arm eller får et hold i ryggen.

 

Men noget jeg ikke forstår er hvorfor man overhovedet bruger kvæl ? Det virker jo ikke, plus hvis ens hund ikke trækker, jamen hvorfor så bruge det ?? Kan kun se det er smart til hunde der har tildens til at flygte, ved at trække sig ud af seler eller halsbånd.

 

Du skriver at det er så nemt, problemet opstår åbenbart aldrig, man kan gå med en sytråd, men hvorfor så bruge kvæl ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig i at man ikke bør bruge retrieverline eller helkvæl til hunde som trækker. Men derfor kan man da sagtens bruge det på en hund som ikke trækker ?

 

Personligt har jeg selv valgt halvkvæl til begge tøser, fordi jeg godt kan lide at de mærker halsbåndet minimalt når det hænger løst. Men jeg har så valgt begge halsbånd i en størrelse hvor man kan få flere fingre ind når det er i "kvæl", så det på intet tidspunkt strammer omkring deres hals.

 

Men hvorfor bruge det ?? Altså det er det jeg ikke fatter. Hvis man som du, godt er klar over at det ikke virker på en hund der trækker, hvorfor så bruge det på en hund der ikke trækker ?? Altså jeg kan ikke med min bedste logik se meningen. Jo så skal det være fordi man godt kan lide designet eller stilen ?? Men ellers kan hunden jo lige så godt gå med et almindeligt halsbånd ?? Et almindleigt halsbånd sidder jo hellere ikke stramt, det kan jo også sidde løst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor bruge det ?? Altså det er det jeg ikke fatter. Hvis man som du, godt er klar over at det ikke virker på en hund der trækker, hvorfor så bruge det på en hund der ikke trækker ?? Altså jeg kan ikke med min bedste logik se meningen. Jo så skal det være fordi man godt kan lide designet eller stilen ?? Men ellers kan hunden jo lige så godt gå med et almindeligt halsbånd ?? Et almindleigt halsbånd sidder jo hellere ikke stramt, det kan jo også sidde løst.

 

Seriøst? Du kan slet ikke forestille dig at bruge det UDEN at hunden har problemer?

 

Jeg bruger halvkvæl, fordi det sidder løsere når der ikke er snor i. Når der er snor i, strammer det ind, lidt strammere end et almindeligt halsbånd, men ikke så det kvæler. Det sikrer at min hund under ingen omstændigheder kan vriste sig ud af halsbåndet, hverken hvis hun beslutter sig for at hun vil lege, eller hvis hun går i panik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor så ikke bare sætte en klikhalsbånd på hunden, for det er da lige så hurtigt at få af (jeg formoder det er en del af idéen bag dit valg af kvæl).

Meget simpelt. Det fylder mere og er væsentligt mere besværligt ifm. f.eks. jagt, end retrieverlinen. Der skal rigeligt andet med i lommerne i forvejen.

 

Når det ikke er en retrieverline jeg bruger (og dermed altså "i fritiden"), bruger jeg et godt gammeldags torturinstrument, nemlig en kvælerkæde!! :shock: Og hvorfor så dét? Jo. Den kan jeg høre rasle, når hunden pusler rundt i underskoven, og så ved jeg hvor den er præcist. Helt uden at have behov for rent faktisk at kunne se kræet.

 

Det her har fungeret for mig, på dén her måde, med alle hunde jeg har haft med at gøre, siden jeg førte den første hund i DcH regi for snar 20 år siden. ALtsammen helt uden at rive og flå i liner eller andet. Jeg kan sågar huske lineføringstræning fra "dengang" med en sytråd mellem halsbånd og hundefører..

Beklager. Selv hvis jeg ville, så kan jeg altså ikke se hvorfor det pludselig ikke fungerer mere, med "den slags" redskaber. SÆrligt eftersom jeg ser flere skader og dårligt trænede hunde med alt muligt andet himstregims-grej monteret, end jeg ser hunde der trækker i retrieverliner mv.

 

 

 

Og hvorfor er et klikhalsbånd, eller en sele bedre, end en retrieverline der ikke trækkes i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor bruge det ?? Altså det er det jeg ikke fatter. Hvis man som du, godt er klar over at det ikke virker på en hund der trækker, hvorfor så bruge det på en hund der ikke trækker ?? Altså jeg kan ikke med min bedste logik se meningen. Jo så skal det være fordi man godt kan lide designet eller stilen ?? Men ellers kan hunden jo lige så godt gå med et almindeligt halsbånd ?? Et almindleigt halsbånd sidder jo hellere ikke stramt, det kan jo også sidde løst.

 

Tja, retrieverlinen bruger jeg ofte på hundene når vi lige kort er nede og aftentisse. Løkken trækkes lige om hovedet, og så er vi klar til at gå.

 

Halvkvæl synes jeg allerede jeg har forklaret : Jeg kan godt lide at halsbåndet hænger mere løst end et normalt halsbånd med klikspænde. Designet gør også at jeg synes det er et af de flotteste halsbånd jeg har set, hvis man går op i sådan noget :mrgreen: Desuden er det nemmere/hurtigere at sætte på hundene og pga. at det er myndehalsbånd er det også noget bredere end hvad du kan få almindelige halsbånd i = mere behageligt for hunden hvis den endeligt trækker, bilder jeg mig selv ind.

 

Og ja, da vi brugte almindeligt halsbånd sad de også løst, faktisk så løst at de reelt set kunne trække sig ud af det (hvilket Mollie har gjort én gang). Strammede jeg det et hul ind, sad det for stramt til at jeg synes det så behageligt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Seriøst? Du kan slet ikke forestille dig at bruge det UDEN at hunden har problemer?

 

Jeg bruger halvkvæl, fordi det sidder løsere når der ikke er snor i. Når der er snor i, strammer det ind, lidt strammere end et almindeligt halsbånd, men ikke så det kvæler. Det sikrer at min hund under ingen omstændigheder kan vriste sig ud af halsbåndet, hverken hvis hun beslutter sig for at hun vil lege, eller hvis hun går i panik.

 

Jeg kan ikke forstille mig hvorfor den bruges til hunde, med eller uden problemer. MEN tilgiv mig, har aldrig ejet en hund over 18 kg, skulle jeg en dga blive ejer af en hund på 40 kg, så KAN det godt være jeg skiftede mening. Man har helt sikkert andre behov jo større hunden er. Ligesom når jeg skriver at jeg elsker flexliner og ikke bruger andet. Det kan godt være at jeg ville kyle flexlinen lang pokker i vold hvis jeg ejede et kræ på 50 kg, så ville jeg nok fortrække en almindelig line.

 

Men jo kan godt se at halvkvæl kan være en fordel for at undgå de ulykker der kan ske, hvis ens hund beslutter sig for at gå i panik eller bakke ud af sele og halsbånd. Sådan en hund ejer jeg, men det har jeg jo så løst med at klikke selen fast til halsbåndet vis en kabinehage. MEN igen den løsning havde jeg nok ikke valgt hvis jeg havde en schæfer eller anden større hund.

 

 

Så jeg ber om forladelse, kan kun skrive ud fra min egen erfaring med hundelivet, men da det ikke inkludere store hunde, så glemmer jeg til tider at visse ting kan se anderledes ud, når hundebassen er en stor hund. Sorry.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

Og hvorfor er et klikhalsbånd, eller en sele bedre, end en retrieverline der ikke trækkes i?

 

 

Det forstår jeg heller ikke at man ikke kan se logikken i :hmm: En løs retrieverline må da være langt mere behageligt for hunden end et halsbånd eller en sele som sidder og kan mærkes konstant når hunden bevæger sig. Når jeg har retrieverline på Ninja hænger den oftest utroligt løst omkring hendes hals.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke forstille mig hvorfor den bruges til hunde, med eller uden problemer. MEN tilgiv mig, har aldrig ejet en hund over 18 kg, skulle jeg en dga blive ejer af en hund på 40 kg, så KAN det godt være jeg skiftede mening. Man har helt sikkert andre behov jo større hunden er. Ligesom når jeg skriver at jeg elsker flexliner og ikke bruger andet. Det kan godt være at jeg ville kyle flexlinen lang pokker i vold hvis jeg ejede et kræ på 50 kg, så ville jeg nok fortrække en almindelig line.

 

Men jo kan godt se at halvkvæl kan være en fordel for at undgå de ulykker der kan ske, hvis ens hund beslutter sig for at gå i panik eller bakke ud af sele og halsbånd. Sådan en hund ejer jeg, men det har jeg jo så løst med at klikke selen fast til halsbåndet vis en kabinehage. MEN igen den løsning havde jeg nok ikke valgt hvis jeg havde en schæfer eller anden større hund.

 

 

Så jeg ber om forladelse, kan kun skrive ud fra min egen erfaring med hundelivet, men da det ikke inkludere store hunde, så glemmer jeg til tider at visse ting kan se anderledes ud, når hundebassen er en stor hund. Sorry.

 

Du misforstår. Jeg bruger ikke halvkvæl fordi min hund er stor. Jeg bruger flexiline selvom min hund er stor. Men generelt har hun ikke problemer med at trække.

 

Jeg gik fra almindeligt halsbånd til halvkvæl, da Bella et par gange havde vristet sig ud af halsbåndet til træning, for at løbe hen og lege med andre hunde. En klar bonus ved halsbåndet er, at det kan bruges når hun går i panik. Selen bruger vi ikke til træning (kun til spor), og det er sådan set ikke tilladt både at bære halsbånd og sele til konkurrencer.

 

Men igen, jeg kan SLET ikke se problemet i halvkvæl, og da slet ikke ved uproblematiske hunde:vedikke:

 

Corgien får givetvis også halvkvæl med tiden. Fordi det er fedt at det sidder så løst, og fordi de ikke kan vriste sig ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Seriøst? Du kan slet ikke forestille dig at bruge det UDEN at hunden har problemer?

 

Jeg bruger halvkvæl, fordi det sidder løsere når der ikke er snor i. Når der er snor i, strammer det ind, lidt strammere end et almindeligt halsbånd, men ikke så det kvæler. Det sikrer at min hund under ingen omstændigheder kan vriste sig ud af halsbåndet, hverken hvis hun beslutter sig for at hun vil lege, eller hvis hun går i panik.

 

Det samme her, begge mine har halvkvæl men det er simpelthen fordi når vi hilser på andre hunde, er min den lille ret vild og vil lege han kaster sig nogen gange rundt (altså med de hunde vi kender i forvejen :-)) og nogle gange har jeg været ude for at han er røget ud af et alm. halsbånd. Derfor pga sikkerhed med biler på vejen cyklister mv. ja så har jeg valgt et halvkvæl så det ikke kan ske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan også lide halvkvæl, men mest pga lyden - jeg kan høre hvor hundene er og hundene stopper i linen, når kæden lyder. De er også komfortable, som andre siger og man vælger jo selv om kvælet skal kvæle eller bare blive på størrelse med et almindeligt halsbånd, når det lukker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nogen hunderacer har altså bare tildens til at trække mere end andre.

 

Og så bruger man selvfølgelig ikke helkvæl eller retrieverline.

 

MEN tilgiv mig, har aldrig ejet en hund over 18 kg, skulle jeg en dga blive ejer af en hund på 40 kg, så KAN det godt være jeg skiftede mening.

 

Men ... Hvis hunden ikke trækker er det da ligegyldigt om den vejer 5kg eller 55kg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du misforstår. Jeg bruger ikke halvkvæl fordi min hund er stor. Jeg bruger flexiline selvom min hund er stor. Men generelt har hun ikke problemer med at trække.

 

Jeg gik fra almindeligt halsbånd til halvkvæl, da Bella et par gange havde vristet sig ud af halsbåndet til træning, for at løbe hen og lege med andre hunde. En klar bonus ved halsbåndet er, at det kan bruges når hun går i panik. Selen bruger vi ikke til træning (kun til spor), og det er sådan set ikke tilladt både at bære halsbånd og sele til konkurrencer.

 

Men igen, jeg kan SLET ikke se problemet i halvkvæl, og da slet ikke ved uproblematiske hunde:vedikke:

 

Corgien får givetvis også halvkvæl med tiden. Fordi det er fedt at det sidder så løst, og fordi de ikke kan vriste sig ud af det.

 

Jeg indrømmer gerne at halvkvæl nok ikke har været så meget i mine overvejelser, har tænkt at både halv kvæl og helkvæl kunne komme ud på et. og jeg indrømmer også gerne at jeg ændre syn på det, efter at have læst jeres brug af det og begrundelse. Kan godt se fornuften i det.

 

Så ja, kan godt se i har ret på flere områder, jeg har tidligere kun haft et syn på sagen, men kan godt se jeres og se fornuften.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst Beicher

Hej alle sammen

Jeg overvejer også en halti grime til min Leonberger. Han er 1 år og 8 mdr. Han vejer 46 kg. Han trækker ikke så meget, men han er svær for mig at holde når vi møder andre han hunde. Han har revet mig på røven 2 gange, den ene gang midt ud på en befærdet vej, fordi der kom en gøende han hund på den anden side. Der skete ikke noget alvorligt - heldigvis - men jeg slog mig en del (knæ og knoer) og kan stadig mærke det til trods for at det er 6 mdr. siden. Det værste er, at jeg er blevet utryg ved at gå med ham, så det er mest min mand der går tur med ham nu, da han godt kan holde ham. Det er ikke dagligt at gør udfald, og vi har også prøvet at træne ham til ikke at gøre det med ekstra gode guffer, men han er fuldstændig ligeglad med de guffer når vi står i situationen. Vi har gået til masser af hundetræning med ham, og vi har ellers ingen problemer med ham. Han er sød og godmodig, men han har altså et instinkt her, som er svært at træne væk. Hvis nogen har gode råd, hører jeg dem meget gerne :-) Jeg er ked af at det er blevet sådan, for jeg elskede at gå turer med ham før. Men så har jeg altså overvejet en halti grime.

Vh Lene

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...