Hop til indhold

Fordel / ulemper halti grime.


Gæst DorteDK
 Share

Recommended Posts

Gæst DorteDK

Hej i kloge hunde-hoveder ;-)

 

Jeg var ude og gå med min store lab her i går aftes - så kommer der en ældre dame forbi og spørger om det ikke er svært at holde så stor en hund, nej siger jeg, han går ok, kunne godt gå pænere men han går uden at trække :-)

Så siger hun hvorfor bruger du ikke en halti? Viste ikke rigtig hvad jeg skulle svare, jeg ejer ikke en og har aldrig brugt sådan en - aner faktisk ikke engang hvordan den virker.

 

Er den god? er der nogle der har gode erfaringer med den? nogle der har dårlige? Er der nogen der bruger sådan en? Og hjælper det på trækkeriet?

 

Går ud fra at dette her er en halti?

Halti Grime

 

På forhånd tak for svar - blev bare lige lidt nysgerrig, så det er bare for at få min nysgerrighed stillet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har aldrig brugt en halti selv skal det siges.

 

"Fordelen" ved haltien er at hunden styres med hovedet.. Det vil sige at den ikke KAN trække med haltien på, og stadig få "noget ud af det", fordi det er super ubehageligt.

Når vi sætter en snor på vores hund trækker den jo via hals/brystkasse, hvor hunden jo også er stærkest ogd e kan smide hele kropsvægten i når de trækker... Dette kan undgåes ved brugen af halti, hvor det jo så kun er hovedet...

 

Ulempen? Det overstående :lol: Det er ikke særlig behageligt for en hund der trækker, og i mine øjne findes der andre og bedre måder at lærer sin hund at gå pænt end "straf".

 

(Bemærk: Haltien som sådan har jeg intet imod, hvis hunden er trænet til at have det på er det jo ikke mer eubehageligt end så meget andet. )

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig :-D

 

Tja. Til symptombehandling er en halti sikkert meget god.

 

Alternativet er jo at lære hvordan man lærer hunden at lade være med at trække.:shock::shock: Endnu bedre var det jo helt at undgå at lære hunden at trække i første omgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har brugt Halti til Lotte, da hun ikke måtte trække som hun gjorde i en periode, hvor hun ikke måtte belastes på grund af sygdom. Det var vigtigt at hun straks gik pænt, da hun skulle gås meget med i almindelig gang, så der var bare ikke tid til træning. I hverdagen har vi ikke selv problemer med at hunden trækker lidt.

 

jeg vil dog sige at der er nogle tilfælde, hvor ejeren ikke selv er i stand til at lære hunden at gå pænt, og så vil jeg til enhver tid mene at det er bedre at man bruger et hjælpemiddel(korrekt brug, vel og mærke) end at hunden hiver sin ejer omkuld, slipper løs og bliver kørt ned af en bil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte den i en periode til Barney når vi var på fremmede areal. Jeg har virkelig forsøgt at lære ham at gå pænt i snor, men det er ikke lykkedes mig, til trods for at jeg virkelig har prøvet meget. Så jeg har erkendt at jeg ikke kan finde ud af det, og at jeg jo så må leve med at min hund trækker i snoren. Derfor har han også altid sele på, for han skal ikke bøde for at jeg er et fjols.

 

Jeg brugte haltien da han var i en ung-hunde-alder, var over de 25 kg. og gik lige nøjagtig den vej han vil, for jeg kunne ikke holde ham når først han havde sat sig for at komme derhen hvor eks. en tæve havde tisset. Så for at han ikke skulle få succes med det, brugte jeg den en ganske kort periode, til han havde fundet ud af at man ikke kunne komme hen til stedet ved bare at ligge alle kræfter i. Derefter gik jeg igen tilbage til sele, og kunne så lidt bedre holde igen, fordi han ikke havde fået alle de succer med bare at trække hårdt nok.

Så brugte jeg den sidste år på sommerferie. Da var han godt et år, og det var rigtig svært for ham med fremmede områder. Så han fik den af og til på, hvis vi skulle gå steder med mange mennesker, eller på steder hvor det var vigtigt at han var under lidt mere kontrol end i selen, hvor han stadig kunne finde på at springe frem engang imellem.

 

Derudover brugte jeg den i december til vores jule-gåtur. En masse hunde, 1 time i fremmede skov = hund der trækker meget voldsomt! Så alternativet var at han måtte blive hjemme eller komme med i haltien (ja stakkels hund at hans ejer så så inkompetent). Han kom med i haltien og havde en fantastisk tur. Faktisk synes jeg det var mere humant end de hunde som var afsted i et halsbånd og trak i det hele turen. Jeg havde fået en skulderskade, og kunne ganske enkelt ikke holde til at gå med ham, uden han var i haltien + at jeg faktisk var i tvivl om jeg vil kunne holde ham med alle de tisse-pletter vi skulle modstå fristelsen af.

 

Men ellers bruger jeg den aldrig mere. Han er oftest bare i sele, på nær til træning hvor jeg bruger halsbånd. Vores daglige gåture går han nogenlunde. Han kan godt trække lidt, men ikke sådan voldsomt, og jeg hænger ikke efter ham.

 

Fordelen er at hunden ikke får succes med at trække, så den er et super godt træningsredskab hvis man kan have svært ved at holde sin hund. Barney lavede pludselige "udfald" mod noget han gerne vil snuse med, og det kunne jeg ikke stå imod.

Ulempen er at den må alt andet lige være mere træls for hunden at have på, end sele og halsbånd.

Jeg har dog ikke oplevet at den på nogen måde har virket til at gøre ondt på hunden, og slet ikke at den lukker luftvejene. Hunden kan også sagtens trække alligevel (min kan i hvert fald), men han har bare ikke så mange kræfter i hovedet, så han får ikke succesen. Jeg synes ikke han virker generet af at have den på, men det er klart at den er beregnet til at hunden går stille ved siden af dig, og ikke at hunden skal snuse osv. så synes jeg den er i vejen. Derudover synes jeg man skal bruge en forholdsvis let kabinhage, for ikke at det bliver ubehageligt for hunden.

Og så havde jeg ALTID snoren i både selen og i haltien, så ikke alt trækket gik i haltien. Og jeg holdt ALTID kun igen i haltien, jeg trak ALDRIG tilbage i den. Så jeg brugte den som en "stopper" hvis man kan sige det sådan.

 

Og så løser den ikke problemet for dig. Den er bare et redskab til at hjælpe med den træning, man er nødt til at ligge i gå-pænt-træningen.

 

Jeg synes den kan være brugbar i en periode og til træning af en bestemt ting. Jeg synes ikke det er en hunden skal bruge fast over længere tid, ligesom eks. sele.

 

Det bedste vil selvfølgelig være at lære hunden at gå pænt, og jeg forsøger også stadig. Men hvis man ligesom jeg åbenbart er en torsk til det, så kan man få brug for lidt ekstra hjælp i en periode. Og så længe det ikke gør ondt på hunden, lukker luftveje eller hunden lader være med at trække pga. ubehag, så ser jeg ikke noget galt i at bruge den. For mig så virkede den ikke til at hunden lader være med at trække. Men man kan stoppe hunden, og bliver ikke rykket med fremad så den får succes.

 

Håber det giver mening :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte den i en periode til Barney når vi var på fremmede areal. Jeg har virkelig forsøgt at lære ham at gå pænt i snor, men det er ikke lykkedes mig, til trods for at jeg virkelig har prøvet meget. Så jeg har erkendt at jeg ikke kan finde ud af det, og at jeg jo så må leve med at min hund trækker i snoren. Derfor har han også altid sele på, for han skal ikke bøde for at jeg er et fjols.

 

Jeg brugte haltien da han var i en ung-hunde-alder, var over de 25 kg. og gik lige nøjagtig den vej han vil, for jeg kunne ikke holde ham når først han havde sat sig for at komme derhen hvor eks. en tæve havde tisset. Så for at han ikke skulle få succes med det, brugte jeg den en ganske kort periode, til han havde fundet ud af at man ikke kunne komme hen til stedet ved bare at ligge alle kræfter i. Derefter gik jeg igen tilbage til sele, og kunne så lidt bedre holde igen, fordi han ikke havde fået alle de succer med bare at trække hårdt nok.

Så brugte jeg den sidste år på sommerferie. Da var han godt et år, og det var rigtig svært for ham med fremmede områder. Så han fik den af og til på, hvis vi skulle gå steder med mange mennesker, eller på steder hvor det var vigtigt at han var under lidt mere kontrol end i selen, hvor han stadig kunne finde på at springe frem engang imellem.

 

Derudover brugte jeg den i december til vores jule-gåtur. En masse hunde, 1 time i fremmede skov = hund der trækker meget voldsomt! Så alternativet var at han måtte blive hjemme eller komme med i haltien (ja stakkels hund at hans ejer så så inkompetent). Han kom med i haltien og havde en fantastisk tur. Faktisk synes jeg det var mere humant end de hunde som var afsted i et halsbånd og trak i det hele turen. Jeg havde fået en skulderskade, og kunne ganske enkelt ikke holde til at gå med ham, uden han var i haltien + at jeg faktisk var i tvivl om jeg vil kunne holde ham med alle de tisse-pletter vi skulle modstå fristelsen af.

 

Men ellers bruger jeg den aldrig mere. Han er oftest bare i sele, på nær til træning hvor jeg bruger halsbånd. Vores daglige gåture går han nogenlunde. Han kan godt trække lidt, men ikke sådan voldsomt, og jeg hænger ikke efter ham.

 

Fordelen er at hunden ikke får succes med at trække, så den er et super godt træningsredskab hvis man kan have svært ved at holde sin hund. Barney lavede pludselige "udfald" mod noget han gerne vil snuse med, og det kunne jeg ikke stå imod.

Ulempen er at den må alt andet lige være mere træls for hunden at have på, end sele og halsbånd.

Jeg har dog ikke oplevet at den på nogen måde har virket til at gøre ondt på hunden, og slet ikke at den lukker luftvejene. Hunden kan også sagtens trække alligevel (min kan i hvert fald), men han har bare ikke så mange kræfter i hovedet, så han får ikke succesen. Jeg synes ikke han virker generet af at have den på, men det er klart at den er beregnet til at hunden går stille ved siden af dig, og ikke at hunden skal snuse osv. så synes jeg den er i vejen. Derudover synes jeg man skal bruge en forholdsvis let kabinhage, for ikke at det bliver ubehageligt for hunden.

Og så havde jeg ALTID snoren i både selen og i haltien, så ikke alt trækket gik i haltien. Og jeg holdt ALTID kun igen i haltien, jeg trak ALDRIG tilbage i den. Så jeg brugte den som en "stopper" hvis man kan sige det sådan.

 

Og så løser den ikke problemet for dig. Den er bare et redskab til at hjælpe med den træning, man er nødt til at ligge i gå-pænt-træningen.

 

Jeg synes den kan være brugbar i en periode og til træning af en bestemt ting. Jeg synes ikke det er en hunden skal bruge fast over længere tid, ligesom eks. sele.

 

Det bedste vil selvfølgelig være at lære hunden at gå pænt, og jeg forsøger også stadig. Men hvis man ligesom jeg åbenbart er en torsk til det, så kan man få brug for lidt ekstra hjælp i en periode. Og så længe det ikke gør ondt på hunden, lukker luftveje eller hunden lader være med at trække pga. ubehag, så ser jeg ikke noget galt i at bruge den. For mig så virkede den ikke til at hunden lader være med at trække. Men man kan stoppe hunden, og bliver ikke rykket med fremad så den får succes.

 

Håber det giver mening :-)

 

 

Super beskrivelse så forstår jeg hvad det er og hvad det egentlig går ud på, og jeg kan godt forstå hvad du skriver - jeg har samme problemer af og til - hvor hunden på 35 kg bare vil hen og dufte til en tis-plet. Og jeg nærmest flyver bagefter derhen, det er bare så træls.

Tak for det lange og rigtig brugbare indlæg ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Super beskrivelse så forstår jeg hvad det er og hvad det egentlig går ud på, og jeg kan godt forstå hvad du skriver - jeg har samme problemer af og til - hvor hunden på 35 kg bare vil hen og dufte til en tis-plet. Og jeg nærmest flyver bagefter derhen, det er bare så træls.

Tak for det lange og rigtig brugbare indlæg ;-)

 

Velbekomme :-)

Det vigtigste synes jeg er at hunden ikke lader være med at trække fordi det gør ondt at have den på. Barney trækker stadig med den på, han kan bare ikke trække så hårdt at han kan få succes med at nå til dameplet :slem:

Hvis hunden lader være med at trække fordi det gør ondt (selvom det har JEG personligt ikke oplevet), så vil jeg lade være med at bruge den. Det skal jo ikke være nogen straf for hunden. Ligesom hundesnoren skal den bare være et hjælpemiddel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velbekomme :-)

Det vigtigste synes jeg er at hunden ikke lader være med at trække fordi det gør ondt at have den på. Barney trækker stadig med den på, han kan bare ikke trække så hårdt at han kan få succes med at nå til dameplet :slem:

Hvis hunden lader være med at trække fordi det gør ondt (selvom det har JEG personligt ikke oplevet), så vil jeg lade være med at bruge den. Det skal jo ikke være nogen straf for hunden. Ligesom hundesnoren skal den bare være et hjælpemiddel.

 

Helt enig, det skal absolut ikke gøre ondt, og dermed være grunden til at hunden ikke trækker, hunden skal jo vide at den ikke MÅ trække, men trænes til at vide at det er "forbudt" men vi nok skal nå hen til damepletten bare i et langsommere tempo:slem:

Og som jeg plejer at fortælle min lab når vi går - "hvis du går halvt så hurtig som nu - så varer turen dobbelt så lang tid" :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig, det skal absolut ikke gøre ondt, og dermed være grunden til at hunden ikke trækker, hunden skal jo vide at den ikke MÅ trække, men trænes til at vide at det er "forbudt" men vi nok skal nå hen til damepletten bare i et langsommere tempo:slem:

Og som jeg plejer at fortælle min lab når vi går - "hvis du går halvt så hurtig som nu - så varer turen dobbelt så lang tid" :slem:

 

For mig handler det ikke om at hunden ved den ikke må trække. Det handler om at den finder ud af at det ikke kan betale sig, og at det kan betale sig at gå pænt i snoren. Men det må jeg hellere holde min mund med, eftersom det endnu ikke er lykkedes med egen hund :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger halti selen uden skam. Den bliver især brugt af og på færgen, hvor der er mange trapper, søde mennesker og andre hunde i tæt trafik. Det fungerer perfekt og jeg oplever ikke at den er ubehagelig for hende, hun bliver bare drejet af i stedet for at mose frem. Ligesom Retrieveren til julehalløj ville jeg også benytte mig af den hvis vi skulle på tur med andre hunde i snor, uden at de kunne løbe frit, det har bare aldrig været aktuelt for os.

 

Kaya går ellers rigtig pænt i snor med alm. halsbånd eller sele. Men hvis jeg på forhånd ved at vi skal et sted hen med mange mennesker og hunde vil jeg vælge haltien, både for hendes og min egen skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger halti selen uden skam. Den bliver især brugt af og på færgen, hvor der er mange trapper, søde mennesker og andre hunde i tæt trafik. Det fungerer perfekt og jeg oplever ikke at den er ubehagelig for hende, hun bliver bare drejet af i stedet for at mose frem. Ligesom Retrieveren til julehalløj ville jeg også benytte mig af den hvis vi skulle på tur med andre hunde i snor, uden at de kunne løbe frit, det har bare aldrig været aktuelt for os.

 

Kaya går ellers rigtig pænt i snor med alm. halsbånd eller sele. Men hvis jeg på forhånd ved at vi skal et sted hen med mange mennesker og hunde vil jeg vælge haltien, både for hendes og min egen skyld.

 

Jeg brugte den også af og på færgen i sommers, hvor han skulle forbi mange mennesker og andre hunde der skældte ud på ham,på en smal trappe. Det gik nemt og smertefrit, og så snart vi havde fundet os en plads fik han den af. Så færgeturen blev en god oplevelse for os alle :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte grimen på min gamle hund. Han havde aldrig lært at gå pænt i snor, og efter et overfald blev han ekstremt aggressiv over for andre hanhunde, og jeg kunne simpelthen ikke holde ham - han rykkede mig omkuld. Vi brugte den i 3-4 uger hvor han blev ROOOOST når han gik pænt forbi andre hunde. Efter den periode lærte han at gå ret fornuftigt, og resten af hans dage brugte vi almindeligt semikvæl.

 

Det er ekstremt vigtigt ALDRIG at bruge ryk eller hurtige bevægelser med grimen! Og hvis du køber en, så køb en af de dyre der er foret og blød. Dem i billig, tynd nylon må skære frygtelig meget:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Super, mange tak for de mange gode svar og erfaringer, jeg står ikke lige og skal ud og købe en, men jeg kan godt se ideen med at bruge den i "tæt trafik" med mange mennesker - hunde mv.

Min har aldrig lært at gå pænt i en gå gade - han vil snakke med alle, og da er han svær at holde. Så det er jo en mulighed kan jeg se hvis man skal på ferie og man lige skal igennem ex gå gade eller færger, også af med den bagefter.

 

Men det kræver selvfølgelig noget træning inden hjemmefra og ha lært at have den på, det vil sikker føles ubehageligt i starten når vovsen ikke har været vant til det, så det kræver tilvænning tror jeg. Men takker igen for de fine svar - så blev man så klog :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes en halti er et fint hjælpemidel fx til personer som ikke fysisk kan holde hunden, har fx anbefalet den til en ældre dame som ikke kunne gå med sin lab fordi den trak hende omkuld! Til alm raske hundeførere vil jeg til en hver tid anbefale træning i stedet:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den her artikel afspejler fint min holdning til grimer: SOR Hundeskole

 

Synes det er synd at en dyrlæge anbefaler at bruge grimen på den måde. Nu er det så selen vi af og til bruger, og der blev vi ikke vejledt til at rykke, men blot dreje af lige så stille.

 

Jeg kan ikke lade vær med at synes at artiklen overdriver en smule for at understrege en pointe. Jeg har mødt super mange tyske turister som bruger grimen, og jeg har aldrig set en hund prøve på at at gnubbe den af eller lignende.

 

Jeg er helt med på at det sikkert er mere fordelagtigt at træne hunden ud af problemet, men for dem der ikke har mulighed for det, synes jeg grimen eller selen er fin, brugt hensigtsmæssigt selvfølgelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den her artikel afspejler fint min holdning til grimer: SOR Hundeskole

 

Men der er ting jeg ikke er "enig i"... Altså jeg har aldrig benyttet en halti/grime, men ville ikke afvise at tage fejl...

 

Den opførsel hun fortæller hendes hunde lavede, sådan opførte Penny sig med sit halsbånd de to-tre første uger vi havde hende... Hun smed sig rundt, slog kolbøtter, væltede fordi hun skulle klø sig osv.

Da hun så var ca 5 måneder og vi gav hende en sele på, så blev vi jo nærmest opfattet som sindsyge, fordi hun jo hverken kunne gå eller stå, og hoppede rundt og forsøgte at klø selen af, slå kolbøtter, gned sig op af os osv... Af det skulle den!

 

Alt nyt er ubehageligt, og ærligt? Denne her ejer har jo ikke tænkt "Fedt redskab jeg kan bruge!" og helhjertet forsøgt at vænne sin hund til den. Jeg tror IKKE på, og det antager jeg da at de fleste herinde i bund og grund er enig i, at man kan vænne ens hund til at noget er "super fantastisk", hvis ikke ejeren synes det er super fantastisk.

 

Jeg tror heller ikke man vil kunne finde mange hunde som aldrig har haft sele på, og så stopper man en sele på dem og de så bare siger "Oh well".

Det er klart en halti vil være svære at tilvænne en hund til, da den NETOP har en indflydelse (straf) værdi for hunden: Den kan ikke trække mere.

 

Anbefalingen af riv og ryk i snoren er jo forrykt uanset om det er grime, sele eller halsbånd...

 

I mine øjne kan jeg ikke se det forfærdelige i at man bruger en halti/grime til sin hund, hvis den bruges korrekt... Problemet er bare at hvis den bruges korrekt, er der i bund og grund ikke brug for at bruge den og hvorfor skulle man så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er ting jeg ikke er "enig i"... Altså jeg har aldrig benyttet en halti/grime, men ville ikke afvise at tage fejl...

 

Den opførsel hun fortæller hendes hunde lavede, sådan opførte Penny sig med sit halsbånd de to-tre første uger vi havde hende... Hun smed sig rundt, slog kolbøtter, væltede fordi hun skulle klø sig osv.

Da hun så var ca 5 måneder og vi gav hende en sele på, så blev vi jo nærmest opfattet som sindsyge, fordi hun jo hverken kunne gå eller stå, og hoppede rundt og forsøgte at klø selen af, slå kolbøtter, gned sig op af os osv... Af det skulle den!

 

Alt nyt er ubehageligt, og ærligt? Denne her ejer har jo ikke tænkt "Fedt redskab jeg kan bruge!" og helhjertet forsøgt at vænne sin hund til den. Jeg tror IKKE på, og det antager jeg da at de fleste herinde i bund og grund er enig i, at man kan vænne ens hund til at noget er "super fantastisk", hvis ikke ejeren synes det er super fantastisk.

 

Jeg tror heller ikke man vil kunne finde mange hunde som aldrig har haft sele på, og så stopper man en sele på dem og de så bare siger "Oh well".

Det er klart en halti vil være svære at tilvænne en hund til, da den NETOP har en indflydelse (straf) værdi for hunden: Den kan ikke trække mere.

 

Anbefalingen af riv og ryk i snoren er jo forrykt uanset om det er grime, sele eller halsbånd...

 

I mine øjne kan jeg ikke se det forfærdelige i at man bruger en halti/grime til sin hund, hvis den bruges korrekt... Problemet er bare at hvis den bruges korrekt, er der i bund og grund ikke brug for at bruge den og hvorfor skulle man så?[/QUOTE]

 

Lige et eksempel. Fru. hansen vil gerne lære sin berner sennen hund at gå pænt i snor. Hun går ud og begynder at træne. Men da hunden er stærk og hun ikke kan holde den, så får hunden succes med at trække hende derhen hvor den gerne vil. Hun sætter så en halti på (som hun vænner hunden til). Nu kan hunden pludselig ikke trække af med hende, og hunden finder ud af at den ikke kan gå hvorhen den gerne vil og få succes med det. Efter lidt tid kan det overføres til sele/halsbånd. I sådan en træningssituation kan man bruge det :-) Men synes man skal arbejde frem imod at kunne undvære den.

 

Jeg synes faktisk den er mere human end en hund som rykker meget i halsbåndet, da det er hårdt ved hundens krop. Jeg har ikke oplevet at min hund opfører sig anderledes med den på end ikke på. Men jeg er så også lidt streng. Nogle gange skal man bare noget man ikke har så meget lyst til. Det sker også at min hund kommer i bad, selvom han synes det er lidt træls. Og vi har da også hunde i klubben som ikke bryder sig om at få dækken på. Det får de alligevel fordi det er bedst for deres krop at de holder sig varme. Det samme med sele. Så fordi man engang imellem eller i en kort periode bruger en halti til at få tingene til at hænge sammen, det ser jeg intet forkert i. Jeg vil hellere se en person komme gående med sin hund i halti, rolig ført og under kontrol, end en person med sin hund i snor i halsbåndet, der hiver i snoren, skælder og smælder og er dybt frustreret.

Men nu har jeg så også oplevet haltien på egne hunde, og jeg synes ikke den virker ubehagelig for hundene, så længe man bruger den korrekt, og hunden skal gå "under kontrol". Hvis hunden skal snuse bruger jeg den ikke, og flex line i haltien er for mig no go! Det skal være til at hunden skal gå tæt på føren. Den duer altså ikke som "lufte" redskab synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er altså også folk det ikke kan bruge snor og halsbånd korrekt, og så det lige så synd for hunden.

 

aldrig en dag er der nogen det synes det er synd at stoppe grimer på får, heste, køer.

en hund er trækker i halsen er hverken godt for hundens hals eller får de mennesker der slæbes afsted efter hunden.

 

min hund nåede i en ung alder ret hurtigt 40 kg og fik succes på succes at trække mig afsted, en ting var mod duft pletter straks værrer var det når det var andre hunde han fik succes mod at trække mig afsted mod.

så smed jeg haltien på ham og havde snor i både halsbånd og halti.

 

så kunne jeg træne han ikke fik succes, og mere og mere kunne jeg slippe haltien og kun holde i halsbåndet.

Han kan godt trække i dag, men slet ikke i det omfang han gjorde tidligere, fordi han har lært det ikke kan betale sig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er altså også folk det ikke kan bruge snor og halsbånd korrekt, og så det lige så synd for hunden.

 

aldrig en dag er der nogen det synes det er synd at stoppe grimer på får, heste, køer.

en hund er trækker i halsen er hverken godt for hundens hals eller får de mennesker der slæbes afsted efter hunden.

 

min hund nåede i en ung alder ret hurtigt 40 kg og fik succes på succes at trække mig afsted, en ting var mod duft pletter straks værrer var det når det var andre hunde han fik succes mod at trække mig afsted mod.

så smed jeg haltien på ham og havde snor i både halsbånd og halti.

 

så kunne jeg træne han ikke fik succes, og mere og mere kunne jeg slippe haltien og kun holde i halsbåndet.

Han kan godt trække i dag, men slet ikke i det omfang han gjorde tidligere, fordi han har lært det ikke kan betale sig :)

 

Som det også beskrives i artiklen, så er der jo enormt forskel på hvordan en ko og en hest hoved og en hunds hoved ser ud. Ved køer og heste hviler grimen på den store knogle, der løber ned langs fronten af hovedet. Den kan tåle stort pres og er ikke dækket af nerver, som hundens næseregion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt det engang for den del år siden. Vi havde en stor hanhund, som vi aldrig havde formået at lære at gå pænt og han stressede temmelig meget, når vi var ude. Så for at have en chance for at få noget kontakt og noget ro på ham, så vi rent faktisk kunne arbejde med det, brugte jeg den. Men jeg må så også erkende, at det for mig var penge ud af vinduet. Jeg blev nok lidt forblændet af gode salgstaler, men i princippet virkede det ikke anderledes end hvis jeg bare var stoppet op. Slutresultatet blev det samme.

 

Men dermed ikke sagt, at det kan være ganske fint for andre at bruge, men jeg vil ikke bruge penge på det en anden gang :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...