Gæst Villas nye ejer Skrevet Marts 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Marts 5, 2013 Hej derude i hundeland Vi (min kæreste og jeg) har lige købt vores første hund (lys Labrador) - eller det vil sige hun er ikke gammel nok til at flytte hjemmefra endnu, er kun 6 uger, så hun er ikke helt vores endnu. Nå til sagen - vi har modtaget nogle billeder fra det sted hvor vi har købt det lille kræ, og vi bed mærke i at hvalpens næse løber og at hun umiddelbart har lidt matte øjne.... Vedhæfter lige et billede af den lille ny: Vil I vurdere at vi har grund til bekymring, og bør vi evt. forhøre os hos en dyrlæge? Mange hilsner, de nye (og måske lidt overbeskyttende) hundeejere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 Hun er sød..... Jeg synes at du skal ringe til opdrætter eller maile til dem om dine bekymringer... Hvalpene bliver vel tilset af en dyrlæge inden de rejser hjemmefra. De skal jo også chippes. De matte øjne kan skyldes at øjnene ikke er helt i fokus på billedet... menne... den der snude kan man ikke rigtig bortforklare.. Skal I ikke besøge hvalpen nu? Inden I skal hente hende? Så kan I bedre se, om alt er i orden. Om de andre hvalpe er raske. Har opdrætter fået hvalpe før? Det virker lidt ubehjælpsomt at sende et billede som det der til den kommende familie.. Hvalpen virker ikke helt rask. Hun ser heller ikke rigtig glad ud. Men det kan jo være, at hun bare er træt af at stille op til fotografering.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Villas nye ejer Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 Tusind tak for dit svar Birgitta Vi regner med at besøge hvalpen i morgen, og så må vi lige vurdere om vi bør følge dit råd og konfrontere opdrætteren med vores bekymring eller ej. Opdrætter har så vidt jeg ved ikke opdrættet før, så måske hun ikke er helt så god til at aflæse hvalpenes helbredstilstand... Vi har set hvalpen to gange nu, og den virker umiddelbart nysgerrig og opsøgende....men jeg vil ikke betegne hvalpen som specielt energisk, men på den anden side så sover sådan nogle kræ vel også en stor del af tiden?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Marts 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 5, 2013 Velkommen til:-) Og hvor ser hun dejlig ud:lun: Umuddelbart tilskriver jeg øjnene til kameraets lys?! Men det er altså svært at vurdere ud fra et billede, så vurder det hellere når i ser hvalpen. Min helt igennem sunde og raske hund har tit "dryptud". Generelt er hendes snude helt almindelig og fin, hvorimod jeg kender mangeler har problemer med at den tørrer ud og sprækker. Så at hun løber fra næsen, ville ikke alarmere mig, hvis ellers det er klart og tyndt. Er det slimet, er det selvfølgelig noget der skal undersøges! Skulle der være lidt øjenbetændelse, kan det også få næsen til at løbe. Og det er helt, helt normalt at hvalpe får øjenbetændelse. Jeg tror Bella havde det 3-4 gange inden hun voksede fra det i 6-7 måneders alderen. Men det er nemt at se - det samler sig som gule klatter omkring øjnene og er ikke til at tage fejl af:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2013 Tusind tak for dit svar Birgitta Vi regner med at besøge hvalpen i morgen, og så må vi lige vurdere om vi bør følge dit råd og konfrontere opdrætteren med vores bekymring eller ej. Opdrætter har så vidt jeg ved ikke opdrættet før, så måske hun ikke er helt så god til at aflæse hvalpenes helbredstilstand... Vi har set hvalpen to gange nu, og den virker umiddelbart nysgerrig og opsøgende....men jeg vil ikke betegne hvalpen som specielt energisk, men på den anden side så sover sådan nogle kræ vel også en stor del af tiden?? Retrieverhvalpe sover ikke specielt meget. Tværtimod. Jeg var overrasket over, hvor aktiv min Silke var, da jeg fik hende hjem.. Og hvalpene tulrede da også rundt og legede og bed i ting (tæer, snørebånd, fingre, hinanden osv) , når jeg var på besøg. Retrievere er jo arbejdshunde. De hvalpe, jeg har haft tidligere, de sov mere. Men Silke er min første retriever. Så hun var noget af en overraskelse.. ---Hvordan går det? Har I besøgt den lille pige? Jeg synes ikke, at en hvalp skal have dryptud eller øjenbetændelse allerede når den er 6 uger... De dier jo stadig hos deres mor. Det er som regel noget den har til gode, når den kommer ud i den store verden.. Ligesom når et lille barn starter i vuggestue, så følger der også lidt børnesygdomme med.. Men det behøver ikke være noget særligt. Det ER bare bedst at lade en dyrlæge vurdere det, når der er tale om så unge hvalpe... Der var en af hvalpene i Silkes kuld, der havde lidt "bumser" på hagen, da den var 5-6 uger. Så blev kuldet lige chekket hos dyrlægen, et par af hvalpene kom i behandling, og alle var raske og kunne flytte hjemmefra, da de fyldte 8 uger.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret Marts 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2013 Mindes egentlig at min ældste også havde lidt dryptud da han var lille, som Anne skriver, så længe det er gennemsigtigt og tyndt er det nok ikke noget særligt. Det var også stoppet inden vi hentede ham hjem. Men se på hvordan hvalpene ellers ser ud - hvis altså i skal på besøg?! Er de hvalpetykke, aktive (undtagen dem som sover, selvfølgelig), flot og sund pels. Har opdrætter røntgenlyst forældre hundene? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Villas nye ejer Besvaret Marts 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2013 Tusind tak for alle jeres svar, fantastisk med en håndfuld hjælpsomme hundeejere, nu da man er relativt ny i denne verden. Vi besøgte Villa i dag, og hun havde ikke en løbende næse og havde relativt klare øjne. Vi tog hende med udenfor, og hun undersøgte livligt omgivelserne og virkede generelt noget mere frisk end sidst vi så hende. Så alt i alt er vi rimelig fortrøstningsfulde. Vi aftalte med opdrætteren at hun ringer til os når dyrlægen er på vej for at hvalpetjekke/chippe hvalpene, og så kører vi derover så vi kan forhøre os hos dyrlægen hvis der er noget vi er i tvivl om mht. Villas helbred... Så samtidig med jeres gode råd og vejledning, er vi nu meget mere positive overfor hele situatuionen..... Vi glæder os til om 14 dage, hvor den nye beboer flytter ind hos os Mange hundehilsner fra Villas nye ejere (og sikkert og fra hovedpersonen selv) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2013 Jeg glæder mig til at høre om hjemkomsten .. Og at se BILLEDER:banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Marts 7, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 7, 2013 Husk at få lavet en købekontrakt, evt den fra DKK, også hvis forældre er papirløse. Bed dyrlæge checke for normal for racen tandsæt, navlebrok , løse knæ og hofter.Lytte til hjerte , lunger og kigge ører og øjne.Og om hvis det er en han, at begge sten er nede.Altså bed om en sundhedsbog på hvalpen. Husk at få at vide hvilket hvalpefoder den er på og skaf det hjem fra start. Få at vide om den spiser det tørt eller opblødt i vand. Og få at vide hvormange ormekure den har fået, skriftligt. Det er nemlig meget dyrt at købe en hvalp med skjulte skavanker. Da jeg var til dyrlæge med mit sidste kuld havde de lige haft en nyindkøbt hvalp til vaccination og undersøgelse. Den havde et tandsæt , der burde rettes, måske op imod 10.000 kr. Navlebrok = 4000-5000 kr Haleknæk, kun kosmetisk. Men 2 løse knæskaller til 7.500 kr´s operation per stk. Det var en papirløs hvalp til 10000 kr. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Marts 9, 2013 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2013 Min golden har da jævnligt løbetud (det havde Futte (Tervueren) også) så det ville jeg ikke være overdrevet bekymret for. Og jeg synes da at den ser ok fin ud på billedet? Og jo, hvalpe sover! De knokler jo rundt med hinanden og oplever verden og pludselig bliver der trykket på "sluk-knappen". Det er straks værre når de bliver 2-3 måneder ældre, så ønsker man sig nogle gange tilbage til den tid, hvor den sov Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts