Gæst Olebro Skrevet Marts 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Marts 3, 2013 Hej, Min 9 måneders hvalp vækker mig stort set hver nat for at komme ud i haven. Det ser ikke ud til at hun har travlt med at komme på toilettet. Hun kommer ud og snuser rundt og vil så ind igen et par minutter senere. Vågner hun midt på natten, kan hun godt finde ud af at lægge sig til at sove igen, men har vi været oppe en time til halvanden før vækkeuret ringer, tripper hun rundt eller ligger og piver foran vores soveværelsedør. Er der nogen der kan give et par fif til hvordan vi får ændret denne adfærd ? mvh. Ole Bro Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CrazyDogLady Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Hej Ole! Velkommen på forummet Vi har prøvet det med vores labradortæve. Hun havde et par nætter hvor hun skulle ud og tisse. Pludselig blev det en vane for hende, at skulle vågne midt om natten. Vi gjorde det, at vi var 100% sikre på, at hun var tisset godt af inden vi gik i seng og så ignorerede vi hende om natten, når hun begyndte på vække os. Hvis hun blev helt ulykkelig, bad vi hende, stille, at lægge sig igen og sagde "godnat", så hun ligesom fik en kommando på, at nu skulle vi altså sove. Hvis hun ligger i sengen hos jer, kan i holde om hende, sådan med et fast greb, uden det bliver en fiksering. Hvis hun ligger på gulvet, så læg en en hånd ned til hende. Håber det lykkedes for dig at genvinde din nattesøvn Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Olebro Besvaret Marts 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 4, 2013 Hej CrazyDogLady, Tak for dit svar. Luna ligger ikke i vores seng om natten og hun er heller ikke i vores soveværelse. Hun sover i sit bur om natten, eller ligger udstrakt på klinkegulvet og nyder varmen fra gulvet. Jeg har prøvet et par gange at nusse hende helt ned om aftenen, når vi sidder i sofaen. det tager omkring 10 minutter. En tidlig morgen kl. lidt før fem, er der bare for meget energi i hende og hun vil ud og strække ben i skov og på mark og det kan nok så meget hyggenus ikke gøre meget ved. Kommer hun ind i soveværelset, vimser hun fra den ene side til den anden, indtil en af os giver op og enten sender hende uden for døren eller tager tøj på og finder hundesnoren frem. Vi prøver nu at åben mere op for huset, så hun kan komme ned i stuen og ligge på nogle af sine ynglingsteder. Det kan måske give lidt mere nattefred - Forhåbentlig. mvh. Ole Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CrazyDogLady Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 Slev tak Hvor meget er hun alene i løbet af dagen og hvordan ser jeres dag ellers ud med hende? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 trælst problem - vi kender det alt for godt :-( vores kræ adlyder faktisk ordren "sov" de første par gange han får dem tidligt om morgenen, men kl 0615 skal der altså ske noget... jeg tror desværre det er noget med tilvænning og vores er 100 % vanedyr, hvilket falder tilbage på vores opdragelse af ham - jeg har ikke nogle superråd, men læser interesseret med i øvrigt er vores nu i soverværelset og kan være i sengen, men det har ikke haft nogen positiv effekt på det :-( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 Flyt buret ind ved siden af sengen og tys på hunden når den bliver urolig, vær sikker på at den har tisset godt af og øg evnt tiden langsomt dvs plejer hunden at ville ud kl 3 så tys den i ro og gå ud kl 4 senere kl 5 og så videre, vær opmærksom på ikke at gå ud med hunden hvis den er urolig, vent til den er i ro og har været det lidt så ikke du får den lært at den bare skal være vedholdende nok:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Olebro Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 i øvrigt er vores nu i soverværelset og kan være i sengen, men det har ikke haft nogen positiv effekt på det :-( Lige på det punkt har jeg været stålsat over for familien. Luna har være i sofaen en enkelt gang i ca. 13 sekunder, fra jeg opdagede til til hun kom ned derfra. Og tilsvarende i sengen. Hun nåede dårligt at lægge sig til rette før hun var tilbage på gulvet igen Hun er blevet løftet op i vores handicappede drengs seng et par gange, for at han jeg føle, nyde og mærke hende, men ellers er vores steder forbudt område for Luna. Jeg tror ikke der er for sent at lave om på det, hvis den nye regel om "seng forbudt" overholdes af Hele familien Hele hele tiden fremover. /ole Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Olebro Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 Hej Kleo, Jeg tror du er inde på noget her. Jeg tør dog ikke at flytte buret ind i soveværelset, med risiko for at det kan blive mere eller mindre permanent. Det med at komme ud til hende, når hun har været i ro i en kort periode tror jeg at er vejen frem. I øvrigt havde vi ro hele natten, muligvis fordi Luna også havde stuen at være i. /ole Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 Jeg må jo sige at jeg er fortaler for at hunde får lov til at sove sammen med deres mennesker (ikke nødvendigvis i sengen dog). Alt andet er at menneskeliggøre hunden. Et er at mange bliver nødt til at lade deres hund være alene i 8-9 timer når de er på job, men en hel nat oveni synes jeg grænser til misforstået opfattelse af hvad en hund er for et væsen. Bare lige min mening om den sag. Min hund er 7 mdr. gammel og havde også en periode hvor hun syntes at natten var for lang. Jeg gjorde det at jeg reagerede med det samme, satte en snor på hende og lod hende få 15-20 sekunder i haven (gik ikke rundt med hende). Derefter var det direkte ind i soveværelset igen og godnat. Det var så ikke altid hun lagde sig til at sove, men så vidste jeg at hun ikke var havde en blære der var ved at springe,.. og så var det bare at lade som ingenting når hun gik rundt og peb. Har hunden haft vanen længe vil det selvfølgelig tage et stykke tid at lave om på og i en periode kan hunden blive mere intensiv i dens "roden omkring", men så er det bare at stoppe vat i ørerne og væbne sig med tålmodighed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 Jeg må jo sige at jeg er fortaler for at hunde får lov til at sove sammen med deres mennesker (ikke nødvendigvis i sengen dog). Alt andet er at menneskeliggøre hunden. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dig rigtigt her. Er det at menneskeliggøre hunden, hvis den får lov til at sove i sengen? Eller hvad mener du? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dig rigtigt her. Er det at menneskeliggøre hunden, hvis den får lov til at sove i sengen? Eller hvad mener du? Nej, men det er det man ofte hører når hunde får lov til at ligge i sengen og jeg ville bare sige at jeg synes det er lige modsat. En hund er et flokdyr og ikke skabt til at være alene i 16-18 timer hver dag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annette Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 Vi har en Golden på nu snart 10 mdr. Da han var helt lille sov han i bur inde i soveværelset. Senere på en madras ved siden af sengen. Og det kunne jeg bare ikke. Jeg er den type der vågner ved den mindste lyd (vores datter var 6 uger da hun røg på eget værelse). Vi har så gjort de,t at vi har sat et børnegitter op i døråbningen ind til soveværelset. Lagt en madras lige udenfor hvor han kan lægge sig. Han starter som regel med at sove på madrassen, men om morgenen er han alle andre steder. Afstanden fra hans madras til vores seng er ca. 1,5 m. Nææææsten som at være ved siden af. Han har ihvertfald købt ideen. Men det skal så siges at vi aldrig har haft natteroderi, andet end jeg nogen gange vågner når han slikker poter. Gnaske, gnaske og så ryger ørepropperne ind i mors øregange. God nat! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 Nej, men det er det man ofte hører når hunde får lov til at ligge i sengen og jeg ville bare sige at jeg synes det er lige modsat. En hund er et flokdyr og ikke skabt til at være alene i 16-18 timer hver dag. Ok, er helt enig med dig. Kunne heller ikke lige forstå hvis du lige pludselig mente det modsatte... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts